Ruim twee maanden "Chinezen" in
het Prinsenhof en de Volle Maan
f
Museumdirecteur Rein Arend Leeuw
bij een aanwinst, gekocht op de laatste
antiekbeurs. Delfts Blauw is geliefd in
het bij uitstek Delftse museum. Delfts
Blauw is ook niet los te denken van de
chinoiserie, zoals die tentoongesteld
wordt.
Couf
72, 1
P'RIJ
GEB1
maak
nieuw
stacai
merki
Castk
showt
uit 6(
Teven
toerca
caravi
Abral
gevest
en
Toled
Buizei
showt'
Verko
transp
en fi
Vrijda
Indusl
Storm
IJssel
bij d
rechts
I
26956:
biosco
jaar.
het Pai
In ME
MANS
pinkstt
2 ui
leeftijd
Telefoc
JAWS
witte
jaar.
HET NIEUWE STADSBLAD PAGINA 26 WOENSDAG 2 JUNI 1976
Wandtapijt met Chinoiserieën in een
landschap. Wol en zijde, Aubusson
(Frankrijkl, 2e helft I8e eeuw.
Chinese bedelaars „stotebollend",
illustratie uit Het Gezantschap der
Neêrlandtsche Oost-Indische
Compagnie, aan den grooten
Tartarischen Cham..., door Joan
Niehof, uitgegeven 1655, te
Amsterdam.
Unieke collectie over
Chinoiserieën
voor alle creatieve uitingen. Men mag
deze tentoonstelling eigenlijk niet
missen, want het is voor het eerst sinds
de grote proletarische culturele
revolutie van 1966 dat men in
Nederland kennis kan maken met de
Chinese grafiek.
De meeste afbeeldingen zijn van grote
civiele werken die door een enorm
aantal Chinezen uitgevoerd worden.
De titels van de doeken als „Het is
goed arbeider te zijn" en „Het lied van
overwinning van het zelfvertrouwen"
spreken voor zich.
De tentoonstelling geeft de indruk dat
elke Chinees zich uit de naad werkt
met enorme gewichten aan oogst op
zijn schouders, terwijl hij daarbij
moeiteloos en lachend grote citaten
mompelt uit het rode boekje. Een
bezoek aan „De Volle Maan" waard.
„De Volle Maan" is gratis.
Grote dekselvaas (hoog ca. 1 meter)
met Chinees geïnspireerde decoratie.
Delfts polychroom aardewerk, gemerkt
J. W. Hoppesteyn, de Jonge Moriaens
hooft, 2e helft 18e eeuw.
Dr. Biesboer, als conservator en mede-organisaöor van deze expositie ook blij
met dit rijk geornamenteerde Chinese kabinet.
Dr. Biesboer, conservator van het
Prinsenhofmuseum, bij de levensgrote
vitrinepop in Chinees kant gehuld.
Unieke collectie bijeengebracht voor
tentoonstelling over Chinoiserieën.
Van 5 juni t/m 15 augustus wordt er
in het stedelijk museum „Het
PrinsenhoF' een tentoonstelling
gehouden met het thema: China-Delft-
Europa, Chinoiserie. De
tentoonstelling heeft tot doel een beeld
te geven van de culturele
wisselwerking tussen China en Europa
van 1602 tot 1798, de periode waarin
de Verenigde Oostindische
Compagnie (V.O.C.),
handelscontacten met China en Japan
onderhield.
De grote hoeveelheden porselein en
lakwerk die door de V.O.C. naar
Europa werden gebracht moedigden
Europese kunstenaars aan om de
Chinese producten te gaan imiteren.
Vooral de Delftse aardewerkschilders
vonden in deze Chinese
kunstvoorwerpen een nieuwe bron van
inspiratie. Bleef het eerst bij imitatie,
later ging men ook zelf deze
versieringen in Chinese stijl bedenken.
Deze in Europa vervaardigde
decoraties in gefantaseerde Oosterse
stijl noemt men Chinoiserieën. Vanaf
ongeveer 1670 tot het einde van de 18e
eeuw was de Chinoiserie in Europa in
de mode. De tentoonstelling in „Het
Prinsenhof" besteedt de meeste
aandacht aan de contacten van
Nederland en China en de
bloeiperiode van het Delftse
aardewerk met Chinees geïnspireerde
versiering.
Het is niet zo vreemd dat juist het
Prinsenhof deze tentoonstelling heeft
georganiseerd. Vele bezoekers hebben
in het verleden vragen gesteld over de
oorsprong van het Delftse aardewerk
waar Chinese decoraties op te zien
waren. Vele dachten dat het hier ging
om Chinees porselein. Ook vroeg men
zich af waarom de versieringen in
Chinese stijl op het aardewerk
geschilderd waren.
De tentoonstelling geeft nu op al dit
soort vragen een duidelijk antwoord.
Het merkwaardige verschijnsel van de
China-mode op het gebied van
meubelen en tapijten en de plaats van
TOT 15 AUGUSTUS
In het algemeen geeft de
tentoonstelling een duidelijk inzicht in
de Chinese invloed in de 17e en 18e
eeuw. Vooral de chronologische
volgorde van behandelen is duidelijk
voor de bezoeker. De unieke collectie,
bestaande o.a. uit leningen van de
Koninklijke Musea voor Kunst en
Geschiedenis te Brussel, Herbig
Haarhaus Lackmuseum te Keulen,
Het Rijksmuseum te Amsterdam en
het Musee National de Ceramique de
Sevres te Parijs, is een bezoek aan het
Prinsenhof in de periode van 5 juni tot
15 augustus zeker waard. Een must
voor elke Delftenaar.
T ANDERE CHINA
Van 29 mei t/m 4 juli wordt er in de
expositieruimten voor moderne kunst
„De Volle Maan" een tentoonstelling
gehouden van grafiek uit de
volksrepubliek China. De expositie die
reeds eerder in Tilburg, Arnhem en
Emmen te zien was geeft een beeld wat
zowel amateur als beroeps-beeldende
kunstenaars in het huidige China
vervaardigen. Een 75-tal grafische
werken maken duidelijk wat Mao
bedoeld heeft toen hij zeC dat
dienstbaarheid aan het volk de basis is
Chinoiserieën achter glas in het Prinsenhofmuseum. Voor de liefhebbers om van
te smullen.
het beroemde Delftse aardewerk in de
ontwikkeling van dit cultuur
historische gebeuren in de 17e en 18e
eeuw, wordt door de tentoonstelling
volledig uit de doeken gedaan.
De tentoonstelling geeft ook een
aardig inzicht van de handel en
wandel van onze vroede voorvaderen
in de Oost. Want na een martelende
zeiltocht via Kaap de Goede Hoop en
India moest er in China nog sterk
gesproken worden om tot handelen
over te gaan.
De Hollanders zonden een aantal
handels gezantschappen naar het hof
van de Chinese keizer om in de handel
met China een monopoliepositie te
verwerven. Een uiterst voortvarende
gedachte die echter op de klippen liep.
Het enige wat we aan deze
gezantschappen overhielden waren
een aantal zeer gedetailleerde
reisbeschrijvingen met vele illustraties
die in Europa lange tijd de
belangrijkste bronnen voor kennis
over China waren.
Zaal 3 is gewijd aan 17e eeuws
porselein waarvan het grootste
gedeelte is vervaardigd in opdracht
van de V.O.C. Men heeft in Delft
geprobeeerd het 17e eeuwse porselein
Wan-Li te imiteren. Dat bleek echter
moeilijker te zijn dan men dacht. Het
verschil tussen het aardewerk en het
poreselein is duidelijk te zien in de
minder regelmatige vorm van het
aardewerk. De aktiviteiten van de
Delftse aardewerkschilders in de
achttiende eeuw en hun invloed op de
Europese kunstaktiviteiten worden bij
het zien van de tentoonstelling
duidelijk.
Maar niet alleen het aardewerk komt
aan bod. Ook wandkleden,
lakmeubelen, kamerschermen allen
beschilderd met Chinese motieven zijn
er te zien.