ïiiÖA v: - V, V 1 izir^V F ZIEKENDAG 18 APRIL DE MAAGD VAN SCHIEDAM IN HET KORT... S M B - wlj™^ - ;:li I: .-iL3» *>A* :1 ZANG EN PREEK JEUGD- FANCY FAIR tw"mi rf^ ?m«'W m 'S**rjrz W Al* m I Ulfeö in de weekends 8 en 9 april 15 en 16 april 22 en 23 april 29 en 30 april 3 en 4 mei PAROCHIEVERGADERING Schiedamse processie Kevelaer in Wilgenburg I }<J, i .-^4' wm:ÊM r i i\ f|h i s» V i^p Af 1 i «>X4i f §fc' m V I C 4\- 7 APRIL 1978 HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 12 - VRIJDAG 7 APRIL 1978 binnenstadsblad »tr I 1 I WMNMNM»'' f? -1 V l*gp* i5SS 4 s&j ,/M;r VWy- SL L«a»p f A: *?<Hy <-« <fc f TjCv v"v'"'>' ■••..••■■-■ x Maandelijkse uitgave voor de Roomskatholieke bin nenstadsparochie: Sint Liduina - O. L. Vr. Rozenkrans, Schiedam. Redaktie-adres: Rotterdam- sedijk 234b, Schiedam, Tel. 26.30.95. Op Goede Vrijdag werd 's-avonds op de T.V. het spel van de „Heilige Jeanne" ge bracht. Het bleef spel. Dat kon ook niet anders. Met alle bewondering voor de acteerkunst van Josine van Dalsum, die grandioos bijna de verbeelding van de werkelijkheid liet overgaan, de laatste grens overschreed ze echter niet. Ze kon nooit helemaal Jeanne zijn. De werkelijke angst voor het vuur ontbrak. Niemand kan zich ooit geheel vereenzelvigen met het hart van een ander. De pijn van het lijden - in welke vorm dan ook - moet men uiteinde lijk altijd zelf trachten te verwerken. De hulp en het medeleven van anderen is nimmer toereikend. Je kunt het verdriet van een ander nooit overnemen. Met het naderende jaarfeest van St. Li duina voor ogen ben ik weer eens in de ge schiedenis gedoken van het tijdvak, dat prof. J. Huizinga is betiteld als: „Herfsttij der Middeleeuwen". Het waarom hoop ik voldoende duidelijk te maken. We pogen binnen te dringen in het drama van-de 14e en 15e eeuw. Frankrijk en Engeland voch ten hun 100-jarige oorlog uit (1337-1453). „De zwarte dood" (de pest) vernietigde waarschijnlijk een derde van de Europese bevolking. Het aantal slachtoffers liep in de miljoenen. De Kerk verkeerde - via de ballingschap van de pausen in Avignon, gevolgd door het „Westese Schisma" (er waren tenslotte drie pausen tegelijk) - in een toestand van onreddering, die naar mijn gevoel uniek is. Erger kon het niet. Het ontstaan van de afschuwelijke Inqui sitie moet zijn diepste reden wel gevonden hebben in de wanhoop. Ik citeer nu verder een passage uit het „Handboek der Kerk geschiedenis" van wijlen kardinaal Dr. J. de Jong (1937); „Zoo vormen de 14e en 15e eeuw een echt Hersttij der Middeleeuwen, bont en onordelijk, maar ook tragisch en diepmenschelijk(.) talloze heiligen, waar onder een St. Jeanne d'Arc en een St. Ca- tharina van Siena, een St. Liduina, stichten hun tijdgenoten door een wonderbare werkzaamheid naar buiten(.) midden tus- schen het verval bloeit de „gesloten tuin der germaansche mystiek". Opvallend hoe het leven van deze on gehuwde vrouwen in een zekere gelijk tijdigheid samenvalt. Catharina stierf in het geboortejaar van Liduina (1380). Jeanne d'Arc stierf te Rouaan op de brand stapel in 1431. Liduina stierf op 14 april 1433 op een eindeloos ziekbed. Was dat geen brand stapel? De openbare verering van Liduina werd door Rome officieel toegestaan door de gelovigen van Schiedam en Nederland. Een stukje geloof van de nederlandse kerkprovincie kreeg daarbij uiteindelijk erkenning. Jeanne d'Arc werd ook pas in 1920 heilig verklaard. Er is nogal wat over eenkomst tussen de maagd van Orleans en de maagd van Schiedam. Maar nu het ver schil. Het leven van Jeanne is veel meer opgenomen en getekend in de politiek van natie en kerk dan het levensverhaal van Liduina. Liduina heeft nooit voor de rechtbank gestaan, van welke aard dan ook; Jeanne d'Arc was op de eerste plaats slachtoffer van menselijk onbegrip. Liduia was slachtoffer in een lijden, waarbij men selijke schuld veel minder aanwezig was. Het lijdensverhaal van de maagd van Schiedam staat in hoofdzaak buiten alle politiek. De oorzaak van haar kwaal lag op een niveau, waarop een gevecht met God wordt uitgevochten. Het proces van Jeanne speelde zich af in een rechtszaal - Het proces van Liduina speelde zich af in haar eigen hart, op een ziekbed. Het was een innerlijke strijd, waarbij politiek de kleur van haar tijd bijna geen betekenis had. G.B. Shaw stuurde de vertolking van het proces van Jeanne in een bepaalde rich ting. Het moest vooral aktueel zijn. Hij wilde aantonen, dat het conflict tussen machtshebbers en machtelozen een tijdloos gebeuren is. Het is tot op de dag van van daag niet uitgevochten. Het was meer een proces rond Jeanne d'Arc dan de weer gave van een innerlijke strijd. Was haar ge loof betrouwbaar voor anderen? Daar werd over geoordeeld. Ze werd ver oordeeld. Bij Liduina ging het om de waarde van haar geloof voor zichzelf. Was het be trouwbaar voor haarzelf? Kun je er gees telijk mee overeind blijven? In dit element van het geloof staan machtelozen en machtshebbers voor dezelfde rechterstoel. Het innerlijk gevecht, dat zich heeft afgespeeld in het hart van Liduina is nog altijd actueel te noemen. Het grijpt dieper naar de grote vragen van het waarom van het lijden. In het historisch beeld van Jeanne d'Arc ligt het accent op de ongebrokenheid van haar geloof. Het verkondigt allereerst geloofsmoed. Bij Liduina gaat het juist in wezen om een ge loofsstrijd, die in haarzelf moest worden uitgevochten. Ik spreek slechts over accenten. Er is onder de termen geloofsmoed en geloofsstrijd geen volledig onderscheid te maken tussen deze twee bewonderenswaardige vrouwen. Maar geloofsstrijd gaat altijd aan geloofs moed vooraf. Geloofsstrijd is een proces in vele mensen, geloofsmoed is zeldzamer. Liduina kan gemakkelijk gelovige mensen aanspreken. Daarom durf ik de geschiede nis van Liduina nog actueler te noemen, dan het spel van Shaw over de maagd van Orleans. Ik kan daarbij de schijn tegen hebben. Politieke stellingname ligt nogal in de gunst. Het spel van Shaw liet je daar eventueel van genieten. De achtergrond bij Jeanne d'Arc en Li duina was het lijdensverhaal van hun beider Heer, die gekruisigd werd. In mijn verstaan van het lijdensvèrhaal van Jesus van Nazareth ontdeed hij zich uit drukkelijk van elke partijkeuze, nationaal, politiek, religieus. Hij plaatste zich boven elk religieus dispuut in zijn verklaring: Gods zoon te zijn. Wie iets over God wilde weten, kan het alleen ontdekken door naar Hem te zien. Zijn gedrag wees de bron van de waarheid aan. Hij plaatste zich boven alle politieke macht. Hij zocht bij die macht geen bescherming, hoezeer die macht hem onschuldig verklaarde. Op het moment van de confrontatie met de macht van Rome, stichtte hij zijn eigen Koninkrijk met de liefde als enige wet. Het kerkelijk organisme en het politieke ideaal van het heilige Roomse rijk is daar uit voortgekomen. Het beeld van de Kerk, door haar stichter gemaakt, is vele malen en op velerlei wijzen besmeurd. In de 14e en 15e eeuw leek de hele conceptentie van religie en politiek op stervens na dood. De fundamenten wankelden echter niet. Het originele rijk van Christus beefde niet op zijn grondvesten. Die fundamenten vonden in die tijd enkele bijzondere vrouwen terug, zoals in de stich- tingsacten van de kerk vermeld staat, dat vrouwen het eerst het geopende graf ont dekten. Het geopende graf is de moeder schoot van het geloof. Het geloof in het licht van de liefde, ondanks alle lijden en duisternis is de voornaamste boodschap van het evangelie. Liduina heeft de boodschap leren verstaan en beleefd. Het is een vraagstuk, dat nooit wetenschappelijk kan worden opgelost. Daarom blijft de oplossing van de maagd van Schiedam altijd actueel. J. A. L. Laurent pastoor PAROCHIE-JAARFEEST VAN LIDUINA in de kapel Sint Liduina: Preek: F. Kempen kapelaan Zang: zondag 10.30 uur in de mis van de eerste kommunie: de jongens en meisjes van de hogere klassen van de St. Jozefschool. Gelieve in deze mis de plaatsen in de kapel te gunnen aan de families van de eerste-kommuniekanten. in de parochiekerk aan de Singel: Preek: J. Laurent pastoor om 11.15 uur mgr. A. Simonis Zang: in de pontificale hoogmis om 11.15 uur het herenkoor I.H.D. in de kapel Sint Liduina: Preek: F. Kempen kapelaan Zang: hoogmis m.m.v. herenkoor I.H.D. zondag 10.30 uur. in de parochiekerk aan de Singel: Preek: J. Laurent pastoor Zang: zaterdag 19.00 uur Valeriuskoor zondag 11.15 uur bij de eerste kommunie een eigen zang- en muziekgroep bij de groep St. Jan-Aloysius in de kapel Sint Liduina: Preek: J. Laurent pastoor Zang: zaterdag 17.30 uur Valeriuskoor in de parochiekerk aan de Singel: Preek: F. Kempen kapelaan Zang: zondag 11.15 uur feestelijke hoogmis bij zangers jubileum m.m.v. herenkoor I.H.D. in de kapel Sint Liduina: Preek: F. Kempen kapelaan in de parochiekerk aan de Singel: Preek: J. Laurent pastoor Zang: zondag 9.45 uur hoogmis m.m.v. I.H.D. 11.15 uur m.m.v. de Creedsingers Viering van Hemelvaart des Heren in de kapel Sint Liduina: Preek: J. Laurent pastoor in de parochiekerk aan de Singel: Preek: F. Kempen kapelaan Zang: donderdag 9.45 uur m.m.v. I.H.D. Op 18 april hoopt de parochie de tweede „ziekendag" te houden in de Wilgenburg. Enkele tientallen zieke of aan huis gebon den parochianen (en enkele gasten) kunnen er een mooie dag aan beleven. De com missie Maatschappelijk welzijn neemt de zorgen voor die dag op zich. .Waarom duurt mjn lijden zo lang? Waarom zijn mijn wonden zo diep? Waarom kan niemand mij genezen? Maar de Heer zegt: Als jij voeling houdt met mij dan houd ik voeling met jou." Woensdag 17 mei a.s. om 8 uur wordt in de „Wilgenburg" de jaarlijkse openbare parochievergadering gehouden. Nieuwe kandidaten zijn van harte welkom. Kandidaatstelling volgens het algemeen reglement voor het bestuur van de paro chies van de R.K. Kerk in Nederland. De naam van de kandidaat, vóórzien van 10 handtekeningen van parochianen boven 18 jaar, worden voor 3 april ingewacht op het secretariaat: Willem de Zwijgerlaan 31. A. A. Geerdes-Jonker Roelants secr. De akolieten hebben een gezellige avond gehouden in Musis Sacrum. Het verslagje hierover kon helaas de vorige keer niet geplaatst worden. Maar het was erg gezellig en we hopen dat het nog eens gebeurt. Met dank aan de parochie! De misdienaars hebben in de paasweek een heerlijke buitendag gehouden met veel vrijheid en ravotten, spel en bezoek aan de dierentuin Blijdorp. Het openbaar vervoer bracht ons via Kralingen toch weer thuis voor dezelfde prijs van twee zones. We vonden het best fijn. Dank daarvoor. De totaal-uitslag van de vastenaktie zoals deze in de parochie is gehouden is nu nog niet bekend, maar we zullen u op de hoogte brengen via het parochie-informatieblad. Het jaarrapport van de bisschoppelijk bouwinspekteur hebben we ontvangen: er staat het een en ander te doen, zowel in en aan de pastorie als in en aan de kerk. We hopen het met z'n allen te klaren zoals al vaker is geschied. Bij de eerste kommunie-viering op zondag 9 april in de kapel om 10.30 uur gelieve de plaatsen te gunnen aan de familieleden; maar bij de eerste kommunie op zondag 16 april om 11.15 uur in de Singelkerk graag juist zoveel mogelijk uw aanwezigheid, 't Kan verkeren! Hemelvaartsdags, juist een vrije dag om met „overgave" te kerken! Tijden als op ieder weekeinde. Je komt toch zeker! Vertrekdatum voor dit jaar? 1 juli. De terugtocht op maandag 3 juli. Voor inlichtingen kunt u zich wenden tot mevrouw J. Kleinekoort-van der Toorn, Marconistraat 21a. Tel. 265138. In het weekeinde volgend op het verschij nen van dit Nieuwe Stadsblad, dus op 8 en 9 april, houdt de jeugdgroep de jaarlijkse Fancy Fair: voor de gezelligheid, maar ook voor de baten om het zomerkamp te kun nen houden. Deze jeugdgroep heet Orion en ze gaat op kamp in Reusel in Brabant. De jongens en de meisjes willen graag zelf iets doen om de onkosten te bestrijden en daarom dagen ze u en jullie allemaal uit om te komen grab belen, schieten, trekken, smijten, het rad van avontuur te draaien en vooral het over heerlijke restaurant te bezoeken. Dit jaar kun je het goed combineren met de feeste lijkheid van de parochie: het Liduinafeest, want bij iedere goede bedevaart hoort wat gezelligheid en een goede mogelijkheid om wat te eten en te drinken. We nodigen u dringend uit: zaterdag van half drie tot 's avonds ongeveer 9 uur: zondag van na de mis van 9.45 tot 8 uur 's avonds. de leiding Orion

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1978 | | pagina 12