EEN NOG NIET EERDER UITGEBRACHTE LP ALL TIME GREATEST HITS Cock van der Palm: Een Nederlands zingende Nederlander De hypnotiserende werking van Satie IJZERSTERKE STRAY HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 42 - WOENSDAG 5 NOVEMBER 1975 WIM SONNEVELD Naar aanleiding van het over weldigende sukses van de eerste plaat met opnamen uit de theatershow van Wim Son- neveld met Willem Nijholt en Corrie van Gorp, besloot Pho nogram tot 't uitbrengen van een tweede lp met liedjes en 'conférences uit diezelfde the atershow. Zo hoort u op deze langspeelplaat de door u op merkzame luisteraar gemiste nummers als „Waar heb ik u meer gezien", „Een mens wil d'r wel 'ns gelukkig zijn" en de prachtige conférence, ge schreven door Simon Carmig- gelt, „Welverdiende rust". De ze plaat werd voor een live- audience opgenomen in het Nieuwe de la Mar Theater te Amsterdam op 10 en 11 maart 1971. Over Wim Sonneveld is al zo veel bekend dat wij bij deze plaatbespreking er mee wil len volstaan u een overzicht te geven hoe Wim Sonneveld van het cabaret geleidelijk groeide in zijn one-man-show - formule. Utrecht (waar Son neveld werd geboren), Parijs (waar hij het cabaret-artisti- que leerde kennen) en Holly wood (waar hij de invloed van de showbusiness onderging), bepaalden de veelzijdige loopbaan van de cabaretier - comedian - chanteur - produ cer - regisseur - talentenont dekker - acteur - conférencier - auteur - komponist Wim Sonneveld, die op 12 februa ri 1936 in de Hollandse Schouwburg in Amsterdam officieel debuteerde bij Louis Davids. In de periode 1943— 1959 heeft het ensemble van Wim Sonneveld zo'n kleine 30 cabaretprogramma's gebracht. Van de medewer kenden die in Sonnevelds ca baretperiode lang met hem hebben samengewerkt en van wie de meesten hun naam als cabaretier(e) aan hem te dan ken hebben, moeten de vol gende artiesten met ere wor den genoemd: Conny Stuart, Lia Dorana, Hetty Blok, Albert Mol, Kees Brusse en Joop Doderer. Het kon niet uitblij ven dat zijn ontwikkeling eens zou moeten leiden tot een avondvullend solo-optreden, dat naar Amerikaans voor beeld One-man-show wordt genoemd. Na het ongekende sukses van „Willem Parel", waardoor hij in z'n cabaret theater het publiek ongewild had uitgebreid met radioluis teraars, begon het verlangen naar de showbusiness verlei delijk aan z'n cabaretcarrière te knagen. Na 1959 was hij voor het echte cabaret een „verloren zoon" geworden. Dit proces voltrok zich, onder invloed van zijn Amerikaanse ervaringen, zeer geleidelijk; in 1956 verzorgde hij een der de van het programma alleen, in 1957 het hele deel na de pauze en steeds meer stelde hij z'n repertoire in op een zo groot mogelijk publiek. In '64 begon hij met de voorberei dingen van z'n eerste avond vullende one-man-show. De première vond plaats en het werd een doorslaand sukses, evenals de daarop volgende show met Ina van Faassen. In zijn laatste theatershow werd Wim Sonneveld geassisteerd door Willem Nijholt en Corrie van Gorp. Op deze plaat ech ter zijn ze uitsluitend te be luisteren in de twee nummers „Waar heb ik u meer gezien" en „Een mens wil d'r wel 'ns gelukkig zijn". Natuurlijk was hun inbreng in de show een welverdiend stuk groter ge zien de uitstekende talenten op zang- en akteergebied die deze twee jonge artiesten vol ledig tot ontplooiing brengen. Het voortreffelijke orkestwerk, onder leiding van Ruud Bos, willen wij bij deze geslaagde produktie zeker niet onver meld laten. Vlak voor de komende winterda gen en gezellige, sfeervolle feestda gen brengt Phonogram een verza- mel-LP uit onder de titel „Alil ti me greatest hoits". Op deze uiniieke langspeelplaat staan twaalf origine le versies vatn de grote successen vain fameuze Phonogram-artiesten, waaronder Nana Mouskouri, Frida Boe ca ra, Demis Roussos, Juliio Ig- leslas, Vicky Leandros en nog vele anderen. Kortom, een verzamel-LP met voor elk wat wils. Vicky Leandros vormt tezamen met haar landgenoten Nana Mouskouri en Demis Roussos de Griekse afvaardiging. Nana met het liedje „Dans le sol/eil et dans le vent" (D. Novrovdc-M. Jourdan), Demis Roussos horen wij opnieuw met „We shall dance" (Rousos-B. Bergman) en Vicky Leandros tenslotte met het Liedje waarmee ze weken Lang op de eerste plaats van talloze hitparades stond en het Eurovisie Songfestival' 1972 won, „Après toi" (M Panas-K. Mun- ro-Y. Dessca). De Anita Kerr Singers zorgen voor een voortreffelijke close har mony vertolking vain „Day-time, nighttime" (R. Kerr-G. Osborne). Roger Whittaker behaalde voor zijn land de eerste prijs tijdens het Knokke Festival1 1967 met het door hemzelf geschreven nummer „If I were a rich main". Natuurlijk werd ook zijin liedje in de LP „All time greatest hits" opgenomen. Even eens hoort u Julio IgTesias met zijn zelfgeschreven nummer „Un canto a Galicia" en van wie an ders dan van Dusty Springfield zou het nummer „Son-of-a prea cher man" (J. Huriey-R. Wilkins) kuinmen zijn. Ook uit Griekenland, afkomstig is de inmiddels opgeheven groep Aphrodite's Child, waar indertijd Demis Roussos de lead vocalist was in 'het nummer „Rain and te- ars" (arrangementen Pacbelbel) (E. Papathanassion-B. Bergman). Israël wordt vertegenwoordigd door niemand minder dan Rika Za- raï, die het meeslepende lied „Ye- rushala'im shel zahav" (N. She- mer) vertolkt. Op deze plaat ook twee Franse nummers te weten „Oent mille chansons" (M. Mag- ne-E. Marnay) van Frida Boccara en „Ne me quitte pas", gezongen en geschreven door Jacques Brei. We sluiten deze rij van internati onaal befaamde artiesten met de jonge Amerikaanse, romantische zanger Lobo met zijn zelfgeschre ven liedje „I'd love you to want me". Zoals u ziet een werkelijk unie ke verzameling die ook in uw d&skotheek niet mag ontbreken Cock van der Palm, de man die zoveel .Nederlands" in zijn reper toire doet, laat opnieuw, na zijn grote successen zoals „Mira", „De Laatste Tango", „Aloha, mijn Brui ne Madonna" (in kombinatie met Jan Boezeroen als De Piraten), Na- tasja eet., van zich spreken door zijn nieuwste single Samen' met op de flipside het vrolijke cha cha cha-nummer „Zingara" waarbij, hij begeleid wordt door een kinder koor. Cock gaat met deze plaat duide lijk voort op de ingeslagen weg, nl. die van het betere Nederlandse lied. Martial' Bressers ((Martijm van Egmond, eveneens artiest van Basart) tekende voor de tekst en muziek van „Samen" en van John ny Austerlitz is de tekst van „Zin gara" afkomstig. Ook een nieuwe lp van Cock staat op de Lijst van binnenkort te verwachten releases. Nummers daarvan zijn o.a het meeslepende „Ben je 'eenzaam vannacht" „Sa men" (de single-track), het gevoeli ge „Rosemarie", „Sayonara" en „Alleen maar in mijn dromen". Het resultaat: een bijzondere lp van een zanger, die met zijin stem steeds weer voor de treffende toon zorgt bij het beschrijven van zijn gevoelens. Cock, die enige tijd geleden nog deel uitmaakte van de Piraten, een tijdelijke samenwerking die suc cesvol bleek, heeft nu, tos van die banden met de Piraten (waarmee overigens niet gezegd is,) dat de coöperatie in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn) weer een soLoprodukt afgeleverd', waar het neusje van de zalm aan Nederland se muzikanten bij betrokken is ge weest. Cock' stem leent zich uitstekend voor het repertoire dat hij nu op deze plaat heeft opgenomen, waar van nu de single-track „Samen" is uitgebracht. Hij laat op deze plaat horen, oog en oor te hebben voor de Nederlandstalige songs in het betere genre. De lp is waarlijk een verademing temidden' van alle se mi-demi-, pseudo- en schijnbaar op het Nederlandstalige repertoire gerichte lp's. Het produktie-bedrijf Harlekijn Bolland brengt een nieuwe LP uit met d'e titel „Vroege pianowerken van Erik Satie", gespeeld door de pianist Reinbert de Leeuw. Harle kijn meldt hierover: „Wij zijn van mening dat De Leeuw's interpreta tie van deze pianowerken volko men afwijkt van wat op diit mo ment gebruikelijk is. De muziek krijgt daardoor een andere dimensie. Een omschrijving van de vroege pianowerken van Satie is moeilijk te geven. Belang rijk is de persoon Satie zelf, een mysticus, een vreemd man, die een volstrekt unieke plaats inneemt in de muziek van deze tijd. Wat op valt is met name de vertolking van Reinibert de Leeuw, de wel haast hypnotiserende uitwerking op een zeer breed publiek. De mystiek van deze oppervlakkig ge zien 'eenvoudige muziek, heeft een zeer bijzondere invloed op vrijwel iedere luisteraar. Zelfs de meest fervente popadiept blijkt niet aan deze invloed te ontkomen." Voor wie het allemaal was verge ten, toen Stray drie jaar geleden besloot om een andere manager te nemen, was dat de eerste uit een reeks van vele veranderingen die de groep zou ondergaan. De nieu we manager Wilf Pinie, ging de Straij-zaken krachtig aanpakken. Hij zette de toernees van de groep stop en zo kregen zanger-gitarist Steve Gadd, gitarist Del Bromham, basgitarist Garry Giles en drum mer Ritchie Cole de kans een nieu we show uit te werken, nieuw re pertoire te schrijven en-vooral- wat op adem te komen van hun drukke bezigheden buitenshuis. In mei 1973 rolde de eerste LP van Stray „nieuwe stijl" van de persen: „Mudanzas", Spaans voor „veranderingen". Een herbo ren Stray is sindsdien alleen maar nog beter geworden en de pakken de, recht-voor-z'n-raap-rock waar mee die heren in de weer zijn vond moeiteloos zijn weg naar een breed publiek-op podium zowel als op de plaat. „This is Stray" laat alle mogelijkheden van de groep horen, van melodieus werk tot rui ge rock. Wie de LP op de draaita fel heeft, moet de oortjes maar eens extra spitsen voor „Our song", „After the storm", „Sister Mary", „Leave it out" en „How could I forget you". En voor wat die laatste titel betreft: wie Stray vergeet, doet zichzelf veel te kort.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 42