HET ABSOLUTE m Missionaris te gast Versiering Pinksteren Hè Gedoopt Mei-maand: Hulde aan Maria Een hele meimaand Vol' Huis en Hof Wist u dat... SMff «NP* 4 HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 8- VRIJDAG 2 MEI 1975 binnenstadsblad 2 MEI 1975 Maandelijkse uitgave voor de Roomskatholieke binnenstads parochie: Sint Liduina - O.L.Vr. Rozenkrans. Schiedam. Redaktie-adres: Rotterdamsedijk 234b, Schiedam Tel. 26.30.95 Boeken maken geen tijdperken in de mensen geschiedenis, zij geven gestalte aan wat alom in de schaduw leeft. Zo ongeveer schreef eens professor L. J. Rogier. Ik kan mij bij deze overtuiging best aansluiten. Elke tijd heeft zijn eigen karakteristiek. De bronnen daarvan zijn meestal moeilijk te omschrijven, maar veelal zit er wel een duidelijke tegenstelling in met een voorafgaand tijdsbeeld. Er wordt afgerekend met een verleden, nieuwe idealen geven weer hoop. We kunnen verder gaan. Het leven, dat is vastgelopen in een woestijn, krijgt weer uitzicht op een beloofde land. Het ritme van mislukking en verwachtin gen, het ritme vafi onheil en heil, het ritme van pessimisme en optimisme. Zou dit ook niet gelden voor het theologisch denken van onze tijd? Het godsdienstig leven, nauw verbonden met het kerkelijke leven had in het verleden een zeer besloten karakter. Het was vooral verticaal gericht met weinig aandacht voor wereldproblemen, uitgezonderd dan wat behoorde bij het missiewerk. Bovendien bood het godsdienstig leven een beeld van bescherming; het was immers omgeven door eigen sociale organisaties, eigen kranten, eigen radio, eigen scholen, eigen kerkhof. Het opengaan van de wereld via de T.V. in het bijzonder heeft zijn consequenties gehad. Het leed, het geweld en het onrecht in heel de wereld worden ons elke dag in levende beelden getoond. De kerk met haar evangelie van gerechtigheid en vrede kon niet langer de gesloten en beschermde groep blijven. De horizontale lijn werd getrokken. De religieuze waarden en idealen werden meer gezien in intermenselijke relaties dan in een zeer persoonlijke verhouding van de individuele mens tot zijn God. Ook de tweede wereldoorlog zal tot de oorzaken van dit proces moeten worden gerekend. Heldhaftige uitzonderingen daargelaten heeft de kerk in Europa te weinig verzet geboden. Ze zag in de wereld te weinig een taak. De nieuwe richting van denken is daar een reactie op. Onlangs kwam in de pastorie weer woonruimte vrij door vertrek van de inwonende onderwijze res uit Limburg. In die dagen kwam het verzoek om gastvrijheid te verlenen aan een missionaris op vacantie die z'n thuis 'nergens' meer had; hij is opgegroeid in het Rotterdamse weeshuis; en dat is nu niet meer. Graag gedaan! Pater Jos Schuch werkzaam in Kameroen welkom hier! We hopen dat hij vanuit de pastorie zijn vacantieweken goed kan besteden. We hebben de kamers wat opge knapt. Aan tafel staat zijn stoel klaar en wat hij verder aan diensten kan bewijzen aan de tafel des Heren, het altaar, moge voor hem en voor ons een zegen zijn. SAMENKOMSTEN 3A MEI Preek: in de kapel: F. Kempen kapelaan singelkerk: J. Laurent pastoor koren: in de kapél: geen koor singelkerk: zondag 9.45 hoogmis met gregoriaans en latijnmeer- stemmig m.m.v. het heren koor I.H.D. zondag 11.15 volkszang m.m.v. Z.l.B. bijzonderheid: tijdens de dienst van 11.15 zullen enkele tientallen jongeren het sacrament VORMSEL ont vangen uit de handen van vicaris W. v.d. Ende SAMENKOMSTEN 10-11 MEI preek: in de kapel: F. Kempen kapelaan singelkerk: J. Laurent pastoor koren: in de kapel zondag 10.30 VALERIUS- KOOR singelkerk: zaterdag 19.00 The Creed Singers (themadienst) zondag 9.45: feestelijke hoogmis m.m.v. het heren koor IHD samen met Z.l.B. bijzonderheid: moederdag klinkt ook door in de kerk SAMENKOMSTEN 24-25 MEI Preek: in de kapel: F. Kempen kapelaan singelkerk: J. Laurent pastoor koren: in de kapel: zaterdag 18.00 VALER1US- KOOR singelkerk: zondag 11.15: HAPPY GENERATION bijzonderheid: geen latijnse hoogmis (het herenkoor en ook Z.l.B. zijn uitstedig); wel gastkoor om 11.15 uur. De bedoeling van het voorgaande is aan te tonen, dat ook het geloofsdenken meegaat met de wisseling van de tijd. Het is minder onveranderlijk en absoluut dan we soms denken. Dat geeft spanningen. Verandering past niet bij de rust van het vertrouwde. Religie op de eerste plaats zoekt naar het absolute. Het deinende schip van het leven zoekt naar de vaste grond, waarin het anker kan worden neergelaten. Er is dan ook niets zo levensgevaarlijk voor geloofsovergave als wanneer aan een andere grootheid of macht de waarde van het absolute wordt toegekend en als laatste norm gehan teerd. De belangrijkste grootheid in deze is zeker het menselijk verstand. De rede in de mens is bijna de natuurlijke tegenstander van een geloofsovertuiging. De successen, die het intellect van de mens in deze eeuw heeft behaald, hebben hem trots gemaakt. Het weigert te buigen voor zekerheden, die het niet zelfheeft veroverd. De natuur werd het domein van de menselijke macht; geen teken meer van Gods glorie, maar van de mogelijkheden van de mens. Het afhankelijkheidsgevoel verdwijnt, de mens werd mondig en het geeft hem de overtuiging zelf de voorzienigheid van deze wereld te zijn. Hij zelf bepaalt de hoop in het wereldgebeuren; verwachtingen worden slechts naar zijn kant uitgesproken. Dit is natuurlijk min of meer fataal voor het grondgevoel van de gelovige: de deemoed en het genadebesef. Uit wat mij zo bereikt aan materiaal van denken op theologisch terrein krijg ik de indruk, dat men deze tegenstelling wat ontlopen wil. Rond de waardebepaling van het absolute als hoogste norm en houvast, wenst men niet langer waarheid tegenover waarheid, zekerheid tegenover zekerheid te stellen. De uiteindelijk hoogste norm van het evangelie is de liefde. Het plaatst het begrip van het absolute naar de orde van de moraliteit, de orde van het hart. Het evangelie stelt Jezus centraal in dat beeld van een volmaakte liefde, die volledig ongeschon den is gebleven. Het absolute zoeken we dan in zijn hart en niet in verstandsformuleringen. Waarheid en denken worden niet weggezwaaid, maar het gaat erom wat men primair stelt. J. A. L. Laurent pastoor Eén van de drie 'grote kerkelijke feesten'. We nemen er dan ook twee dagen voor, dan is er tijd genoeg voor 'kerken' en 'uitgaan'. Maar: feestvieren doe je niet alléén, daarvoor zijn er velen nodig. Hoe? Door er te zijn en mee te doen. Door de daadwerkelijke medewerking van koren en altaardienaars. Laat ieder die een beurt of taak op zich heeft genomen, die taak ook echt vervullen. Zat. 17 mei: om 18.00 in de St. Liduinakapel om 19.00 in de parochiekerk (Valeriuskoor) Zond. 18 mei: om 8.30 en 9.45 in de parochiekerk (om 9.45 is het de prachtige hoogmis met het he renkoor I.H.D. en preek van F. Kempen kapelaan) om 10.30 in de kapel (The Creed Singers) om 1115 in de parochiekerk om 11.45 in de kapel (preek J. Laurent) om 17.30 in de parochiekerk. Maand. 19 mei: 10.30 en 11.45 in de kapel; 8.30 en 9.45 en 11.15 in de parochiekerk. N.B.: De eucharistieviering van 17.30 komt te vervallen op tweede Pinksterdag. 16 februari: Marieke, dochter van Henk Beek en Catharina van Buytenen. 22 februari: Ralph, zoon van Leo Maas en Maria Krabbendam; 1 maart: Laura, dochter van Antoon Klein en Elly Klis; 29 maart: Jessica, dochter van Adrianus Reniers en Johanna Timmers; 13 april: Filibert, zooji van Alberto Monteiro en Idelina Borges; 13 april: Sandra, dochter Van Arnold Peulen en Maria Heyman; 20 april: Jacobus, zoon van Johan Zetteler en Maria van Geloven. Op de woensdagavonden van deze maand We zingen en bidden; ook het rozenkransgebed waarbij we de belangrijke gebeurtenissen uit (maar niet op 7 mei!) komen we samen in de jeven van jezus en Maria overwegen. We singelkerk om onze hulde te brengen aan God kunnen ook ze)f allerlei intenties aanbrengen omwille van Maria, en ook om haar te eren die om voor te bidden. Zo eens samen bidden doet de moeder is van Jezus Christus, onze Heer. je goed. Er komen vaak complimentjes binnen voor de bloemen-versiering in de kerk (ook over de kapel St. Liduina, vooral bij grote kerkelijke feestdagen -zeer terecht) In de kerk wordt deze versiering tegen materiaalkosten bijna altijd verzorgd door de firma Hedera. De kapelaan geeft veelal wel enkele wensen aan, maar het is geweldig fijn om te ondervinden dat de bloemist dan heel goed aanvoelt wat het moet worden. Dat het geheel daarna wel verzorgd moet worden om een redelijke tijd mee te gaan, is u wel duidelijk. En daarna kan je soms van veel vergane glorie toch nog weer iets goeds ter aanvulling maken. Zo wordt het steeds een verzorgd geheel. De misdienaars die 's-zondags met hun schaaltje rondgaan (met de kaars in de hand) zijn het symbool van uw medewerking aan de versiering van de kerk met kaarsen en bloemen. Wat u daarop offert is 'welbesteed'. Dank voor deze medewerking. i SAMENKOMSTEN OP HET FEEST HEMELVAART DES HEREN 7-8 MEI f Preek: in de kapel: J. Laurent pastoor Singelkerk: F. Kempen kapelaan (koren: donderdag 9.45: hoogmis met< medewerking van het herenkoor I.H.D. jDe tijden van de missen zijn als in de{ weekends Het is wel een opvallend 'volle' meimaand: eerst de toediening van het vormsel, dan viering van 's Heren Hemelvaart direkt daarna de moederdag en dan ook nog het Pinksterfeest en iedere woensdagavond om 7 uur het mei- maand-LOF. Bij dit alles zijn veel samenkomsten in de kerk voor eucharistie. Het vraagt veel inspanning van de koren, de altaar-assistenten als misdienaars en akolieten en kosters. Ook van uw priesters verwacht u in deze maand veel. We doen het allemaal met groot plezier, VOORAL ALS U OOK KOMT!! Onder deze titel zou u kunnen vatten alles wat er aan kleine werkzaamheden moet of zou moeten geschieden in kerk en sacristie of in de pastorie. -Soms zouden uw priesters het ook kunnen doen, maar het parochiebestuur zegt wijselijk: nee niet doen- Enige tijd geleden waren er enkele parochianen die dit 'huis en hof werk kwamen doen. Helaas is er nog maar één huisvader overgebleven, die op de maandagavond een paar uur zijn diensten verricht. Het zou veel gezonder zijn, als er een paar mensen met hem mee gingen doen: schilder werk, timmerwerk e.d. (dit is niet de eerste oproep!) Kom hiervoor eens uit uw hoekje! ...er nog steeds nieuwe aanmeldingen voor de gezinsbijdrage binnen komen... er gelukkig gebleken is, dat menigeen zijn kerkbijdrage verhoogd heeft... ...de voorbereidingen voor het Vormsel in volle gang zijn en voorspoedig verlopen... ...wij de opzet van ons parochiebestuur een weinig gaan wijzigen en in overeenstemming brengen met de nieuwe richtlijnen van het Nederlands Epicopaat de opbrengst van de vastenaktie dit jaar belangrijk hoger was dan vorig jaar (ong. 1 2100,-) en dat de akties op de Basisscholen hiervoor de grootste stoot hebben gegeven... ...U binnenkort het financieel verslag van onze parochie kunt verwachten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 8