Ruim 250 gelovigen wonen opening bij Vlaardingse moskee is feit Stichting richt „kinderfonds" op Bruids en avond japonnen MOEIZAAM RAMADAN HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 19 - WOENSDAG 25 JULI 1979 De voorzitter van de Federatie voor Turkse Islamitische Kuiturele Verenigingen, Ibrahim Görmez, knipte het lint door, en met die handeling werd de Vlaardingse moskee een feit. By de ingang van de moskee staat een reusachtig schoenenrek waar de gelovigen hun schoeisel tijdens de dienst achterlaten. Schiedam is een Stichting rijker. Het beteft hier de Stichting Tibetaanse Ontwikkeling, die in mei van dit jaar officieel werd ingeschreven. De stich ting heeft tot doel financiële en andere hulp te verstrekken aan Tibetanen om dezen te helpen in het voorzien van hun levensbehoeften en tevens hun so ciale en culturele ontwikkeling te be vorderen. Om dit doel te bereiken heeft de stich ting het project „Kinderfonds" opge richt. Volgens de Stichting zijn er ruim duizend kinderen van schoolgaande leeftijd die op het o ogenblik geen en kele mogelijkheid hebben een school te doorlopen. Velen varj, deze kinderen zijn volgens de stichting ondervoed, zodat het zoeken naar peetouders een onderdeel van dit project is. Het geld dat van deze peetouders ontvangen wordt maakt de stichting over naar de Raad van Educatie voor Tibetanen (RET) in India. Deze RET heeft onder andere tot taak de educatie voor alle Tibetaanse kinderen mogelijk te maken. De &ET heeft contact met alle l ibetaanse vluchtelingskampen in India, Nepal en Bhutan. Peetouders ontvangen via de RET een beschrijving van het kind en een foto. Indien ge wenst kunnen de peetouders zelf con tact houden met het kind. Ingeval er peetouders mochten uitval len zal de Stichting een beroep doen op het zogenaamde reservefonds, totdat een nieuwe peetouder is gevonden. Naast het „Kinderfonds" begeeft de Stichting zich in andere aktiviteiten, zoals de bevordering van de afeet van de Tibetaanse tapijten en kunstnijver heid, een „geitenproject" (doel hiervan is geiten te schenken aan families met ondervoede kinderen of zuigelingen) en het eventueel opzetten van projekten, waardoor afgestudeerden op eigen be nen komen te staan en tevens de Tibe taanse gemeenschap een dienst kun nen bewijzen. Voor wie meer weten over de Stichting Tibetaanse Ontwik keling kan schrijven naar postbus 284, 3100 AG Schiedam of bellen met num mer 732343. OOK IN GROTERE MATEN Voeten wassen is verplicht voor hen die de moskee willen betreden. Speciale Bruidskamer BROERSVEST 109 SCHIEDAM TEL 267416 donderdagavond tot 21 00 uur geopend RUIME PARKEERGELEGENHEID. Alles verliep rustig en gedisciplineerd. Parkeerproblemen deden zich niet voor. Niemand kwam protesteren of bezwaar maken. En zo kon de officiële opening van de moskee aan de Emmastraat (97, 99 en 101) in alle waardig heid plaatsvinden. Vijf maanden was er continu bedrijvigheid geweest in het pand (een voormalige werkplaats van de firma Akkerman), en nu werd die ijver dan beloond. Ongeveer tweehonderdvijftig gelovigen kwamen de eerste dienst in de Moskee bijwonen. Bij de plechtigheid waren geen ver tegenwoordigers van gemeentelijke instanties aanwezig. Wel werd de opening bijgewoond door afgevaar digden van de Federatie van Turkse Islamitische Kuiturele Verenigin gen' onder wie de heer Ibrahim Gör mez, die de openingswoorden sprak en door de Turkse pers. Ook de heer J. van der Burg, die de Islamitische vereniging onder andere in zijn kwaliteit als jurist behulpzaam is ge weest bij het verkrijgén van een ge bedsruimte, ontbrak niet. In een korte toespraak haalde hij wat her inneringen op aan de moeizame tot standkoming van de Vlaardingse moskee. Hij toonde zich dankbaar voor de steun die men mocht ontvangen van de dienst voor bouw- en woningtoe zicht. Al iri januari 1976 begon men ernst te maken met de uitvoering van het plan. Maar de plaatsen die men voor het inrichten van een gebedsruimte geschikt achtte, vielen de een na de ander om telkens verschillende re denen af. Het pand waar vroeger het toeleveringsbedrijf van de gemeente was gevestigd (Oosterstraat), viel af. Een pand aan de Binnensingel leek aanvankelijk geschikt, maar ook hier gingen de plannen uiteindelijk niet door. Pas met de aankoop van het pand in de Emmastraat begon voor de Vlaardingse Islamieten de duisternis voor het licht te wijken. Al deden zich nog de nodige moei lijkheden voor. Het was de Vlaardingse gemeente raad die tenslotte de knoop door hakte en besliste dat de moskee hier en nergens anders zou komen. De Turkse gelovigen die indertijd de raadszitting bijwoonden, juichten na aflocp de raadsleden toe en om helsden elkaar uit pure blijdschap. Eenzelfde vreugdevolle stemming heerste zondagmiddag toen men voor de eerste maal de moskee mocht betreden. Voor het echter zo ver was werd een gebed aangeheven en moest een lint worden doorgek nipt. Daarna mochten de gelovigen op kousevoeten naar binnen. (In de moskee zijn wasbakken aan gebracht waar de voeten worden ge wassen. Bij de ingang staat een schoenenrek, waar iedere gelovige1 zijn schoeisel achterlaat.) Bij de opening mochten vanzelfspre kend de geestelijken niet ontbreken. Er waren drie geestelijke leiders aanwezig. Eén van hen, dominee (bij de Islamieten „hoca" geheten) leidde de dienst, die na de openingsplech tigheid plaats vond. Blik op het interieur van de moskee, w dienst werd gehouden. Overigens zag men zondag uitslui tend mannelijke leden van de Isla mitische gemeenschap in de mos kee. Het bijwonen van de dienst in de moskee is volgens de traditie voor mannen verplicht, maar vrou wen mogen ook thuis bidden. Op de eerste verdieping van de moskee zijn trouwens twee kamers speciaal voor de vrouwen ingericht, vooral met het oog op de Ramadan, die de 25e juli begint. Ibrahim Baygüe, voorzitter van de Vlaardingse Turkse Islamitische Kuiturele Vereniging, in het dage lijks leven werkzaam in de Vlaar dingse Autohandel aan de Fulton- straat, vertelt over de opening van de moskee het volgende: „De verbouwing is buitengewoon snel gegaan. Het grootste gedeelte is door onze eigen mensen gedaan, en alleen voor de moeilijke technische karweitjes hebben we de hulp van ir zondagmiddag voor de eerste maal eei specialisten ingeroepen. Het heeft bij elkaar zo'n vijf maanden ge duurd voordat we klaar waren. De meesten van ons hebben er erg veel vrije tijd ingestoken". De heer Bay güe berekent dat hij zelf zo'n zeven tig a tachtig uur zijn zaak heeft moe ten sluiten vanwege zijn werk aan de moskee. Die extra sluitingsuren betekenden voor hem een verlies van twintig tot dertigduizend gul den. „Maar", zegt hij, „ik denk fn de eer ste plaats aan mijn geloof. Het geld komt op de tweede plaats". BROEDERLIJK Financieel heeft de Vereniging no gal wat inspanningen moeten leve ren om de moskee van de grond te krijgen. Door middel van akties on der de gelovigen in Frankrijk, Bel gië, Duitsland en uiteraard Neder land, werd een bedrag van honderd vijfduizend gulden opgehaald. De rest van de benodigde tweehonderd vijftigduizend gulden werd gefinan cierd uit leningen en schenkingen. Ibrahim Baygüe wil echter wel kwijt dat men binnenkort met het ministe rie van CRM gaat overleggen over een eventuele subsidie, omdat de moskee in Deventer ook geld kreeg van CRM en de gemeente. Aan de gevel van de moskee wap perden zondag de Turkse en Neder landse vlag broederlijk naast el kaar. „Eigenlijk hoort dat volgens de traditie niet, volgens de heer Bay güe, maar men wilde door deze ge ste laten zien dat men de verbroede ringsgedachte bepaald serieus neemt. Vanavond houdt de moskee open huis van 7 tot 9 uur. Middels een strooibiljet zijn hiervoor ook de bewoners van de Emmastraat uit genodigd. „Voor de dames hebben we een bloemetje", aldus de heer Baygüe, „want we stellen hun komst zeer op prijs".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 19