THE SENSATIONAL ALEX HARVEY BAND ALBERT EN ELVIN EINDELIJK SAMEN Conny Vandenbos „Sjakie van de hoek" Met het maken van de langspeler „The wide point" ging voor Duitslands toptrom- bonist Albert Mangelsdorff een lang gekoesterde wens in ver- voortbracht, Elvin Jones. Hun vulling: een opnamesessie met gezamenlijke bedrijvigheden, een der meest veelzijdige drum- waarbij ook de Zweedse bassist mers die Amerika tot nog toe Palle Danielson werd betrok ken, resulteerden in een opmer kelijk LP-gebeuren, „The wide point". Vóór alles is het natuur lijk een plaat geworden, type rend voor de muziek van Man gelsdorff, wiens naam terecht ook in de Verenigde Staten in een adem wordt genoemd met de „Heel Groten" op de trombo ne. Op „The wide point" naast eigen stukken van Mangelsdorff een zeldzaam fraaie vertolking van de Ellington evergreen „Mood indigo". Het is er dan toch van gekomen. De zg. deskundigen in de popwereld hebben gelijk gekregen. Het meest kommerciële nummer van de lp van Conny Vandenbos „Van Dichtbij" (Parklabel Basart) is op single uitge bracht. Releasedatum: 10 oktober. Over welke single we het hebben? Welk een vraag! Natuurlijk over het meest besproken nummer „SJAKIE VAN DE HOEK" als meest potentiële, gedoodverfde hitsingle. Of Conny daar zelf blij mee is? Ja zeker, volgens haar zeggen is dit haar lievelingsnummer, een soort herkenning van haar in de persoon van haar zoontje. In 1970 ging middels de lp „Framed" de Sensatio nal Alex Harvey Band van start. „Framed" liet ho ren dat de SAHB een goede band met een goede toekomst zou worden. De SAHB werd opgezet door de nu één en veertig jarige Alex Harvey. In de tijd van Tommy Steele en Cliff Richard draaide Alex driftig mee in het toenmalige muzikale gebeuren en had daarmee zijn eigen aandeel in de zo fel be geerde populariteit. De jaren zestig waren voor Alex niet zo succesvol en Alex deed in die periode dienst als manusje van alles en duvelstoejager. In deze periode van pure armoede bleef hij zich met muziek bezighouden en begin 1970 kwam Alex op de proppen met The Sensational Alex Harvey Band. Dat deze groep nu in Engeland en Amerika tot één van de meest succesvolle groepen wordt gerekend, had Alex toen niet kunnen vermoeden. Intussen heeft de SAHB reeds vijf elpees gemaakt. Eind 1972 ging de SAHB Voor het eerst naar het buitenland en kwam als voorprogramma van Sta tus Quo o.a. in het Amsterdamse Concertgebouw. In die tijd was er nog geen sprake van een solide bühne act en de SAHB feek één van die vete mid delmatige bands te worden waarvan we er in die tijd vele honderden hadden. In de loop der jaren hebben de Sensationals die broodnodige bühne act wel gerealiseerd en mede daardoor heeft de SAHB zijn huidige faam verworven. Alex zei daar zelf eens over: „Als het publiek naar aanleiding van je plaatwerk naar de konsertzalen komt, dan moet je er voor zorgen dat ze ook iets speciaals te zien krijgen. Geen flauwekul en weinig lol, maar een presenta tie waar ze niet van terug hebben. Bikkelhard wer ken en de mensen niet teleurstellen. Dat lukt om bepaalde omstandigheden niet altijd, maar het is een job gelijk alle andere jobs en als je je job niet ried doet, dan heb je het heel vlug gehad, leder jaar veranderen we onze bühne act, omdat veran dering van spijs doet eten. Daarnaast vinden we dat je wel met de tijd mee moet, dus ook in de pre sentatie. In die vijf jaar dat we nu bij elkaar zijn, hebben we altijd getracht aan deze stelling gehoor te geven en tot nog toe is ons dat aardig gelukt. De bühne act die wij brengen, wordt weieens als gewelodadig beschreven, maar dat komt omdat wij de songs over bijvoorbeeld vandalisme erg re alistisch op de bühne zetten. Sommige journalis ten begrijpen de essentie van dat gebeuren niet helemaal en dan is het heel makkelijk om maar te schrijven wat er in je opkomt. Die mensen begrij pen dan ook volstrekt niet waarmee we bezig zijn". Ongeveer een goede maand geleden had de SAHB met het aloude „Delilah" een Engels top vijf succes en één en ander was goed voor zo'n slordige half miljoen singles. Daarmee kwam voorlopig de be kroning op hun vijf jaar harde arbeid. Tussen twee haakjes, naar aanleiding van de uitvoering van de SAHB is men er nu in Engeland pas achter hoe goed de song „Delilah" de nodige sociale misstan den weergeeft en eigenlijk maar een vulgair liedje is. Tegelijkertijd vraagt men zich in Engeland af waar de BBC het lef vandaan haalt sommige songs vanwege hun tekst te boycotten, terwijl men in de Tom Jones tijd „Delilah" plugde bij het leven. In teressante dingen voor de mens, maar dat zoeken ze in dat zo zwaar beproefde land maar uit. Eéns te meer heeft Alex bewezen in zijn presentatie een soort sociale bewogenheid te kunnen leggen die niet vals is. Nederland heeft de SAHB tot nog toe rustig laten voortkabbelen. Het hebben van een hitsingle is in Nederland helaas nog steeds het enige middel om een goede band boven de grijze massa uit te til len. „Delilah" flopte in Nederland en daarmee ging er een nieuwe kans voor de SAHB in rook op. Ge lukkig worden er door de ware popliefhebbers in Nederland ook buitenlandse bladen gekocht, en belangrijker nog, gelezen. Dat is waarschijnlijk de reden van het feit dat, ondanks dat de SAHB in ons land nog geen hit heeft gehad, de platen van de groep de laatste maanden in steeds grotere aan tallen hun weg naar het publiek vinden. Phonogram bracht voor deze „Inovators" zojuist de „live" lp uit. „The SAHB Live At The Hammer smith Odeon Theatre" geeft u een goed beeld van wat een „live" optreden van deze groep betekent. Het raffinement waarmee Alex het publiek bespeelt en daardoor een ongekende sfeer creëert, valt door middel van deze langspeler duidelijk te proeven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1975 | | pagina 44