Kruising Pruissingel PLAAT PRAAT onroerendgoedbelasting op de goede weg? GRUYTERS TEVREDEN MET 4 JAAR MINISTERSCHAP Zes gewonden bij botsing met R.E.T. bus 59 NETTE PENSIONS Windmill deze week "plat"? "Bezit eigen huis geeft zelfvertrouwen" Gemeentepolitie Schiedam Ten behoeve van enige politie-ambtenaren van de Gemeentepolitie Schiedam worden gezocht: Opgave van adressen met pensionkosten wordt gaarne ingewacht bij de Commissaris van Politie te Schiedam, Hoofdbureau Lange Nieuwstraat 55. HET NIEUWE STADSBLAD PAGINA 16 - WOENSDAG 16 FEBRUARI 1977 Duidelijk is te zien hoe de klap is aangekomen gezien de voorkant van de bus. Een voorrangsfout van de 67-jarige automobiliste mevr. C.A.R. uit Vlaar- dingen heeft zondagmiddag voor de nodige opwinding en ravage gezorgd op het kruispunt Beethovensingel - burgmeester Pruissingel - Maassluis- sedijk in Vlaardingen. De automobiliste voorrang aan ei verleende geen RET-bus 59 bestuurd door de 33-jarige C.V. uit Vlaardingen. Bij de botsing, die onvermijdelijk was, werd de bus naar links weggezet en gleed op het enigszins natte wegdek door, reed tegen het langs de westzijde van de Burg. Pruissingel staande hekwerk, dat afbrak, waarna de bus het dijktalud afreed. Met een enorme klap kwam de bus tegen de garagedeur terecht die uiteraard tegen zoveel geweld niet bestand bleek te zijn. Het RET-voertuig kwam vervolgens tegen een garagebox aan de Burg. Pruissingel tot stilstand. Bus en V W-personenauto worden als total- loss beschouwd. De 67-jarige mevr. C.A.R. liep een hersenschudding en een rechterpols fractuur op en enige snijwonden aan het gezicht. Zij werd in het Holyziekenhuis opgenomen, evenals de 32-jarige Vlaardingse A.E.M. Snijders, die ter opservatie naar het ziekenhuis werd overgebracht. Nog vier passagiers werden voor onder zoek naar het Holyziekenhuis ge bracht doch konden daarna weer huiswaarts gaan. De garageboxen werden totaal ontzet, twee daarin staande auto's liepen schade op. De vernielde bus die door een kraanwagen moest worden weggesleept. NEIL DIAMOND: Sinds Augustus 1972 in welk jaar het befaamde album „Hot August Night" werd opgenomen in het Greek Theatre te Los Angeles heeft de Amerikaanse zanger componist Neil Diamond het po dium practisch niet meer betreden. Hij beperkte zich tot het produce ren van studio-opnamen „Serenade" bijvoorbeeld en het schrijven van de muziek voor de film „Jonathan Livingston Seagull". Indachtig het succes van dit optreden in het „Greek Theatre" heeft Neil Diamond en kele maanden geleden wederom een optreden verzorgd in dit thea ter, waarvan onlangs een dubbelel- pee werd uitgebracht. Een optre den te herhalen waarvan het succes eertijds fabelachtig te noemen was de verkoopcijfers van de dubbe- lelpee „Hot August Night" over troffen ieders verwachtingen is een hachelijke zaak. Neil Diamond „wandelt" op deze dubbelaar door zijn succesvolle repertoire, waarin composities van oudere en recente datum zijn opgenomen. De fabu leuze inspiratie die bij zijn „Hot August Night" te onderkennen viel alsmede de perfecte uitvoering der arrangementen is bij dit concert beslist niet behaald, be houdens enkele uitzonderingen. Zo openbaren Kentucky Woman, Longfellow Serenade, Lady Oh, If You Know What I Mean en Glory Road Diamonds kwaliteiten als zanger en „performer"; vele vertol kingen on deze uitgave blijven be slist onder de verwachtingen. We derom heeft hij zich de medewer king verzekerd van de groep die destijds de „Brother Love's Trave ling Salvation Show" tot een groot succes maakte en besluit zijn op treden met een selectie uit „Jonat han Lovingston Seagull" en rond het totaal af met I've Been This Way Before. Voor de fans van Neil Diamond waarschijnlijk weer een „must"; voor de aandachtige toe hoorder echter met enige bemer kingen. CBS 95001 De bus heeft zich door de vaart letterlijk in de garage geboord. Groot was de ravage toen de bus uit de garage was gehaald. IIIIIMIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIOIIIl'llOIIIIIIII Het Vlaardingse bedrijf Windmill b.v., de voormalige ENCK, aan de Maasslui- sedijk dreigt deze week „plat" te gaan als de direktie van het bedrijf niet tege moet komt aan de eisen van de vakbonden. Eisen die overigens niet alleen bij Windmill zijn gesteld. Zij komen dus globaal neer op de 2 Vi% compensatie i.vjn. de gestegen prijzen en nog eens 2% opslag. Het vakbondsultimatum aan de Vlaardingse Windmill zal nog deze week de deur uitgaan. Windmill is met zijn ruim 400 werknemers één van de grotere Vlaardingse bedrijven. Het stakingsfront in Vlaardingen behelst verder nog een aktie van de bouwva karbeiders van het Maassluise bedrijf Elementum. Het personeel van de Maas- sluise hoofdvestiging van dit bedrijf bestaande uit 100 man ging afgelopen week al in staking daarbij direkt gevolgd door een Elementum bouwproject in de Vlaardingse wijk Holy-Noord waar 80 man aan het werk zijn. Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening drs. Hans Gruijters, is tevreden met wat hij in zijn bijna afgelopen regeerperiode tot stand heeft gebracht. „Een van de belangrijkste dingen is dat we er in zijn geslaagd het huur- en subsidiebeleid nieuwe vorm te geven, zodat we daar in Nederland een flink aantal jaren mee vooruit kunnen. We hebben de stadsvernieuwing van de grond getrokken, het wetenschappe lijk fundament van de volkshuisve- stingspolitiek aanmerkelijk versterkt, het planologisch beleid in de ruimte lijke ordening veel konkreter gemaakt en de Derde Nota Ruimtelijke Orde ning gestalte gegeven. We hebben nog een paar zaken op het vuur staan die we nog willen afmaken: het voorkeurs recht voor de gemeenten bij aankoop van onroerend goed en wetsvoorstellen van Van Dam met betrekking tot de huurpolitiek. Met dat alles hebben we voor een volgend kabinet in de eerste plaats een hele hoop puin geruimd en tevens de grondslagen gelegd voor iets nieuws". Aldus de bewindsman in een inter- vieuw in het periodiek Indruk van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, waarin een groot aantal zaken ter sprake wordt gebracht. Wat de bela sting van onroerend goed betreft zegt hij, na zijn recente reis naar de Verenigde Staten: „Die belasting is bepaald niet gunstig. Ik heb niet on middellijk ideeën over hoe het dan wel moet, maar het is een thema dat ik op mijn lijst zet om me daar te zijner tijd eens in te verdiepen. Wij zijn daar im mers ook mee bezig. Met die Ameri kaanse ervaringen zeg je dan: zijn we wel op de goede weg?" Tegen het verwijt dat voor stadsver nieuwing veel geld zou worden ver spild benadrukt hij in Indruk zijn me ning, dat met stadsvernieuwing niet alleen de volkshuisvesting is gediend, maar ook de algemene inrichting van ons land, het behoud van kuituurgoe deren en de waardering voor de ge schiedenis. Heel konkreet is minister Gruijters over zijn inspanningen om het bezit van de eigen woning te be vorderen. „Het blijkt dat de mensen graag een eigen huis willen hebben en dan moet ik dat mogelijk maken, want voor die mensen zit ik hier". Het be wonen van een eigen huis noemt hij van belang, omdat daarmee de zelf standigheid van de mensen wordt be vorderd en ook omdat het onderhoud steeds duurder wordt. „Die onder houdskosten worden voor huurhuizen een steeds belangrijker deel van de huurprijs. Daarom zullen de mensen steeds meer zelf aan onderhoud gaan doen en dan vind ik het sneu als zij dat moeten doen in een huis van een an der. Bovendien vind ik het kopen van een eigen woning een uiterst goede be legging die bestendig is tegen inflatie". Toch woont minister Gruijters aan de THE UNFORGETTABLE De onlangs overleden Amerikaanse jazz-pianist Erroll Garner behoort tot de kleine groep van instrumen talisten die in de wereld van de jazzmuziek een beslist eigen her kenbaar geluid wisten te ontwikke len. Aanvankelijk autodidact was Erroll Garner reeds op jonge leef tijd niet van de piano „weg te slaan" en speelde op uniek eigen wijze melodietjes die hij hier en daar had opgepikt. Allengs kreeg zijn specifieke spelwijze be kendheid en bereikte Erroll Garner wereldfaam. Zijn spel te ontleden is vrij eenvoudig. Hij koppelt een zeer variabele linkerhand aan een vrij simpele doch zeer effectieve wijze van improvisatie. Voeg daarbij een dikwijls zeer verrassende toepas sing van de maatindeling en men heeft te doen met een pianist die een zeer eigen geluid heeft weten te creëren. Erroll Garner mist daarentegen de perfectie van bij voorbeeld een Oscar Peterson. Zijn „missers" zijn legio doch worden ruimschoots gecompenseerd door de immense muzikaliteit en vin dingrijkheid van deze pianist. Na tuurlijk verscheen van dit piano-fe nomeen een herdenkingsalbum, hetgeen door het Mercury-label werd gerealiseerd. Het betreft hier een uitgave van de originele mono opnamen, waaraan gelukkig niet is „gedokterd" met electronische ste reo ingrepen. Drie en twintig opna men zijn in „the Unforgettable Er roll Garner" samengevoegd waarin Erroll Garner enerzijds zijn mij meringen in langzame tempi Misty en Embraceable You bij voorbeeld nog eens laat horen en lustig swingend improviseert in onder anderen You are my Sunshi ne en een subliem stukje soft-swing presenteert in What is this thing called love. Uitvoeringen waarin de pianist zich „verslikt" via talrijke misslagen zijn zonder twijfel Lady be good en Don't be that way. Niet temin een jazzmusicus waaraan te recht dit album werd gewijd. MERCURY 6641 589 Prinsengracht in Amsterdam nog al tijd in een huurwoning. In het Indruk- intervieuw zegt hij daarover: „Dat is een monument van de NV Stadsher stel en die mag haar panden alleen verkopen met toestemming van de mi nister van volkshuisvesting... Ik kan me dus voorstellen dat ik dat pand niet zal kopen".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1977 | | pagina 16