Onscherpte in foto kan soms mooi zijn VOORGOED Een fotoreportage van zorgeloze dagen MENU Straatnamen in Schiedam VERBODEN TOEGANG HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 14 VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1977 JF*. A TW a m ~_s Vóór alles is het goed even te vertellen, wat er met die „onscherpte" wordt be doeld. want daarover mag geen mis verstand bestaan. Onscherpe foto's, dat zijn foto's, die helemaal wazig zijn, zijn niet mooi. Ze ontstaan meestal omdat de kamera, tijdens het korte moment, dat de lens open staat, heeft bewogen. Onscherpte in foto's is iets anders. Daarvan is sprake als een deel van de foto (bijvoorbeeld de voorgrond of de achtergrond) onscherp is. Die fo to's zijn vaak wèl mooi en ze ontstaan, omdat er bij het maken van de foto, bewust is scherpgesteld op slechts een deel van het beeld. Dat is dus het belangrijke verschil tussen onscherpe foto's en onscherpte in foto's. KAMERA STILHOUDEN De eerste onscherpte (die van de hele foto) kan vermeden worden door de kamera stil te houden; probeer zo mo gelijk te fotograferen dat de kamera ergens op rust. Dat kan zijn: een statief of een paaltje of een stoel. Is er géén kamerasteuntje in de buurt, probeer dan zelf te leunen tegen bijvoorbeeld een boom of muur. En is ook dat niet mogelijk: druk de kamera stevig tegen het voorhoofd en ga in de van de gymnastiekles op school nog wel be kende spreidstand staan, met de voeten uit elkaar. En druk de ontspan knop losjes in, heel rustig, met één vin ger. TUD IS BELANGRIJK Daarbij is het natuurlijk van belang hoelang de lens open staat. Hoe korter dat is, hoe minder de kans is dat een eventuele trilling van de hand in de fo to zichtbaar wordt. Een vuistregel is, dat alle opnamen met een sluitertijd van f/30ste sekonde of langer eigenlijk niet uit de losse hand moeten worden genomen maar vanaf een steun. DE BEWUSTE ONSCHERPTE Daarvoor moeten we het kan niet anders even wat fototheorie kwijt. Die gaat over het zgn. scherptebereik, een begrip, dat aangeeft hoe groot het gebied is dat een kamera scherp kan afbeelden. Bij de meeste kassetteka- mera s is dat: alles wat zich ongeveer vanaf één meter van de kamera bevindt tot oneindig. Zo'n kamera heeft dus een groot scherptebereik en dat is een voordeel, want hij kan bijna alles scherp fotograferen. INSTELBARE AFSTAND De kamera's met meer mogelijkheden hebben veelal een afstandsinstelling. Die begint meestal ook bij ongeveer één meter en gaat door tot oneindig. Dat betekent wel, dat wie vergeet de afstand op de juiste wijze in te stellen, een onscherpe foto maakt. Of een ge deeltelijk onscherpe. Je zou kunnen wagen, welk nut zo'n afstandsinstel ling dan heeft, want juist bij de wat be tere en duurdere kamera is daardoor de kans op mislukkig wat groter ge worden. SPELEN MET SCHERPTEBEREIK Het antwoord op de vraag staat hier boven: bij kamera's met een afstand sinstelling kun je spelen met het scherptebereik. Je kunt meer diepte in je foto's leggen, je kunt de voorgrond scherp afbeelden en de achtergrond onscherp. Of omgekeerd. Wie dat doet ontdekt nieuwe mogelijkheden om de werkelijkheid weer te geven. En daar door, mooiere foto's te maken. Als de nadruk moet vallen op het kasteel: de kamera instellen op het gebouw, waardoor het bord on scherp wordt. Als het bord de meeste aandacht moet hebben: de afstand instellen op dat bord met een wazig kasteel op de achter grond. In beide gevallen: een aar dige foto. Meer informatie over „onscherpe" foto's is te lezen in het artikel: onscherpte in foto's kan soms mooi zijn. Ook voor LTS'ers, MTS'ers, autowassers heeft Kok van die ijzersterke overalls. De "oude rotten in het vak" kunnen er over meepraten. En... goed gekleed is het halve werk. t/m 44: blauw37,80; kaki 38,50; boven 44: blauw 38,80: kaki39,50 LAATSTE STUKJE THEORIE Voor wie een kamera heeft met af standsinstelling en graag wil experi menteren met dit soort foto's nog een laatste stukje theorie. Het scherptebe reik van een kamera wordt groter als de lensopening kleiner wordt. Wie dus met diafragma 16 of 22 fotografeert, heeft een maximaal scherptebereik (van dichtbij tot oneindig). Het omge keerde is ook waar: wie een grote len sopening gebruikt (bijv. 1.8 of 3.5) ver kleint het gebied, dat scherp op de foto wordt afgebeeld. Er ontstaan dan, als men dat graag wil bereiken, méér mo gelijkheden voor bewuste onscherpte van een deel van de foto. Een ezels bruggetje in dit wat ingewikkelde ver haal is: hoe „groter" het diafragma-cij fer, hoe groter ook het scherptebereik. En omgekeerd. BELICHTIN GSTUD AANPASSEN Het kleiner maken van de lensopening (fotografen noemen dat: diafragmeren) vraagt natuurlijk wer een langere be lichtingstijd, die wordt aangegeven op de belichtingsmeter of door de kamera zelf. En bij een grotere lensopening be horen vanzelfsprekend kortere belich tingstijden. Maar dat is geen probleem voor mensen, die gewend zijn aan ka mera's met belichtingstijden, die inge steld kunnen worden. En wie door dit wat beknopte verhaal over een van de mogelijkheden om mooie foto's te maken er méér van wil weten: de fo tohandelaar is een vakman, die u graag zal demonstreren hoe onscherpe foto's vermeden kunnen worden of hoe in bepaalde gevallen die gedeeltelijke onscherpte in foto's bewust kan wor den bereikt. ROTTERDAM Westewagenstraat 80. West Kruiskade 57, Schledamseweg 1, Zwart/anstraat 133 Jonker Fransstraat 114 CAPELLEa/d IJSSEL Winkelcentrum De Koperwiek 71- 73 HOOGVLIET C Winkelcentrum Mifrdenbaan 136-138 SCHIEDAM Rotterdamsedijk 429 DELFT Choorstraat 36 LEIDSCHENDAM Winkelcentrum Leidsenhage, Liguster 18. Drie straten in het Schiedamse indu striegebied 's -Graveland ten noorden van de Neher- en de Ringerstraat krij gen binnenkort een naam. De advie scommissie voor het geven van straat namen heeft voorgesteld de drie stra ten de namen te geven van Koolhaven straat, Algerastraat en Ruijsstraat. Koolhaven was een Nederlands vlieg tuigbouwer die leefde van 1886 tot 1946. Mr. J. Algera was minister van verkeer en waterstaat ten tijde van de storm ramp en is de geestelijke vader van het Deltaplan, ook hij is inmiddels overle den en Ruijs was de befaamde Willem Ruijs, grondlegger van de bekende Rotterdamse redersfamilie, die de grondleggers zijn geweest van de Rot terdamse Lloyd. Hij leefde van 1809- 1889. Voor veel lagere scholen zijn de vakan ties voorbij en veel kleintjes zullen voor de eerste keer naar de grote school gaan. Voor hen is een juiste voeding van groot belang en een goed ontbijt moet ervoor zorgen, dat ze zo'n voor hen vreemde lange schooldag doorko men. Melk-en zuivelprodukten spelen daar bij een belangrijke rol: Vi tot 3/4 liter melk per dag, eventueel deels als yog hurt. pap of vla. Een bord melk met corntlakes bij het ontbijt neemt niet veel tijd in beslag en betekent boven dien voor veel kinderen een lekkernij. Zondag: heldere tomatensoep, lende biefstuk, gebakken champignons, aar dappelen en sla), yoghijs met pruimen compote. Maandag: andijvie, aardappelpuree, gebakken kaasplak, vruchten yoghurt. Dinsdag: mixed grill met barbecue saus, sla van bleekselderij, frites, rode bessen met vanillevla. Woensdag: roereieren met kerriesaus, rijst, tomaten-komkommersla, koude vruchtengruwel met dunne room. Donderdag: warme ham, tuinbonen, gesmolten boter, aardappelen, choco ladevla met banaan. Vrijdag: Poolse macaroni, kwarkbes- sencoupe. Zaterdag: cheeseburgers, fruit. Mixed grill Varkenshaasje (200 gr.), olie, azijn, 1 ui, peterselie, tijm, rozemarijn, 25 gr. boter, 6 plakjes bacon, 100 gr. belegen kaas (in blokjes), 2 tomaten, 6 grote champignons, 12 cocktailworstjes. Marineer de in kleine blokjes gesneden varkenshaas enkele uren in een sausje van olie, azijn, gesnipperde ui en de kruiderij. Droog het vlees goed af. Steek het vlees, afgewisseld met de in bacon gewikkelde blokjes kaas, stuk ken tomaten, de champignons en de borrelworstjes aan 6 grilleerpennen. Leg de pennen op het rooster van een barbecue óf onder de grill, tot het vlees gaar en bruin is. Poolse macaroni 250 gr. macaroni, zout, 1 ui, 200 gram champignons, 50 gr. boter, 3 eetlepels bloem, 2 dl. droge witte wijn, 1 dl. room, peper, tijm, majoraan, salie, pe terselie, bieslook, 100 gr. oude kaas, paprikapoeder. Kook de macaroni in ruim water met zout gaar. Bak de fijngesneden ui en in plakjes gesneden champignons in de helft van de boter goudgeel. Strooi de bloem erover, giet de wijn erop en roer dit alles goed dooreen. Voeg daarna de room, zout, peper en de fijngehakte kruiderij toe. Laat de saus 5 minuten zachtjes doorkoken. Giet de macaroni af en leg hem laag om laag met de champignonsaus en de geraspte kaas in een verwarmde schaal met als bo venste laag geraspte kaas. Giet hier over de rest van de (gesmolten) boter. Bestrooi met wat paprikapoeder. Een vakantiefoto, gemaakt aan het strand in Tunesië. Zomaar een plaatje, dat iets vertelt over de manier waarop de mensen daar leven. Misschien hebt u de vakantie er al opzitten, die jaarlijkse periode, waar in de regelmaat van alledag wordt onderbroken. Dan komt voor u dit verhaal wellicht een beetje als de bekende mosterd na de maaltijd. Maar velen gaan nog met vakantie, want de „grote uittocht" duurt vele weken. Voor de gelukkigen, dië het nog te goed hebben, hierbij een advies hoe ze van die zorgeloze weken een boeiende fotoreportage kunnen maken. Om nog vaak te kunnen genieten van alle fijne dagen, die je in de vakantie zult beleven. EEN VERHAAL Een fotoreportage maken van je vakantie. Dat is: een verhaal schrij den in foto's. En een verhaal heeft een begin en een eind. En dat begin van een vakantiefotoverhaal zal meestal zijn: de voorbereiding. Het inladen van de auto bijvoorbeeld. Of dat fijne moment van „de deur achter je dichttrekken". Maak van één van die momenten in elk geval een foto. Zo begon de vakantie van het jaar 1977. WAAR NAAR TOE? De volgende foto's laten iets zien van onderweg. Deze foto's zijn natuurlijk afhankelijk van het einddoel en het vervoermiddel. Die eerste foto kan zijn: een picknick onderweg naar Drenthe. Of een foto van het instappen in het vliegtuig naar een ver land. Of een douanekontrole onderweg. Hoe meer u de kamera ook onderweg bij de hand houdt en gebruikt, hoe meer uw fotoverhaal straks een goed lopend geheel wordt. DE NIEUWE OMGEVING Dan komt u aan in uw vakantie plaats. Of het nu die camping is bij Tuitjenhorn of uw appartement in Tunesië: maak in elk geval een foto van uw eigen tent of huis. En van de camping of van het gehele komplex. Maak een foto van het interieur (dus neem, als het even kan, wèl de flitser mee in de koffer) en van het uitzicht uit uw tent of huis of hotelkamer. Ook dat is straks fijn voor uw persoonlijke vakantieprentenboek. BEZIEN S WAARDIGHEDEN Een advies voor wie de neiging heeft om vooral de bijzondere dingen te fotograferenprobeer ook iets te laten zien van het gewone leven om u heen. Van zo'n oud smal steegje in uw vakantieplaats, van een paar garna- lenvissers langs het strand of een boer op het land, die zijn werk doet op een manier, die je hier misschien niet meer zult vinden. Alle gewone dingen om u heen zijn vaak boeiender dan de bijzondere plaatsen, waar alle toeristen met de kamera in de aanslag staan. VAN DICHTBU Even er tussendoor een advies over de manier van fotograferen. Foto's worden vaak van te veraf genomen. Wie dichter bij zijn onderwerp gaat staan, krijgt betere foto's. Met elke kamera kun je tot ongeveer één meter van een onderwerp af nog scherpe foto's maken. Wie er op let en zich konsentreert op de hoofdzaak, ont dekt, dat zijn foto's door die kleinere afstand bijna altijd leuker worden. KAMERA BU DE HAND Nog een advies: hou de kamera steeds bij de hand om de momenten van echt plezier direkt te kunnen vangen in foto's. Vaak gebeuren er onverwachte dingen: wie dan zijn kamera eerst nog moet zoeken en instellen, is meestal te laat. Dat advies geldt zeker voor automobilis ten, die in een vreemde stad gaan winkelen of rondkijken: laat de kamera niet in de auto liggen. Allereerst omdat er nu eenmaal in elk land mensen zijn, die de verleiding van zo'n uitgestalde kame ra niet kunnen weerstaan. En ook een belangrijk punt een kamera met een (kleuren)film er in kun je beter nooit laten liggen in een auto, waarin de temperatuur vaak hoog kan oplopen. De kwaliteit van de (kleurenfilm gaat dan snel achtèruit. Voor de kamera zélf zijn de temperaturen trouwens ook heel slecht.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1977 | | pagina 14