Voorstel tot integratie van ambulancediensten Fototentoonstelling: soms simpel, soms bizar Vlaardingen en Schiedam Bruids en avond japonnen Super zonnebrillen modehuis m HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 22 - WOENSDAG 11 JULI 1979 Werk van Paul de Mooijer, zonder titel. Tot en met 22 juli is in het Stedelijk Museum van Schiedam de tentoonstelling Aspecten hedendaagse fotografie" te zien. De tiel geeft ai. aan dat hier sprake is van een gevarieerde expositie, waar niet een, maar meerdere visies op de fotogra fie in beeld worden gebracht. Bij de indeling heeft men een scheiding gemaakt tussen fotografie als middel en fotografie als doel, maar wie de tentoonstelling meteen bezoek vereert zal moeten vaststellen dat een dergelijke scheiding maken erg moeilijk is. De bezoeker zal konstateren dat zelfs de kunstenaar zich er niet altijd aan gehouden heeft en soms beide vormen door elkaar gebruikt. De foto's van Paul de Nooijer zijn daar een goed voorbeeld van. Bij sommige fotografen is de zaak wat gemakkelijker te onder scheiden. Zoals bij Ad van Denderen, een in 1943 in Zeist geboren fotograaf, die o? deze tentoonstelling vertegen woordigd is met een serie gevangenis foto's, gemaakt on de Huizen van Be waring I en II te Amsterdam, in op dracht van het gemeentearchief. INDRINGEND De beelden uit Van Denderens camera zijn bijzonder indringend en vertellen op een sombere wijze van het gevange nisleven. Zo is er een opname van een tafel die vol wasknijpers ligt. Links in beeld komt een hand die de knijpers op een kaart steekt; de gevangene die dit werk verricht is zelf niet te zien. Wel ligt naast de hand een pakje zware shag: in één simpele foto is de sleur van de zinloosheid van het gevangenisleven uitgebeeld. Een al oudere man, gezeten op zijn brits, met in zijn hand een pannetje ge vangeniskost en achter zich aan de cel muur plaatjes van wulpse vrouwen, le vert hetzelfde resultaat op. Fascinerend zijn ook de toto s van Paul den Hollander, die een soort surrealis me schept met zijn beelden van verla ten boulevards, mensen op de rug ge zien en 'n lege horizont die doen denk en aan de schilderijen van Margritte. Theoretische gaat het allemaal toe bij hen die de fotografie als middel ge bruiken. Hier staat men oog in oog met het werk van kunstenaars die niet lan ger concrete afbeeldingen leveren van de wereld om hen heen ernaar die zich verdiepen in vraagstukken als: wat be tekenen begrippen als „tijd en ruimte", wat gebeurt er als iemand ergens naar kijkt en wat is nu eigenlijk echt, dat wat je nu op een plaatje ziet of een stukje papier waar het plaatje op zit? SERIES Om deze vraagstukken te benaderen, hebben de kunstenaars gebruik ge maakt van de serie-fotografie een goed voorbeeld daarvan is het werk van Hans Eijkelboom, die je telkens op een vaste plaats in een stad ziet staan, hon derd dagen achtereen op verschillende tijdstippen. De straat blijft hetzelfde, soms regent het, soms schijnt de zon, en telkens lopen er andere mensen langs hem heen. De serie die daar di rect onder is geplakt, toont dezelfde persoon, maar dan in „het dagelijks Het college van B en W van Vlaardingen hebben het Schiedamse stadsbe stuur medegedeeld, in principe te hebben besloten toe te werken naar een integratie van de ambulancediensten. Vlaardingen wil daarbij de uit gangspunten hanteren die zijn opgesteld door de direkteur van decentrale personeelsdienst. Een van deze uitgangspunten is dat bij een samengaan van de beide ambulancediensten de efficiency verhoogd zal worden. De aanwezige bezetting kan beter benut worden bij een groter verzor gingsgebied. Uit tellingen van ritten is gebleken dat voor een groter ver zorgingsgebied kan worden volstaan met een kleiner aantal parate ploe gen dan wanneer twee ambulance diensten onafhankelijk opereren. Door een samengaan van beide diensten zal het overwerk sterk ver minderen. Bovendien kan met een vol-kontinu rooster gedraaid wor den, waarin een reserveploeg is op genomen. In de uitgangspunten wordt ook aandacht besteed aan de positie van het personeel. Gaan debeide dien sten samen, dan lijkt een volledige integratie noodzakelijk. De aard van de dienst brengt met zich mee dat de werksfeer gevoelig is, en dat ver schillen in rechtspositie en beloning een belangrijke rol kunnen spelen bij het functioneren van de dienst. Aangezien een geintegreerde dienst te klein is om een personeelsfunctio naris in dienst te hebben, wordt voorgesteld de ambulancediensten onder te brengen in een samenwer- kingsregeling met een eigen rechts positie, waarbij een van beide ge meenten „centrum-gemeente" wordt, belast met het personeels en organisatiebeleid. Een andere moge lijkheid is een samenwerkingsrege- ling waarbij het gehele personeel ondergebracht w ordt bij de centrum gemeente. Hoewel deze voor?tellen in feite ver der gaan dan het verzoek van Schie dam dat in eerste instantie een ruimtelijke concentratie beoogde, zal het Vlaardingse verzoek om in Schiedam tot een zelfde principe be sluit tekomen, weinig bezwaren ont moeten. Ook Schiedam wenst tot een zwaardere gemeenschappelijke regeling voor de GG'en GD-en te ko men. Voorgesteld is een stuurgroep in te stellen die direkt verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van het be sluit tot integratie, en die alle beno digde stappen daartoe kan nemen. Deze stuurgroep kan eventueel werkgroepen instellen om deelas pecten uit te werken, bijvoorbeeld betreffende de behuizing, de rechts positie van het personeel en het op stellen van de roosters. De stuur groep en de werkgroepen kunnen worden opgeheven wanneer de inte gratie van beide ambulancediensten een feit is. Jaar na jaar dezelfde zonnebril dragen en u krijgt al snel het etiket „démodé" opgeplakt. Want zonnebrillen zijn te genwoordig duidelijk een onderdeel van de mode. De grote brillenfabri- kanten volgen de modecapriolen dan ook op de voet. Maar toch blijft voor hen de optische kwaliteit hoofdzaak, want een slechte bril kan oogbederf, hoofdpijn en allerlei andere ellende veroorzaken. Let dus goed op wanneer u een zonnebril koopt dat deze niet al léén modieus is. De grote gekleurde monturen zijn nog steeds „in". Gelukkig maar want ze geven een veel wijdere blik. De glazen zijn in een enorme keus aan tinten ver krijgbaar: van de klassieke bruine, via groene naar blauwe en violette varia ties. Nieuw zijn de super sunmatic gla zen. Sunmatic glazen worden geleide- OOK IN GROTERE MATEN Speciale Bruidskamer BROERSVEST 109 SCHIEDAM TEL: 267416 donderdagavond tot 21 00 uur geopend RUIME PARKEERGELEGENHEID lijk donkerder naarmate het licht scheller wordt en omgekeerd. De super sunmatic glazen passen zich ook aan de lichtintensiteit aan, met dit verschil dat zij (Jat binnen de 30 secon den kunnen doen. Vanuit de helle zon op straat een wat sombere winkel bin nenstappen biedt dus geen enkel pro bleem meer. Rands tadedrties, wekelijks in 700.000brievenbussen leven": bij de deur van zijn huis, geze- ten in de woonkamer, kijkend uit het H raam of bezig met het rangschikken van een fotoserie. De registratie van Eén van Ad van Denderens gevangenisfoto's, gemaakt in huizen van bewaring in deze feiten levert stof tot nadenken; Amsterdam, hetzelfde is trouwens'het geval met het werk van Nikolaus Urban, die zich heeft afgevraagd wat er voor effect -<Épr" |gl| ontstaat als iemand een emmer melk over de vloer uitstort en vervolgens op Af» .MiÊÊÉÈÊk. Umm 8 zijn buik gaat liggen om de melk op te - j J|k likken. Nikolaus Urban is afkomstig uit Hongarije, waar hij begon als avantgardeschrijver. In 1969 verliet hij 1|| zijn land, vestigde zich in Oostenrijk, schreef niet langer, maar werd beel- LMt dend kunstenaar en kwam in 1974 W naar Holland. Van hem is ook de serie W foto's die een hand laat zien waaraan fr telkens één vinger ontbreekt: een spel- ik, letje met het waarnemingsvermogen ty^ÊIKm^SSÊÊÊSSÊSm^ van de toeschouwer. BIZAR De tentoonstelling levert vele bizarre beelden. Ergens hangt een foto van een man die bezig is een strook gras, uitge strekt op een strijkplank, glad te strijken. Al rondwandelend komt men tot de ontdekking dat fotografie onein dig veel meer mogelijkheden biedt dan de geijkte kiekjes en plaatjes uit de studio en uit vakantieland. Maar dat is ook een van de redenen waarom deze expositie is opgezet: streven naar een konfrontatie met de verschillende be naderingswijzen van fotografie. De ex positie, die tot 23 juli te bezichtigen is, kwam mede tot stand dankzij de me dewerking van galerie Fioiet uit Am sterdam en Galerie De Appel, eveneens uit Amsterdam. Honderd dagen achtereen stond Hans Eijkelboom op een bepaalde plaats in de Arnhemse binnenstad. Van deze situatie liet hij iedere dag een foto maken. Daar naast maakte een fotografe iedere dag op een willekeurig moment een foto van hem, thuis.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 22