nieuwe a/s klankbord voor stadsblad ff koor- en orkestrepetities Woerdenbagch The Creed Singers" ook al door de NCRV opgemerkt i¥Ie.vivv e_ m I' Door: Mieke "OVERTUIGEND ZINGEN, DAAR KRIJG JE VAN DIE LEKKERE WIJDE NEUS GATEN VAN"... HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 12 - VRIJDAG 15OKTOBER 1976 Ook zij dragen geregeld hun muzi kaal steentje bij. Vorig jaar met de Kinderkerstzang heb ik ze al gehoord en toen was ik al geïmponeerd door hun enthousiaste zang. Vele malen stond ik al op het punt een repetitie van „The Creed Singers" mee te maken, maar hoe gaat 't dan. Je hangt van afspraken aan elkaar en iedereen rukt en trekt maar aan je. Echt jammer dat ik daardoor vorige week niet op hun repetitie ben ge weest. Toen is er nl. in de Singelkerk (die andere naam is zo lang) een band je met verschillende liedjes opgeno men en op verzoek van de NCRV, die hiervoor belangstelling had, opge stuurd. En nu allemaal maar duimen dat die liedjes straks in één van de uit zendingen komen. Ik hoor dat nog wel! Op weg dus naar de koorrepetitie woensdagavond in het knusse zaaltje „De Wilgenburg" achter de Singel kerk. De piano is hier pas gestemd. Vandaar. Anders zingen ze meestal in de Singelkerk. Van Jan Meulendijk krijg ik heel ga lant een lift en dat is altijd mooi mee genomen. Bespaart je zeeën van tijd met de bus. Frans Roessen, pianist en met Jan Scholte soms ook dirigent, doch tevens arrangementen-schrijvers, zijn er al. Dan druppelen langzaam de koorle den binnen. Tenor Aat Steenoven Tegen een sfeervolle achtergrond in de Singelkerk. heeft het af laten weten. Die kómt er wel. Eerst wordt een afspraak ge maakt voor zondag 17 oktober. Dan zingen ze nl. in de kerk aan de Pier- sonstraat in Rotterdam. Om half ze ven zaterdagavond in deze ruimte. Ook al een drukbezet leven dus. Dan heft Jan Scholte zijn handen en heeft onrustige Frans Roessen zijn plaats achter de piano reeds ingenomen. Lied om vergeving, melodie: Et Mainter- nent, tekst Roescho oftwel Roessen en Scholte. Dat is het fijne van dit koor van uit sluitend jonge mensen, dat Frans Roessen, Jan Scholte en Jan Meulen dijk de teksten voor verschillende ei gentijdse liedjes hebben geschreven en hiermede blijven doorgaan. Ik ontdek intussen ook Rob Vos, één der ijverige medewerkers van „Schiedam zingt" zoals de kinderkerstzang nu heet. „Jij, die mij kent, wil mij vergeven, jij die mij boeit, kom toch dichterbij" zingen ze vol enthousiasme. Vooral dat geneurie op de achtergrond komt heel goed over. Een ander lied wordt ingezet: melodie This guy is in love, weer op tekst van Roescho. „Dit is de dag, de feestdag van het licht, dit is de dag de Geest daalt neer, het duister zwicht. Uw licht komt over mij, ik ben geboeid, dit maakt me vrij". „Altjes. hallo" schalt de stem van Frans. „Even jullie alleen". Ze komen gezellig bij hem rond de piano geschaard staan. Zetten opnieuw in en dan klinkt het inderdaad beter. „Swing low, sweet chariot, coming for the carry me home". Een verrukkelijk lied, dat op verzoek bijna swingend wordt gebracht. Dit is het koor op zijn best! UITERST MODERN GENRE Ik luister geboeid naar „Hier is een stad gebouwd overal om ons heen hui zen en komen er mensen van licht en steen". Het klinkt met zoveel overtui ging, dat Frans achter de piano alleen maar opmerkt: „Daar krijg je lekker wijde neusgaten van". Je moet maar op die gedachte komen. Maar de tekst is uiterst modern, het gehele program ma bijna indringend. Geen wonder dat „The Creed Singers" overal met hun repertoire zo welkom zijn. Een lied van de Schiedamse organist!?) Jan Gravendeel: „Aan de mensen met hun wensen en zorgen voor iets, dat pas morgen leeft. Leef eerst nü, de dag is toch lang genoeg om tevreden te zijn. Wees gerust, de toekomst kent geen tranen, als\je 't le ven leidt in goede banen, nu vandaag, dat is voor ons geen vraag". Ik kan hier helemaal achter staan. De tekst is zo puur menselijk en hebben we dat allemaal eigenlijk niet nodig in ons leven? „Nog even" stelt de pianist de zangers en zangeressen gerust. „Dan komt er smering voor jullie kelen". Van een geheel ónder genre is het „Wij groeten u als koningin, o Maria". Het thema hiervan luidt: je moeder moet je danken en niet afdanken. Het wordt veel te hoog ingezet en dat geeft natuurlijk problemen. Maar problemen zijn er om te worden opge lost. Dus ook bij „The Creed Singers", hetgeen dan ook prompt gebeurt. „I don't know how to love him". Ik kijk een beetje ongerust op mijn hor loge, zou de fotograaf deze repetitie Een close-up van de harde werker, tevens van „Schiedam zingt": Jan Meulen dijk, hier als tenor. EEN TWEEDE AAD VAN DER HOEVEN Jan Scholte als hij zijn koor naar grote hoogte weet te brengen. Intussen heeft Jan Scholte zijn col bertjasje voor het gemak maar uitge trokken. Een tweede Aad van der Hoeven, die ook altijd de ruimte nodig heeft voor zijn armen en bijna bezwe rende gebaren van zijn handen. Hé, nu een lied met als melodie de zo bekende „Daytime, nighttime", op tekst van Monique Roessen. Dat zit daar dus dik in de familie. „Ik zou wel willen weten, waarom wij steeds vergeten, hoe het kan zijn zon der haat en pijn?" Iets om over na te denken, Monique. Alweer alleen de inzet van de alten. Dan laat het gehele koor zich horen: „Hij bracht leven, alles om hem heen, Hij zal er altijd zijn. Liefde, vriend schap, je bent nooit alleen. Hij zal je helpen door het leven naar hem toe". Is het wonder, dat de N.C.R.V. be langstelling heeft voor „The Creed Singers"? „Wij zullen doorgaan". Ook dót kan. „Geef mij je hand, geef ze mij allebei, en vertel dan even dat je niet kunt le ven zonder mij". Extra nog eens bena drukt „zonder mij". Er is iets niet naar de zin van Frans. Eén regel moet veranderd worden in hun omslagboek: „Geef me ze allebei. Over dat „me ze" breken ze figuurlijk even hi/n nek, maar dan lukt het toch. Zoals alles bij hen lukt, dankzij die enorme inzet.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1976 | | pagina 12