Muziek van de Nederlandse speelfilm „Het jaar van de kreeft" I 1 i n ■BBi SAILOR in concertgebouw Nederlandse Ostende-ploeg treedt op in Sittard A HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 46 WOENSDAG 8 OKTOBER 1975 wÊmÈmÊm Platenfirma Dureco heeft zich nu ook op het uitbrengen van film muziek gestort, in dit geval zelfs een Nederlandse speelfilm. Op ze ventien september gaat in het Amsterdamse Calypso theater de George Sluizer produktie, onder re gie van Herbert Curiel „Het jaar van de kreeft" in première. Hoofd rollen worden vertolkt door Wille- ke v. Ammelrooy en Rutger Hauer in een verhaal dat is gebaseerd op het gelijkrtamige boek van Hugo Claus. Tegelijkertijd komt er een single op de markt „If that's all that love is" en een LP van de soundtrack van de film. Zangeres is Valery en het geheel werd ge componeerd door Marian de Garri ga. Zangeres Valery loopt al een tijd je mee in de lichte muziek: als twaalfjarig meisje stond ze al op het podium en daar staat ze nu nog steeds als zangeres bij diverse groepen, daarnaast is ze ook een goede bekende in diverse opna mestudio's, waar ze al twee singles en een elpee volzong, afgezien nog van het feit dat ze op talloze pla ten haar stem heeft geleend in ach tergrondkoortjes. Maar dit was toch wel iets heel nieuws voor haar: toen ze gevraagd werd om filmmuziek te zingen was ze direkt enthousiast. „Ik ben gek op film", zegt ze. „Polanski, Hitchcock, als ik de tijd heb dan zit ik in de bioscoop. Nou, en dit was de kans om eens aktief met film bezig te zijn". Dat is ze dan ook duidelijk op deze plaat. Hoogstwaarschijnlijk weet u niet wie de herkenningsmelodie van de STER-reklame heeft geschreven. En het muziekje van die t.v. spot van Gala-koffie u weet wel: van Niemeyèèèr.). En de prachtige film muziek uit Het jaar van de Kreeft. Dat soort muziek wordt nog altijd een beetje als stiefkind beschouwd, wat niet terecht is. Marian de Gar- riga zegt daarover: „Muziek schrij ven voor een t.v.-commercial is ge woon moeilijker dan voor de een of andere song: je moet illustreren en dat vraagt een heel speciale benadering". Want dat is de vrouw achter al die bekende melodieën: Marian de Garriga, producer, kom- poniste, tekstschrijfster, pianiste, zakenvrouw. Ze moet lang nadenken als je vraagt welk beroep ze nu eigenlijk heeft en dat is geen wonder, want probeer die verschillende gebieden waarop ze werkzaam is maar eens onder één noemer te brengen. Tenslotte komt er uit: „ik ben be zig met muziek", en daar houden we het dan maar bij. Marian de Garriga zit vol muziek, ademt mu ziek. Ze is er voortdurend mee bezig, in haar werk en in haar vrije tijd. En dat doet ze al jaren: eerst via de pianoles thuis, later 't muzieklyceum, MO-opleiding piano, klassiek bij Gerard Hengeveld, zelfs twee jaar kompositie elektronische en computermuziek. Toch is ze eigenlijk toevallig in deze business verzeild geraakt. Tij dens een verblijf in Spanje schreef ze eens „zomaar" twee liedjes, waarvan een uitgever vond dat ze toch wel erg goed waren èn ze „in zijn fonds opnam", zoals dat heet. Later werden ze gezongen door Francisca Deschamps, en Frans Wanders van Malando en daarmee was voor Marian de kous wel af. Ze werkte inmiddels in een ver koop- en public relationsfunktie bij een kommercieel filmbedrijf en zou daar misschien wel de rest van haar leven gesleten hebben als niet iemand daar zich toevallig he rinnerd had dat zij eens een paar liedjes geschreven had, nu had die iemand op dat moment net drin gend behoefte aan een muziekje bij een reklamefilm en dat werd dus door Marian geschreven. Zo maar. Daarmee werd eigenlijk de grondslag gelegd voor haar huidige bezigheden. Omdat Marian geen vrouw is om zich als één van de zoveel in een groot bedrijf te be graven, besloot ze in 1968 om een eigen bedrijf te stichten: Marian de Garriga Sound Productions. Ge vestigd in Amsterdam en met als doel het produceren van t.v.-com- mercials en filmmuziek. Want Ma rian is onder het sterrenbeeld van de Maagd geboren en dat kun je aan haar merken: ze is een perfek- tioniste, iemand die de puntjes op de i wil hebben en ainders hoeft het met Ze heeft al heel wat puntjes op de i gezet, daar in Amsterdam: ze schrijft de muziek voor reklame- films, produceert ze, speelt de mu ziek zelf als het nodig is en heeft een groot aantal bekende melo dieën op haar naam staan die ie dereen zó mee kan neuriën. De herkenningsmelodie van VARA's „Rode Cirkel", het muziekje van „Laat ze glunderen" (met Jolly, ja), de muziek bij de televisie-serie ,,'t Wilhelmina" en die bij de t.v.-spot van Cointreau. En natuur lijk de muziek voor de film Het Jaar van de Kreeft, met Willeke van Ammelrooy en Rutger Hauer. Muziek waar ze trots op is en wat ze heerlijk vond om te doen. Dat kun je heren. Je vraagt je af of Marian de Garriga nog wel vrije tijd over heeft en wat ze daarmee doet en daar moet ze om lachen: eigenlijk doet ze niet veel anders dan haar werk. Dat betekent piano spe len („mijn beste tranquillizer"), naar muziek luisteren en soms le zen. Ze houdt maar van één soort muziek: goede, en daarin heeft ze dan talloze favorieten: Joni Mit chell, Super Tramp, Joe Walsh, maar ook Miles Davis en allerlei soorten klassieke muziek „als ik er tenminste voor in the mood ben"), van Rachmaninof via Ravel en Debussy tot Stockhausen toe. Verder houdt ze zich met zoon Oli vier bezig en bedenkt nieuwe din gen. Nieuwe melodieën, ideeën voor produkties, teksten. Een fascinerende jonge vrouw, Marian de Garriga. Achtentwintig jaar jong, mooi, begaafd en met een mateloze belangstelling voor al- lies waf los en vast zit. Je kunt erg boeiende gesprekken met haar heb ben, uren lang. Dat wi'l zeggen :als ze tijd heeft. Als ze niet net weer bezig moet met een nieuwe produc tie, een nieuwe kompositie, een vol gend idee. Want dan is ze weer weg, blonde, groenogige Marian de Garriga. Die „zomaar" in deze businnes terecht kwam. Met een optreden van de Engelse formatie SAILOR openen Aeket Mojo op zondagavond 14 septem ber in liet Concertgebouw te Amsterdam het con certseizoen 1975-'76, aanvang 8.15 uur. Sailor, die dit jaar al verschillende malen hoog genoteerd stond op de Nederlandse bestsellerlijsten, produceert een unieke sound ('matrozenrock') met een al even apart instrumentarium, waartoe o.a. een accordeon en een nickelodeon (dat er uitziet als twee aan elkaar geplakte orgels) behoren. D" bezetting van SAILOR is: Georg Kajanus (lead- vocals en 12-snarige gitaar), Philip Pickett (has, nickelodeon, piano, vocals), Henry Marsh (accor deen. nickelodeon, piano, vocals) en Grant Serpell (drums, percussion, vocals). Voor de pauze confer tee"' de, eveneens uit Enge land afkomstige, groep EOX. Na de wat onfortuinlijke erva ringen die de Nederlandse zang- ploeg onder leiding van Frans van Klingeren in Ostende tij diens het daar gehouden song festival opdeed, stuurt de heer van Klingeren nu opnieuw wel gemoed het bericht de wereld in dat de directeur van de Stadsschouwburg in Sittard zo enthousiast was over de Neder landse Ostende ploeg dat hij di rect een invitatie stuurde voor een optreden tijdens een van de in Limburg zo populaire zondag morgen koffie-concerten. Op zondag 19 oktober zullen zange res Peggy met echtgenoot-gita rist Donald, de zanger Benny Neyman en de country-groep The Tumbleweeds van 12-14 uur in de grote schouwburgzaal optreden onder leiding van het kwartet Piet Daalhuisen. Voor de liefhebbers: toegangsprijs vijf gulden inclusief een kopje koffie.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 46