Harmonisch wonen met kleuren WAT U OVER GORDIJNEN MOET WETEN Randstadedities, wekelijks in 700.000brievenbussen HET NIEUWE STADSBLAD PAGINA 33 VRIJDAG 4 NOVEMBER 1977 Uw geaardheid speelt bij het kiezen van kleuren een belangrijke rol. Dit komt omdat kleuren evenals men sen een karakter bezitten. U zult daarom bij het kiezen van kleuren voor kleding, bankstel, tapijt of gordijnen meestal onbewust voorkeur ge ven aan tinten die u sympathiek aan doen._Zo zijn er koude en warme kleu ren, rustige en acdeve tinten en kleurt jes die openhartig of ondoorgrondelijk op u overkomen. Net als bij de mensen. Om een goede keus te kunnen doen en met behulp van kleuren een prettige woonsfeer te maken die bij uw geaardheid past, moet u met een paar dingen rekening houden. WARME EN KOUDE KLEUREN Zo wordt altijd beweerd dat koude kleuren zoals blauw, groen en violet al leen geschikt zijn voor kamers die veel zon ontvangen. En de warme kleuren rood, oranje en geel zouden het beter doen in vertrekken die op het noorden of oosten liggen. Dit is helemaal waar, althans in theorie. De praktijk leert dat het „uitstralen" van warmte of koude alleen geldt voor volle, onvermengde tinten. Dus zuiver rood en zuiver blauw. In werkelijkheid gebruiken we altijd vermengde kleuren zoals rood met iets zwart erin of blauw met een vleugje wit. Daardoor worden de ka rakters van deze kleüren sterk afge zwakt en hun werking op het gevoel natuurlijk ook. Bovendien hebben warme en koude tinten alleen een merkbaar effect als ze in grote hoeveel heden worden toegepast. Een kamer op het noorden zal inderdaad iets min der koud aandoen als u er uitsluitend warme kleuren zoals rood, bruin, geel, oranje en niet te licht beige in ver werkt. En zo zal een kamer op het zuiden koeler lijken als u er alleen koude tinten in gebruikt. Nu moet u echt niet denken dat daarom zo'n mooi langharig diepblauw kleedje onge schikt is voor uw kamer die helaas wei nig zon krijgt. Het gaat er dan om dat naast dat „kille" kleedje voldoende warme tinten aanwezig zijn. KLEINER OF GROTER MET KLEUREN Gaat u uit van het klimaat in ons land dan blijkt dat zelfs een kamer op het zuiden best een paar warme kleurtjes kan gebruiken. Een jaar heeft bijna 9000 uur en in ons land schijnt de zon gemiddeld 1500 uur per jaar dus... Warme kleuren geven bovendien ge makkelijker een gezellige sfeer dan koele en wat dit betreft gaat de verge lijking met mensen helemaal op. U kunt in verhalen over kleuren ook le zen dat koude kleuren uw kamer gro ter maken en warme kleuren een ver kleinend effect hebben. Men zegt dan dat blauw en groen wijken en rood en geel naderen. Dat is waar, maar ook nu geldt dit alleen als het gaat om pure, onvermengde tinten die in grote hoe veelheden denk aan wanden wor den toegepast. De praktijk leert dat het beter is om te zeggen dat lichte tinten een kamer ruimer doen lijken dan donkere en dit is weinig afhankelijk van de kleuren waarom het gaat. Zo blijken donkerblauwe wanden veel sterker te verkleinen dan wanden die in licht roserood zijn uitgevoerd. Een erg lange gang of een pijpela-achtige ka mer kunt u korter laten lijken door één van de kleine wanden donkerbruin of donkergroen te maken. Zo'n wandje zal voor uw gevoel „naderen". Hebt u een erg hoge kamer, maak het plafond dan iets donkerder. Het zal dan lager lijken. Zorg wel dat er verschil blijft tussen plafond en aansluitende wan den anders lijkt uw plafond op een gat... Bedenk wel, dat donkere wanden en plafonds weinig licht weerkaatsen en dus sterkere gloeilampen nodig zul len zijn. RUST Er zijn kleuren waar rust vanuit gaat. Dit zijn vooral de koude tinten zoals groen, blauw en violet. Warme kleuren zoals rood, geel en oranje werken sti mulerend en prikkelen tot actie. Het zijn bewegelijke, levendige tinten die in Bij het uitkiezen van kleuren spelen de „stalen" natuurlijk een grote rol. Die bij de hand hebben is het halve werk... het interieur alleen in kleine hoeveel heden moeten worden gebruikt. Een fel rood kussen of een oranje kleedje geven een speels effect, maar een rode gordijnwand of een oranjekleurig bankstel is erg hinderlijk. De zuivere warme tinten worden dan ook wel ac- centkleuren genoemd, maar dit geldt in zekere zin ook voor fel groen en pit tig blauw. Dus in het algemeen voor kleuren die eruit springen. WEL OF GEEN CONTRASTEN Er zijn voor uw interieur twee moge- Hoewel de gemiddelde Nederlander zonder grote problemen meubelen en vloerbedekking voor zijn (haar) woning kiest, heeft men het daarentegen meestal moeilijk met de keus van gordijnen. En ergens is dit begrijpelijk want tapijt en meubelen worden vaak gekocht op basis van rpijs en neutraliteit. Vloerbedekking in kleur komt niet zo veelduldig voor en in feite moeten de gordijnen het „maken". Toch is het vreemd dat bij de keus van gordijnen en het ophangsysteem erg nauw naar de prijs gekeken wordt want, als er ergens op bezuinigd moet. worden dan zijn het de gordijnen. De motivering van: over een tijdje kopen we wel andere is volkomen foutief want a. dat gebeeurt veelal niet en b. hoeveel duurder is men nu echt uit bij mooiere (c.q. betere kwaliteit) gordijnen? Bij aanschaf van het betere gordijn bent u wel veel gelukkiger, want wij Hollanders willen graag een zekere intimiteit scheppen en dat kan verhoogd, of verstoord worden bij een goede of verkeerde keus van gordijnen. RUSTIG EN LEKKER WILD In eerste instantie zult u bepalen wat voor soort stof u gaat nemen en dat is sterk afhankelijk van het interieur. Ditzelfde geldt ook voor de vraag: effen of gedessineerd, rustiek of modern? Denk daar vooral niet te licht over want de oppervlakte welke gesloten gordijnen innemen kan groot en daardoor dominerend zijn. Hier hebben we al een aanknopingspunt, gaan we het rustig of lekker wild maken, of neemt u liever de middenweg? Om u hierin wat te helpen kunnen we stellen dat een kamer die een volle indruk maakt in het algemeen vraagt om rustige gordijnen, effen en onopvallend van kleur. Een zachte „tint" die aangenaam voor de ogenis kan ook best. Durf daarentegen. zeker bij rustige interieurs, eens een sprekende kleur ot gedessineerd te nemen, er zijn al zoveel saaie woningen. LET OP DESSINS Indien uw keus op gedessineerd valt, bedenk dan vooraf hoe het dessin eruit zal zien als de gordijnen straks geplooid hangen want hier worden, onbewust, de meeste fouten gemaakt. Men ziet een patroonstof die later, in geplooide vorm, volkomen anders kan overkomen. Overweeg eens of „kamerhoge" gordijnen met een vertikaal motief en zonder stiknaden niet de voorkeur verdienen. Sommige kamerhoge gordijnstoffen kah men ook in de breedte verwerken en hiermee zijn soms verrassende effecten te bereiken. Neem altijd de gordijnen zo lang mogelijk en dit om meerdere redenen. Om er een paar te noemen: van lange gordijnen gaat een zekere rust en voornaamheid uit en bij eventuele verhuizing heeft u vaak al een probleem minder. KLEUREN EN OMGEVING Wees in ieder geval voorzichtig bij het bepalen van kleur als de ramen uitzicht bieden op een tuin of iets anders waar kleurendominanten aanwezig zijn. Vooral 's winters zal men hiermee bij de kleurbepaling rekening moeten houden, aangezien een tuin er in de zomer heel anders uitziet. Een voorbeeld: groen, in de verkeerde kleurstelling, kan dan afgrijselijk overkomen, trouwens gebloemde gordijnen ook. Bekijk uw keus niet alleen overdag maar vooral bij kunstlicht, uiteindelijk zult u 's avonds het meest van de gordijnen zien, terwijl de kleuren er bij lamplicht anders uitzien dan overdag. Een veel voorkomende fout is ook dat men gordijnstof „op het licht" bekijkt, u moet ze en dan liefst in geplooide vorm tegen het licht bekijken, want zo komen ze te hangen. Slaapkamergordijnen kunt u beter zo rustig mogelijk nemen en dan in een tint die prettig aandoet, want vooral als u eens ziek te bed komt te liggen, kunnen drukke gordijnen of felle kleuren storend zijn. Bij kinderkamergordijnen is hef beter om rekening te houden met het temperament of het karakter van het kind en dat zal doorslaggevend dienen te zijn voor welke gordijnen u (en het kind) kiest. Nog een belangrijke faktor voor de slaapkamer is de afsluiting van licht wat ieder individueel moet bekijken. GEVOERD OF ONGEVOERD Indien niet absoluut noodzakelijk, laat dan de gordijnen ongevoerd, neem liever wat gordijnstof meer zodat u een mooiere (ruimere) plooivalling krijgt. Als echter voeren wel gewenst is, tegen bijvoorbeeld verschieten of slijtage van achteren, dan is het aan te raden om een satinet te nemen van dezelfde garens als waar de gordijnen van gemaakt zijn: een katoenen satinet voor natuurstoffen en een synthetische voor kunststoffen. Volg hierbij het advies van de vakman op, want die dient dit te weten. Beter is het om 't voeren aan hem over te laten, aangezien maar weinig „amateurs" erin zullen slagen dat tot een goed einde te brengen. En dan tot slot de bovenafwerking. Er zijn momenteel zulke mooie gordijnplaatsingen in de handel waarvan de prijzen niet hoger liggen dan de gewone huis-tuin-of keukenrails en ook daarin kan uw woonadviseur raad geven. lijkheden. U kunt een contrastcombi natie maken, dus een combinatie met grote tegenstellingen zoals een rood ta pijt, een groen bankstel en gele gordij nen. Maar ook een toon-in-toon-com- binatie is mogelijk. In dit laatste geval ontbreken sterke tegenstellingen en lijkt het alsof de ene kleur bijna on merkbaar voortkomt uit de andere. Stel u voor een reeks bruintinten die varieert van licht berber (naturel) tot diepkoffiebruin. Het is erg gemakke lijk werken met zo'n reeks bij elkaar horende tinten. Kiest u voor een licht berbertapijt dan kan daarop een don kerbruin leren bankstel staan. Het hout van de meubels kan licht eiken of blank essen of grenen zijn, maar don- kerbruin gebeitst eiken kan evengoed. Zorg wel dat er enig verschil is tussen de kleuren van het hout en van de be kleding van de zitmeubels. Voor de gordijnen kiest u een kleurtje dat inligt tussen dat van het tapijt en het bank stel. Misschien wat saai? Vergeet niet dat u zo'n interieur gemakkelijk kunt verlevendigen met enkele pittige ac- centkleuren waarvan vooral fel rood en licht groen het goed doen. En de boe ken, tijdschriften, lampen, bloemen, planten, schilderijen het sieraadewerk en niet te vergeten de kleur van uw eigen kleding zorgen eveneens voor aanvullende kleuren. Voor zo'n toon- in-toon-combinatie kunt u ook uitgaan van een andere reeks kleuren, maar dan komt u al heel gauw tot oplossin gen die leiden tot een „groene kamer" of een „blauwe salon". Erg interessant, maar of u er gelukkig in kunt wonen is een andere vraag... Geeft u de voor keur aan een contrastcombinatie be denk dan wel dat slechts een beperkt aantal kleuren gebruikt kan worden. U bent met drie of vier tinten aan het ein de van uw mogelijkheden. En wilt u verder gaan dan moet u met afgeleide kleuren of herhalingen gaan werken. Voor welke mogelijkheid u ook kiest, ga altijd uit van de kleur van het mate riaal met de minste mogelijkheden. Dus eerst het hout van de meubels, dan de bekleding, vervolgens het tapijt en de gordijnen en tenslotte de wanden en het schilderwerk. Wit, zwart en neu traalgrijs zijn kleurtechnisch gezien geen kleuren en geven wat het combi neren betreft dan ook weinig of geen problemen. ZELF UITPROBEREN Misschien vindt u het werken met kleuren een moeilijke zaak. Doe het dan eens zoals een kleurenadviseur. Gebruik voor het maken van een kleu rencombinatie stalen en dit kunnen oude stalen zijn of kleurstalen uit een verfwaaier. Neem de stalen onderling in de juiste verhouding. Voor het tapijt dus een groot stuk, voor de zitmeube len kleine stukjes en voor de gordijnen smalle repen. Sluit u 's avonds de gor dijnen dan is een flink stuk nodig. En dan moet er nog een houtstaai bij en een paar heel kleine stukjes voor de kleuraccenten. Nu legt u alle stalen bij elkaar op een neutrale ondergrond wit of lichtgrijs dan kunt u gemak kelijk beoordelen of de door u gedach te combinatie voldoet. De kleurstalen gebruikt u later bij het kiezen van de definitieve materialen. Een andere nog „veiliger" weg is het werken naar voor beelden zoals u die kunt vinden in pla tenboeken, woontijdschriften en goed verzorgde meubelzaken. Wel even kri tisch kijken want er zijn nogal wat sho winterieurs die geweldig leuk zijn om te zien, maar die op de lange duur net iets te overdreven lijken. U kunt ook de kleurencombinatie van een textieldes- sin japonstof, meubelbekleding als uitgangspunt nemen, maar de meest geschikte oppervlakte van deze kleuren moet u dan wel zelf bepalen. En vergeet vooral niet dat een combi natie van afgezwakte tinten fijner aan doet en meer ruimte biedt voor uw per soonlijkheid dan een kakelbont inte rieur dat de boventoon wil voeren en daardoor na korte tijd onuitstaanbaar wordt. Kleurenkarakters: rood: onrustig, agressief, actief, vuur. Oranje: brutaal, speels, opdringerig, warm. Geel: zon licht, stralend, vriendelijk. Bruin: ge moedelijk, menselijk, aards. Groen: vriendelijk, neutraal, weinig karakter. Blauw: verheven rust, kil, afwijzend. Paars: mystiek, ondoorgrondelijk. Grijs: karakterloos maar geschikt als achtergrond voor kleuren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1977 | | pagina 33