Farce Majeure van het scherm: toch lachen Henk Elsink ontvangt Wim Sonneveld: legendarische opnamen op de plaat EARTH AND FIRE: GROTE OPDRACHT OP LOS IAN ANDERSON INTRODUCEERT NIEUWE ELPEE TONNY EYKT ER LEKKER Onvergetelijke melodieën op drie uiteenlopende verzamel LP's Film Festival Lederhos'n en Heimatlieder, Blasmusik en Nagelschuh Herman van Veen kreeg goud De titel zegt het al: deze langspeelplaat, overigens de twee de in een gelijknamige serie, bevat 16, veelal titelsongs van wereldbe roemde films uitgevoerd door al even bekende solisten en orkesten: Stoppy Markus, bijvoorbeeld, met zijn interpretatie van „Dolannes Melodie" uit „Un liinceul n'a pas de poches". Martin Böttcher und sein Orchester is vertegenwoordigd met drie fragmenten: „Winnetou- Melodie" uit de gelijknamige film, „Love, so heisst mein Song" („This is my song") uit „The countess from Honkong" en „La Ronde", eveneens uit de gelijknamige film. Met zijn hammondorgel en afwis selend begeleid door een orkest en een ritme groep speelt toetsenspe- cialist Klaus Wunderlich: „Rain drops keep fallin' on my head" uit „Butch Cassidy and the Sundance Kid", „Summertime" uit „Porgy and Bess" en ,The impossible dre am" uit „The man of la Mancha". Werner Müller is met zijn Or chester te horen in „A man and a woman" uit de gelijknamige film (met Horst Fischer, trompet), „De- guello" uit „Rio Bravo" (met trom pettist Bob Powels) en „The 'look of love" uit „Casino Royale" met zang van Caterina Valente. Nor man Candler interpreteert: „Fidd ler on the roof" uit „Anatevka" en Gottfiiedl en Lonzo „The Entertai ner" uit „The Sting" „Angel Lo ve" uit „Madchen aus Hongkong" wordt op deze plaat vertolkt door het Orchester Helmuth Branden burg en Manuela zingt „I don't know how to love him" uit „Jesus Chri9t Superstar". De plaat wordt tenslotte gekompleteerd door „Edel weiss" uit „The sound of Music" (Camillo Felgen und sein Or chester) en „Harry- lime theme" uit „Der dritte Mann" in een inter pretatie van citerspeler Anton Karas. De Donauschwabische Blasmusik, de Lederhos'n en de Nagelschuh' zijn al lang en breed uit hun uitsluitend regionale bekendheid gebroiken. Door de geweldige pro motie van het internationale toe risme hebben velen hun weg naar de rustieke plekjes in de Duitstali ge landen gevonden. En terecht want er valt veel te genieten. Mu ziek, bijvoorbeeld. Authentieke, folkloristische gebeurtenissen die meer en meer ook via de grammo foonplaat tot ons komen. Welnu in al die gevallen en voor al die muziekliefhebbers zijn weer twee elpees op het Telefunfcen-la- bel uitgebracht. Jozef AuguaBin und seine Origi nal Donauschwabische Blasmusik vormt het middelpunt van de eerste elpee waarop maar liefst 14 „Heimatlieder" werden samenge bracht. De tweede elpee „Eime Leder hos'n, ein Paar Nagelsöhuih' bevat reeds lang geleden voor het eerst uitgevoerde muziek in een interpre tatie van Hansl Krönauer und die Wendelsteiner Musikanten. De elpee „En Nooit Weerom" van Herman van Veen die eind 1974 werd uitgebracht is goud ge worden. Onlangs overschreed het aantal verkochte exemplaren de 25.000. Het liep storm wait betreft het aantal bezoekers van Herman in Carré, en de KRO-TV maakte een opname van Herman in Carré. Op 8 mei jongstleden schoof de laatste uitzending van het sati rische NCRV-programma „Farce Majeure" over de kijkkast. Zij die toen een traan hebben laten val len, hebben thans alle reden om te glimlachen. Want buiten het feit dat op 22 mei nog eens een compi latie van alle honderdvijftig uitzen dingen de lucht in zal gaan, kwam er onlangs een elpee op de markt onder de titel „Tien jaar Farce Majeure". Dit is tevens de titel van een gelijktijdig verschenen boek (uitgegeven door Amsterdam Boek). Uiteraard zijn op de elpee de twee Farce Majeure-hits te vin den: „Dat is uit het leven gegre pen" en, wat-dacht-je-wat, „Ik zie het niet meer zitten". Verder op de plaat nog een handvol herinne ringen aan het Farce-team, ofte wel Fred Benavente, Jan Fillekers, Ted de Braak, Alexander Pola en Henk van der Horst. Enkele jaren geleden had cabare tier Henk Elsink een radio-pro gramma, „Vrij entree" genaamd. Hierin ontving hij regelmatig Ne derlandse collegae. In heit jubileum programma - de honderdste uitzen ding - mocht Henk Wim Sonne veld voor de microfoon uitnodigen. Van deze jubileum-,,Vrij entree" is nu een langspeelplaat verschenen, die door Phonogram in samenwer king met de VARA en de NOS is samengesteld. De plaat heet „Henk Elsink ont vangt Wim Sonneveld". Er op staan korte sketches die in snel tempo worden afgewisseld- door liedjes van Elsink en Sonneveld solo alsmede enige toppers van toen die zij samen zingen, zoals Moeder, ik wil bij de revue", „Aan de Amsterdamse grachten". „Zo heerlijk rustig" en, niet te ver geten, „Tearoom Tango". Wim Sonneveld en Tony van Verre zorgden voor ~de verbinden de teksten. Van Verre nam de sa menstelling van de elpee voor zijn rekening. Muziikale begeleiding Harry Bannink, piano; Henk West rus, accordeon; Jan Blok, gitaar; Tom Dissevelt, bas; Chris Dekker, drums. De plaat „Henk Elsink ontvangt Wim Sonneveld" is, dat staat als een paal boven water, een on misbaar document voor de cabaret- liefhebber. Overigens: de VARA zond er op 25 april jongstleden op Hilversum 3 al iets van. uit. meer kenbaar te maken bij het volkje van eigen bodem. Het wordt overigens wel eens tijd dat de groep van Jerney Kaagman en haar mannen eens over de grenzen de roem krijgen die ze verdienen. Want hoe hard er ok achter de schermen aan een internationale erkenning wordt gewerkt: het suc ces ds tot nu toe uitgebleven. On- zes inziens niet lang meer. O ja: zij die denken de tekst van „What difference does it make" uit het hoofd te kennen, moeten die single eens omdraaien. Dan hoor je de instrumentale uitvoering van dit wonderbaarlijke nummer. „What difference does it make', moet Earth and Fire hebben ge dacht, toen ze het rooster voor de komende zomer zagen. Erop staat een knots van een Nederlandse tournee, die, tot nu toe. vijfender tig optredens telt. De bedoeling van die muzikale landelijke reis is om de komende nieuwe langspeler te promoveren én om zich nog Tonny Eyk, een veel ge vraagd dirigent bij onze om roepen, weet zich ook uitste kend te ontpoppen als pia nist, accordeonist, arrangeur en componist. Een staaltje van zijn kunnen toornt hij op de elpee „28 internationale hits voor in die bar". De titel zegt genoeg, dachten wij. Maar ter verduidelijking: hierop speelt de veelzijdige artiest op de piano achtent wintig overbekende we reldsuccessen. Om de sfeer te proeven nam Tonny Eyk de plaat op in de gezellige Club Privé op het Amster damse Leidseplein. Hij wordt op de plaat begeleid door zijn vaste helpers: Ed dy Christiani, gitaar; Nico Prins, slagwerk en Wim van der Stelt, basgitaar. De „voeder" van Jethro Tuil, Ian Anderson, kwam vorige week hoogstpersoonlijk de burelen van platenmaatschappij Phonogram bin nenstappen om de nieuwste langspeler van zijn formatie, „Too old to rock 'n roll too young to die" getiteld, bij de nieuwsmedia te introduceren. Tijdens een gezel lig drankje en hapje werd zijn in leiding vergezeld door een vijftig minuten durende video-stere o-show, die geprojecteerd werd op een filmdoek en een aantal tv-schermen. Zijn aanwezigheid was een extra succes op de voor avond van Jethro Tulls puike con cert.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1976 | | pagina 37