Wat zeggen
uw sterren?
Expositie van moderne
kunstvoorwepen uit de
periode 1963-1977 van
Woody van Amen
tr
Euphonia
\K I -1 1 V l. \y\' t r I t L± fi I A T
HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 32 VRIJDAG 11 NOVEMBER 1977
m
Van 19 november tot 8 januari toont
het museum Boymans-van Beuningen
een vrijwel volledig overzicht van het
werk uit de periode 1963-1977 van de
Rotterdamse kunsttenaar Woody van
Amen (geb. 1936). De „moderne
kunstvoorwerpen" omvatten o.a. de
„Elektrische stoel" uit 1964,
„Checkpoint Charly" 1964, eerder
getoond op de tentoonstelling „De
metamorfose van het objekt" in 1971,
andere retabels, pieces uit de series van
„permanent waves", kinetische
objekten, ijskasten, vibro-objekten en
objekten gewijd aan het thema
Zwitserland, haar bergen en impressies
en licht-objekten/foto-assemblages.
Kenmerkend voor Woody van Amen is
een humor en een ironie van bijna
onhollandse lichtvoetigheid, een spel
en uitdaging van gevestigde orders en
vastgeroeste kijk- en denkpatronen,
beeldvolle tekens van een romantische
geest, directeur van het in 1972 te
IJsselmonde opgerichte „Instituut voor
Nieuwe Romantiek". Ogenschijnlijk
onderschrijft hij de hang naar pluche,
afgoderij en romantiek; maar in de
grote nadruk op dit alles, het
aandikken ervan, neemt hij
tegelijkertijd afstand. Het spel met
vormen, gevonden voorwerpen het
combineren van velerlei objekten is
verrassend en intrigerend.
Als beeldend kunstenaar is Van Amen
autodidakt Wel was hij enige tijd
werkzaam in het atelier van de
Rotterdammer Louis van Roode.
Tijdens een verblijf in New York van
1961-'62 kwam hij in contakt met de
pop art en maakt bij een aantal aan
deze richting verwante schilderijen.
Terug in Rotterdam begon hij
assemblages te maken die ironiserend
van aard waren.
PLASTIC
„Plastic", een projektvan 26 series van
elk vier dia's met als onderwerp
afdekplastic, vormt de tentoonstelling
van foto's van Ger Dekkers, die van 19
november 1977 tot en met 8 januari
1978 te zien is in het museum
Boymans-van Beuningen. Naar
aanleiding van deze tentoonstelling
had de conversator moderne kunst van
het Museum, Johannes van der Wolk,
een gesprek met de kunstenaar.
J. van de Wolk: De trouwe bezoeker
van het Museum Boymans-van
Beuningen heeft de laatste jaren
diverse tentoonstellingen kunnen zien
met werk van kunstenaars voor wie de
fotografie een van de media was die, zij
gebruikten. Ik denk o.a. aan Dennis
Oppenheim en aan Christo die beiden
de foto gebruikten om door hen
geschapen situaties te registreren en te
dokumenteren. Heb jij ook wel eens de
foto op deze manier gebruikt? Of ben
jij altijd uitgegaan van reeds bestaande
situaties?
Ger Dekkers: Het uitgangspunt van
mijn werk is altijd geweest het
vastleggen van de bestaande situatie.
Niets wordt in deze situatie veranderd
of er aan toegevoegd. Alleen
landschappen die door menselijke
ingrepen zijn ontstaan zijn voor mij
belangrijk. Vanzelfsprekend spelen
natuurlijke beïnvloedingen ook een
grote rol, zoals bijvoorbeeld de inval
van het licht, de weersomstandigheden
en sporen van plantaardig en dierlijk
leven.
W: Voel je je wel verwant met
kunstenaars die hun werk in/met de
natuur/het landschap laten ontstaan?
D: Niet direct verwant, maar het heeft
wel raakpunten met mijn werk. Het
uiterlijk aanzicht lijkt overeenkomst te
hebben, maar het uitgangspunt is
volkomen anders. Deze kunstenaars
creëren zelf situaties, daartegenover
leg ik situaties vast die niet door
kunstenaars zijn gemaakt en ook niet
als zodanig zijn bedoeld.
W: Je bent wel geïnteresseerd in de
menselijke ingreep in de natuur, maar
je hebt geen behoefte zelf in te grijpen.
Of voel je het fotograferen op zich, de
manier waarop je het doet, als een
persoonlijke ingreep, als een manier
van „omgaan" met het landschap?
D: Ja, ik voel het fotograferen op zich
als een door mij persoonlijke ingreep
op het landschap. Het „omgaan met
het landschap" bestaat voor mij uit het
afkaderen van de situatie, hetgeen
gebonden is aan de beeldgrootte van de
kamera en het vormgeven aan de serie
door het kiezen van een bepaald aantal
beelden afhankelijk van het
onderwerp.
W: Het is eigenlijk nog niet zo lang dat
jouw werk in musea wordt vertoond.
De eerste groepstentoonstelling was in
1969, de eerste eenmanstentoonstelling
in 1972. Sindsdien heb je veel
geëxposeerd, o.a. op de laatste
Documenta in Kassei. Ben je als
fotograaf ook nog op andere manieren
aktief, b.v. meer journalistiek?
D: Ik werk mee aan fotoboeken voor
uitgeverijen, die alle een documentair
karakter hebben en dat mij in de
gelegenheid stelt veel door Nederland
te reizen, waardoor ik in staat ben deze
diaseries te realiseren.
W: Je hebt de huidige tentoonstelling
beperkt tot werk met het thema
„afdekplastic". Is dit de eerste keer dat
je de museumbezoeker met een
bepaald thema konfronteert?
D: Mijn gehele werk valt onder het
begrip landschapswaarnemeing. Mijn
eerste exposities waren samengesteld
uit de series dia's die inhoudelijk
onderling nogal verschilden. Daarna
volgde een strengere en meer logische
i samenstelling van de series die één
onderwerp of thema hadden, zoals de
25 geprogrammeerde landschappen en
horizonten, die ik dit jaar op de
Documenta 6 in Kassei en het
rijksmuseum Kröler-MüUer in Otterlo
heb laten zien. Dit .thema is geheel
vastgelegd in het gelijknamige boek
van uitgeverij Landshoff.
W: Menigeen beschouwd plastic als de
grootste vijand van de natuur, als de
grootste tegenstelling ook. Voor mij is
het wonderlijk dat in jouw foto's die
tegenstelling omslaat in een
verwantschap: het plastic lijkt eerder
een logische partner van de natuur.
D: Ik benader plastic niet uit het
oogpunt van milieubederf, maar ben
gefacineerd door het kontrasteren van
het materiaal met het landschap. Wat
betreft het laatste heb je gelijk, want
het plastic is door zijn algemeen
gebruik een deel van het hedendaagse
landschap geworden.
Een van de moderne kunstvoorwer
pen van Woody van Amen waarmee
hij tot 8 januari in het Museum
Boymans-van Beuningen te Rotter
dam exposeert.
W: Ben je op een bepaald moment
systematisch op zoek gegaan naar
voorbeelden van afdekplastic of is de
huidige kollektie het resultaat van
gedurende een aantal jaren min of
meer per ongeluk aantreffen van voor
jou interessante situaties?
D: Voor het vinden van plasticsituaties
speelt het toeval natuurlijk wel een rol,
maar ik ben wel voortdurend attent
terwijl ik onderweg ben. Daarom is het
werk voor deze tentoonstelling niet in
een keer ontstaan, maar een keuze uit
series die ik in ongeveer tien jaar heb
gemaakt.
W: Fotografeer je alleen in Nederland?
D: Mijn werk is sterk aan het
Nederlandse landschap gebonden,
omdat de altijd zichtbare horizon een
centraal gegeven is. Buiten Nederland
wordt het daarom voor mij moeilijker
en de keren dat ik het toch gezocht heb
in andere landschappen bevredigen me
niet.
W: Op de tentoonstelling worden
series van steeds vier dia's
geprojekteerd. Zijn de vier dia's een
keuze uit nog meer dia's met hetzelfde
onderwerp of zijn ze bij de opname
meteen als een reeks van vier gedacht?
Welke ordeningprincipes heb je
gehanteerd?
D: Bij het maken van de eerste
plasticseries was het aantal van vier
dia's voor mij voldoende om dit
onderwerp vast te leggen. Dit is tot nu
toe zo gebleven, hoewel ik van
hetzelfde onderwerp ook grotere series
heb gemaakt. Hiervan heb ik de vier
essentiële opnamen gebruikt om deze
in dit plasticprojekt te kunnen
opnemen.
W: Hoe wil je dat de bezoeker de
projektie fysiek aanvaart? Ik denk aan
omstandigheden als kort/lang,
zittend/staand, in het licht/donker, in
stilte/met geluid van b.v. de
projektors.
D: Het liefst zie ik de projectie kontinu
plaatsvinden in een besloten donkere
ruimte, waarbij de bezoeker vrij is in
de manier waarop hij het wil beleven.
Het geluid van de projektoren is een
wezenlijk onderdeel van de projektie,
dat de wisseling van de beelden
accentueert. Andere toevoegingen van
geluid als b.v. muziek vind ik niet ter
zake doende.
W: Wat heeft je voorkeur: diaprojectie
of afdrukken op papier? Hoe bepaal je
welke dia's gechikt zijn voor projectie
en welke voor het maken van
afdrukken? Of laat je dit laatste
afhangen van de wensen van de koper?
D: Ik heb geen voorkeur, want beide
hebben hun eigen belevingsfaktor. In
principe is elke diareeks gechikt voor
beide vormen van presentatie. Het
medium maakt het mogelijk de series
in elk formaat, zowel wat betreft de
projektie als het maken van afdrukken
te realiseren.
De kinderkoren van de
Korengemeenschap „Euphonia" de
„Zingende Stamgasten" gaan zaterdag
a.s. de bewoners van het
Bejaardentehuis „Fr. Haverschmidt"
een gezellige middag bezorgen met
zang, spel en dans. De leeftijd van de
kinderen ligt tussen de twee en tien
jaar. De koren staan onder leiding van
Dick Stam.
RAM (21 maart20 april)
Laat u deze week niet overheersen door een neiging anderen
de wet voor te schrijven. Ook al heeft u het bij het juiste eind,
dan hebben derden evenzeer recht op hun eigen overtuiging.
Wilt u dus tot een prettige samenwerking Komen, praat dan
rustig en hoffelijk over de aan de orde zijnde problemen. Ook
op gevoelsgebied geldt hetzelfde. Iets afdwingen leidt nim
mer tot een gave verhouding.
STIER (21 april20 mei)
Dank zij uw eigen verstandige reactie beleeft u een periode
van prettige verhoudingen met allen die met u voor hetzelfde
doel werken. Een storend element is uitgevallen, doordat u
definitief gebroken heeft met de figuur die altijd zo nodig op
de voorpagina moet en die de goede sfeer grondig bedierf.
Ook deze week verloopt weer vlot en plezierig en er zit een
verdiende pluirp voor u in de bus. Nu nog eens aan een bloe
metje denken voor thuis!
TWEELINGEN (21 mei20 juni)
Drukke week met een paar nieuwe gezichtspunten en ver
anderende omstandigheden. Pas u op de juiste wijze aan,
want u heeft het nodige aan te bieden in dit geval. Er kunnen
leuke resultaten worden bereikt. Neem er desnoods in alle
rust de tijd voor om alles eens grondig te overwegen. Een
oudere in uw omgeving heeft behoefte aan morele steun.
Houdt dat wel een beetje bij!
KREEFT (21 juni20 juli)
Deze week kunt u met wat geven en nemen een hangende
kwestie uit de wereld helpen. Iedereen heeft daar allang
schoon genoeg van en het is mooi dat er nu een draadje los
komt waardoor u het hele breiwerk kunt uittrekken! Doe wel
wat diplomatie in uw recept en stoort u niet aan de onhebbe
lijkheden van een Ramtype. Buitenkansje mogelijk, wellicht
in verband met een van uw hobbies! Rustigjes maar aan in de
opvoeding; stel uw eisen op kalme toon.
LEEUW (21 juli20 augustus)
Hier en daar een tikje ergernis in de omgang met anderen.
Het lijkt soms wel of goede bedoelingen en heel wat stille toe
wijding niet begrepen worden of gewoon geïncasseerd als ver
plicht nummer! Praat eens van u èf, ook al heeft u een grote
hekel aan gekibbel. Soms moet een mens weieens de pas
markeren. Bovendien: het werkt soms verhelderend voor alle
partijen! Aardig succes mogelijk in uw werk; één van- uw
ideeën vindt bijval. Toch wel een fijne week!
MAAGD (21 augustus20 september)
Deze week kon u weieens plezier hebben van uw neiging tot
koppig dwarsliggen! Er zijn een paai dingen die u bepaald
niet liggen en waaraan u ook niet wenst mee te doen. Hoeft
dus ook niet. Een plan, dat destijds niet levensvatbaar bleek,
komt nu weer aan de orde en het zit erin dat u er nu beter
mee van de grond komt. In de huiselijke kring enige deining
die u met begrip en geduld kunt bedaren.
WEEGSCHAAL (21 september20 oktober)
Wel een week om met sommige van uw plannen een vlotte
start te hebben. De mensen die u nodig heeft, ook voor de
promotie ervan, zijn momenteel allemaal in de buurt. Laat u
dus niet afleiden door bijkomstigheden, maar houdt de vaart
in uw werk. Geef de nodige uitleg en toelichting en erger u
niet aan eventuele onbenullige opmerkingen. Niet iedereen is
even vlug van begrip. Dit geldt ook en vooral voor artistieke
opdrachten. Pas op voor kou!
SCHORPIOEN (21 oktober20 november)
Kans op enige spanning deze week. Iemand die u nè staat,
kampt met tegenslag van een soort waar u weinig tegen doen
kunt. Het eind ervan is evenwel in zicht en dan keert ook voor
u de rust weer terug. Voor uzelf overigens geen klagen. U on
dervindt meer begrip in uw streven dan lange tijd het geval
was en dat maakt het werkklimaat hoogst plezierig. Oppas
sen voor foutjes in de administratie.
BOOGSCHUTTER (21 november20 december)
Deze week moet u het vooral hebben van uw intuïtie. Er doen
zich toestanden voor die u niet helemaal liggen, maar u kunt
niet op slag zeggen wèt u hindert. Bestudeer op uw gemak de
personen waar u mee te maken heeft en vaar op uw eigen
kompas. Laat u niet beïnvloeden door, overigens heel aardige
mensen, die evenwel geen bezonken oordeel bezitten. Zo nu
en dan een oefening in de ware pedagogie met jeugdige ent
housiastelingen.
STEENBOK (21 december20 januari)
Het is mogelijk dat u deze week een eind ziet komen aan uw
twijfel ten opzichte van een bepaalde toestand. Nieuwe feiten
komen tot uw kennis en u kunt uw oordeel nu rustig herzien.
Op zakelijk gebied kunt u het beste een beetje laveren. Be
kijk eventueel nieuwe mogelijkheden met grote aandacht en
probeer eens wat er in kan zitten. Praat er niet over, maar ex
perimenteer voor uzelf.
WATERMAN (21 januari20 februari)
Maak er een rustige week van door u zoveel mogelijk op af
stand te houden van anderen. U en uw eigen gezin gaan voor
en soms kunnen al te veel invloeden van derden hinderend
gaan werken. Laat iedereen maar eens even voor zichzelf zor
gen en geef de zo vrij komende tijd en aandacht aan wie u het
naast staan. Lange en rustige gesprekken, zonder vliegen af-
vangerij over en weer, dat is uw beste recept! Ook niet te
zwaar lichamelijk sjouwen.
VISSEN (21 februari20 maart)
Houdt deze week de bijzaken uit de hoofdzaken en laat uw
aandacht niet afleiden van de dingen waar het om gaat of
waar het binnenkort om gaan kan! Leg u nog niet te gauw er
gens op vast. maar verdiept u ernstig in alle mogelijkheden
die zich kunnen voordoen. Kans op een voordeeltje of een
meevaller, vermoedelijk in verband met roerend goed. Houdt
uw vrije tijd voor uzelf, dat heeft u nodig.