Jos van Manen- Pieters bij de N.G.V.B. C. KOK IN GESPREK MET Operettezanger Aad Jans SEIKO 'Landschappen, flora en fauna Opruimdag in „Het Trefpunt" UITGAAN IN SCHIEDAM NIVON SCHIEDAM 15 A. E. C. Crone- Venneman KWARTS 7 s JUWELIER HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 3 - VRIJDAG 9 JANUARI 1976 sekretariaat Damlaan 242 donderdag januari (in INederland) Een diaprogramma. te verzorgen door leden van de Kon. Ned. Natuurhistorische Vereniging in zaal van hel gebouw Irene N\v. Haven IS> aanvang 8 uur entree 1.- Kinderarts, dankt voor de vele goede wensen bij de geboorte van haar dochter en de jaarwis seling en wenst alle ouders, patiënten en bekenden een voorspoedig 1976. De Irekende schrijfster mevrouw Jos van Manen-Pieters, bekend ouv. van de boeken „De Tuinfluiter", „Rosemarie" en vele andere boeken is op dinsdag, 13 januari a.s. de gaste van de Nederlandse Christen Vrouwen Bond, afdeling Schiedam-Nieuwland. Van/elfsprekend dat zij over haar boeken een en ander zal vertellen. Alle leden in dit nieuwe jaar van harte welkom in de zaal van de Opstandingskerk. Aanvang 8 uur precies. BROERSVEST 93 TELEFOON 26.79.37 SCHIEDAM Zaterdag 10 januari a.s. om tien uur heeft in het wijkgebouw van de wijkvereniging „Bijdorp" een opruimdag plaats. Wie mee wil werken om „Het Trefpunt" weer netjes te maken, is van harte welkom. Meteen een goede start van het nieuwe jaar. Metro in Rotterdam kunnen worden. Hij koos dit boeiende vak, omdat hij alle talenten in zich had en die wist te benutten. Hij heeft verschillende reizen naar Noorwegen gemaakt. Goed voor zijn Engelse taal, die hij perfect spreekt. Toen heeft hij doorgezet en eindelijk geluk gehad in zijn zangersbestaan. EJvis Pressly is een idool van hem geweest. Hij heeft Tom Jones in Florida gehoord. In twee shows op één avond van vijf kwartier. Geld is voor Aad Jans niet het belangrijkste in het leven. Zijn moeder had een goede stem, die ze nooit gebruikt heeft. Zijn grootvader was een goede bas-bariton. Hij heeft het zingen dus niet van een vreemde. Maar hij heeft er enorm hérd voor gewerkt om dit allemaal te bereiken. Er waren weieens audities, maar geen plaats vrij. De teleurstellingen wist hij manmoedig te verwerken. Met Barbra en Bas uit Schiedam heeft hij verschillende campingshows gemaakt en met veel plezier geheel andere liedjes gezongen. Aan de tijd van „The Dynamite Strings" bewaart hij dankbare herinneringen. Hij hoopt die jongens van toen nog eens te ontmoeten. U weet zijn adres. Het „Dienstvertrag" met Lunenburg is voorlopig voor een jaar getekend. Nieuwe collegaas, nieuwe vrienden zal hij zich ongetwijfeld in Duitsland maken. Het is een mooi idyllisch stadje met een grote oppervlakte, waar af en toe veel Nato-oefeningen worden gehouden. Heel veel succes operettezanger Aad Jans uit ons Schiedam. MIEKE We hébben elkaar in geen paar jaar gezien, maar hij steekt buiten joviaal een hand op, als hij mij aan het tafeltje van café-restaurant „De Amstelbron" ontdekt voor het raam. Waar ik een afspraak heb met Aad Jans, de geboren Schiedammer. Nu een bekende operettezanger van de Hoofdstad Operette te Amsterdam. Waar hij r.u met zijn vrouw en twee kinderen Sonja en Remy in de Eerste Helmerstraat 13 twee woont. De Sduedammers herinneren zich Aad Jans nog wei als de crooner destijds van de band „The Dynamite Strings" waar hij toen met heel veel plezier heeft gewerkt. Maar "Aad Jans had een goéde stem, dankzij de lessen van zangpedagoge Dinie Erkens uit Rotterdam, die wel wat in hem hoorde. Chiel Montagne wees hem de weg en Aad nam les. Aad Jans als vurige minnaar van Nora Zoon in één van hun glansrollen. Straks gaat Alexander Piegler een aantal operettes doen met niemand minder dan Barbara Streisand in Las Vegas. Een vakman tot in de toppen van zijn vingers. Als het talent aanwezig is, kan je tot grootse prestaties komen, heeft hij Aad Jans uit Schiedam altijd voorgehouden en het lijkt er helemaal op, dat dit uitkomt. Want 34-jarige Aad Jans moest een paar weken geleden in Lunenburg (bij de Lunenburgse heide vlakbij Hamburg) voorzingen. Hij koos: „Dein ist mein ganzes Herz" uit „Das Land des Lachelns" van Franz Lehar en zou na vijf dagen bericht krijgen, wat of de uitslag was. EINDELOOS Die vijf dagen duurden eindeloos, maar de brief kwam uit Lunenburg, dat er plaats voor hem was en kreeg hij een contract voor twee jaar aangeboden. Eroffnung uit „Das land der Lachelns" en Die goldene Meisterin. De kans voor Aad Jans om een repertoire op te bouwen. Een andere rol over te nemen, die op het repertoire staat. Hij haalt even het grote succes van de Nederlandse Marco Bakker aan. Dat van Nora Zoon uit hun gezelschap, die zes jaar in de Weense Staatsopera zong en werd gekozen uit 600 sopranen. Een vrouw met een verrukkelijke stem. Net als Marga de Boer. Straks krijgt Aad Jans de kans zich wéér te maken in musicals zoals „Gigi" en „Hallo Dolly". Iets geheel anders als „Die verkaufte braut". FANMAIL Tegenwoordig krijgt Aad Jans ook tanmail. Als hij in Den Haag zingt, is er altijd een bouquet bloemen voor hem van een bewonderaarster. Kritiek vindt hij verdomd belangrijk, want je met ingebouwde stopwatcn 795.- Kwarts horloges vanaf1 69." Om na drie maanden te denken: nu ben ik er wel. Hele volksstammen, die het nooit leren, merkt hij lachend op, maar ik kwam wel tot de ontdekking, dat ik er nog lang niet was en ik sloeg haar goede raad niet in de wind en zette door. Vier vijf lessen per week. Ik begreep, dat ik door moest zetten, wilde ik wat bereiken. Bas van Barbra passeert. Hij maakt een gebaar van gauw eens te telefoneren en vertelt dan verder. Hij heeft nu nóg les. Bij Netty Hamel in Amsterdam. Is Janicke in „Der Bettelstudent", die elke avond vojle zalen trekt in het gehele land. Aad kreeg zijn kans bij de Hoofdstad Operette, toen de tenor Leo de Beer ziek werd en hij daar als zijn doublure stond. Zijn rol in „Der lüstigen Witwe" van Franz Léhar werd een groot succes en toen was hij er doorheen. Nu reist hij praktisch elke dag met het gehele gezelschap per bus kris-kras door het gehele land en oogst met de Hoofdstad Operette veel succes. Nu staat hij met Jan Handerson in „Der Bettelstudent" op de bühne. Vogende maand februari in het Luxortheater te Rotterdam te zien van vrijdag 13 februari tot en met woensdag 25 februari. ONTDEKKING Aad Jans was een hartstochtelijke rock en rollzanger. Hij had veel bravoure, maar luisterde naar de goede raad van anderen, om het in een betere richting te zoeken. Zijn debuut in het tv.- programma „Nieuwe Oogst" was een ontdekking en leverde hem verschillende cruises met schepen van de Holland Amerika Lijn op. Iets, wat hij voor geen geld had willen missen. Later kwamen er verschillende audities, die weieens teleurstellingen opbrachten. Zijn uitspraak in het Duits (waar hij nu nog op „blokt") was slecht. Maar dat komt, omdat het Duits op school hem vroeger helemaal niet lag. Zijn Duitse leraar, zou, indien hij nog leefde, nu wel trots op hem zijn. Sinds een jaar heeft de Hoofdstad Operette subsidie, zodat de solisten een twaalfmaandelijks contract hebben inplaats zoals vroeger een tienmaandelijks. Het C.R.M. heeft begrepen, dat operettezang een stukje cultuur is. Een afvloeisel van de opera is het toch niet. Verheugend de belangstelling van de jeugd voor de operette-vertolking. Daar verbaast hij zich steeds over en vindt het een uitdaging juist voor hün te mogen zingen. Een uitstekende tenor, die zijn weg in het operetteleven gevonden heeft, al heeft hij er dan ook hard voor gewerkt. BEWBNDERING De regisseur Alexander Piegler heeft hem veel bijgebracht, zo niet élles. Aad Jans heeft dan ook grote bewondering voor hem. Van iemand met twee linkse handen maakt hij een voortreffelijke operettezanger, zegt hij vol trots. Een regisseur weet alles uitje te halen, wat erin zit. Maar op het toneel moet je het toch zélf allemaal maken. Dan sta je daar tegenover een bomvolle zaal. Iedere avond ga ik met de zenuwen de bühne op, maar als ik er eenmaal ben. word ik helemaal rustig. Dan probeer ik me wéér te maken, want mijn hobby is mijn beroep geworden. De oud-Schiedammer Aad Jans, thans bekende operettezanger in de Hoofdstad Operette te Amsterdam, waar hij ook woont. Een vleugje grijs haar maakt hem extra charmant. Aad Jans is echter een versténdige tenor. Stel je voor. dat het huis en de omgeving daar tegenvalt. Dan zit hij er voor twee jaar aan vast. Hij tekende dus voor één jaar en gaat op 18 en 19 februari met zijn jonge vrouw naar het huis van de vorige tenor kijken. En dan meteen naar „La Boheme" des avonds kijken. Bevalt het hem niet in Duitsland, dan kan hij altijd bij de Hoofdstad Operette terugkomen. Maar hij wil zich wéér maken daar op de Lunenburger Heide. Het is de kans van zijn leven. Dit kleine theater wil hij als een soort springplank gebruiken. Je moet klein beginnen, wil je groot eindigen, is zijn oordeel. Een vrij moeilijke tijd heeft hij als ontvlambare natuur achter de rug. Hij heeft mensen, collega's, leren begrijpen en waarderen. Het zal straks nog niet eens zo gemakkelijk zijn om afscheid te nemen. Hij trekt al vanaf 1972 met dit gezelschap op en dan leer je elkaar wel begrijpen... 70 KARAKTERS Eerlijke bewondering heeft hij voor mevrouw Netty Hamel in Amsterdam, die met haar zoon Philip het gehele zangerswereldje van 70 man runnen. Zeventig verschillende karakters, die elkaar weer vinden op het toneel. In het Stadtheater te Lunenburg zal ..Orpheus in der Unterwelt" van Offenbach gebracht worden. leert ervan. Al stelt hij het dan ook op hoge prijs, dat zelfs Leo Riemens lovend over hem schreef. Humor is erg belangrijk in dit vak. Elke dag staat hij weer gespannem achter het doek, maar raakt die nervositeit ook weer snel kwijt. Hij weet. dat de mensen gezellig een avondje uit zijn en dat stimuleert om het zo goed mogelijk te brengen. Hij leidt een eenvoudig leven, is matig met drinken. Spaart zoveel mogelijk zijn stem en eet hij voorkeur nooit uien of knoflook. Omdat je op toneel ook lichamelijk contact hebt met elkaar. En je moet er altijd voor zorgen, dat je elkaar sympathiek vindt. HONDERDSTE VOORSTELLING Van eind mei tot 14 juni is hij vrij. Ook vaak op de meeste zondagen. Zodat zijn vrouw en kinderen niet altijd helemaal alleen zitten. In Maastricht wordt op 9 februari de honderdste voorstelling gegeven. Dat gaat natuurlijk een beetje feestelijk. De direktie streeft ernaar, dat men per maand 18 voorstellingen geeft. Waar men niets op tégen heeft, want al dat reizen en trekken per bus is een hele bedoening. Soms elke dag achter elkaar, waardoor er van thuis slapen bij verre afstanden niets komt. Uit alles blijkt, dat Aad Jans uit Schiedam op de plaats van bestemming is gekomen. Vijf jaar geleden had hij afelingschef bij de

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1976 | | pagina 3