Stichting
De Schiedamse Gemeenschap
Toonkunstkoor
in Grote Kerk
LUNCHCONCERT
aula
stedelijk museum schiedam
door
Addie de Jong
5 OKTOBER
aanvang 12.45 uur
toegang gratis
koffie gratis
Eenakters in Passage
Toneelgroep Proloog
'Spiegeling'
Passage Theater
Overschiesestraat 1, Tel. 26.80.43 of 26.60.00
9 oktober 1979
Aanvang 09.30 uur
Toegang: ƒ5,-
De afdeling toneel opent seizoen
(Gratis kinderopvang in theater aanwezig)
met een programma speciaal voor vrouwen
Kaarten verkrijgbaar aan de kassa van het theater
De afdeling Toneel van onze stichting opent het amateur toneelseizoen met
een Eenakterfestival in het Passage Theater op zaterdag 29 september a.s.
Toneelgroep ALBERDINGK THIJM is te zien met het stuk 'De zestiende
van deze maand' Toneelgroep UTILEDULCI brengt 'Impromptu' Toneel
groep '71 vraagt 'Moet U ook naar Amsterdam?" en GROETON tenslotte
brengt 'Mixed Double' op de planken.
Ongetwijfeld wacht het publiek een bijzonder interessante amateurtoneel
avond. Amateurtoneel op hoog niveau, zoals U dat van onze Schiedamse
verenigingen ook wel gewend bent.
Kaarten voor deze voorstelling kosten f5,- en zijn verkrijgbaar aan de
kassa van het Passage Theater. Tel. reserveren kan onder nummer 269563.
Mag je iemand dwingen
Begrijpt de ander jou
bewust te worden
HET NIEUWE STADSBLAD - PAGINA 28 - WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1979
De Engelse sopraan Hilary Reynolds,
werd in Venezuela geboren, en keerde
op zesjarige leeftijd naar Engeland te
rug.
Zij studeerde aan de Royal Academy
of Music in Londen bij Marjorie Tho
mas, John Carol-Case en Flora Niel
sen.
Tijdens en na haar studie trad zij op in
vele oratorium en opera concerten en
lieder-recitals in Londen, en maakte zij
tournees door Engeland, Schotland en
de Channel Islands. Ook won zij ver
schillende belangrijke prijzen.
Vorig jaar vestigde zij zich in ons land
en trad hier reeds verschillende malen
als soliste op.
Het Toonkunstkoor Schiedam brengt
op 9 oktober a.s. in de Grote Kerk 'DIE
SCHÖPFUNG' van Jos. Haydn- met
medewerking van Het Gewestelijk Or-
kest
Solisten zijn HILARY REYNOLDS,
jopraan, HEIN MEENS, tenor,
MARCO BAKKER, bas en TIJN van
EIJK, clavecimbel.
De toegangsprijs bedraagt 12,50.
Koorleden, jeugd en 65-plussers beta
len 10,-.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij koorle
den en de V.V.V., Overschiesestraat 1.
U kunt ook telefonisch kaarten reser
veren onder nummer 268270.
Het concert begint om 20.00 uur.
'HEIN MEENS studeerde aanvankelijk
piano en schoolmuziek aan het Maas
trichts conservatorium. Vanaf 1971
studeerde hij tevens hoofdtak zang bij
Mya Besselink. In 1972 behaalde hij
het diploma piano akte B en in 1975
het einddiploma solozang met onder
scheiding.
Tijdens het internationale vocalisten
concours 1974 in 's Hertogenbosch be
haalde hij de Toonkunst Vocalisten-
prijs. In 1977 zag hij zijn zangstudie
bekroopd met de Prix d'Excellence.
Als iemand je vraagt: 'Heb jij geen trek in
iets lekkers?' kun je in feite volstaan met ja
of nee. Maar er steekt meer achter! Die an
der kan bedoelen: 'Ik heb trek in iets lek
kers, wil jij dat voor me klaarmaken?' of 'Ik
heb trek in iets lekkers, zal ik voor jou ook
iets klaarmaken?' Als je de ander goed ge
noeg kent, weet je waarschijnlijk wat ie be
doelt. Als....
Het lijkt zo eenvoudig: je kent elkaar toch?
En toch zitten daar erg veel haken en ogen.
Hèt grote misverstand! Je denkt elkaar te
kennen en jij maakt uit wat de ander be
doelt. En als je fout blijkt te zitten, voel je je
gekwetst. Je had kunnen vragen wat de an
der bedoelde te zeggen.
Heb je zelf nooit ervaren, dat je iets vraagt
of zegt en Jat de ander dat helemaal ver
keerd opvat? Ga dan voor jezelf eens na
wat je precies hebt gezegd. Heb je precies
gezegd wat je wilde, wat je voelde of heb je
eigenlijk iets anders gezegd dan je bedoelde
en ging je er (onbewust) van uit dat de an
der het juist zou opvatten.
Een eerste reaktie op het niet begrepen
worden is vaak ergenis. Je ergert je omdat
hij je niet begrijpt. Hij kent me toch?
Er zijn maar erg weinig mensen die elkaar
echt door en door kennen.
En het gebeurt veel te vaak dat mensen
onenigheid, ruzie of misverstanden krijgen
doordat ze aannemen dat de ander hun be
grijpt.
En als dat misverstand eenmaal is ontstaan
kan het flink uitgroeien doordat de ene on
duidelijkheid op de ander wordt gestapeld
en je je maar niet begrepen voelt.
Als je begrepen wil worden, wees dan
duidelijk en vertel zo precies mogelijk wat
je denkt, voelt en wilt. Hou voor ogen dat je
jezelf niet eens volledig kent, laat staan dat
een ander dat kan.
En als een ander wat onduidelijkheid for
muleert, probeer dan na te gaan of je zijn of
haar bedoeling juist hebt begrepen.
Duidelijk zeggen wat je denkt, voelt en wilt*
heeft nog een voordeel: je gaat jezelf (nog)
beter leren kennen. Dat lijkt gek, maar toch
werkt dat zo. Als je voortdurend onduide
lijk bent in wat je bedoelt, leg je ook voor
jezelf een rookgordijn aan. Op den duur
ken je dan je eigen gevoelens niet meer. Je
hebt dan het kontakt met jezelf verloren.
En je bent het eerder kwijt dan dat je het
terug hebt, dus
'Bewust worden' is een vaak gehoorde kreet
die eigenlijk nietszeggend is. Iemand is niet
„bewust"; iemand is zich',van iets bewust".
Dit lijkt een beetje op muggenziften, op spe
len met woorden, maar het is vaak van we
zenlijk belang je dat te realiseren. Als je
stelt dat het goed is dat iemand bewust
wordt, dan moet je gelijk erbij stellen waar
van die ander zich bewust zou moeten zijn
naar jouw idee.
Jij kunt het bijvoorbeeld belangrijk vinden
dat een bepaald iemand zich bewust is van
de honger en ellende in India, van de mar
telgang van de politieke gevangenen, van de
dreigende gevaren van de neutronenbom,
van de eenzaamheid van veel mensen, van
de gevaren van bespoten voedsel, enz., enz.
Maar dat zijn wel jouw keuzen. Jij maakt
dan een selectie van zaken waar iemand
zich bewust van zou moeten zijn. Als ie
mand tegen mij zegt, dat ik bewust moet
eten en ik eet bewust een broodje kroket,
dan krijg ik te horen dat bewuste eters ma-
crobioties eten. „Goh!" denk ik dan „zou be
wust zijn hetzelfde betekenen als achter de
trendsetters en de goeroes aanlopen?"
Ik vind dat de mensen zelf kunnen kiezen,
waar ze zich wel of niet bewust van willen
zijn. Ik zou er niets voor voelen om me
voortdurend de dreiging van een atoomoor
log bewust te zijn. Afgrijselijk lijkt me dat!
Ik ben wel blij dat er anderen zijn die zich
daar wél druk om maken; misschien kun
nen zij die dreiging wegnemen. Ik vind dat
mensen zich om die dingen druk móeten
maken waar ze zich graag voor inzetten. En
dat verschilt nou eenmaal van mens tot
mens. Gelukkig maar! Stel je voor dat
iedereen zich zou bezighouden met het pro
testeren tegen het massaal slachten van
runderen en niemand met de onderdruk
king van de vrouw.
Het is trouwens erg ondoelmatig te probe
ren anderen tot bewustzijn (van iets) te
dwingen. Ik begrijp die drang wel. Als je je
pas iets moois of iets onrechtvaardigs bent
bewustgeworden, dan wil je dat met ande
ren delen en je bent teleurgesteld als de an
der dat niet zo ervaart. Maar ieder heeft
zijn/haar eigen tijd nodig waarop hij/zij
zich van iets bewust zal worden en dan
moet je ook nog maar afwachten op dat de
zelfde zaken zullen zijn als waarvan jij je
bewust bent.
Bovendien heb je een grote kans op het
tegengestelde effect als je met veel geweld
andermensens bewust zijn probeert open te
breken.
In plaats van je sympathie voor je streven
krijg je afkeer en dan moet je naast je stre
ven ook nog vechten tegen weerstanden er
tegen.