J Berdy doet méér met leer. Verlichting Verrassend Voordelig Dit zimslechts4vanzo,nlS0verlichtirigskoopjes li Instituut Indische talen en culturen 25 jaar OPGELET SCHIEDAMMERS STUNT iP En als U klaar bent met laden.... CAFE 'T HOEKJE 5 p.m0.98 ROTTERDAM AMSTEREAM 39,95 99,95 39,95 De Doe het zelf shop en Café 't Hoekje zijn weer makkelijk bereikbaar en met meer parkeerruimte. De Doe het zelf Shop geeft als 50x70 mm vuren Lauan origineel gefineerd Parana Pine schrootjes Vloerboard Om een goede bak koffie of een heerlijk glas Heineken pils te drinken HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 60 WOENSDAG 15 NOVEMBER 1978 WO, muw 1 voordeel Te koop gevraagd: ca ravan aanrechtje, eventueel met onderkastjes, 80 cm. breed. Tel. 262716. Onderwijzeres zoekt: woonruimte met kookgele genheid plus douche, huur tot 300,p.m. Tel. 010- 707466. Te huur: 1 pers. kamer bij Station Schiedam, met gebruik van keuken en dou che 100,p.w. Tel. na 18.00 uur. 01803-4414. Warm gevoerde suède mantel met echte bontkraag. Zolang de voorraad strekt. Hoogstraat 194 Verkoop Leer Suède 1e Etage (roltrap) Nieuwendijk 133-143 Verkoop Leer Suède 1e Etage (roltrap) Met spoed te koop: bromfietshelm plus lederen handschoenen, grote ru9zak op stalen frame, zwemvlie zen mt. 43-44. tafcltennissct plus 2 badjes, zw.w. t.v. Blauwpunkt. radio plus Dual platenspeler in kastje, nw. grijs lederen jack mt. 48-50, hockey stick mt. 18. mat beige/blonde halve pruik, echt haar. half lang. alles i.pr.st. Rotterdamse dijk 14C. Te koop: 2 poppenwa gens z.g.a.n. Tel. 707186. Woningruil, aangebo den: 4 kamer flat, c.v., lift 3e woonlaag. Gevraagd: 34 kamerwoning. Tel. 710187. Biedt zich aan: kleer maker, reparatie enz., aan biedingen. Galileistraat 45A, Schiedam. Te koop 2 pers. bed meubel. Tel. 703325. Bij Leen Bakker 3-LICHTS PLAFONDSPOT EIKEN BALKLAMP HANGLAMP MHI* WANDLAMPJE WANDLAMPJE Romantisch petroleum (elektrisch) wandlampje met glazen bol. Advies prijs 39,95 Bij Leen Bakker voor 3-LICHTS PLAFONDSPOT Handige spot passend in elk interieur In zwart met wit. Adviesprijs 65, MODERNE HANGLAMP Gemaakt van pitriet met zijden bin nenbol. Adviesprijs 59,75 Bij Leen Bakker. 6-LICHTS EIKEN BALKLAMP Aparte sfeervolle lamp met sierlijk smeedwerk. Erg degelijk. Adviesprijs 149,75 Bij Leen Bakker, „De Plantentuin", Warande 198, Schiedam-C. Prijsprijs verlaging alleen in november. Turfmolm in tic zak van 80 L 6,kleine zak 2,75 groot pak 300 L 17,95, tuinturf 50 L 5, tuinturf 80 L 7,-aarde in plastic zak 80 L9,25 L 4,50, nu voor St. Nico- laas of Kerstmis leuke stenen dier figuren f 7, 10,—, 30,—, 60,—, bruine poes met blauwe ogen 32,50, net echt, leuk in de vensterbank of in de tuin bij de vuurdoorn, de vogels blijvener af. Bomen, struiken en rozen etc. KRIJGT U C.A.I. Alle aansluitkabels en plug gen beduidend goedkoper en volgens eisen van PTT. SERVICE VAN DIJK, Bo- terstraat 22. Tel. 263217. Te koop: Opel Rekord 1700, eind 1971, i.g.st., met nieuwe motor. Tel. 711506. Te koop: Daf 55, bj. '68, mot. en mech. in orde, goede banden 150,Tel. notuurtijti UKWbty... Noord vest 115, (tussen de molens Palmboom en Korenbloem) Schiedam, tel. 010-263838 Schiekade 48, Rotterdam, tel. 010-667328 (Naast Wyers). Ook ingang aan de Banierstraat 64. Vlaardingerdijk is weer OPEN gesteld voor het verkeer, dus p.m. gy OA voor slechts uitsluitend heie lengtes 244x122 ftg per plaatI 61 x 122 per plaat dan gaan we als vanouds weer even naar Harry in Deze maand bestaat het Instituut voor Indische talen en culturen van de Rijk suniversiteit Groningen 25 jaar. Dat jubileum wordt gevierd met een bijeen komst in het Aacademiegebouw aan de Broerstraat met onder andere een bij zondere film van een oud en op aut hentieke wijze uitgevoerd Indisch of ferritueel en 's avonds met klassieke Indische dansen in het Letterengebouw aan de Grote Kruisstraat. Sanskriet, de basistaal bij de Indische talenstudie, wordt al sinds 1876 gege ven aan de Groningse universiteit, toen het een verplicht vak werd voor neer landici. Eén van de bekendste hoogle raren, die in die beginperiode de leer stoel Sanskriet bezette, was prof. dr. J. S. Speijer, wiens handboek over de syntaxis van die taal nog altijd in Gro ningen wordt gebruikt. Eén van die be kendste studenten was de latere histo ricus J. H. Huizinga, die in Groningen promoveerde op een anskriét onder/S/ werp. In november 1953 werd het Instituut voor Sanskriet opgericht, dat nu Insti tuut voor Indische talen en culturen heet. De studie bestaat steeds uit Sanskriet en een tweede taal. Die tweede taal is in Groningen één van de Noord- ot Oostindiase talen: Bengaals. Hindi of Pali. Deze laatste taal is voertaal van een belangrijke richting in het Boedd hisme, Hinayana genaamd, in het wes ten bekend als „het kleine voertuig Bengaals en Hindi zijn twee moderne talen, de eerste wordt gesproken in Bangla Desh en West-Bengalen en het Hindi in grote gebieden van Noord-In- dia en in dialectvorm onder andere in Suriname. Geleidelijk grotere en andere belang stelling voor Indiase talen en cultuur Wat weggedrukt achter grotere insti tuten op de tweede verdieping van het Letterengebouw aan de Grote Kruis straat in Groningen, bevindt zich in een aantal kamertjes het Instituut voor Indische talen en culturen van de Rijk suniversiteit. Een handvol docenten/onderzoekers en een paar handenvol studenten studeert er op Sanskriet en nog wat andere talen en daarmee samenhangende culturen. Geleidelijk aan komen er meer studen ten; de belangstelling voor het oosten neemt toe en niet alleen voor één van India's exportproducten, guhru's, en de hen omringende mystiek, maar ook voor de cultuur van een land van 700 miljoen inwoners, dat een rijke bescha ving heeft. SANSKRIET Basis van die studie vormt nog immer het Sanskriet. Dat valt te begrijpen, want het is immers de basistaal van de gehele cultuur en de beschaving van India gedurende 3000 jaar, al wordt hij nergens^meer als voertaal gebruikt. Wat Latijn is voor Europese talen en culturen, is Sanskriet voor India, maar dan veel levender en levendiger, dich ter bij het dagelijkse religieuze leven dat in India zo'n overheersende plaats inneemt. Dr. Ranajit Sarkar van het Groningse instituut, een Indiër, noemt het Sanskriet een heilige taal, in de eerste plaats voor de Hondoes. de grootste regligieuze groep in het land. Maar tegelijkertijd heeft men in het dagelijks leven, bij het kiezen van nieuwe woorden voor nieuwe dingen steeds weer dat Sanskriet nodig. „Wie naar de bron van de Indianse cultuur wil. heeft die taal nodig", zegt hij, „Er is een continuum van 3000 jaar waarin Sanskriet de voertaal voor de cultuur was". Nu is gedurende laatste tien jaar de belangstelling binnen d»studie wel verschoven.dat is onmiskenbaar", zegt Jaap Ensink, hoogleraar bij het insti tuut. De oude. sterk taalkundige aan- pak staat niet meer zo in de belangs telling, men wil India en haar cultuur als geheel bestuderen. Die verschuivin gen gaan zo ver dat er sinds kort hijvak-pakketten zijn. waarin Sans kriet niet meer is opgenomen. Onge twijfeld zal de opvallend grote deelna me rond 400 mensen vorig jaar aan de door het instituut in samenwer king met het Studium Generale gemr- ganiseerde India-cursus daarvoor een stimulans zijn geweest. MYSTIEK Heeft de groeiende belangstelling voor de studie inderdaad als achtergrond een grotere behoefte aan kennis over Oosterse mystiek? Prof. Ensink: ,,lk geloof wel dat je kunt zeggen dat de studenten, die zich bij ons melden ster ke belangstellinng hebben voor Oos terse wijsbegeerte en Oosterse gods diensten. Ik denk dat die belangstel ling nogal wat groter is dan bij andere talen-instituten; als je daarvoor geen belangstelling hebt, kom je hier zelfs misschien niet eens studeren", Dr. Sarkar voegt daaraan toe: „Men sen die hier komen met ideeën over mystiek, godsdienst, yoga, enzovoorts, wopden wel geconfronteerd met het teit dat het een talenstudie is. Maar ook ik geloof dat de eerste inspiratie vaak is de belangstelling voor wat men kent als Oosterse mystiek, daarna verdiept men zijn beeld van India. Mystiek komt vanzelfsprekend aan de orde, want zij is sterk verweven met de taal. maar meer dan een oppervlakkig idee kun nen we hier natuurlijk niet geven". BEDEVAARTPLAATSEN Het belangrijkste onderzoek waar men op het Instituut voor Indische talen en culturen mee bezig is. is het zgn. Bede vaartproject. Alle bekende godsdiens ten in India, de Hindoes, Moslims, Christenen, Boeddhisten, Sikhs, en Jaina's, hebben hun eigen bedevaart plaatsen. In totaal zijn dat er vele dui zenden en zij nemen een zeer belang rijke plaats in bij het religieuze leven van de Indiër, "die er meestal op hoog tijdagen naar toe trekt. Al in 1968 begon Prof. Dr. J. Ensink aan het verzamelen van gegevens over deze bedevaartplaatsen in India, nadat hij op twee reizen er verschéidenen had bezocht. In de afgelopen tien jaar is dat project steeds verder uitgegroeid. Drs. H. T. Bakker, wetenschappelijk medewerker bij het instituut, is er veel mee bezig; hij vertelt dat men 'op dit moment werkt aan het opbergen van de gegevens van tussen de 800 en 1.000 bedevaartplaatsen. Criterium om op genomen te worden is dat gelovigen er voor reizen buiten hun woon- en werk gebied. Uiteindelijk zal het aantal be devaartplaatsen waarvan gegevens worden opgeslagen zo rond de 3.000 komen te liggen, schat de heer Bakker. Tot de Tweede Wereldoorlog, vertelt Prof. Ensink, is eigenlijk niet systema tisch gewerkt aan dit verschijnsel, dat in India gigantische vormen aanneemt, in Nederland is het nu nog alleen aan Groningen overgelaten, terwijl in het buitenland ook maar op enkele plaat sen onderzoek over deze zaak wordt gedaan. „Tot de oorlog hadden onder zoekers alleen belangstelling voor de hogere niveaus van de godsdienst. Bij bedevaarten zijn eenvoudige mensen betrokken en nu men in onze tijd een cultuur meer aanvaardt zoals hij is. komen ook zij binnen de gezichtskring", zegt de hoogleraar. ANALYSE Op dit moment gaat het voornamelijk om geografische gegevens: afstanden, grootte van de bevolking, hoeveel marktlieden, e.d. „Als dat verwerkt is. komt daar een structurele analyse van de godsdienstige aspecten bij. We moeten het zo doorzichtig mogelijk doen en ons bovendien beperkingen opleggen, want anders zitten die gege vens straks wel in de computer, maar krijgt niemand ze er meer op de juiste wijze uit", zegt Drs. Bakker. Bij het verzamelen van de gegevens kan men nauwelijks terugvallen op Indiase bronnen, want ook daar wordt niet veel systematisch onderzoek gedaan naar de bedevaarten en bedevaarts-plaat- sen. De Indiase bedevaarten brengen onge looflijk veel mensen op de been. Be kende plaatsen, zoals Benares en Alla habad ontvangen op hoogtijddagen ve le miljoenen menesen. mensen. Ten aanzien van deze laatste plaats heeft men uitgerekend dat er wat transport betreft op zo'n dag meer mensen moe ten worden verwerkt dan op alle Parij- se stations tezamen op 1 augustus, de dag dat Frankrijk met vakantie gaat. Naast de steeds uitgebreider documen tatie over.de bedevaartplaatsen in het algemeen, materiaal dat voor iedereen ter beschikking staat, richt men zijn bijzondere aandacht op de plaats Ayodhya in de Ganges-vlakte in Noord- India. Het is een plaats die pelgrims trekt uit geheel India: op sommige da gen zijn er meer dan een miljoen men sen aanwezig in dit stadje dat normaal zo'n 25.000 inwoners telt. Drs. Bakker bestudeert de legenden over de heilza me werking van de plaats. Die heilzame werking geldt niet, zoals bijvoorbeeld in Lourdes, ten aanzien van lichamelijke gebreken. Het gaat in India de pelgrims in de eerste plaats om de genezing uit de kringloop van de wedergeboorte. Door geregelde pelgri mages hoopt men ooit nog eens die toestand te kunnen bereiken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1978 | | pagina 60