•sur a I m m r 'M S Vorstin, gemalin, moeder en grootmoeder v. m inru IV m HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 40 WOENSDAG 11 JUNI 1975 f v* i/ Als de schapen onder 't mes gaan.. Geduldig wachten ze op hun beurt, de schapen die onder het mes moeten. Als de schapen hun wollige vacht verliezen is het feest in het dorp voor boeren, burgers en buitenlui. Dan is het woord aan de schapenscheerders en kan het anders in 1975, jaar van de vrouw ook voor de schapenscheersters, want die laten zich ook niet onbetuigd. Al vroeg op de morgen worden de eerste schapen geschoren en tot laat ln de middag gaat het knippen door. Wat maakt zo'n eigenlijk alledaags plattelandsgebeuren tot een folkloristische festiviteit, - waarom komen duizenden tot uit wtyde omtrek naar het terrein waar de man of vrouw met de tondeuse de wollige overjassen afneemt van de schapen die het, ogenschijnlijk, allemaal wat ldl vinden in een Nederlandse meimaand, zonder de bescherming van hun „bovenkleding"? Vraag het aan de bezoekers, die zich met camera's en filmapparaten verdringen rond de plekken waar het scheren plaats heeft. En negen van de tien aanwezigen zullen toegeven dat ze het de romantiek van het buitenleven vinden, die ze hier komen zoeken. Een vader uit Rotterdam zegt: „mijn jongens groeien tussen het beton op. De straat kan voor hen geen speelplaats zijn, allicht niet, die is voor het verkeer. Maar als je in een nieuwbouwwijk zit en je wilt toch dat je kinderen af en toe eens iets van de natuur zien dan moet je naar dat soort gelegenheden toegaan. Ik hoorde het van Gewest tot gewest, die uitzending op de televisie, waarin iets over schapenscheren verteld werd. En toen hebben we besloten dat we daar eens in gezinsverband bij moesten zijn. Mijn kinderen vinden het prachtig". NET ALS KOPERWERK Een filosofisch vrouwtje uit de Randstad meent: „het is met dat soort evenementen net als met koperwerk en Brabants bont. Als je zelf in de stad woont vorm je een bepaald beeld van het platteland. Daarom zal ook die trek naar boerderijtjes wel aanhouden. Je kunt een riante flat hebben, maar dat aparte sfeertje van het huisje buiten is toch uniek. Ik ken heel wat mensen die op de zevende verdieping wonen en toch hun salon vol zetten met dingen van buiten. Ik geloof dat we de gebruiken van het platteland opnieuw aan het ontdekken zijn. Of daarbij soms niet wat overdreven wordt? Ja, je kunt het natuurlijk gek vinden als je in een rijtjeshuis opeens een koperen melkbus, zo van de boer..., als paraplustandaard ontdekt. Maar toch... de romantiek viert hoogtij. Dat vind ik nou ook op zo'n schapenscheerdersfeest. Je kijkt anders tegen die beesten aan en je ziet ook eens hoe die mensen die" schapen scheren dat doen, zo behendig. Als stedelinge heb je de neiging om te denken, wat zielig, daar staan die stumpers in hun blootje. Maar ik hoorde van een veeboer hier dat als die schapen zouden kunnen praten ze zouden zeggen dat ze erg opgelucht zijn. Je moet het ook niet beter weten dan de natuur. Dat heb ik ook tegen Duizenden komen er op af, onder wie zeer velen uit de steden. Want de belangstelling voor het platteland leeft niet alleen bij miiieubeschermende aktiegroepen. Allicht, in het jaar van de vrouw is het de schapenscheerster die ook een eigen bijdrage mag leveren aan het knipfestijn. op sommige milieubeschermers, die doen net alsof zij de natuur wel eens even overeind zullen houden. Ik vind zo'n schapenscheerdersdag erg nuttig, je steekt er wat van op". ZO LEVEN WE... Plattelanders zelf hebben ook plezier in hun schapenscheerdag, ze spannen zich in om de gasten van buitenaf iets te laten zien van de dieren die ze dagelijks in hun omgeving hebben. Of het niet wat al te VVV-achtig is? „Misschien wel", zegt een veeboer. „Maar je moet zo'n dag toch ook wat feestelijk weten te verpakken... Je moet de belangstellenden interesse zien bij te brengen voor het platteland, ze vertellen: kijk, zo leven We nou en dan los gezien van alle franje". Dat lijkt niet onaardig te lukken. Kinderen stellen vragen, ook ouderen scharen zich om de scheerders. Men wil weten wat er met de wol gebeurt, in welke maanden de schapen wel en niet geschoren kunnen worden, of er op het weer gelet wordt en haast ieder kind vraagt solidair met de wachtende schapen: doet dat nou geen pijn als ze geknipt worden? „Kijk, bloed"! riep een klein meisje toen ze rode vlekken op de koppen van de dieren ontdekte. „Welnee", stelde haar moeder haar gerust, „die schapen zijn gemerkt, anders kunnen ze niet uit elkaar gehouden worden". Regionale folklore ontbreekt uiteraard niet, zo kwamen de organisatoren van het schapenscheerdersfeest in Uddel op de (goede) gedachte een Germaans spel op te laten voeren. Het werd een stuk aanschouwelijk onderwijs, vaderlandse geschiedenis los van het jaartallen boekje. Want waarom mag dat op zo'n dag ook met eens gezegd worden, dat wij nazaten zijn van die Bataven die in hun tijd al als Valouwers en Batouwers In de toen nog ongerepte bossen met hun vee optrokken als de sportieve eerste bewoners van deze lage landen..? En, net als zo'n 2.000 jaar geleden ontbrak het schuimende nat ook niet op dat speelse feest van boeren, burgers en buitenlui! Verre „voorouders", de stoere Germanen en hun vitale vrouwen waren er ook, toen Uddel de schapen schoor. Vaderlandse geschiedenis, los van het jaartallenboek. Door Elseviers Magazine wordt een serie van vier herinneringszegels uitge geven met een verkoopprijs van ƒ.15,waarvan ƒ.2,50 ten goede komt aan het Rode Kruis. De zegels staan in het teken van het jaar van de vrouw en in dit kader staat op de zegels afgebeeld H.M. Koningin Julia na als Vorstin, Gemalin, Moeder en Grootmoeder. De historische waarde van deze herinneringszegels wordt nog onder streept doordat in het laatste jaar van het Koninkrijk in zijn huidige samen stelling ook de wapens van Suriname en de Nederlandse Antillen zijn afgebeeld. De oplage wordt beperkt tot 250.000- stuks. Deze zegels zijn ver krijgbaar bij alle kantoren van de Nederlandsche Middenstandsbank.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 40