Wist u dat I HET GROTE FEEST Zondag van eerste communies: 25 APRIL PREDIKANT EN ZANGKOREN Haar naam was: ANNIETA MISDIENAARS TUSSENBEIDE INFORMATIEBLAD Jaarfeest van Liduina Gedoopt: PASEN 1976 Latijns gezongen HOOGMIS Pastorale zorg On derscheiding ONDERSCHEIDING HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 9 - VRIJDAG 2 APRIL 1976 g i ty&AF ff Tgi r. TE 3'V Jij LT 2 APRIL 1976 Maandelijkse uitgave voor de gj BH H Roomskatholieke binnenstads- binnenstadsblad itr jf ,g Rotterdamsedijk 234b, Schiedam Pasen is tot voor kort gevierd als een feest louter uit de hemel. Een ten onrechte als misdadiger uitgeworpen en vernietigde mens keerde terug in dit leven uit Gods kracht en macht. De mensheid had zich in een eindeloze vergissing aan Hem vergrepen. God bracht Hem terug in het leven. Het wonder van leven uit de dood werd geplaatst in een natuurlijk- biologiese orde. God had niets te maken met die ontstellende menselijke ervaring van dood is dood. Hij was er tegen opgewassen. De schepper van hemel en aarde liet een gestorven mens terugkeren uit zijn graf. Hij keerde terug bij ons, zij het maar 40 dagen en in een zeer schimmig bestaan, zoals het evangelie laat verstaan. Het is maar één keer gebeurd. Wat moet ik dan zeggen, wanneer ik de nodige keren per jaar de pijn van een verlies door de dood moet verzachten met een woord over de hoop der verrijzenis? Het feest van Pasen voert ons in de moderne interpretatie niet alleen naar Gods almacht. Er is ook een historiese en menselijke kant aan dit gebeuren. Na de geweldige dood van Jezus, die zo unaniem aanvaard leek, komt er een grandiose kentering. Er is blijkbaar toch ook een protest uit de mens zelf"ontstaan. Het gaat ook om hemzelf. Wie is hij? Er is met Jezus van Nazareth radikaal afgerekend. Wie zijn levensverhalen leest, be grijpt niet goed, hoe een man als Hij zo'n golf van woede en haat kon oproepen, die tot Zijn totale vernietiging leidde. Hij kan geïrriteerd hebben door tegen heilige tradities aan te schoppen, onwaarachtigheid te hebben aangeklaagd, Hij mag de gevestigde macht wat angstig hebben gemaakt door zichzelf wat bijzondere macht toe te kennen, maar men kan dit alles samen zo moeilijk zien als de enige oorzaak van de storm, die Hem heeft geveld. Ik probeer wat historiese feiten te registreren. Wie het proces om Jezus beziet zal tot de konklusie komen, dat de veroordeling van Jezus is gebaseerd op een religieus konflikt en niet op politieke macht. De heersende religie heeft Hem uit de weg geruimd. En nu juist uit dit gebeuren ontstaat een nieuwe religie. In die godsdienst is Jezus het hart. Men verklaart Hem levend bij Zijn Vader in de hemel. Zijn aanhang groeit gestadig tegen de verdrukking in. De romeinse macht leeft op haar hoogtepunt. Maar zulke perioden zijn nooit gunstig voor religieuse bloei. En toch doemt de eerste christenheid op in de geschiedenis met een nog altijd erkende reputatie. Waar zoekt men de wortels van de boom, die duidelijk een indrukwekkend aanzien kreeg? Ik blijf aan de menselijke kant van dit wonderlijke gebeuren. Ook mensen hebben het geloof, dat Hij leeft, opgeroepen. Waar zou het om kunnen gaan? Het is minstens ook een bezinning van de mens op zichzelf. Men wilde de mens niet identificeren met een misdadigheid die tegen een onschuldige gepleegd was. Tegenover de gruwelen van het lijdensverhaal staat dan het verhaal van de gerechtigheid. Ook die behoort tot het menselijk wezen. De mens kan en moet ervoor opkomen. Maar die gerechtigheid is ook in handen van God. Hij waarborgt daarmee zelfs het leven. Er zal gerechtigheid geschieden, dat is het geloof van Pasen. J. A. L. Laurent, pastoor In 1966 schilderde Aad de Haas bovenstaand schilderij die hij "bespotting van Christus" noemt. Aad de Haas heeft in de tweede wereld oorlog gevangen gezeten, tot hij in 1944 aan de S.D. wist te ontsnappen. Nu zult u begrijpen, waarom hij de figuur naast Christus als een Duitse kampbewaker a fbeelde. Ja hoor, de grote dagen van de kleintjes in ons midden zijn er weer. Wat zijn ze al druk bezig om zich er op voor te bereiden. Ze kunnen eigenlijk niet langer wachten. Vaders en moeders, broertjes en zusjes leven in dit "uitzien naar" heel hard mee. Vanuit de scholen wordt het beste beentje voorgezet; in de parochie bruist het al van dit nieuwe volkje! 25 april is de eerste grote dag: in de parochie kerk om 9.45 uur de jongens en meisjes die met de Jozefschool verbonden zijn; in de kapel Liduina om 10.30 uur de jongens en meisjes die met de Catharinaschool verbon den zijn. We gunnen de ouders natuurlijk de "eerste plaatsen" in kerk en kapel; verder is 'n ieder van harte welkom. We maken er samen in de parochie een mooie dag van! F. Kempen, kapelaan N.B. De tweede zondag van eerste communie valt in MEI, en wel op 16 mei; de meisjes en jongens van de Sint Jans-Aloysiusschool. IN DE EUCHARISTIEVIERINGEN VAN HET WEEKEINDE: 3 EN 4 APRIL: VASTEN 5 in de parochiekerk: preek: J. Laurent; zang: zondag 9.45 latijns gezongen m.m.v. I.H.D.; in de kapel Liduina: preek: F. Kempen, zang: zaterdag 18.00 VALERIUSKOOR. 10 EN 11 APRIL: PALMENDAG in de parochiekerk: preek: geen vanwege de lezing van het lijdensverhaal, zang: zaterdag 19.00 m.m.v. Z.I.B., zondag 9.45 latijns gezongen m.m.v. herenkoor I.H.D., 11.15 gastkoor SENECTUTE. In de kapel Liduina: preek: geen, vanwege de lezing van het lijdensverhaal (uitgezonderd zaterdag 18.00; preek door J. Laurent), zang: m.m.v. de CREEDSINGERS zaterdag 18.00; zondag 10.30 m.m.v. VALERIUSKOOR. PAASWAKE ZATERDAG 17 APRIL: in de parochiekerk 21.00, zangkoor: de CREEDSINGERS; preek: F. Kempen. EERSTE PAASDAG 18 APRIL: in de parochiekerk: preek: J. Laurent, pastoor, zang: 8.30 latijns gezongen door herenkoor I.H.D. (let op deze uitzonderlijke tijd), in de kapel Liduina: preek: F. Kempen, kapelaan, zang: 10.30 VALERIUS KOOR. 24 EN 25 APRIL: dag van de eerste communiediensten in de parochiekerk: preek: J. Laurent, pastoor, zang: zondag 9.45 m.m.v. VALE RIUSKOOR, in de kapel Liduina: preek: F, Kempen, kapelaan, zang: zondag 10.30 volks zang. Dit is geen sprookje, maar een woord van hartelijke dank aan allen die zo leuk hebben meegedaan met de FANCY FAIR van de Oriongroep: meisjesjeugdgroep. Het was op 27 en 28 maart een heel fijn "feest" in de Wilgenburg. Hartelijke dank. Maar de naam van de pop was Annieta; eh niemand heeft dit geraden. Zo blijft de pop in leven tot de volgende keer: de achtste! Het kamp gaat dóór! De reiskosten en nog wat extraas zijn duidelijk uit deze fancy fair gekomen. de leidsters en de meisjes. Op zondag 4 april gaan we een paar uurtjes "UIT", we starten om 1 uur bij de kerk. We zien wel waar we uitkomen. Wellicht niet bij Feyenoord-Ajax want daar worden we plat gedrukt; we zullen wat meer de ruimte zoeken. Je mag een broertje of zusje wel mee brengen, vooral als ze van plan zijn om ook misdienaar te worden. F. Kempen, kapelaan Een bisdomblad dat u vrij regelmatig in kapel en kerk ziet liggen. Een blad voor individu en voor gezin. Neem de moeite; het is de moeite waard. Wekelijks ligt in kerk en kapel ons parochie blaadje; lees het zelf en geef anderen de kans om te lezen: neem het mee voor iemand in uw buurt die het niet zelf kan komen halen. In het volgende Binnenstadsblad (maand mei) treft u alle bijzonderheden omtrent deze jaarlijkse viering. Op 2 mei 's morgens de plechtige hoogmis om 9.45 uur en 's avonds het plechtig lof met preek en ommegang met het beeld om 18.00 uur in de parochiekerk. 28 februari: Arthur Joseph, zoon van Joseph van Geloven en Catharina Mouwens. 7 maart: Pia Catharina, dochter van De Goureira Armando en Stone Frances Donalda. 7 maart: Catharina Janna Liduina Monique, dochter van Paulus Korver en Catharina Duymel. 28 maart: Paul Thomas, zoon van Charles Govers en Karen Haupertz. Over dit laatste doopje kan ik u vertellen dat een neefje van mij degene die nu dit rubriekje typt), enthousiast op me af kwam gelopen zondagmiddag j.l. en riep: 'Tante, was u vanmorgen ook in de Kerk Nee, hè, wat jammer. Het was zó leuk. Er werd een kindje gedoopt en we mochten van de kapelaan heel dichtbij komen". Wie weet er in deze tijd nog wat Liefde is. Liefde met een hoofdletter. Het woord "Liefde". Wie in deze tijd weet nog dat liefde te maken heeft met gave en overgave; met diepe vreugde. Wie in deze tijd weet nog dat liefde te maken heeft met verantwoordelijkheid. Bijna nie mand. In de tijd dat Hij leefde heeft Hij bewezen dat Hij het wel wist. Want als jongeman van 33 jaar heeft Hij 't toch maar gepresteerd, 't lijden voor de mensheid op Zich te nemen tot en met Zijn dood. In deze Paaswake negentienhonderddrie- enveertig jaar later vragen wij ons af in een themadienst met medewerking van kapelaan Kempen en de Creedsingers hoe wij een man die zoveel liefde heeft gegeven, kunnen bedanken. Populair gezegd: bedankt God! Als ik nog wat terug kan doen, graag. Want 't is toch onze wens Zijn weg te volgen. Op de eerste Paasdag Om velen in de gelegenheid te stellen een feestelijke latijnse hoogmis mee te maken en toch ook een ruime zondag over te houden, is de tijd van deze mis niet om 9.45 maar om half 9 we hopen door deze duidelijke publi catie en via de andere media van Infor matieblad en de rubriek "predikbeur ten" in het Nieuwe Stadsblad voldoende aandacht te hebben besteed aan deze tijdswisseling. In het vóórlaatste Binnenstadsblad heeft u kunnen lezen wat de commissie pastorale zorg het afgelopen jaar allemaal heeft gedaan. Geen schokkende dingen overigens, wij zijn ook geen schokkende commissie. In feite is onze taak, een aantal praktische zaken te regelen betreffende het pastorale werk in de parochie en dan in het bijzonder tijdens onze bijeenkomsten in Kerk en Kapel. Zaken als: gastkoren, thema's in kerst- en vastentijd, het praten over een Latijnse Hoogmis, gezins vieringen etc. Als goedwillende amateurs praten we hierover in onze commissie. En misschien komt er wei eens iets uit, dat bij u aanslaat. En dan zijn we weer een stapje verder op die weg van die Kerk van Christus. Wie zou daar eigenlijk niet aan mee willen doen De ex-voorzitter van ons parochie-bestuur de heer M. A. Jongepier is op voorstel van dat bestuur door het hoogste kerkelijke gezag te Rome vereerd met een hoge kerkelijke onder scheiding. Hij mag zich voortaan ridder noemen. Zijn verdiensten lagen hoofdzakelijk op het ter rein van parochieel bestuur, maar zijn werk voor de Maria-congregatie en zijn vroegere lidmaatschap van het stedelijk armbestuur hebben bijgedragen tot deze onderscheiding. Het initiatief is van de geloofsgemeenschap uit gegaan, althans van haar vertegenwoordigers. Daarom willen wij hem ook binnen de geloofs gemeenschap eren en hem het ridderkruis opspelden. Dit zal gebeuren op zaterdagavond 10 april in de dienst van 18 uur in de kapel van Huize Frankenland. Daarna om 18.45 uur is er gele genheid tot felicitatie in de aula van dit huis. Mag ik andere kerkelijke ridders, getooid met hun ereteken, uitnodigen de plechtigheid bij te wonen. Pastoor De in 1920 in Rotterdam geboren kunstschilder Aad de Haas maakte in 1954 een serie van 38 monotypes, die hij "passie" noemde. Eén ervan vindt u hierboven afgedrukt: "Christus gege seld". ...op 25 maart 50 kinderen uit de parochie door Vicaris Bar gevormd zijn... ...de eerste Heilige Communies dit jaar ge houden worden op de zondagen 25 april en 16 mei... ...nog steeds nieuwe aanmeldingen toestromen voor de gezinsbijdrage en dat daardoor het functioneren van het gehele "kerkgebeuren" gewaarborgd wordt... ...wij dankbaar én optimistisch zijn, dat door het meedoen van zovele gelovigen de "Kerk" nog levend is en blijft... ...de Liduinavieringop 1 en 2 mei a.s. op tradi tionele wijze gevierd zal worden... ...in de maand mei een beroep op u gedaan zal worden om in de parochie mee te helpen voor tal van taken, bezigheden en werken, nodig om het dagelijks parochiegebeuren te laten door gaan... ...weet u nog, dat bij onze vorige oproep 82 mensen zich bereid hebben verklaard iets te doen...

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1976 | | pagina 9