FASTO
Denkvlamgeiser
Grafische werken in Stedelijk Museum
Kerststukjes
in 4 Molens
Zes-cursus in
Noletziekenhuis
Ruilbeurs van
Dukdalf
Wr
BADGEISER 2500
BADGEISER 4000
Rotterdam:
v. Noortwijckstraat 36
Groene Hilledijk 223
Zwartjanstraat 110
Vierambachtstraat 15
Schiedam: Grote Markt 3
Dordrecht: Vriesestraat 25
Den Haag: Hoefkade 536 j
fiOlkum: Westwagenstraat 59
Delft: Oudelangedijk 11
Tel. 010 -15 6140
Fasto, de veilige geiser,
Voor 2.25 liter heet- of 5.4
liter badwarmwater per
minuut.
Thermo-electrisch beveiligd.
BIJ ONS SLECHTS m
HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 15 - WOENSDAG 13 DECEMBER 1978
je je zo min mogelijk afleiden
Wethouder Posthoorn spreekt de expositie van Grafische Werken open. Op de
eerste rij op de voorgrond: museum-direkteur Paalman.
ln het nieuwe jaar 1979 zal men ook in
Schiedam kunnen deelnemen aan cur
sussen in Zen-meditatie in het Nolet
ziekenhuis. Er wordt een begin ge
maakt met een serie van 8 kennisma
kingslessen, die bedoeld zijn om in de
praktijk een indruk te geven van deze
methode en tevens enige informatie te
verschaffen over de achtergronden.
Na deze 8 lessen is men dan in staat te
kiezen voor een verdergaande cursus,
die bij belangstelling op deze zelfde
plaats zal w orden gegeven in een ruim
te van het Noletziekenhuis. De cursus
zal gegeven worden door oud-stadge
note mevrouw N. Houtman-de Graaf.
Naast haar lessen in Bilthoven, waar zij
woont en een eigen „zender" heeft (d.i.
een ruimte die alleen voor Zen-medita
tie wordt gebruikt) geeft zij al enkele
jaren cursussen in Den Haag en Rot
terdam. Wie hierover nadere inlichtin
gen wil hebben kan zich in verbinding
stellen met de heer A. v.d. Brand, tel.
260080, Noletziekenhuis.
Dat is het voordeel van zo'n expositie; je kunt „van binnenuit'' kiiken
gewoon naar buiten.
Maandagmiddag 18 december bestaat
er gelegenheid in het dienstencentrum
„De 4 Molens" om zelf kerststukjes te
maken in de biljardzaal. U kunt zich
hiervoor laten inschrijven op het kan
toor van het dienstencentrum. Dit in
verband met het aanschaffen van ma
teriaal. Kosten 2,50 per persoon.
Aanvang half twee.
maar ook
De maandelijkse ruilbeurs wordt op
zaterdag 16 december gehouden in het
centrum „De Dukdalf' aan de Rijn
straat 1. Breng gerust uw postzegels,
suikerzakjes, lucifersmerken, enz. enz.
mee. Er zal ook een gr tis verloting
worden gehouden. De beurs is voor
jong en oud en vangt om 2 uur aan. Tot
5 uur. Toegangsprijs 1,
Zo'n samenspraakje over het geëxposeerde kan ook verhelderend werken.
fn het Stedelijk Museum aan de Hoogstraat zijn momenteel 293 grafische werken
te bewonderen. Allemaal kreaties van vooraanstaande grafici, die deel hebben ge
nomen aan de grafiekmanifestatie 1978. Deze unieke verzameling toont werken,
welke niet ouder zijn dan driejaar. Er zijn verscheidene technieken die worden
toegepast te bekijken.
i
Janneke Beton" die dit staaltje van grafisch werk in
Schiedam Stedelijk passeert.
De voornaamste methode is de zeef
druk, hierbij wordt een met gaasweef
sel bespannen raam, besmeerd met een
lichtgevoelige pasta. Onder het raam
wordt een tekening gelegd, getekend
met een zwarte niet licht-doorlatende
inkt. Onder dit geheel plaatst de kuns
tenaar een lamp. Er bovenop wordt een
gewicht gelegd. Waar de Iichtstralend
de pasta raken, droogt het op.
Na deze behandeling wordt het gaas
bespoten met water. Op plaatsen waar
geen licht op is gekomen, laat de pasta
los. Nu is de vorm klaar en kan de
kunstenaar door inkt over de open ga
ten in het gaas te strijken, zijn werk
stuk gestalte geven. Op die manier kan
een graficus de mooiste werken maken.
Toch komt dit drukwerk vrij koud
over; het lijkt onpersoonlijker, dan bij
voorbeeld een schilderij. Hoewel het
vaak veel secuurder beelden kan weer
geven. Frits Drent bijvoorbeeld; hij
maakte gebruik van de „droge naald"
techniek. Iets dat grote vaardigheid
vereist en een mooi, maar vooral fijn
beeld geeft. Het heeft iets weg van een
gravure.
Kleuren worden zelden gebruikt bij
grafici. De meeste kunstwerken zijn
dan ook in het zwart of grijs, meestal in
elkaar over-lopend. Eén van de weini
gen die nu juist wel kleuren gebruikt, is
Abe Kuipers. Al zijn werk in het mu
seum wordt gekenmerkt door de felle
kleuren. Zo heeft hij een portret ge
maakt van een kollega van hem, Jan
van der Zee. Qua inhoud en techniek
levert dit een ware hulde aan deze
kunstenaar. Van Jan van der Zee zelf
zijn er vier „Composities" te bewonde
ren. Eveneens in de veelgebruikte zeef-
techniek.
Een minder vaak voorkomende metho
de, maar toch beter bekend is het
houtsnijden, ledereen die wel eens
handvaardigheidsles heeft gehad op
school, zal zich deze techniek nog he
rinneren. Anderen komt de linosnede
misschien bekender voor, of zelfs de
gravure en de mataalsnede. Slechts de
lithografie en de aqua-tint klinkt de
leek volledig vreemd in de oren.
Allemaal technieken die in het mu
seum te bewonderen zijn. Er zijn zelfs
reliëfdruk en blinddrukken te vinden.
Een manier van papier verwerken,
waarbij kleuren zeker geen noodzaak
zijn. Zo blijkt uit de werken van Harry
van Kuyk en Willem Kerklaan. Wat
grafici verder nog kunnen, is in het
museum te zien. De tentoonstelling
duurt nog tot 15 januari.
Inderdaad, je Idjkt je ogen er op uit.
Dan let je ook goed op de details.