M
ik
t\
try A
W M
"'JÉ&u
wfc
BEDEVAARTEN
ir - i\ü
ii.fl
-mm
m
CARNAVAL
Nieuwe misdienaars
ft»
t* -
IN HET KORT
Eerste kommunie van
de kinderen
1
IC
It 4
V gm *V7
f gf ÉStÊg0^
i 1™*
jmrf
\jt
i ^1
m ^**1
•v. 7 mi
m
Schiedamse processie
Kevelaer
Beauraing bedevaarten 1978
Rome - Assisi - Heilig Land -
Heiloo - BrielleE
De bijzondere
samenkomsten van het
weekeinde
HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 6 - VRIJDAG 10 FEBRUARI 1978
binnenstadsblad
VRIJDAG 10 FEBRUARI 1978
Maandelijkse uitgave voor
de Roomskatholieke bin
nenstadsparochie:
Sint Liduina - O. L. Vr.
Rozenkrans, Schiedam.
Redaktie-adres: Rotterdam-
sedijk 234b, Schiedam,
Tel. 26.30.95.
Enkele jaren voor de laatste wereldoorlog
schreef de bekende katholieke schrijver
Anton van Duinkerken een van zijn vlug
schriften: „Verdediging van Carnaval".
Hij was een Brabander in hart en nieren;
van origine dus vertrouwd met dit feest. Hij
was een levensgenieter en tegelijk een diep
gelovig mens.
Het carnaval was in die dagen nog een bron
van ergernis voor vele protestantse Chris
tenen. De zotheid van het zuiden liet zich
niet verstaan aan de dodelijke ernst van het
noorden. De gebieden boven de rivieren
hebben nu "ook hun carnavalsverenigingen.
Ook hier in Schiedam.
Zou Van Duinkerken dit ooit hebben er
kend als een doorstoten van de „Roomse
blijdschap" naar het koude noorden? Een
mogelijke overwinning van het Katholi
cisme?
Ik kan het mij niet voorstellen.
Van Duinkerken heeft de drie dagen van
carnaval nooit los kunnen zien van de
vastentijd, die daarop volgde. Wie het
woord „Carnaval" verstaat, weet, dat het
„een afscheidsgroet aan het vlees" be
tekent. Het is van latijnse afkomst. Het
lichamelijke en stoffelijke in het menselijk
bestaan krijgt zijn rechten erkend. Wat
epnzijdig zelfs in drie dagen dolle pret.
Maar dan gaan we weer over naar de we
reld van de geest. Die wereld van de geest
is geen feestterrein. Het lijkt meer op een
dorre woestijn, vreugdeloos en eentonig. Er
is geen muziek en in het mulle zand kun je
niet dansen. Jezus werd indertijd, zoals
geschreven staat, door de Geest Gods naar
de woestijn gevoerd.
Na veertig dagen en nachten gevast te
hebben, kreeg Hij honger. Dan komen de
demonen op Hem af. Het zijn de drie grote
verleiders: de hebzucht, de heerszucht, de
ik-zucht. Ze bieden hem een eindeloos feest
aan; een eindeloos carnaval. Hij weigert.
„De mens leeft niet van brood alleen" is
Zijn antwoord. Uit de katholieke traditie
heeft men wel het carnaval, maar niet het
Vasten overgenomen. Welke versobering in
het leven is overigens in welke kringen dan
ook nog aanwijsbaar? Het feest gaat rus
teloos door. Er wordt overdadig feest ge
vierd.
Ik bedoel dit natuurlijk in het algemeen ge
sproken. Ais beeld van het publieke leven.
Niet ieder wil en kan daaraan meedoen.
Maar u zult toch wel toegeven, dat er in
onze samenleving veel feest wordt gevierd,
of wat er althans voor door moet gaan. Het
patroon van het huiselijke en openbare
leven kent geen afwisseling meer. We gaan
voorbij aan het ritme der seizoenen. Kou en
winter houden ons niet meer thuis bij de
warme kachel en de kaarten op tafel. Dat
was ook een feest.
We gaan voorbij aan het ritme van de kerk,
dat soms op simpele wijze een stempel
drukte op de perioden van haar jaarka
lender. De opgespaarde snoepjes in het vas-
tentrommeltje hadden een diepere beteke
nis, dan wij nu vanuit onze patat-maat
schappij kunnen bevroeden. Vragen wij
onze kinderen nog om soberheid? Er zat
beslist meer variatie in die levensstijl. Het
bevorderde op zeer simpele wijze een span
ning en een uitzien naar het grote feest van
Pasen.
De beierende klokken van paaszaterdag de
den je iets. Er werd een feestklank in ge
hoord en gevoeld. De kerk is nooit afkerig
geweest van feest. In de gebieden waar zij
overheerste schonk zij de werkman met
haar zon- en feestdagen meer vrije tijd dan
de patroon, waarbij hij in dienst was.
W iF f
i
9 i 1
j»
êm
mm m
5 'W
De kerk laat echter altijd haar feesten voor
afgaan door dagen van boete en verso
bering. Naarmate het feest van hogere orde
was, werd de voorbereiding langer. Je be
paalt er de waarde van het feest mee. Het
minste feest werd toch nog voorafgegaan
door een vigiliedag. De wisseling van de
jaargetijden werd ingeluid met de quater
temperdagen; dagen van vasten en onthou
ding. De wisseling van de jaargetijden
werd opgenomen in het religieuze leven,
omdat spel van dood en leven erin lag
verweven. Het wonder van de natuur in het
proces van winter naar zomer - dat is van
dood naar leven - biedt zijn vergelijkings
mogelijkheid met het geloof in leven na de
dood.
Jezus beriep zich meerdere malen op dit
verschijnsel. Er waren in de kerk uitein
delijk meer vasten- en onthoud ingsdagen,
dan feestdagen. Ze moesten het feest
verhogen. Als feest zo gewoon wordt als
soms lijkt in onze dagen, is er eigenlijk
geen echt feest meer. Een blijvend feest is
geen feest meer. Een te langdurig feest
loopt op ruzie uit.
Feest moet met een zekere spanning tege
moet worden gezien. Die spanning verzeker
je het best door het vooraf laten gaan van
feestloze dagen. We gaan na veertig dagen
het feest der feesten tegemoet: PASEN. De
kerk vroeg altijd om versobering in het
dagelijkse leven, om de vreugde van het
i
feest te verhogen. Pasen is bij uitstek het
feest van de bevrijding. Het verkondigt
bevrijding uit de dood. Vrijheid beleef je
pas volledig, als je vast hebt gezeten, schul
dig of onschuldig.
Ik denk, dat ons kerkelijk woord „vasten"
met dat begrip „vastzitten" heeft te maken.
Je zet jezelf vast. Dat in toom gehouden
worden is dan een kwestie van vrijwil
ligheid om niet geboeid te raken in de
slavenketenen van de materie: hebzucht,
heerszucht en ik-zucht.
We verlaten carnaval met het askruisje, dat
ons zegt: „Gedenk, o, mens, dat gij stof zijt
en tot stof zult wederkeren". Wordt daar
mee een fatalistisch noodlot over wereld en
mens aangekondigd, in de zin van: alles
loopt uit op vernietiging en als mens ben je
ook niets anders waard? Absoluut niet!
Deze boodschap wil je alleen maar wat
hardhandig bedachtzaam maken op die an
dere boodschap: „Gedenk, o, mens dat gij
geest zijt en tot de Geest moogt terug
keren". De materie buigt zich gedwee
onder het juk van de wet der vergan
kelijkheid; de geest van God en mens blijft
zich daartegen verzetten.
Pasen zegt, dat de geest zal overwinnen. De
materie doodt, de geest doet leven. We gaan
het feest van geest en leven tegemoet. U
krijgt veertig dagen bedenktijd om af te
wegen, of u eraan mee wilt doen.
J. A. L. Laurent - pastoor.
Vertrekdatum voor dit jaar: 1 juli (de terugtocht
is dan ook op maandag 3 juli). Voor inlichtingen
kunt u zich wenden tot mevrouw J. M. Kleine-
koort-v.d. Toorn, Marconistraat 21a, tel. 265138
(echter niet tussen 28 febr. en 16 mrt).
Het Nederlands Beauraing comité „pro Maria"
maakte onlangs de data bekend van de tochten
die worden gehouden binnen de bisdommen Rot
terdam en Haarlem naar de plaats van verschij
ningen in het Belgisch/Luxemburgse Beauraing.
Voor onze omgeving zijn het meest van belang:
de diocesane en ziekenbedevaart op 28 tot en met
31 juli;
de diocesane en bejaardenbedevaart op 23 tot en
met 26 september;
P.S. leeftijden: voor ziekenbedevaart vanaf 7
jaar; voor bejaardenbedevaart v.a. 65 jaar. Deze
groepen logeren dan in het „accueil", gelegen
naast de plaats van verschijningen. Maar tege
lijkertijd kunnen anderen, van waar of van welke
leeftijd ook. logeren in eenandere hotelaccom
modatie welke tevoren door het bestuur wordt ge
reserveerd.
De bisschop van Rotterdam heeft als intentie op
gegeven o.a.: dat de huwelijkstrouw zal mogen
toenemen.
Alle inlichtingen uitsluitend bij het secretariaat
Drapeniersgaarde 102, Den Haag, telefoon 970-
671803.
„onze wereld" is een projekt op school waarin de
katechese een belangrijke plaats inneemt. De
start hiervan: half februari;
13 februari parochiebestuursvergadering: zonder
pastoor, zonder secretaresse, zonder kontakt-
persoon naar het dekenaat; maar de anderen zul
len de belangrijkste zaken met elkaar aanpakken;
op 15 en 24 februari huwelijksdiensten;
totnutoe bekende doopdiensten: 19, 25 februari;
maar daarbij zal het niet blijven;
de pastoor houdt een kleine overwintering met
een kollega in een wat warmer en zuiderlijker ge
legen land: Spanje. Te hulp snellen: pater J. van
Ret en pastoraal wer- ker B. Oosterveer;
op 20 februari kontakt tussen de Schiedamse
priesters op 6 maart alle priesters van ons
dekenaat;
op 9 maart komen de „kopstukken" van de koren
bijeen om de agenda op te stellen van hun dienst
verlening aan de liturgie;
de maand januari is voorbij; dat is de maand van
de aktie: KERKBALANS; u weet, dat is de AL
GEMENE KERKBIJDRAGE; dit jaar onder de
titel: uw inzet waard. Antwoordde u al of kwam u
zelf al meedoen aan een of ander aktiviteit? Kom
nou!
Er zullen nog wel veel meer bedevaarsplaatsen
zijn; allemaal ontstaan uit een rijke christelijke
geschiedenis van vele gelovige mensen. We heb
ben er een belangrijk deel van ons geloof aan te
danken. Trek er eens opuit om je geloof te beves
tigen op een meestal ook gezellige manier van een
bedevaart. En dan hopen we dat „buitensporig
heden" op tijd gecorrigeerd zullen worden
F. Kempen
Medewerking van koren
- preekbeurt -
kol lekte -
thema
Weekeinde 11 en 12 februari
VASTEN (1)
In de kapel Sint Liduina:
Zaterdag 18.00 GASTKOOR: EUPHONIA.
Preek (of vastenbrief) F. Kempen kape- laan.
In de parochiekerk Singel:
Zaterdag 19.00: Z.I.B. jongerenkoor.
Zondag: 9.45: herenkoor I.H.D.: ook volks- zang,
gregoriaans.
Preek: (of vastenbrief) F. Kempen/J. v.Rest.
Weekeinde 18 en 19 februari
VASTEN (2)
In de kapel Sint Liduina:
Zondag 10.30: CREEDSINGERS.
Preek: J. v. Rest.
In de parochiekerk Singel:
Zaterdag 19.00: VALERIUSKOOR.
Zondag 11.15: HOOGMIS mmv herenkoor I.H.D.
Preek: gastpredikant: B. Oosterveer, pasto- raai
werker.
Weekeinde 25 en 26 februari
VASTEN (3)
In de kapel Sint Liduina.
Zondag 10.30: Latijnse hoogmis mmv herenkoor
I. H.D.; ook volkszang en grego- riaans.
Preek: J. Laurent pastooor.
In de parochiekerk Singel:
Zaterdag 19.00 Z.I.B. jongerenkoor.
Zondag 11.15: CREEDSINGERS.
Weekeinde 4 en 5 maart
VASTEN (4)
half-vasten
EERSTE GROTE INZAMELING VAN DE
VASTENAKTIE: OSSENKAR VOOR ZAIRE
In de kapel Sint Liduina:
Zaterdag 18.00: VALERIUS KOOR.
Preek: F. Kempen kapelaan.
In de parochiekerk Singel:
Zaterdag 19.00: Volkszang.
Zondag 9.45: Hoogmis Latijn, gregoriaans,
volkszang mmv I.H.D.
Preek: J. Laurent pastoor.
Weekeinde 11 en 12 maart
VASTEN (5)
eerste passiezondag.
In de kapel Sint Liduina:
Zondag 10.30 Z.I.B. jongerenkoor.
Preek: J. Laurent pastoor.
In de parochiekerk Singel:
Zaterdag 19.00: Hoogmis Latijn grego- riaans
mmv herenkoor I.H.D.
Zondag 11.15: GASTKOOR „LAUS DEO"
parochie St. Jan de Doper.
Preek: F. Kempen kapelaan.
P.S. De volgende weekend-agenda bevat de
diensten van de gehele goede wéék en pa- sen
totaan het Liduinafeest.
VAKATUREN
Wie neemt aan?
Notulen maken voor:
de commissie maatschappelijk welzijn
de commissie pastorale zorg
de commissie financien
(binnenkort ook) parochiebestuur
Kontaktpersoon naar het dekenaar (tevens lid
van par. bestuur) een komplete commis- sie
communicatie voor de parochie. On- derhoud van
de planten in de kerk.
Tientallen plaatsen in de koren o.a.: Z.I.B.
Gongeren) ook voor I.H.D. (heren), VALE
RIUSKOOR (alle leeftijden) nog enkele da
mes/heren om de parochiekerk in goede staat en
schoon te houden.
Waar zal u zich melden? Zie de parochie GIDS; of
zou het ook lukken via een van uw priesters?
Drie kontaktavonden van ouders zijn er al gehou
den; dit steunt op de kindergroepen van de ver
schillende scholen binnen de grenzen van de pa
rochie; deze scholen vormen immers ieder een
goede eigen gemeenschap; daarin en daarmee is
het leuk werken voor de ouders en voor de kinde
ren.
- we hebben verschillende keren duidelijk ge
maakt dat deze groepen geen afgesloten groepen
zullen zijn, maar dat ieder die wil aansluiten van
harte welkom is; enkelen hebben deze weg dan
ook gevonden.
De groep St. Jan-Aloysiusschool is al gestart met
de werkmappen voor de kinderen nadat ze een
bezoek hadden gebracht aan de parochiekerk.
Met de ouders en andere familieleden waren ze
ook in de mis van 11.15 en ze hebben zich daarbij
„gepresenteerd" met naam en foto. Op 17 febr. en
op 3 maart komen ze weer om wat samen te wer
ken aan de voorbereiding. En op 27 februari
komen de ouders weer samen.
De groep Sint Jozefschool is zeer levendig met
ouders gestart en zij gaan de kinderen er uitdruk
kelijk bij betrekken op vrijdagavond 24 februari
om 19.00 uur in de kapel Sint Liduina; dan komen
ook daar de werkmappen te voorschijn. Een klei
ne groep ouders zal de voorbereiding verder be
geleiden.
De groep Catharinaschool heeft besloten om de
eerste kommunieviering te houden na pinksteren;
daardoor heeft de start met de kinderen pas
plaats na pasen.
Heel duidelijk is wel geworden hoe belangrijk het
is dat enkele ouders (al of niet met kind bij de eer
ste kommuniekantjes) zich inzetten om de voor
bereiding in de breedste zin van het woord aan te
pakken als een stuk pastoraal werk. Uw priesters
kunnen hen er niet dankbaar genoeg voor zijn. En
uit de vergaderingen van het Landelijk Pastoraal
Overleg (L.P.O.) blijkt steeds opnieuw dat zo echt
de kerk van nu en van de toekomst zal zijn.
F. Kempen kapelaan
Het moet al heel vreemd lopen, als je in een paro
chie geen meisjes en jongens meer aantreft die
wat diensten willen bewijzen rond het altaar.
Toch gaat het de ene tijd beter dan de andere. We
zitten op het ogenblik in een„gunstige tijd" want
er hebben zich in de afgelopen weken Verschillen
de jongens en meisjes gemeld. Dat is reuze fijn.
We zullen eerst met elkaar wat „inwerken" en als
dan de nieuwe lijst begint (met de goede week en
pasen) komen ook de nieuwelingen volop in aktie.
Jongens en meisjes, jullie zijn welkom, ook bij de
andere misdienaars.
F. Kempen kapelaan