«DE FAKKEL VAN DE VRIJHEID
IS NIET UITGEBLUST»
Piet Nieuwstraten, voorzitter van
Expoge Viaardingen/Maassiuis:
PAAS
DISCO
NIEUWS
Foto 's
nabestellen
Bij de 32-ste
herdenking
rond het
Geuzengraf
SCHIEDAMMERS EXPOSEREN
IN "HET WEESHUIS"
GEBIT STUK?
Reparatie klaar
terwijl u wacht
Dagelijks van 9-14 uur en
's-avonds na 18 uur.
En na tel. afspraak
J. VERINGMEIER
Nieuwe Haven 131
Telefoon 010-26.14.17
ANTIEK
EN CURIOSA
BEURS
in
AHOY HAL
Rotterdam-Zuid
HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 53 WOENSDAG 15 MAART 1978
Een foto gezien in dit blad die u
best zou willen hebben? Voor
7,50 kan die foto de uwe wor
den. Tenminste, als het gaat om
plaatwerk van onze eigen foto-
redaktie, wat in 9 van de tien
gevallen opgaat. Voor het nabe
stellen van die foto's op formaat
18x24 knipt u de be-uste foto
uit dit blad, noteert naam en
datum van het blad waarin de
foto verscheen en zendt uw be
stelling (uiteraard voorzien van
uw eigen naam en adres) naar
de FOTODIENST RANDSTAD
EDITIES, Koornmarkt 34, te
Delft. Voor uw en ons gemak
ontvangen wij hierbij gaame een
betaalcheque of giro-betaalkaart,
volledig ingevuld en van uw
handtekening voorzien.
Telefonische verzoeken voor na
bestellingen kunnen niet in be
handeling worden genomen, ter
wijl de op deze manier verkre
gen foto's niet voor publikatie
mogen worden gebruikt. Na ont
vangst van de foto (en uw kran
teknipsel) kunt u (als u geen
cheque heeft bijgesloten) het ver
schuldigde bedrag, 7,50 per
afdruk dus, gireren op nr.
2395347, t.n.v. Randstad Foto
dienst, Delft.
Aart Aardoom en een nabestaande van de Geuzen in Schiedam leggen namens de
overlevenden en nabestaanden van de Geuzengroep hun krans.
Piet Nieuwstraten en een nabestaanden van de Geuzen leggen een krans namens
de Expogé Viaardingen/Maassiuis neer.
Dachten de nabestaanden van de ver
zetsgroep „De Geuzen" tijdens de
kranslegging bij het eremonument op
de begraafplaats Emous maandagmid
dag aan die twee regels van het eerste
couplet van het gedicht dat Jan Cam-
pert schreef „de achttien doden",
waarvan de regels luiden" „Wij waren
achttien in getal, geen zal den avond
zien"?
Fier woei de vlag in de schrale voor
jaarswind, toen op dat graf twee kran
sen werden neergelegd ter nagedach
tenis van de Geuzen. Deel uitmakend
van de 156 Geuzen en waarbij het be-
zetswerk allemaal begon in Vlaardin-
gen.
Eén krans was afkomstig van de
Expogé-afdeling Viaardingen/Maas
siuis en één namens de nog in leven
zijnde en nabestaanden van de Geu
zengroep.
Ieder jaar worden er die begraafplaats
een^herdenking. Maandagmiddag ge
beurde dat voor de 32ste maal.
Bernard IJzerstraat, die reeds in de
vooroorlogse jaren kennis maakte met
de nazi methoden in Duitsland, kwam
hiertegen in verzet, haalde Piet Nieuw
straten in zijn openingstoespraak aan.
Toen heel Nederland onder de voet was
gelopen in mei 1940 legde hij de
grondslag voor het werk van de Geu
zen.
„En nu staan we dan hier. Waarom
eigenlijk? Wat voor betekenis heeft de
ze herdenking voor onszelf en voor de
wereld waarin we leven", vroeg spreker
zich af.
„Als we daarover nadenken dan gelooi
ik dat we in de eerste plaats hier zijn
om eerbied te betuigen aan de mensen
die 37 jaar geleden de dood vonden
voor een Duitse peloton.
Nooit zullen wij, die dit mochten over
leven, dit vergeten. En in hen herden
ken we al diegenen, die in de satatani-
sche oorlog waarin wereldideologie en
groepen met elkaar botsten, gevallen
zijn".
VERANDERDE WERELD
„De wereld waarin we leven is aan het
veranderen", bracht Piet Nieuwstraten
naar voren. „Maar juist in deze ver
andering mogen we nooit vergeten dat
het juist onze gevallenen zijn die eraan
meegewerkt hebben dat we althans (in
een gedeelte van de wereld) het vrije
woord en de vrije meningsluiting ken
nen en behouden hebben.
Er zijn veel dingen die ons verontrus
ten. Denk aan wat gebeurd is in Assen.
Voor één ding mogen we dankbaar
zijn: een groot deel van onze jonge
mensen is gaan nadenken en ze zijn tot
de conclusie gekomen dat het zo niet
langer kan. Evenals in de jaren '30 le
ven we op de rand van vrede en oorlog.
Een groot gedeelte van de jongeren
weigert deze erfenis te aanvaarden. Wij
zullen hen hierin vóór moeten gaan",
filosofeerde spreker.
En stilstaande bij de gebeurtenissen
voor en in de tweede wereldoorlog zei
hij: „Er zijn nu jonge mensen, die zich
inzetten voor de vrede in deze wereld.
Maar zij spreken zich ook uit tegen de
militaire nucleaire wapens. Anderen
zoals Amnesty International werken
aan de vrijheid van politieke gevange
nen. Of bekommeren zich over de ar
moe en uitbuiting in de derde wereld,
waarbij onze welvaart wel schril
afsteekt".
FAKKEL DOORGEVEN
„Dit alles geeft ons moed voor de toe
komst. De fakkel van de vrijheid is niet
uitgeblust, maar werd door ons overge
nomen uit de handen van de gevalle
nen en nu mogen wij deze fakkel door
geven aan de jongeren.
Wij ouderen mogen niet werkeloos
blijven toezien als we geconfronteerd
worden met herlevend nazidom in
Duitsland", ageerde spr. „Het is mis
schien een kleine groep, maar rechts
extremisme roep links-extremisme op
en andersom".
Dank bracht spreker aan de beheerder
van de begraafplaats die speciale zorg
aan het onderhoud van het erefgraf be
steedt en tot slot Haalde Piet Nieuw
straten de woorden van H. M. van
Randwijk, uitgehouden in graniet op
de Erebegraafplaats te Bloemendaal
aan die een getuigende inhoudt „Be
denk dat hetgeen gisteren bedreigd
wrd werd heden en morgen opnieuw in
gevaar kan verkeren. Bescherm het en
wees waakzaam". Mevrouw J. Sous-
Schenk, een bloemingsgroet was er ook
van namens te C.P.V. Vlaardingen.
Met Pasen in het verschiet lijkt het
ons aanbevelenswaardig enkele op
namen te vermelden die op deze pe
riode betrekking hebben, namelijk
enkele uitvoeringen van de Johan
nes- en Mattheuspassion van J. S.
Bach. Ten eerste moet zeker wor
den genoemd de uitvoering van de
Mattheus-Passion die Karl Mün-
chinger realiseerde met Das Stutt-
garter Kammerorchester en Der
Stuttgarter Hymnus Knabenchor.
Voorts werkten aan deze op vier
langspeelplaten met prachtig tekst
boek vastgelegde produktie mede:
Elly Ameling, Marga Höfgen, Peter
Pears, Fritz Wünderlich. Herman
Prey, Tom Krause en Heinz Blan
kenburg. Deze opname verwierf een
Edison en werd tevens bekroond
met de Grand Prix. Zeer bijzonder
mag ook worden genoemd de Phi-
lipsopname van de Mattheus Pas
sion, zij het in beknopte vorm. Het
betreft de historische live-registratie
op Palmzondag 1939 in het Con
certgebouw te Amsterdam. Deze
uitvoering werd geleid door Willem
Mengelberg en werd gegeven door
het Concertgebouworkest met on
der anderen het Toonkunst-koor
Amsterdam, Louis Zimmermann
(viool), G. Blanchard (oboe
d'amore), Hubert Barwahser (fluit),
de zangsolisten Willem Ravelli, Ilo-
na Durigo, Louis van Tulder, Jo
Vincent en Karl Erb. Deze bijzon
dere uitgave omvat drie mono-el-
pees met tekstboek.
Koren en koralen uit de Mattheus
Passion zijn verzameld op een Phi-
lipselpee, waarop te beluisteren zijn
het Groot Omroepkoor van de
NOS-Radio, het jongenskoor van de
St. Willibrorduskerk en het Con
certgebouworkest onder leiding van
Eugen Jochum.
Van de hierbovengenoemde be
kroonde opname van de Mattheus
Passion onder leiding van Karl
Münchinger werd tevens een elpee
uitgebracht waarop de hoogtepun
ten uit deze produktie zijn samen
gebracht.
Voorts willen wij nog attenderen op
een uitvoering van de Johannes
Passion, die werd opgenomen onder
leiding van de Eugen Jochum, die
het Concertgebouworkest dirigeer
de. Als zangsolisten werden voor
deze produktie ondermeer gecon
tracteerd Ernst Haefliger, Walter
Berrey, Agnes Giebel, Marga Högf-
gen, Alexander Young, Fransz
Crass en het koor van de Neder
landse Radio Unie.
Tenslotte zij gewezen op een plaa
tregistratie van het Paas-Oratorium
van J. S. Bach. De muzikale direk-
tie lag hier in handen van Lorjn
Maazel. Er werd gemusiceerd door
het Rias Symphonie Orkest Berlin
en gezongen door het Rias Kam-
merchor alsmede door Helen Do-
nath, Anna Reynolds, Ernst Haefli
ger en Martti Talevela.
Tot en met 25 maart organiseert de Culturele Raad Vlaardingen in de expositie
zaal „Het Weeshuis" een tentoonstelling van werken van Inge van Haastert en
Peter Lindauer uit Schiedam.
Beiden beëindigden in 1977 hun opleiding aan de Academie voor Beeldende
Kunsten te Rotterdam. Vanaf dat moment werken zij samen in hun gezamenlijk
atelier in Schiedam. Er is geen verwantschap in hun onderwerpen, bewerking en
materiaal. De enige maar grote overeenkomst in hun werk is veelal de visie op
hun motieven.
werk is misschien de grootste overeen
komst tussen deze twee kunstenaars,
wat ook blijkt uit dat zij beiden af en
toe een kleine stap buiten hun eigen
vakgebied doen; met name de beschil
derde plastieken van Inge van Haastert
en de tekeningen van Peter Lindauer.
De tentoonstelling is dagelijks van
12.00 tot 17.00 uur geopend. Op vrij
dagavond bovendien van 19.00 tot
21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot
17.00 uur.
BROEINEST VAN DE GEUZEN
Aart Aardoom, secretaris van de
Expogé-NFR, afdeling Schiedam, sloot
zich geheel bij de woorden van Piet
Nieuwstraten aan en sprak er zijn
vreugde over uit, dat de direkteur van
de stichting '40-'45, district Zuid-Hol
land, de heer K. van Middelkoop, blijk
van belangstelling had gegeven. Zij
naaste medewerker Theo Hartgering
was helaas verhinderd.
Het broeinest van de Geuzen was eens
op de werf van Wilton-Fijenoord, me
moreerde spreker.
„Ieder jaar worden we met de herden
king op 13 maart daarmede gecon
fronteerd. Maar ieder jaar op 11 april
beleven we opnieuw het moment van
de bevrijding, waarnaar we zo intens
naar toe geleefd hadden. Een bevrij-
dings die om 4 uur in de middag ge
stalte kreeg bij het hijsen van de witte
vlag".
Na deze korte plechtigheid bleef men
nog even bijeen in de kantine van
Windmill. Als ieder jaar door de direc
tie weer belangeloos afgestaan.
Een moment van bezinning bij het eregraf van de Geuzen op de begraafplaats
Emous in Vlaardingen.
Peter Lindauer zoekt zijn onderwerpen
in prijswinnaressen, militairen en gees
telijke hoogwaardigheidsbekleders.
Uit zijn benadering blijkt een groot ge
voel voor decorum; de stoere soldaten
jassen, de lange priestergewaden en de
erekransen. Juist door op deze dingen
een accent te leggen, prikt hij de situa
tiedoor. Is er verschil tussen een potige
gespierde zwemster en een prijswinna-
res? Maakt een kruisteken op de borst
van een vadsig inhalig mannetje een
dienaar Gods? Tegenover de grof en
groot uitgewerkte vorm staat de
speelsheid van en in de details; de
epauletten, de sabel, de erekrans en de
pet maken de militair. De voorstelling
is zichtbaar in de verschillende details
zonder dat dit ten koste van de beel
dende vorm gaat, die op de eerste
plaats staat. Dit wordt nog benadrukt
door de soberheid van het materiaal en
het ontbreken van enige kleur of gla
zuur.
Inge van Haastert toont een aantal
realistische schilderijen met gewone al
ledaagse onderwerpen. Juist die over
dosis van alledaagsheid geven in haar
werk een ironische visie van het cliché.
Een Hollands landschap is niet com
pleet zonder tulpen en bevindt zich
niet in elk huis een bosje bloemen
vaak aandoenlijk slecht in de vaas ge
schikt op een tafeltje, omdat het zo
aardig staat.
Deze nauwelijks benadrukte clichés
van Nederland; tulpenvelden, de be
kende blonde deernen en het huiselijk
vaasje bloemen op tafel, compleet met
tafelkleed, vormen een groot gedeelte
van haar onderwerpen.
Deze licht ironische benadering in hun
Vrijdagavond 17 maart
18.00-22.00 uur
Zaterdag 18 maart van
10.00-18.00 uur
Zondag 19 maart van
12.00-18.00 uur