KERSTFEEST DATEERT UIT 354 VERLANGEN NAAR VREDE TIPS BIJ DE KERSTBOOM EERSTE CHRISTENEN HERDACHTEN GEBOORTE NIET DE MEESTE PROBLEMEN rond de kerstviering concentreren zich op de datum, die voor de herdenking van Christus' geboorte is uitge kozen. Gedurende de eerste drie en halve eeuw na de dood van Chris tus werd het kerstfeest niet op 25 december gevierd, maar pas op 6 januari, thans gewijd aan de drie koningen. Pas in het jaar 354 werd kerstmis voor het eerst gevierd op 25 de cember, vermoedelijk als vervanging van de heidense "saturnalia". Een tweede vraagstuk rond de kerstviering vinden we in de kerst boom. Ook de oorsprong van dit kerstverschijnsel blijkt heidens te zijn, reden waarom sommige protestants orthodoxe groeperingen de kerstboom als symbool van een groter Licht, principieel afwijzen. VERMOEDELIJK HEIDENSE OORSPRONG RONDOM DE KERSTCULTUS IN MENIGE kerstpreek wordt er ons op gewezen dat het feest van Christus' geboorte een topactiviteit veroorzaakt bij kledingmagazij nen, banketbakkers en poeliers. In een nuchtere stemming zou men in gedachten kunnen antwoorden dat de beide kerstdagen voor de kerken zelf ook een topproduktie oplevert, niet alleen aan bezoek maar dikwijls ook aan kerkelijk leven. Moeten wij het kerkelijk jaar zien als een glijbaan, waarbij wij ons met de kerstdagen opgehesen hebben naar de top van ons geloofs- beleven, terwijl wij daarna weer snel afglijden naar een dieptepunt? In gesprekken met priesters en predikanten wordt ons wel eens ingefluisterd dat er van de kwaliteit van de kerstpreek veel afhing voor het niveau van het kerkbezoek en de opbrengst van de collecten en bijdragen in de eerstvolgende maanden. DE MYSTIEK DE KERK presenteert zich op het geboortefeest van Christus Jangs vele aantrekkelijke wegen. Tallozen vinden de weg naar de nachtmissen, daarop gaande terugdenkend aan hun jeugd, zich wentelend in de ro mantiek en zich lavend aan de mys tiek van het kerstnachtgebeuren. De kerkgebouwen baden in kaars licht en zijn verlucht door kerstgroe pen en verlichte kerstbomen. Zelfs vele protestantse kerken hebben hun verwantschap aan de calvinistische soberheid prijsgegeven en pronken met kerstbomen, open bijbels in kaarslicht en vele aanverwante ver sieringen. Er worden kerstnachtdien sten georganiseerd met veel koor zang. soms devoot gebracht door heldere kinderstemmen. Ziehier de hoogtij-presentatie van het moderne christendom als een goedgevuld kerstbrood. nog aangevuld met kerstvolkzangdien- sten waar burgemeesters en nog be langrijker hoogwaardigheidsbekle ders door het voorlezen van het kerstevangelie er blijk van geven zich DE EERSTE christenen waren er zeer afkerig van om een geboorte te herdenken. Wel werd de dag van ie mands dood als een bijzondere aan gewezen. Vandaar dat de droeve ge beurtenissen op Golgotha en de op standing van Christus wel terstond werden gezien als belangrijke feiten. Overigens werd Pasen oorspronke lijk op 25 maart gevierd, pas sinds het concilie van Nicea (325) kwam hierin verandering. Evenzo vierden de eerste christenen het pinkster feest, maar de kerstdagen kenden de pioniers van het christendom niet. Later is dit gezichtspunt gewijzigd en combineerde men de viering van Jezus' geboorte met driekoningen dag. Deze feestdag gold trc-uwens als een gedenkdag voor meer belangrijke bijbelse gebeurtenissen. Zo gedacht men naast de komst van de drie oosterse vorsten de brui loft in Kana, bij welke gelegenheid Jezus zijn eerste wonder verrichtte en water in wijn veranderde. Ook de spijzing van vijfduizend mensen met vijf broden vond men herdenkings- waardig. Al deze heilsfeiten werden tegelijk door driekoningendag weer in de ge dachten, van de christenen opgefrist. Naarmate de tijd voortschreed, werd de viering van Christus' geboorte meer centraal gesteld. Het concilie van Nicea (325) erkende de driekonin gendag als christelijke feestdag en daarna werd het kerstfeest ook in de plotseling te herinneren dat zij lei ders zijn van een christelijke natie. EXTRAATJES IN DEZE sfeer gaan wij ook dit jaar weer het grootste christelijke feest tegemoet. Het is waard erover na te denken dat de massa-manifestaties rond het feest van het Licht ons hoe langer hoe meer schijnen te boeien; dat de kerstdiensten hoe langer hoe voller zijn naarmate zij een aparte sfeer ademen en worden opgeluis terd door extraatjes en dat wij ons daarna weer terugtrekken op ons ge seculariseerde leven. Wat betekenen de kerk en Christus nog voor ons in 1977? Geven wij daarvan een juiste demonstratie rond de kerstdagen met overvolle kerken of wiegen wij langzaam weg van Christus en zijn opdracht gedu rende de rest van het jaar in kleinere moderne k'erkgebouwen met steeds meer liturgie, kortere preken die po pulair moeten zijn in steeds legere kerken als een veeg teken van een bloedeloos christendom? Dit is de kerstvraag van onze tijd. WAT VIEREN WIJ? WAT drijft ons naar Bethlehem? Gaan wij naar de stal om stil te knie len of staan wij te dromen van men selijk geluk op de velden van Efrata terwijl het "Ere zij God" over ons heen vloeit? Het lijkt op een kerstaanbidding na een jaar vol twijfel, aan het gods- westerse landen ingevoerd. In 353 werden de kerstdagen reeds met gro te luister in Rome gevierd. Echter nog steeds op de zesde januari. DATUM VERANDERD HET STAAT historisch echter vrij wel vast dat in het jaar 354 de datum van het kerstfeest plotseling werd verplaatst naar 25 december. Dit ge beurde door Liberius, in die dagen bisschop van Rome. Over de oorza ken van deze wijziging bestaat geen eenstemmigheid van- mening. Er zijn verschillende theorieën over. Sommigen leiden de datum van Christus' komst op aarde af uit de dag, waarop de hoge priester in Israël elk jaar alleen het allerheilig ste in de tempel betrad. Deze datum heeft men kunnen uitrekenen. De ho gepriester Zacharias werd in dat al lerheiligste de geboorte van Johan nes de Doper verkondigd. Vanuit die datum meende men de dag van Maria's zwangerschap te kunnen vaststellen en zo resulteerde de 25e december als de datum van Jezus' geboorte. Andere theologen en historici ves tigden de aandacht op het Joodse feest Chanuka, waarbij de inwijding van de tempel centraal stond. Deze dag van het Joodse feest komt over een met de 25e december Van onze kalender. Aangezien de kerstviering zich van het westen naar het oosten heeft verbreid en niet omgekeerd, bestaan, dat ons te vreemder voor komt naarmate de techniek zich ont plooit en de ruimte van het heelal zich te grootser aan ons openbaart. De kerststilte valt dieper na een jaar vol gedruis in welvaart gedompeld en in leegheid triumferend. Wat vieren wij met Kerstmis? Het lijkt alsof wij in aanbidding staan voor het schuldloos Wonder, maar het is ook mogelijk dat wij schuldbe wust bij de kerstboom staan omdat het jachtende leven ons steeds min der oproept tot ware godsvrucht. In een tijd van omgekeerde waarden zouden wij kunnen ontdekken dat wij bezig zijn Christus met vraagtekens en medelijden te benaderen aan het eind van een jaar vol keiharde feiten en technologische ontdekkingen in plaats van vol verwachting op te zien naar een begin van vrede op aarde in ons leven. STRIJDVRAAG WIJ KUNNEN in Christus' komst wedergeboren worden, zo dunkt ons. Wij kunnen met Kerstmis ook naar de kerk gaan om nieuwsgierig te kij ken of hij ook dit jaar de triomf van de materiële vooruitgang en mense lijk vernuft nog overleefd heeft. In diepste wezen is het de oude strijd vraag tussen aanbidding of bespot ting. Stille nacht. Te zien naar de ont wikkeling van het kerkelijk leven in Nederland lijkt het inderdaad elk jaar stiller te worden met het kerstgebeu ren. Niet in uiterlijk feestgedruis, zijn voor deze opvatting weinig voor standers gevonden. Veel waarschijn lijker lijkt het, dat het heidense feest van de zonnewende als bakermat moet worden gezien voor het kerst feest. De leiders van de westelijke chris tenen beseften drommels goed dat je het gewone volk alleen maar kon winnen, als je ze niet hun traditionele feesten en gebruiken afpakte. Voor deze opvatting valt ook daarom veel te zeggen, omdat b.v. de r.k.-kerk vele gebruiken uit de heidense tijd heeft overgenomen om het geloof zo door zichtig mogelijk te maken voor het eenvoudige volk, dat niet tezeer mocht vervreemden van zijn histo rische gebruiken. KERSTBOOM IN OUDE GESCHRIFTEN is vast gesteld, dat omstreeks 1500 in zuid- Duitsland al kerstbomen werden aangetroffen. Weliswaar waren zij nog niet zo prachtig opgetuigd en verlicht als de pronkstukken uit onze dagen, maar we kunnen deze sober versierde dennen toch wel zien als de stamvaders van onze kerstboom. Zij kwamen in de huiskamers terecht vermoedelijk tengevolge van een oud bijgeloof. Algemeen wordt de theorie aan vaard van een vast bestaand verband tussen de kerstbomen en de heiden- se-germaanse joelfeesten, die wer den gehouden ter gelegenheid van de zonnewende. Bij de voortschrij dende kerstening van het westen ver loren deze feesten hun betekenis, maar de volksgewoonte droeg de kerstboom over aan het kerstfeest. De christelijke kerk heeft zich daar tegen niet verzet. De verbreiding van het christendom zou er aanzienlijk door zijn vertraagd. De geestelijkheid bepleitte zelfs een langzame over gang van de oude gebruiken naar meer christelijke gedachtenkringen. Zo is het licht van de kerstboom, dat vroeger scheen als een voorbode van het komende nieuwe zonlicht, geworden tot een symbool van een groter Licht, dat eens de gehele wereld zal verblijden. maar wel in innerlijk beleven. Want indien wij werkelijk Christus' komst beleven, zullen wij dit tonen in een meeleven met het kerkelijk program ma gedurende het gehele jaar. Dan zouden de kerken steeds voller wor den, steeds talrijker en grootser. Het tegendeel is waar. Of wij de kerken al vernieuwen, de belangstelling taant steeds meer. Of wij de kerken al naar de woonwijken verplaatsen, het aantal lege plaat sen blijft toenemen. Of wij nu een koor laten zingen of de gemeente meer of minder bij de dienst betrek ken, het aantal thuisblijvers wordt groter. Behalve met Kerstmis! Heilige nacht. Nacht van verwach ting en inkeer wordt vervangen door de massadienst met koor en orkest. Het vrede op aarde wordt van jaar tot jaar luider overstemd door het gebul der van de geperfectioneerde oor logsmachines. Het kerstfeest komt. Het stelt ons vragen, die wij steeds moeilijker kun nen beantwoorden. De realiteit schijnt het geloofsleven steeds meer* te overstemmen. Moge de massale kerstviering ons vervullen met verlan gen. Verlangen naar terugkeer van ware kerstvrede in ons leven. Als wij waarlijk heengaan naar Bethlehem in de hoop daar ons con tact met Christus te hervinden, zal onze gang niet tevergeefs zijn. Komt, laten wij aanbidden of het kerstfeest vergeten. drs. A. VAN MIERLO Koop uw kerstboom zo kort mogelijk voor het moment dat u hem gaat op tuigen. Laat de grootte van uw kerstboom in evenredigheid blijven met de kamer waar hij geplaatst moet worden. Een kerstboom mag niet hoger zijn dan 3/4 van de kamerhoogte. Zoek voor het plaatsen van de kerst boom zo mogelijk een koel, maar tochtvrij plekje uit. Zorg er voor dat uw kerstboom goed vast staat. Gebruikt u niet een speci aal daarvoor in de handel zijnde voet, zorg dan dat het kruisstuk met stevi ge spijkers bevestigd is. Plaats uw kerstboom ergens waar weinig wordt gelopen. U vermijdt hiermee dat hij ondersteboven wordt gelopen. Laat u degelijk adviseren wat betreft uw kerstboomverlichting. Elk jaar ge beuren hier weer ongelukken mee. In een emmer aarde staat de boom niet alleen vaster, maar blijft hij ook langer goed, vooral als die aarde af en toe wat nat gemaakt wordt of af gedekt wordt met vochtig mos. De aan te brengen versiering in de boom moet eenvoudig zijn, althans niet te druk van opmaak. Hang .goed spiegelende ballen achter een lamp je of kaars, zodat het licht er in wordt weerkaatst. Gebruikt u kaarsverlichting, zorg er dan voor, dat de kaarsen rechtop staan. Denk er om, de brandende kaarsen niet onder takken of te dicht bij gordijnen te plaatsen, opdat brand achterwege blijft. Plaats bij kaarsverlichting naast of achter de boom, gemakkelijk te grij pen, een emmer gevuld met water en een natte dweil, opdat bij mogelijke brand direkt geblust kan worden. Be denk dat droge naalden vlug vlam vatten. Een te dikke kaars kunt u passend maken voor elk knijpertje en elke kandelaar indien u de onderkant even in kokend water steekt. "Sneeuw" voor de kerstboom kunt u maken van 1 dl water waarin een pak zeepvlokken is opgeklopt tot het goed stijf is geworden. Dit mengsel, uitgestreken over dennetakken, geeft een aardig effekt. Laten alle huisgenoten helpen opdat moeder vroegtijdig klaar is met het gereedmaken van alles wat op de kerstdagen gebruikt moet worden. Ze zal er extra dankbaar voor zijn. Het mooiste gebak krijg? u als de oven voldoende voorverwarmd wordt. Plaats de bakblikken in het midden van de oven. De P.T.T. heeft drukke dagen te ver wachten. Wij zijn er zeker van dat de P.T.T.'ers u dankbaar zuilen zijn in dien u eventuele kerst- of nieuwjaars pakjes tijdig ten postkantore be zorgt. Zorg voor degelijke verpakking en leg IN het pakje nog een extra adres van ontvanger en van afzender. Denk ook eens even aan een "eenza me"; ook hij of zij zou graag eens een Kerstmis vieren in de familiekring; wellicht is er nog een plaatsje voor hem of haar aan uw dis.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1977 | | pagina 38