Stichting De Schiedamse Gemeenschap THEATER DE TEERSTOOF 65 JAAR LID VAN 0.B.K, Overschiesestraat 1, Tel. 26.80.43 of 26.60.00 Programma voor nieuw theater- seizoen klaar PASSAGE THEATER VOORVERKOOP VOORSTELLINGEN PASSAGE THEATER EEN THEATER ABONNEMENT NADERE INFORMATIE VOOR HET NIEUWE SEIZOEN NAUtKt 'NI-UHIVIATÏé Toneelprodukties Nieuw Cabaret en de oude garde HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 75 WOENSDAG 13 JUNI 1979 Na een paar jaar niet in het pro gramma te hebben gestaan is het deze keer Vader Abraham die het seizoen in het Passage Theater opent. John Lanting komt twee keer naar Schiedam. Wegens het enorme suc ces van „Nee schat, nu niet" waarbij zoveel Schiedammers teleurgesteld werden omdat de voorstelling uit verkocht was, brengen we deze voorstelling nog een keer. Het thea ter van De Lach, van John Lanting komt daarna ook nog met de nieuwe produktie „Een kus van een Rus". Naast de traditionele komst van de Hoofdstadoperette komt dit seizoen ook de Haagse Volksopera met „Ri- goletto". Wij willen ook vast wijzen op het Amsterdams Volkstoneel met „Potasch en Perlemoer", op Neer- lands Hoop met „Neerlands Hoop Code", op „Black Africa" dans, zang en muziek uit Senegal. Volstrekt los van het abonnement bestaat gedurende een korte periode de mogelijkheid in de voorverkoop reeds kaarten te kopen voor voor stellingen in het Passage Theater. Voor de voorstelling(en) van uw keuze kunt u zich dus al in een vroeg stadium van een plaatsje verzeke ren. John Lanting mogen er zijn. Als voorproefje op de presentatie van het totale pro gramma volgt onderstaand een kort overzicht van wat er o.a. het ko mend seizoen te wachten staat. Nieuw, ja, het is altijd weer nieuw. Nieuwe programma's, nieuwe men sen. Het zijn altijd de nieuwe dingen die je verlangend maken om aan een nieuw seizoen te beginnen. De Schiedamse theaters zijn zo goed als klaar met het programmeren en de programma's die zij gaan brengen Vader Abraham Wij verklappen nog niet alles. In au gustus verschijnt het totale pro gramma. U kunt zich daar nu vast op voorbereiden. Het grote Sengalese ballet „Black Africa". Natuurlijk zal er ook dit jaar weer een theater-a bonement worden uit gegeven, geheel naar vrije keuze. Zowel uit het programma van het Theater de Teerstoof als van het Passage Theater kunt U een keuze maken. De enige voorwaarde is dat een abonnement minimaal uit vier voor stellingen moet bestaan. Het voordeel van het abonnement is o.a. een korting van 15% op de toe gangskaarten. De informatie over het theater-sei zoen 1979/1980 welke u op deze pa gina werd gegeven moet u zien als een voorbericht. Het volledige pro gramma met gedetailleerde infor matie zal in augustus verschijnen en huis-aan-huis worden verspreid. U kunt daar alvast naar uitkijken in de wetenschap dat er een fijn pro gramma voor de deur staat. Een deur die u pas na de grote vakanties kunt gaan openen. Een deur ook waarachter u van harte welkom bent. Theater de Teerstoof gaat in augus tus haar achtste seizoen in. Het nieuwe seizoen gaat halverwege over van de jaren zeventig in de ja ren tachtig. Of dit nieuwe decen nium een nieuwe trent zal inluiden mag wel worden aangenomen, al weten we niet wat de nieuwe lich ting zal gaan inhouden. De programmatiecommissie van Theater de Teerstoof zet het ko mend seizoen in ieder geval in het teken van de vernieuwing. Enerzijds omdat, in tegenstelling tot voor gaande jaren, toneelprodukties meer de aandacht krijgen en ander zijds, omdat het programma vooral veel meer ruimte biedt aan de „nieuwkomers" in de cabaretwe reld. Om U te bewijzen dat dit nieuwe sei zoen wel degelijk een nieuw geluid laat horen, heeft theater de Teer stoof vijf nieuwe cabaretgroepen in een speciaal abonenment samenge voegd voor een uiterst vriendelijke Don Quishocking der een kleine selectie uit het pro gramma van het nieuwe seizoen: Theatergroep SPLIEN treedt maar liefst vier keer op, met on der andere 'Ars Armandi' en 'In dian Tours'. Na een voorberei ding van 10 jaar brengt de Zoe- termeerse theatergroep Splien dit laatstgenoemde programma, dat handelt over de cultuur van de Amerikaanse Indiaan. In deze dramatische collage wil schrijver Fons Eickholt duidelijk maken, dat deze cultuur rijker, omvang rijker en diepgaander is dan doorgaans wordt aangenomen. Theater de Teerstof heeft de eer het WERKTHEATER op haar programma te hebben met „Mar en Sien op Kattegat tien". In dit toneelstuk wordt een zeer goed gebruik gemaakt van licht, dans en muziek. Shireen Stroker en Mar ja Kok vertolken twee meis jes die zich in de loop van het Hoofdstadoperette den, komt POeZIE HARDOP met een nieuw programma. Het zijn wederom fragmenten uit de Nederlandse literatuur, die in ge dramatiseerde vorm gepresen teerd worden. Kabaret JOKE VAN LEEUWEN brengt het programma „Moeder dan gisteren". Over de eerste prijs was de jury van het Cama- rettenfestival unaniem. Joke van Leeuwen en haar pianiste waren duidelijke uitschieters. Joke kiest oorspronkelijke onderwerpen en werkt die op zeer persoonlijke wijze uit. Vandaar dat de jury haar ook de persoonlijkheids prijs wil verlenen. Joke van Leeuwen Cabaret Martin, Ton en Bommerson prijs. Aan U ter beoordeling in hoe verre deze nieuwe groepen aan Uw verwachtingen tegemoetkomen of ze zelfs ver overtreffen. Om U indruk te geven volgt hieron- stuk ontwikkelen tot volwassen vrouwen. Poëzie hardop: niet alleen voor de liefhebbers van de Neder landse letterkunde, maar ook voor degenen die van toneel hou- MARTIN, TON EN BOMMER SON: De absurde waanzin die dit drietal ervaart is uiteraard een vorm van kritiek. Maar erg be- langrijk zijn ook: lol, vreugde, la chen en dat komt in het pro gramma wel degelijk tot uitdruk king. Ze willen juist helemaal met precies uitleggen hoe de maatschappij in elkaar zit, alleen maar dingen aangeven. GIST brengt „Gist, muziek en ca baret". Deze driemansformatie bestaande uit Harmjan Dam, Marta Wit en Jelle Koolstra pre senteert een muziekprogramma dat bestaat uit verschillende ele menten: enerzijds kabareteske, anderzijds literaire aspecten en moderne muziek met een veelzij dig karakter. Kortom een per soonlijk programma, een bezig zijn met relaties, frustraties en „mens-zijn of niet Ondanks de vernieuwingen in het komend seizoen, neemt Theater de Teerstoof geenszins afscheid van die groepen, die hun populariteit en ver bondenheid met het theater in de af gelopen jaren zo duidelijk hebben bewezen. Zo vindt U in het pro gramma terug groepen als IVO DE WIJS, DON QUISHOCKING, FUN- HOUSE en ook FRANS HALSEMA EN SIETO HOVING. 78 Jaar is de heer G. van Bruggen en 65 jaar lid van O.B.K. en daarom biedt de vereniging die hij zolang al dient hem een receptie aan om zijn collega-muzikanten van eigen- en zusterverenigingen in staat te stellen hem met dit unieke feit te felicite ren. De jubilaris is nog steeds één van de trouwste bezoekers van de repetities van het harmonie-orkest waarin hij de alt-sax bespeelt. „Ome Cor" is niet alleen muzikant in hart en nie ren, maar ook de ideale verenigings man. Meer dan 50 jaar maakte hij deel uit van het O.B.K-bestuur en was daarnaast ook nog 41 jaar lang bestuurslid van de Afd. Zuid-Hol land van de Koninklijke Federatie van Muziekgezelschappen. In 1962 werd de jubilaris onder scheiden met de ere-medaille ver bonden aan de Orde van Oranje Nassau. Een gesprek met de heer van Brug gen over muziek en over O.B.K. loopt al gauw uit want hij weet alles van het wel en wee van „zijn" ver eniging. Hij herinnert zich nog als de dag van gisteren, dat hij zich als 13-ja- rige jongen bij O.B.K. als lid aan meldde en les ging nemen bij de toenmalige „direkteur" van Gent. Een paar maanden nadat van Brug gen lid werd, brak de eerste wereld oorlog uit en ontstond er grote werkeloosheid. Dit maakte dat hij drie keer per week les ging nemen. Zijn eerste vuurdoop kreeg hij in de Oude Doe len te Rotterdam met op het pro gramma o.a. „Faust" van Kessels en „Vieux Camarades". tebakje waarin giften gedeponeerd konden worden. Hij is nog steeds in het bezit van dit bakje waarop te le zen staat: „Voor de arme jongen" (zie foto). Met de heer Feltzer als dirigent heeft de jubilaris een prachtige tijd met O.B.K. meegemaakt. O.B.K. maakte toen muziek die maar door een amateurvereniging gemaakt kon worden zegt de jubila ris trots, en dat was O.B.K. Gedu rende de tweede wereldoorlog werd er lange tijd niet gerepeteerd omdat het te gevaarlijk werd voor de diri gent, de heer Feltzer. Op een uitvoe ring in het Passage Theater stond nl. de Academische Feestouverture van Brahms op het programma. De heer Feltzer had in dit stuk het Wilhel mus verwerkt. De Piet Hein Rhapso- die moest ook van het programma af. C. van Bruggen met het arme jongens bakje. Toen O.B.K. van fanfare op harmo nie overging, ging de heer van Brug gen over op de klarinet. Hij weet nog dat die overgang met niet ge ringe financiële moeilijkheden ge paard ging omdat er andere instru menten en bladmuziek nodig waren. De mensen hadden destijds niet veel te missen. Maar het is voor elkaar gekomen, mede dank zij het collec- De jubilaris De heer van Bruggen geniet nog steeds van het musiceren en het luis teren naar muziek. Onvermijdelijk worden er ook vergelijkingen ge maakt tussen vroeger en nu. Geld voor goede muzieklessen was er vroeger niet. Wat men leerde moest men van andere muzikanten mee krijgen. Vroeger waren repetitiea vonden een gebeurtenis waar naar uitgekeken werd. Tegenwoordig zijn goede opleidingen aan muziekscho len te krijgen, maar de lange leer plicht (huiswerk), de TV en het beoe fenen van allerlei sporten maken het moeilijk om compleet te repeteren of een optreden te verzorgen. Hierbij komt dan nog dat vele jonge ren zich aangetrokken voelen tot het show-element en liever tot een show band toetreden. De jubilaris, die zelf lange tijd pen ningmeester is geweest van O.B.K. is geschrokken van de financi ële ge volgen van de brand. Hij vindt het verschrikkelijk dat O.B.K. weer de „arme jongen" is en kijkt triest naar het houten bakje van toen alsof hij dit bakje nog een keer zou willen la ten functioneren. De dag dat O.B.K. dan ook weer de vlag aan een eigen gebouw kan uit steken zal een gelukkige dag zijn in het leven van de heer van Bruggen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 75