flitslicht.vaak onmisbaar voor geslaagde foto's mensen fotograferen het maken van uw persoonlijk jaarjoumaal uw kamera houdt van zon Hollandse winter «■aar r fa# ra; NU IS 'T DE GOEDE TIJD VOOR De weken voor en na de jaarwisseling staan bol van de journaals over het a fgelopen jaar. Op de televisie, de radio, in de krant en het tijdschrift... overal kun je zien wat de wereld in het jaar 1978 heeft beleefd. Waarom zou u bij al die jaarverslagen, die weinig of geen betrekking hadden op uw leven, niet ook eens uw eigen persoonlijke journaal maken? Dat kan door middel van foto s in een album. Het is ook mogelijk om het te doen in de vorm van een film van het leven van uw gezin. Over het laatste willen we het ditmaal hebben. Niet ieder mens is er gek op! Op sneeuwvlokken in je gezicht, op kou en gladheid. Maar mensen met een kamera hebben mooie foto- en filmkansen in zulke winterse dagen! En bijv. Hollandse winterbedden als schaatsen, het sneeuwballen van de jeugd, een berijpt hek, een bos in zwart en wit zijn fotogeniek. Daarom: blijf in de winter niet zitten kijken achter de kachel of bij de verwarming, maar trek er op uit. Uw kamera houdt van zo'n tocht door de hollandse winter en u geniet dubbel: tijdens die wandeling in de natuur en later als ook de foto's u vertellen hoe mooi het was. Van elke vier fotografen, die ons land telt. beschikken er drie over de mogelijkheid om flits foto's te maken. Dat gebeurt met losse lampjes, met blokjes o f staven, die één keer gebruikt kunnen worden. Of met een elektronen flitser die vele honderden flitsen kan maken met behulp van een set kleine batterijtjes of een akku. waarvan vele typen via het lichtnet kunnen worden opgeladen. Veel mensen denken, dat je een flitser alleen moet gebruiken als het in huis te donker is voor stralende foto's. Dat is een misverstand, want flitslicht is er niet alleen om foto's te maken in ongunstige lichtomstandigheden. Daarover gaat het in dit artikel. Hoewel, de eerste toepassing van flitslicht heeft toch te ma ken met het donker, maar dan niet over de hele linie. t)e foto's 1 en 2, die bij dit artikel zijn geplaatst, maken dit duidelijk. Soms is namelijk een deel van een tafereel te donker. Bijvoor beeld omdat de lichtbron zich achter het onderwerp bevindt, dat u wilt fotograferen. Van buiten invallend daglicht bein- b vloedt de lichtverhouding zo, dat het kind op de foto een silhouet wordt. En dat is niet de bedoeling. In zo'n geval brengt flitslicht uitkomst, wantje kunt daarmee zo fijn "licht invul len". Het flitslicht maakt een donkere voorkant licht, waar door het spelende kind duide lijk op de foto staat (foto 2). Beweging vangen Een tweede mogelijkheid om gebruik te maken van de voor delen van flitslicht is: bewe- gingsonscherpte voorkomen. Vaak is, door de lichtomstan digheden in de kamer, een tamelijk lange belichtingstijd nodig om toch nog een goede en heldere foto te krijgen. Snel bewegende elementen komen dan onscherp op de foto. Om dat flitslicht maar heel kort Vlugge bewegingen ook bin nenshuis scherp op de foto te krijgen... flitslicht legt zo'n beeld in hondersten van sekon- den vast. J schijnt (het gaat om honderd sten van sekonden) wordt in dat korte moment het beeld vast gelegd. En staat ook zo'n snelle sjoelsteen en een vlugge hand haarscherp op de foto, zoals de plaat van het sjoelende gezin laat zien (foto 3). Spelen met flitslicht Nog een mogelijkheid om flits licht toe te passen: je kunt er Invullen van licht... een van de manieren om flitslicht toe te passen. 1 2 Een verlengsnoertje van de flits- kabel maakt het mogelijk om een onderwerp eens van een andere kant te belichten. ook mee "spelen" om er bijzon dere effekten mee tc bereiken. Een voorbeeld daarvan is bo venstaand portret: met een ver lengsnoertje tussen de kamera en het flitsapparaat kan de flitser het gezicht op een onge wone manier belichten. Zo'n verlengsnoertje voor de flits- kabel is ideaal om met licht te spelen en is voor een gering bedrag verkrijgbaar bij uw foto- handel. Neemt u. als u het gaat kopen, uw kamera en dp flitser mee. want de aansluiting van zo'n kabeltje past niet altijd. Meer mogelijkheden Dit zijn slechts enkele voorbeel den van de toepassing van flits licht. Daarbij hebben we het nog niet gehad over de reflek- tieflits, de kontrastflits en de teleflits. Wie daarover meer wil weten en alle informatie wil hebben wat je met een flitser kunt doen, kan deze vinden in een aantal boeken over flitsen, die bij de fotohandel voorradig zijn of die voor u besteld kunnen worden. Daarbij gaan we er natuurlijk vanuit, dat u behoort tot de groeiende groep van mensen, die in de loop van een jaar regelmatig de filmkamera heb ben gepakt om alles, wat hen boeit, in bewegende beelden vast te leggen. Want alleen dan is het mogelijk om dit plan uit te voeren. Vaak, maar niet veel En dan blijkt, dat de mensen die vaak, maar gewoonlijk niet veel tegelijk filmen, nu eigenlijk het beste af zijn. Dat is een algemeen advies voor iedereen die filmt: pak de kamera bij elke gelegenheid die interessant is. En dan is het niet altijd noodzakelijk van elk onderwerp een hele film vol te schieten. Als u vaak filmt, ontstaat er een afwisselend geheel van frag menten. die een kleurig mo- zaiek vormen van uw leven. Als u dat in 1978 niet hebt gedaan, is 't in elk geval een goed advies om daar nu, voor het jaar 1979, mee te beginnen. Eerst inventariseren We beginnen met het maken van ons persoonlijk jaaijour- naal door eerst alles, wat we dit jaar hebben gefilmd, te inven tariseren. Dat is op zich al leuk werk, vanwege de herkenning van vee) belevenissen. Zoals het filmfragment van toen de hond voor 't eerst in het gezin kwam. En de filmspoeltjes vol herinne ringen aan de laatste vakantie. En kijk, dat is een stukje ver jaardag van de dochter; u was bijna vergeten, dat u die dag ook hebt gefilmd. Zo beleeft u, al kijkend naar de viewer of het scherm, al die blije momen ten. Alle fragmenten worden op een lijstje geschreven en krijgen een nummer. Eén geheel van maken Het tweede werk is: van al die op zichzelf staande delen één geheel maken, dat het hele jaar in beeld brengt van 't begin tot het eind. Misschien hebt u met Oud en Nieuw het vuurwerk gefilmd of de schaal met olie bollen. Da's een mooie start. En dat was het winterweekend ergens in Nederland. Dat hoort op de tweede plaats. Die inde ling maakt u eerst op papier, zodat het hele jaar er op staat. Eén film maken Als alles een plaats heeft ge kregen op papier, wordt begon nen met het monteren van de film zelf. Alle fragmenten wor den in de geschreven volgorde achter elkaar geplakt met be hulp van een filmlasapparaat. Als u met geluid hebt gefilmd, is het vinden van de goede geluidsovergangen een extra uitdaging. "Stomme" films kunt u eventueel na montage van een stripe laten voorzien, waardoor er kommentaar, mu ziek en/of geluidseffekten op aangebracht kunnen worden. Met de grammofoonplaten vol geluiden, die in de handel ver krijgbaar zijn, kun je met een beetje fantasie erg veel gekke dingen doen. De projektie Afhankelijk van de tijd, die u aan de afwerking wilt besteden, kan de film eventueel nog een In het voorjaar werd het tuin meubilair opgeknapt... het staat in het jaarjournaal. titel krijgen en dan is het geheel kompleet: de projektie kan be ginnen. En zo ziet op een avond, vroeg in het nieuwe jaar, de hele familie het eigen leven in het jaar 1978 in een kleurige vogelvlucht. Reken er op, dat zoiets een bijzondere ervaring is voor al die kijkers, waar ook de andere familieleden en vrienden toe kunnen behoren. Steeds waardevoller Tja. als dat op zich erg aan trekkelijke werkje zou worden gedaan voor die ene avond van de projektie, dan zou u mis schien denken: is dat het werk wel waard? Maar dat is het fijne van zo'n journaal: je bewaart het en bekijkt het .elk jaar opnieuw. Dat was 1978, zeg je en ieder jaar wordt zo'n film waardevoller voor jezelf en het gezin. Vooral als je dit ook echt ieder jaar gaat doen. Want Carter mag een vooraanstaand man zijn en premier van Agt kan gewichtige beslissingen ne men, maar uiteindelijk is dat eigen leven van je gezin, met al zijn kleine en grote hoogtepun ten, véél belangrijker voor een mens dan die gebeurtenissen in de grote wereld. Daarom is uw eigen film voor u het mooiste journaal, dat er bestaat. Moederdag... geen keukenwerk voor Mevrouw en dus de tijd om de afwassers even te filmen. EEN FOTOHOBBY OP ZICHZELF: Er zijn vele soorten fotografen. De meeste mensen fotograferen hun gezin en het dagelijkse leven. Anderen zijn echte natuurvrienden en ze gebruiken de kamera om al het moois om zich heen vast te leggen. Weer anderen fotograferen hun hobby. En dan is er een groep, die de kamera bij voorkeur richt op de mens, het meest boetende foto-onderwerp dat er is. Voor wie tot die groep behoort of in het algemeen meer wil weten over dit onderwerp: hier is een aantal tips voor het fotograferen van mensen. Het eerste misverstand op dit terrein is de stelling, dat je vooral mensen moet fotografe ren. die "mooi" zijn. Want wat is mooi? En is echt mooi in de zin van "knap" vaak niet wat vlak en onpersoonlijk? Daarom Jet een mensenfotograaf vooral op mensen, die op de een of andere manier boeiend zijn. Het doorgroefde gezicht van een oude vrouw, die echt geen schoonheid" is. De geestige kop van een oude ambachts man. Het prille gezicht van een jongen... het gaat er niet om mooie mensen uit te beelden, maar allereerst boeiende figu ren. de verte kijken op een manier, zoals alleen een visser dat kan. De belichting Pas vooral bij portretten op voor een te vlak resultaat. Zo'n jongenskop als foto 3 is ge slaagd omdat er dat kontrast is tussen licht en don-ker. Dit resultaat bereik je vooral op de grens van het buitenlicht en een wat donkere kamer bijvoor beeld bij een raam. Ook bij lamplicht of met een flitser kun je dit resultaat bereiken mits het licht niet van voren komt. Portret van een boer op een markt... een markante kop. 1 Karakter weergeven Een belangrijk advies in deze "mini-kursus voor mensen foto graferen": probeer vooral het karakter van iemand weer te geven. Daarvoor is nodig: een ontspannen sfeer, dus niet haastig even een plaatje schie ten en een gesprek, waardoor er kontakt is tussen het model en de fotograaf. En vooral: de gelegenheid om het gezicht te bestuderen vanuit verschillende standpunten. Zodat je met de kamera de mens ontdekt. De foto van "de jongen met het tennisracket" is zo'n foto, waar je het prille van de jeugd in terugvindt en toch ook al een eigen, sterk karakter van een jong mens. Veel opnamen Wie geslaagde mensenfoto's wil maken doet er - tenslotte - goed aan om niet te zuinig te zijn met materiaal. Niet elke opname kan een meesterwerk zijn en ook vermaarde fotografen ma ken van een onderwerp vaak veel foto's om zeker te zijn van een geslaagd resultaat. De beste opname is vaak de laatste, omdat je dan pas een figuur of gezicht in de zoeker hebt gekre gen op zo'n manier, dat wie zo'n foto bekijkt en het model kent, zal zeggen: ja, dat is 'm helemaal! M m 'Hg"" iii'* Alleen de kop? Dat is - mits u niet echte portretten wilt maken - niet beslist noodzakelijk. Vaak is de houding karakteristiek, soms het werk. dat de handen doen -of de omgeving. Zo'n kop van een boer als op foto 1 kun je natuurlijk close-up in het beeld nemen, maar beter is het dat je laat zien. dat-ie op de markt staat te praten met een kennis. In zo'n omgeving past de man en daar zie je hem, als je de foto bekijkt, ook staan. Het standpunt Een belangrijk element in de mensenfotografie: het kamera standpunt. Wie zoekt naar uit beelding van een karakter, zal een gezicht of figuur vaak niet recht van voren fotograferen. Dat laat ook foto 2 zien: een visserkop, die van de zijkant erg expressief wordt uitgebeeld met die bontmuts en de ogen, die in Uitbeelden van een karakter... sf| een jongenskop, nog wat dro- merig, maar wel wilskrachtig. Bij portretten is de belichting belangrijk. Deze foto werd ge nomen vlak bij het raam met invallend buitenlicht. 3 Het doorgroefde gezicht van een visser... van deze kant het beste.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1978 | | pagina 17