DAVID ESSEX IS AAN DOORBRAAK TOE I'M GONNA MAKE YOU A STAR" BELOOFT HIJ ZICHZELF Grand Gala de Dance een feest dat moet natrillen Debbie wil een ster worden hier en overal Bécaud successen op één langspeler Het Grand Gala gaat nooit ver loren, hebben op het laatst ge houden feest nu zo'n jaar ge leden enige niet meer al te nuchtere feestgangers gezongen. Voorlopig lijkt dit een trooste loze profetie. Maar impressario Lou van Rees doet er wat aan. om ons in muzikaal opzicht toch erg actieve landje aan een feest van standing te helpen. Op 22 februari daveren alle za len van het Amsterdamse Hil- ton-hotel van de dansmuziek, want het door Van Rees geor ganiseerde feest heet Grand Gala de Dance. Een feest met grote namen met als absolute topper de Duke Ellington Band, een orkest dat sinds het overlij den van de Duke is voortgezet door diens zoon en mede daar door nog niets aan naam en faam heeft ingeboet. Andere grote namen op dit feest: The Flirtations, The Peddlers en de bijna nauwelijks meer in eigen land te krijgen Dutch Swing College Band. Er zijn 600 kaarten te koop, voor een all-in prijs van 150 gulden. Blijkt deze vorm aan te slaan, dan heeft Lou van Rees Count Basie al achter de hand om het van de zomer nog eens dunnetjes over te doen. Over een paar weken draait in Nederland de film Star dust, een film waarin de hoofdrol wordt gespeeld door een zanger: David Essex. Het is niet zijn eerste filmervaring want in de film That'll be the day van Ringo Starr speelde hij al een bijrol- Tegelijk met het verschijnen van de film in Nederland stijgt zijn liedje I'm gonna make you a star hier naar voor hem ongekende hoogte. David Essex is in Ne derland duidelijk aan een doorbraak toe. Een jongen zonder enige op leiding, met een harde jeugd, waarin met veel moeite en pijn op 14-jarige leeftijd een drumstel af kon. Maar een paar maanden later al viel de bluesband waarin hij speelde, uit elkaar. Alleen manager Derek Bowman had in die tijd oog voor de wat schrale, donkerharige jongeman. Hij liet hem als zanger een paar singles opnemen, maar werden geen van alle een daverend succes- Daarom besloten beiden tot een opbouw op wat langere termijn. Zang- en danslessen brachten hem op musical ni veau. Zijn eerste doorbraak kwam, toen hij met een En gels gezelschap dat de Ame rikaanse musical The Fantastick bracht, op toer- nee mocht. Een tweede suc ces haalde hij met de rol van Jesus in de religieuze rock musical Godspell in novem ber 1971. Eindelijk had David Essex voldoende ervaring en popu lariteit om opnieuw een gooi te doen naar een solocarrière als zanger- Het succes van zijn twee Ip's die hij sindsdien heeft gemaakt, bewijzen dat het een goeie gok is geweest. Een succes dat in Engeland door de film Stardust alleen nog maar is versterkt. Toch houdt hij het meest van live optreden. Hij heeft pas een maanden durende toer- nee door Engeland achter zijn rug: 54 concerten met 120.000 bezoekers. "Dat is echt leven", zegt hij- "Films en platen hebben erg veel met techniek te maken. Je bent er zelf maar een onder geschikt element bij. Dat is geloof ik mijn bezwaar. Maar als ik het samen kan doen met toernees dan maak ik graag platen en speel graag in films"- Stardust is een film over een rockster die in een zware de pressie eindigt. Daarover zegt David: "De film ging over een jongen die zoveel met mijzelf gemeen had, dat ik tijdens de opna men wel eens het gevoel had mijn eigen identiteit verloren te hebben- Ik was die jongen helemaal. Het heeft me na af loop tijd gekost om erover heen te' komen". In het gelijknamige liedje Stardust komen heel bijzon dere muzikale vormen en effekten voor. Bijvoorbeeld een slag op de gong, die ver volgens onder water wordt gehouden. "Is het niet gewel dig", zegt David. "Ik probeer erg vaak eigen effecten uit- Ik schrijf altijd eerst de tekst en probeer daar omheen de sfeer te scheppen die er vol gens mij bij hoort. Daarbij gebruik ik veel ongebruike lijke middelen. Maar het effect wordt in ieder geval bereikt. Op die weg wil ik doorgaan, sterk atmosferische muziek in mijn songs. Let maar op mijn volgende lp Debbie, met Teach Inn en Albert West op 26 februari kandidaat voor afvaardiging naar het Eurovisie-' songfestival, heeft aan die kandi datuur in ieder geval al een nieuwe single overgehouden "Just a little bit of you". Niet zo maar een plaat je, maar een produkt van Holly wood's Larrabee Studio's en gepro duceerd door Al Caps, de man ach ter onder andeten Peggy Lee, Cher en Vicky Carr. Er is zelfs al ge sproken over de mogelijkheid dat Debby (een vrij donkere stem) Cher zal gaan vervangen, omdat deze het zingen eraan heeft gegeven. Een meisje met toekomst dus, dat in de Verenigde Staten al behoor lijk is opgevallen. Een afvaardiging naar het Eurovisie-songfestival, waar ze dan als eerste zou moeten zingen, zou die opgaande lijn alleen maar kunnen versterken. Een wonderlijk meisje, Debbie, ze lijkt uit het niets gekomen, maar zingt toch ai een paar jaar niet on verdienstelijk. Een meisje boven dien met een sterke eigen wil: "Ik wil een ster worden en daar zal ik dan alles voor doen en alles voor laten". En' dat zegt een meisje van 21 jaar. De ervaringen eind vorig jaar in Amerika hebben haar geleerd dat er buiten het Nederlandse show wereldje nog heel wat professione le mogelijkheden zijn. Ze zegt: "In Amerika werd ik me pas echt bewust wat showbusiness betekent. Wat wordt daar gewerkt. Het is daar ook doodgewoon dat er een hele ploeg mensen met een ar tiest bezig is. Zo wordt onder an dere mijn kleding van de vroege ochtend tot de late avond gesty- leerd door Suku Sgm. Dat is voor Nederlandse begrippen iets unieks. Dat heeft niemand. Voor mij heeft het als voordeel me helemaal op m'n repertoire en m'n optreden te kunnen concentreren". Kortom, Debbie is volledig gereed voor de grote coupe. Eerst de Ne derlandse finale van het Eurovisie songfestival met 33,3 pet. kans om 22 maart in Stockholm het Eurovi sie-songfestival te betwisten met 19 andere landen overigens. Maar dat kan haar dan nauwelijks meer afschrikken. Gilbert Bécaud is geen naam die nog enige introductie behoeft. Wel nuttig is het te weten dat Mr. 100.000 Volt 'op het EMI/Pathé la bel een plaat introduceert met vele van zijn grote successen zoals L' Important e'est la rose, Et mainte- nant en Nathalie. En als uw Frans niet meer is wat het was, dan heeft u veel steun aan de teksten van de ze liedjes, die in de binnenkant van de hoes staan afgedrukt. Een ser vice, waarvan de platenmaatschap pijen zich nog te weinig bedienen. Met Gilbert Bécaud is het in ieder geval wèl gedaan en daarmee is recht gedaan aan zijn vaak voor treffelijke lyriek waarmee hij te recht internationale faam heeft verworven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 8