Poëzie en proza in Gaierie/Artoteek MACHTIG MOOIE TOONZAAL - KEUKENS MET GEWELDIG GROOTS PRIJSVOORDEEL ik DISCO NIEUWS allerlei produkten SChiedam voor de bouw Wij moeten in onze showroom ruim te maken. Dat betekent dat een tien tal toonzaal-keukens snel moeten verdwijnen en dat betekent tevens dat snelle beslissers kunnen profi teren van werkelijk bijzonder lage prijzen. Het scheelt u duizenden guldens maar reageer wel super snel, want deze aanbiedingen zijn écht eenmalig! Kunststof keuken, linnen motief Kunststof keuken, linnen motief Kunststof L-keuken, zandkleurig Kunststof keuken, geel Kunststof L-keuken, leder bruin Kunststof U-keuken, linnen motief Massief eiken keuken, lamellen bruin Gef. eiken U-keuken, type antiek •Gef. eiken L-keuken, lamellen zwart •Gef. eiken keuken, type antiek Badkamer meubel opstellingen met ingebouwde wastafels, onderkasten, hoge kasten en spiegelkasten resp. 140, 165 en 175 cm. In bruin, blauw en grenen. 330 cm 322 cm 312 x 260 cm 300 cm 114 x 283 cm 240 x 360 x 180 cm 360 cm 212 x 240 x 300 cm 212 x 419 cm 300 cm Buitenhavenweg 34, Telefoon (010) 269030. Komt u rustig vrijblijvend kijken en praten. Onze showroom is geopend: dagelijks van 8.00 tot 17.00 uur, zaterdag van 10.00 tot 14.00 uur. HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 44 - WOENSDAG 2 MEI 1979 Ondanks het mooie lenteweer en de minder gelukkige keuze van Paas-zaterdag was de opkomst in de „Galerie/Artotheek" bevredigend te noemen. In het sfeer volle zaaltje aan de Oosthavenkade 8 genoot een letterlievend publiek van een grote verscheidenheid aan gedichten en verhalen. Bfl zachte achtergrond muziek lazen achtereenvolgens uit eigen werk: Betty Koswa, Eddy Overheid, Matty Langbroek en Jan Beckers, allen van buiten onze stad afkomstig. Na de pauze werden via een telefoonverbinding met Middelburg enkele verzen gelezen door Bill Wolf. Van de gelegenheid om een spontane bedrage aan deze avond te kun nen leveren werd,gebruik gemaakt door Riet Steehouwer, Klaas van Elsacker en Cor Don. Waarna het sterk gevarieerde programma door een tweede optreden van de eerder genoemde gasten en bezonder gewaardeerde afsluiting kreeg. E IK Wat de gelezen poëzie betreft, zou men een parallel kunnen trekken met de muziek. De muziek is in de loop der tijd steeds meer afgeweken van de dienstbaarheid aan de ander en gaan deweg verschoven naar de behoefte van musiceren om de eigen emoties over te brengen. In de gelezen verzen was me rendeels een duidelijk betrokkenheid op de poëten zelf te beluisteren, dus de dienstbaarheid aan de eigen persoon door bezig te zijn met alleenspraken. Het door eigen expressie veroorzaken van schokwerkingen. Hierin zijn de uitvoerenden met succes geslaagd. Wat echter als een gemis werd gevoeld, was een voor dergelijke bijeenkomsten noodzakelijke presentatie en verder kwam er een teveel aan proza over het voetlicht waardoor de poëzie-minnen- den te weinig aan hun trekken kwa men. Hieraan is het mogelijk te wijten dat het thema: „Leven en dood in de vier jaargetijden" totaal verzandde. Niettemin verdient de Culturele Raad van Vlaardingen, vertegenwoordigt voorzitter, C. J. Romers, een woord van waardering voor het organiseren van deze literaire avond. Hoewel de bijeenkomst voor de dicht kunst was gepland, waren de meeste verhalen zo boeiend, dat deze aller minst als storend in het programma werden ervaren. Een fijne kunstzinnige avond die stellig voor herhaling geno teerd mag worden! COR DON OMDAT ZE... Omdat ze warmer was dan warm E Omdat ze meer begreep dan begrijpen E Omdat ze anders was dan anderen E Omdat ze meer lichaam was dan 11- chaam E Omdat ze mooier was dan lelijk E Omdat ze meer ogen had dan twee E Omdat ze meer was dan minder werd zij al gauw een hoer genoemd. E MATTY LANGBROEK. ik, die hemelen deed open scheuren vlucht nu in verzadigde bergen der ver getelheid ik, die luchten kuste en het bloed der aarde dronk ik verga in gezangen van verteerde lusten ik dorst niet meer terwijl de witte weiden voortvloeien als een verboden vrucht der heerlijkheid. BILL WOLF (22) I VOOR MALANGKU.. We weten niets van het moment 5 dat leven in dood overgaat E ik weet niet wat voor weer het was E toen Malangku de strop van touw E om zijn nek geschoven kreeg. E Ik weet niet hoe zijn ogen stonden hoe zijn hart klopte E (2Sn moeder bracht de nacht van de E executie biddende door) E hoe zijn bloed stroomde E ik weet niet E hoe Malang kus gedachten waren E toen zijn lichaams gewicht E de strop strakker deed trekken E ik weet niets van de dood E dan dat de dood E je lichaam koud maakt Malangkus lichaam was E oneindig lang warm geweest op die ochtend in Pretoria E was het zo koud E dat zijn bloed ervan stolde. JAN BECKERS (26). Jongeneel MIJN REÏNCARNATIE 1 Edel gevoel ontwaakt bij hemelse muziek E fladderend in het ruim der luchten E ontmoet ik jou steeds weer. E Keer om keer om E zingt Beethovens Pathetique E omhoogspattend tegen bergwanden metsel mij als een sfinx in de Saharazanden opdat ik zal verstenen E en mijn ogen niet meer wenen. BETTY KOSWA E Uit de bundel: „Of je wilt of niet". AAN SIMON VESTDIJK E geheel alleen moest je gaan E met liften naar het spoor E bleven ontzet de levenden staan. E wat aarzelend liep je door een gang en zalen met kille wanden E zoekend naar de kelner E met de mui zen tanden. Leendert ben je voorbijgegaan E op aarde al met hem afgedaan E ging berusting voor de wraak E samenspraak met Richard Haack? EDDIE OVERHEID (42) uit de bundel: „Omhoog vallen". KLASSIEK: Onder de verzameltitel „Lebendi- ges Barock" verschenen bij Philips een vijftiental interessante opna men, waarvan wij er hier een aantal vermelden: J.S. Bach, 6 symfho- nieën opus 3 (Academy of St. Mar tin in the Fields); Francesco Bon- porti, Concerti a Quatro opus II (Roberto Mechelucci en I Musici); Claudio Monteverdi, Madrigali Li- bro III (Raymond Leppard); Giu seppe Tartini, 4 volsonates (Roberto Michelucci, Marijke Smit en Franz Walter); Lieder und Arien des Ba- rock (Hermann Prey, Eduard Mei- kus, Marcal Cervera, Leonard Ho- kanson): G. F. Telemann, Suite in A moll, Suite in A.minor en Con certi in G en F. (Severino Gazzello- ni, Cino Ghedin en Felix Ayo met I Musici). Van George Bizet verscheen even eens bij Phalips in een complete plaatversie zijn „Les Pecheurs de Perles". Het betreft hier een heruit gave van een mono-opname die tot stand kwam onder de muzikale lei ding van Jean Fournet. Ondermeer zijn op deze uitgave te beluisteren: Pierrette Alarie, Léopold Simo- neau, Xavier Depraz en het Orche- stre des Concerts Lamoureux. Ook werd een (mono)heruitgave ver zorgd van „Salome" (Richard Strauss). Een greep uit de „cast": Walbmrga Wegner, Jozef M etter- nich, Georgine von Milinkovic, Dagmar Hermann, alsmede de Wiener Symphoniker onder direk- tie van Rudolf Moralt. De pianist Claudio Arrau presen teert op het Philips-label Variaties en Fuga over een thema van Han del, opus 24. van Brahms. Van de zelfde componist biedt deze elpee 4 ballades opus 10. Van Bartok werd onder leiding van Colin Davis uit gevoerd het Pianoconcert no. 2 en een Sonate voor 2 piano's en slag werk. Op deze interessante koppe ling soliëren Stephan Bishop Kova- cevich (piano) en het B.B.C. Symphony Orchestra alsme de de voornoemde pianosolist tes- amen met Martha Argerich en de slagwerksolisten Willy Goudswaard en Michael de Roo (Phlips). De opera's „Cavaleria Rusticana" en „Paljas" worden immer on afscheidelijk van elkaar opgevoerd. Deze korte opera's van respectieve lijk Mascagni en Leoncavallo zijn derhalve ook tesamen op de plaat verschenen, een vervolg dus op de vele opnamen die reeds van deze werken werden gemaakt. Hier zijn onder anderen te beluisteren: Julia Varady, Luciano Pavarotti, Ida Bormido, Mirella Freni, Ingvar Wi- xell, Lorenzo Saccomani, het Lon don Opera Chorus en het Nationaal Philharmonisch Orkest met als di rigenten Gionandrea Gavazzeni en Giuseppe Patané (Decca). Van Schumann werd door Decca een plaatopname gelanceerd waar op de pianist Vladimir Ashkenazy zowel als solist als dirigent optreedt. Het betreft een uitvoering van het pianoconcert in A opus 54, Intro ductie en Allegro Appassionato op us 92, alsmede Concert Allegro met Introductie in D opus 134. Naast de pianosolist dirigeerde tevens Uri Segal het London Symphony Or chestra.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 44