Maassluis thuishaven naaats naar nieuwe toekomst De Fury moest naar Maassluis. Na dat de AVRO de serie Hollands Glorie had opgenomen verkocht ze de boot aan een sloper in Zaandam. Zeer tot verdriet van veel sleepvaar- tenthousiasten, want de Holmvik, zoals de boot oorspronkelijk heet, was de oudste nog in de vaart zijnde en in Nederland gebouwde stoom- zeesleépboot. Het was dan ook een particulieie stichting, die de boot van de sloper kocht. Op de werf van De Haas in Maassluis wordt ie nu opgeknapt. Geen toeval, want het is Henk de Haas, onderdirekteur van de werf, die een van de initiatiefnemers was de boot te bewaren. Parald aan deze gebeurtenissen lo pen de plannen voor het internatio naal sleepvaartmuzeum, dat een oogje heeft laten vallen op het straks leegkomende stadhuis van Maassluis. Waar Maassluis van ouds een belangrijke stad in de sleepvaart en het stadhuisje aan de haven staat natuurlijk een ideale plaats voor zo'n museum. Trait d'Union tussen de plannen makers van het museum en de plannenmakers van de televisieboot is Delftenaar Ton Roest, een man met een enorme w tneling docu mentatie op oj»»aartgebied. Er door de plannenmakers bijgehaald en het zal dan ook geen wonder mo gen heten als de boot straks voor het museum komt te liggen. Maar dat is allemaal nog toekomstmu ziek. heb hier aan boord een zuiver techni sche functie", legt hij de anderen uit. „Zuiver technisch". Ik vind hem ook de verdere reis duidelijk iets wegheb- ben van brilbeer uit de bereboot, tech nisch gesproken. Cijs Smoor is sleepbootgek. Natuurlijk lid van de Internationale Sleepvaart Hobby Club, een legertje liefhebbers van de sleepvaart, zo'n zeshonderd in getal. Gijs heeft gevaren. Tot hij het te genover z'n gezin niet meer ver antwoord vond. Kwam toen aan de wal, ook in een technische functie (af delingschef op de kabelfabriek). Geeft toe, dat het chefzijn hoe langer hoe minder met techniek te maken gaat hebben. Geeft ook toe, diep in z'n hart, morgen weer naar zee te willen. Daaro- m ook is hij vandaag in z'n element. Constant bezig. Overal aan denkend. Zo heeft hij de nationale driekleur meegebracht om te hijsen voor we de Waterweg binnenlopen. Vraagt het keurig eerst aan de kapitein of het mag. Ziet vervolgens, dat het niet gaat, technisch gesproken. Maakt de vlag vervolgens vast aan een lang stuk hout, dat hij langs de mast vastbindt. „Dat mag toch wel, dacht ik. Hollands Glo rie heten, dan mag de driekleur daar toch wel bij. Een beetje nationale trots". DE TELEVISIE Om twee uur waren ze al van huis ge gaan. Omroeper Hans van der Togt van de AVRO, een regisseur, een ca meraman en geluidsman van Cinecen- trum. In IJmuiden kwamen ze aan boord. Bibberend van de kou. Beladen met spullen. Voor vijf minuutjes televi sie, de afkondiging van de aflevering van Hollands Glorie. Benedendeks, bij de kachel, die hoe langer hoe meer de indruk vestigde de ongelijke strijd tegen de vrieskou op te willen geven, maakten ze plannen. Eerst de afkondiging, dan wat inter viewtjes met de mensen aan boord. Het is zo geregeld, dat ze voor Hoek van Holland worden opgepikt door de reddingsboot Koningin Juliana. Er staat dan een auto te wachten, die hen (vermoedelijk eerst naar een horecabe drijf om warm te worden) bracht naar Maassluis, waar de aankomst gefilmd moest worden. Overstappen op volle zee. Hans van der Togt moet er voor alsnog niet aan denken. Eerst bepaalt hij zich op z'n tekst. Dat alles is gelukt heeft iedereen inmiddels op het scherm kunnen zien. HET ENTHOUSIASME „Weet je, de sleepvaart is voor mij zo iets geweldigs, imponerend, dat blijft je altijd bezig houden". Aan het woord Ton Roest uit Delft. Tijdens onze rit over de Noordzee naar Maassluis de nestor aan boord. Vermoedelijk ook wel de man, die het meeste van de sleepvaart afweet. In het dagelijks le ven doet hij documentatie op de afde ling scheepsbouw van de TH Delft. Geen vreemde dus in het Jeruzalem van de zeevaart. Een man ook, met thuis een enorme documentatie op sleepvaartgebied. Vraagbaak voor ve len, niet in de laatste plaats de rederi jen. Natuurlijk komt de serie ter sprake. Je praat dan met een echte sleepvaartent- housiasten over die serie. En dan blijkt, dat ze weliswaar wel allemaal kijken, maar dat ze er niet zo over "te spreken zijn. Ton Roest: „Het is oorspronkelijk het verhaal van kapitein Moerman uit Den Helder, die Jan den Hartog vertelde over de sleepvaart. Maar het is hele maal geromantiseerd. En in de serie nog eens aangedikt. Kaartlezen met de jeneverfles op tafel, moetje je voorstellen". En Gijs Smoor, die zelf jaren als machinist gevaren heeft in de zeesleepvaart en die het hoort, weet: „Dan zie je hem als z'n brieven voorle zen. Nou, dat heb ik nog nooit gedaan". Meester Gijs, geïnterviewd door de AVRO. We zijn inmiddels wel gewend aan de vrieskou. Ik sta op de brug. De brug, waar we Jan Wandelaar of kapitein (gopgop) Sjemonof zo vaak hebben zien staan. Maar nu staat kapitein Van Noort naast me. Door zijn verrekijker ziet hij ft Hooft, de rede van Maassluis. „Het ziet er zwart van de mensen", zegt hij en ik denk, dat ie me in de ma ling neemt. Maar dat was niet zo. Het stond er in derdaad zwart van de mensen. Met fo totoestellen, met filmcamara's. Ik voel de me net Sinterklaas. De politieboot kwam ons tegemoet, het bootje van Dirkzwager, een kleiner sleepbootje om bij te sturen aan de achterkant van de Fuiy. Het leek een heel feest. Dat was het ook. Maassluis, ooit een belangrijke stad in de sleep vaart, wordt als alle plannen van het museum en de Fury doorgaan, op nieuw een middelpunt van de sleep vaart. De Fury op weg naar Maassluis. Gijs Smoor in de machinekamer. MAASSLUIS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1978 | | pagina 21