Schiedamse jeugd vermaakt zich tijdens de Paasvakantie Benjamin Britten's opera „Peter Grimes" opnieuw op de plaat gezet PLAAT PRAAT 1978: meer titels geproduceerd, maar minder boeken verkocht \ta HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 70 WOENSDAG 11 APRIL 1979 Veel belangstelling trok de poppen kast in Jengdhaven Nieuwiand. In de verschillende Schiedamse clubhuizen kan de schoolgaande jeugd de ze vakantie terecht voor allerlei aktiviteiten. De foto's hieronder laten wel zien dater van alles te doen is en dater volop genoten kan worden. De opera „IVter Grimes* van Benja min Britten is in een geheel nieuwe uit voering op de grammofoonplaat ver schoten. Een fonografische 9ebeur- tcals van belang, omdat dit in januari 1945 voltooide werk nu niet bepaald een geregeld terugkerend repertoire- stuk is. Door compositiestructuur en de vocale moet deze opera echter werden be schouwd als een zeer bijzonder werk stuk; een opera waarmede de Engelse muzikale traditie een grote dienst werd bewezen. Deze onder leiding van Colin Davids tot stand gekomen produktie werd mede mogelijk gemaakt door een vorstelijke donatie van the Royal Ope ra House Trust. De première van de opera „Peter Grimes" op 7 juni 1945 in het Sadder's Wells Theater in Londen bracht Ben jamin Britten terstond de terechte er kenning als opera-componist. Mede verantwoordelijk voor dit succes was eveneens zijn librettist Montagu Slater, die door de tekst was uitgegaan van Georg Crabbe's verhaal „The Borough", gesitueerd in het kust- plaatsje Aldeburgh (Oost-Engeland), een landstreek die Benjamin Britten zeer goed kende. De compositie-struc tuur die de opera toont bevat enkele zeer opmerkelijke vondsten. Mede door zijn in Amerika opgedane erva ring als componist voor radio-, film- en theaterprodukties, voorzag Benjamin Britten zijn opera van maar liefst zes orkestrale intermezzi, waarin, de s- 'eertypering en spanningsvelden in de handeling verweven worden onder streept dan wel worden aangekondigd, zoals bijvoorbeeld in de stormscène. De opera kent bovendien een uiterst merkwaardig begin, de toeschouwer ziet de geestelijk gestoorde visser Peter Grimes voor zijn rechters staan, die hem ondervragen naar zijn onder ver dachte omstandigheden verongelukte leerling. (De tweede leerling kreeg in de opera een zwijgende tol toebededd). Het is in deze proloog dat men de per sonages leert kennen: de onderwijzeres Ellen Orford, de voormalig marine-ka pitein Balstrode. „Auntie" eigenares van het café „The Boar", de twee nichtjes, een andere zwijgende rol van dr. Crabbe, enz. Zij vormen tesamen met de andere bevol king van het dorp (door het koor ver beeld) de vijandige omgeving voor de geestelijk gekwelde en in feite als anti held fungerende Peter Grimes. Geeste lijke primiviteit, achterdocht en roddel leiden tenslotte tot het verongelukken van de tweede leerling en de opgedron gen verdrinkinésdood van Peter Gri- INaast de voornoemde zes Intermezzi kent de opera in voacale zin enkele in teressante details. Ten eerste ervaart en herkent de toehoorder de solo's van Peter Grimes als monologen waar de ariavorm ontbreekt en wordt een indringend duet tussen de onderwijze res Ellen en Peter Grimes zonder bege leiding gezongen in verschillende too naarden doch unisono eindigend. Aan het orkest werd een in hoofdzaak bege leidende taak bij de zangsolisten toe bedacht, die echter als uiterst funktio- neel mag worden gekenschetst. De Engelse dirigent Colin Davis komt de eer toe dat hij Benjamin Britten's drie bedrijven tellende opera alle recht doen wedervaren. Hij wist de tenor Jon Vickers te inspireren een sterk drama tisch doorleefde Peter Grimes ten to nele te voeren, de sopraan Heather Harper een nobele Ellen Orfcrd te creëren, de bariton Thomas Ellen een geweldige Ned Keene te etaleren, als mede de overige solisten, koor en or kest naar voorbeeldige prestaties te lei den. In zijn totaliteit mag deze nieuwe plaatversie van „Peter Grimes" als een produktie met hoge kwaliteiten worden beschouwd. Colin Davids wist de dra matiek die aan dit werk ten grondslag ligt naar juiste waarde te schatten en dit muzikaal te realiseren. De royale gift door the Royal Opera House Trust hiervoor ter beschikking gesteld werd wel uiterst nuttig besteed. PHILIPS 6769014 Op onnavolgbare wijze weet Jan Haassen de kinderschare te boeien. Deze kleuter schijnt zich op de vakan tie te bezinnen. Terwijl de jongens In „Centrum Oost" aan de Dr. Zamenhoffstraatzich weren met hamer en spijkers... ..nemen de meisjes de draad van het handwerk op. De jury... In clubhuis „de Bever" stonden schaar en papier klaar. Ofschoon in 1978 opnieuw meer ti tels op de boekenmarkt zijn ver schenen dan het jaar daarvoor, heeft de verkoop van boeken vorig jaar een daling te zien gegeven. Blijkens het deze week verschenen rapport over de omzet van alge mene boeken (exclusief encyclope dieën en romantijdschriften) in 1978 van Stichting Speurwerk be treffende het Boek zijn verleden jaar 32,8 miljoen boeken verkocht tegen ruim 34,3 in 1977. Voor het eerst sinds vele jaren gaf de geldomzet in 1978 geen stijging te zien. De omzet handhaafde zich op het nivo van 1977: 599 miljoen gul den. Dat betekent, dat vorig jaar door een konsument gemiddeld 18,25 voor een boek werd betaald te gen 17,45 in 1977. Voor 37% van de aangeschafte boeken werd een prijs beneden de tien gulden betaald, ter wijl 34% van de boekenomzet be trekking had op uitgaven met een konsumentenprijs tussen de tien en twintig gulden. De boekhandel is ook in 1978 het be langrijkste verkoopkanaal gehleven, al heeft zij wel wat terrein verloren, zowel kw omzet in geld als in aantal len. Van de 32,8 miljoen boeken vond 51% (1977:54%) zijn weg naar de konsument via de boekhandel, 16% (13%) via de boekenklubs, 8% (9%) via het warenhuis en 4% (2%) via de verzendboekhandel. In geld uitgedrukt betekende dat een marktaandeel voor de boekhan del van 53% (56%), voor de boeken- klups 18% (14%), voor de warenhui zen van 5% (7%) en ,voor de verzend boekhandel van eveneens 5% (3%). GENRE Van het totale aantal verkochte boe ken had 58% betrekking op fiction en 42% op non-fiction. Fiction maakte evenwel 46% van de omzet in geld uit en non-fiction 54%. De ge middelde konsumentenprijs van het fiction-boek bedroeg vorig jaar 14,35, van het non-fiction-boek 23,70. In de fiction-sfeer ging de voorkeur van de konsument voornamelijk uit naar ontspanningsromans, die 17% van de totale boekenomzet in aantal len uitmaakten, jeugd- en kinder boeken (12%) en literaire werken (11%). In de non-fiction sfeer prefe reerde het publiek boeken op het terrein van geschiedenis (7%), le vensbeschouwing (5%) en planten (5%). Voor ontspanningsromans werd ge middeld 18,55 betaald, voor literaire werken 15,15 en voor jeugd- en kin derboeken 11,30. BINDVORM Ruim de helft van het verkochte aantal boeken was gebonden, 15 procent was uitgevoerd als goed kope pocket of paperback (tot 8,—) en 31% als pocket of paperback va naf 8,De gebonden boeken maak ten 68% van de omzet in geld uit, de duurdere pockets en paperbacks 27% en de goedkope uitvoeringen slechts 4%. De omzet van goedkope pockets en paperbacks werd voor 56% door de boekhandel, voor 15% door de wa renhuizen en voor 2% door de boe- kenklups gerealiseerd, althans wat aantallen betreft. Van de omzet in duurdere pockets en paperbacks nam de boekhandel 63% voor haar rekening, de warenhuizen 9% en de boekenklups 10%. Van de gebonden boeken bereikte 44% de konsument via de boekhandel., 5% via de wa renhuizen en 24% via de boeken klups. TAAL Van de 32.8 miljoen boeken, die vo rig jaar in Nederland werden ver kocht, was 91% in de Nederlandse taal en 9% in een vreemde (voor namelijk Engelse) taal. Bijna 54% van de verkochte boeken was oors pronkelijk Nederlands werk, 38% had betrekking op vertaald werk. Ten opzichte van 1977 is dat een niet onaanzienlijke verschuiving ten gunste van het oorspronkelijk Ne derlandse boek. De resultaten van dit onderzoek naar het koopgedrag van de Neder landse consument geeft een indica tief beeld van recente ontwikkelin gen in de markt. Omdat de resulta ten zijn verkregen uit steekproefon derzoek, geeft het rapport een indi catie van het marktniveau en de marktstructuur en heeft het der halve niet de pretentie de marktsi tuatie exact weer te geven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 70