Harmonisch
wonen met
kleuren
t Nieuws van het keukenfront
Solderen
Nieuwe wundbekleding ook voor doe-het-zelvers
H 1
COUNTOURED GESCHUIMD VINYL
'•iït'"'- «*-
<»4
De natuurlijke structu
ren
REDAKJIE: P G. den Broeder Telefoon 01820-19742
Braynzed Introduceert
twee nieuwe keukentypen.
Onder het motto „nieuw»
van het keuken front" de
twee primeurtjes.
PALLAS PROMINENT
Een soft-line keuken, net
als de Pallas Prestige, ech
ter met dit verschil dat het
hier een kombinatie betreft
van hout met kunststof.
De kunststof, fijn linnen
achtig gestruktureerd, is
aan de zijkanten afgewerkt
met echt houten tanden.
De greep is opliggend en
eveneens in massief hout
uitgevoerd.
Dat „hout" een essentieel
onderdeel van het ontwerp
is, wordt geaccentueerd
door het feit dat alle bui
tenkanten van de in het
zicht komende zijden,
d.w.z. zowel alle zijkanten
van de betreffende elemen
ten, als. ook de onderkan
ten van de bovenkasten, in
dezelfde kleuren struktuur
kunnen worden uitgevoerd
als het hout van de deurt
jes.
Voeg daarbij tenslotte de
mogelijkheid om de Pallas
Prominent samen te stellen
met diverse open vakken,
kruidenconsoles, borden
rekken, glasdeuren etc.
eveneens in dezelfde don
kerbruine kleur en struk
tuur als het overige hout in.
de keuken, dan kan terecht
worden gesteld dat hier
sprake is van een kompleet
en afgerond sfeervol
ontwerp
Dit model is leverbaar in
twee kleuren, wit en beige;
in beide gevallen wordt zij
uitgevoerd met donker
bruin hout.
OMEGA DE LUXE
Een variant op het tot nu
toe zeer succesvolle type
Omega, een aanbouwkeu-
ken in de populairdere
prijsklasse.
Die variant of te wel het
predikaat „de Luxe" moet
gezocht worden in het feit
dat het front wordt ge
vormd door kunststof met
een grof linnen struktuur
in licnt-groene tint, waarbij
de randen en de schelp-
greep uitgevoerd zijn in
een donker kleurige hout-
struktuur.
Deze struktuur kan desge
wenst doorgezit worden in
de buitenkant van de zij
den die in het zicht komen.
Ook dit type is met diverse
hout-kleurige open ele
menten uit te bouwen tot
een sfeervolle keuken,
waarin het hout de boven
toon voert.
En toch betaalbaar, want
voor dit type geld dezelfde
gunstige prijs als voor de
Omega, alleen voor de uit
voering van de zichtzijden
in houtstruktuur wordt een
geringe meerprijs ge
vraagd.
Bruynzeel is van mening
hiermede op professionele
wijze ingespeeld te hebben
op een ontwikkeling die
zich in de keukenmarkt in
middels duidelijk heeft
kenbaar gemaakt: de kom
binatie van hout (al of niet
echt) met kunststof.
Diverse merken hebben
reeds geprobeerd deze
trend vorm te geven.
Bruynzeel laat door middel
van deze twee nieuwe typen
blijken wat hiér opvatting
is van het verantwoord sa
mengaan van kunststof en
hout.
ALTERNATIEF VOOR TEGELS
In de jaren voor 1974 werden vele
woningen voorzien van de ietwat
steriele, ziekenhuisachtige witte te
gels in keukens en badkamer of toi
let. Nu is het zelf zetten van tegels
niet alleen tamelijk kostbaar, het is
ook bepaald niet eenvoudig.
Het beplakken met Countoured ge
schuimd vinyl daarentegen is voor
elke doe-het-zelver best te doen.
Voordelen van dit nieuwe materiaal
zijn:
1. Het is net zo simpel aan te bren
gen als gewoon behang.
V.
Kleiner of groter met kleu
ren.
Gaat u uit van het klimaat
in ons land, dan blijkt dat
zelfs een kamer op het zuid
en best een paar warme
kleurtjes kan gebruiken.
Een jaar heeft gemiddeld
bijna 9000 uur en in ons
land schijnt de zon gemid
deld 1500 uur per. jaar
dus.... Warme kleuren ge
ven bovendien gemakke
lijker een gezellige sfeer dan
koele en wat dit betreft gaat
de vergelijking met mensen
helemaal op.
U kunt in verhalen over
kleuren ook lezen dat koude
kleuren uw kamer groter
maken en warme kleuren
een verkleinend effekt heb
ben. Men zegt dan dat
blauw en groen wijken en
rood en geel naderen. Dat is
waar maar ook nu geldt dit
alleen als het gaat om pure,
onvermengde tinten, die in
grote hoeveelheden - denk
aan wanden - worden toege
past. De praktijk leert dat
het beter is om te zeggem
dat lichte tinten een kamer
ruimer doen lijken dan don
kere en dit is afhankelijk
van de kleuren waarom het
gait.
Zo blijken donkerblauwe
wanden veel sterker te ver
kleinen dan wanden, die in
licht roserood zijn uitge
voerd. Een erg lange gang of
een pijpela-achtige kamer
kunt u korter laten lijken
door één van de kleine wan
den donkerbruin of donker
groen te maken. Zo'n wan
dje zal voor uw gevoel
„naderen". Hebt u een erg
hoge kamer, maak het pla
fond dan iets donkerder.
Het zal dan lager lijken.
Zorg wel dat er verschil blijft
tussen plafond en aanslui
tende wanden anders lijkt
uw plafond op een gat....Be
denk wel dat donkere wan
den en plafond licht weer
kaatsen en dus sterkere
gloeilampen nodig zullen
zijn
Rust.
Er zijn kleuren, waar rust
van uit gaat Dit zijn vooral
de koude tinten zoals groen,
blauw en violet. Warme
kleuren zoals rood, geel en
oranje werken stimulerend
en prikkelen tot aktie. Het
zijn beweeglijke, levendige
tinten, die in het interieur
alleen in kleine hoeveelhe
den moeten worden ge
bruikt. Een fel rood kussen
of een oranje kleedje geven
een speels effekt maar een
rode gordijnwand of een
oranjekleurig bankstel is erg
hinderlijk. De zuivere war
me tinten worden dan ook
wel accentkleuren genoemd
maar dit geldt in zekere zin
ook voor fel groen en pittig
blauw dus in het algemeen
voor kleuren, die er uit
springen
Wel of geen kantrasten.
Er zijn voor uw interieur
tweq mogelijkheden: u kunt
een contrast-combinatie
maken dus een combinatie
met grote tegenstellingen
zoals een rood tapijt, een
groen bankstel en gele gor
dijnen maar ook een toon-
in-tooncombinatie is moge
lijk. In dit laatste geval
ontbreken sterke tegenstel
lingen en lijkt het alsof de
ene kleur bijna onmerkbaar
voortkomt uit de andere.
Stel u voor een reeds bruin
tinten, die varieert van licht
berber (naturel) tot diep
koffiebruin. Het is erg ge
makkelijk werken met zo'n
reeks bij elkaar behorende
tinten. Kiest u voor een licht
berbertapijt dan kan daarop
een donkerbruin leren
bankstel staan. Het hout
van de meubels kan licht ei
ken of blank essen of grenen
zijn maar donkerbruin ge
beitst eiken kan evengoed.
Zorg wel dat er enig verschil
is tussen de kleuren van het
hout en van de bekleding
van de zitmeubels. Voor de
gordijnen kiest u een kleurt
je dat inligt tussen dat van
het tapijt en het bankstel.
Misschien wat saai? Vergeet
niet dat u zo'n interieur ge
makkelijk kunt verlevendi
gen met enkele pittige ac
centkleuren waarvan vooral
fel rood en licht groen het
goed doen. En de boeken,
tijdschriften, lampen, bloe
men, planten, schilderijen,
het sieraardewerk en niet te
vergeten de kleur van uw
eigen kleding zorgen even
eens voor aanvullende kleu
ren.
Voor zo'n toon-in-toon com
binatie kunt u ook uitgaan
van een andere reeks kleu
ren maar dan komt u al heel
gauw tot oplossingen, die
leiden tot een „groene
kamer" of een „blauwe
salon". Erg interessant maar
of u er gelukkig in kunt wo
nen is een andere vraag....
Geeft u de voorkeur aan een
contrastcombinatie bedenk
dan wel dat slechts een be
perkt aantal kleuren ge
bruikt kan worden. U bent
met drie of vier tinten aan
het einde van uw mogelijk
heden en wilt u verder gaan
dan moet u met afgeleide
kleuren of herhalingen gaan
werken.
Voor welke mogelijkheid
ook kiest, ga altijd uit van
de kleur van het materiaal
met de minste mogelijkhe
den. Dus eerst het hout van
de meubels, dan de bekle
ding vervolgens het tapijt en
de gordijnen en tenslotte de
wanden en het schilderwerk.
Wit, zwart en neutraalgrijs
zijn kleurtechnisch gezien
geen kleuren en geven wat
het combineren betreft dan
ook weinig of geen proble
men
Zelf uitproberen.
Misschien vindt u het wer
ken met kleuren een moei
lijke zaak. Doe het dan eens
zoals een kleuren-adviseur.
Gebruik voor het maken vans
een kleurencombinatie sta
len en dit kunnen oude sta
len zijn of kleurstalen uit
een verfwaaier. Neem de
stalen onderling in de juiste
verhouding. Voor het tapijt
dus een groot stuk, voor de
zitmeubelen kleine stukjes
en voor de gordijnen smalle
repen. Sluit u 's avonds de
gordijnen dan is een flink
stuk nodig. En dan moet er
nog een houtstaai bij en een
paar heel kleine stukjes voor
de kleuraccenten. Nu legt u
alle stalen bij elkaar op een
neutrale ondergrond - wit of
lichtgrijs - dan kunt u ge
makkelijk beoordelen of de
door u gedachte combinatie
voldoet. De kleurstalen ge
bruikt u later bij het kiezen
van de definitieve materia
len.
Een andere nog „veiliger"
weg is het werken naar voor
beelden zoals u die kunt
vinden in platenboeken,
woontijdschriften en goed
verzorgde meubelzaken.
Wel even kritisch kijken
want er zijn nogal wat show-
interieurs, die geweldig leuk
zijn om te zien maar die op
de lange duur net iets te
overdreven blijken. U kunt
ook de kleurencombinatie
van een textiel-dessin - ja
pon, meubelbekleding als
uitgangspunt nemen maar
de meest geschikte opper
vlakte van deze kleuren
moet u dan wel zelf bepalen
en vergeet vooral niet dat
een combinatie van afge
zwakte tinten fijner aandoet
en meer ruimte biedt voor
uw persoonlijkheid dan een
kakelbont interieur dat de
boventoon wil voeren en
daardoor na korte tijd on
uitstaanbaar wordt.
Kleuren ka rak tere:
Rood: onrustig, agressief,
aktief, vurig
Oranje: brutaal, speels, op
dringerig, warm
Geel: zonlicht, stralend,
vriendelijk
Bruin: gemoedelijk, mense
lijk, aards
Groen: vriendelijk, neutraal,
weinig karakter
Blauw: verheven rust, kil,
afwijzend
Paars: mystiek, ondoor
grondelijk
Grijs: karakterloos maar ge
schikt als achtergrond voor
kleuren.
Countoured geschuimd vinyl is een nieuwe wandbekleding voorzien van
i 1 "«een papierenrug en tussenlaag met miljoenen kleine schuimbellen. Het
wordt geleverd in een breedte van 52 cm. en met een lengte van 10 meter,
uitgevoerd in fraaie tegeldessins.
Er is ook een serie met natuurlijke structuren.
De natuurlijke structuren zijn b.v.
"Kurktegeldessins, natuursteenef
fect, baksteen, Leisteen, Marmer
enz. Deze dessins lenen zich uiter
mate voor de woon of slaapkamer
en qeven het vertrek een "rijk aan
zien".
Meer informatie verstrekt Nairn
Holland BV, Postbus 79 Weesp.
Tel. 02940-13858.
BEITEL
Gebruik een steekbeitel voor het ma
ken van inkepingen en glad afwerken
van kleine, gezaagde vlakken. Sla al
leen op het heft (handvat) van de beitel.
Bij voorkeur met een houten hamer.
Beweeg de beitel steeds van u aï en
zorg dat de hand, waarmee het werk
stuk vastgehouden wordt, zich steeds
achter de beitel bevindt.
2. Het is gemakkelijk schoon te ma-
.-weken.
Onder hard solderen verstaan we het
versmelten van een koper/zink/zilver
legering bij een temperatuur van 600
tot 100 graden Celcius. Bij zacht solde
ren gaat het om een tin/lood-legering,
die verwerkt wordt bij een temperatuur
van 150 tot 200 graden C. Voor beide
manieren van solderen wordt gebruik
gemaakt van gasbranders. Afhankelijk
van de omvang van het karwei is dat
een wegwerpbus of een navulbare tank
met slang. Om het brandgevaar zo
klein mogelijk te maken dient de on
dergrond hittebestendig te zijn en de
afsluiter dichtgedraaid te worden als
de brander neergelegd wordt. Boven
dien is een goede ventilatie ook bij sol
deren een vereiste. Het zacht-solderen
gebeurt ook vaak met een elektrische
soldeerbout of soMeerrevolver. Lq dat
geval is aarding of dubbele isolatie van
het apparaat noodzakelijk.
SCHROEVEDRAAIER
Een schroevedraaier moet goed in de
schroefkop passen. Dus niet te dik of te
dun. De onderkant moet vlak zijn.
Houd het werkstuk nooit in de hand
tijdens het schroeven.