nieuwe raym „Custom-cars m 'ê2s*k% ■■HM T elevisie 1 1980— 1981 Randstad Edities werpen een zooklichtop JAREN1983 TACHTIG 1988-1987- 1988a Tekst en foto's: Philip Elzerman ALS WE DE SOCIOLOGEN en andere toekomstvoorspellers moeten geloven staan de jaren tachtig grotendeels in het teken van het narcisme. De mens ziet zichzelf als „superstar". Iedereen die de kans krijgt omgeeft zich met glamour en men is bereid steeds meer geld hiervoor uit te trekken. Nu al rijzen de boetieks als paddestoelen uit de grond en het uitgaansleven (zien; en vooral: gezien worden) voorspelt men in de jaren tachtig een gouden toekomst. De enorme belangstelling voor discotheken, met veel spiegels, waarin men zichzelf liefst in veelvoud kan bewonderen, vormt nu al een duidelijke wijzer in de richting van een naderend tijdperk van egotrippende mensen. Wil men deze toekomstvisie zwart zien, dan kan men zich wellicht vinden in de conclusie van de Amerikaanse socioloog Christopher Lasch: „Wie als Narcissus leeft, zal als Narcissus sterven Wil men deze voorspelling wat rooskleuriger opvatten, dan heeft de bekende hedonist Oscar Wilde een vrolijker visie: „To love oneself is the beginning of a life-long romance". Passend in deze egocentrisch klinkende toekomstvisie, waarin de mens steeds meer naar middelen zoekt om zich van „de rest" te onderscheiden is ons eerste deel in de Randstad-serie „De Jaren Tachtig". Een nieuwe rage gaat Europa overspoelen: Customs Cars. Samen met Engeland loopt het trendsettende Nederland hiermee zelfs nog voorop in dit werelddeel. PJgg 1 ton m v DE BESTUURDERS HAN GEN comfortabel in hun „captains-chairs", het luxe bar retje met allerhande drankjes onder handbereik. Uit verbor gen speakers klinkt glasheldere stereomuziek. De vriendin of wederhelft ernaast in een wendbare vliegtuigstoel, of achterin, vanuit de „love-seat" kijkend naar de in een pluche console gevatte (kleurentele visie. Dit is autorijden in een „custom-vau" anno 1980 Reveille Zwaailichten Eifeltoren BORN TO BE WILD ■m- Het interieur is aan deze space-style" aangepast. Het „Lowland Convoy" op weg naar Parijs. t „Checkpoint Charly" is het laatste wegrestaurant, vlak voor de Nederlands-Belgische grens. Vrijda gavond om half acht zal zich daar het topje van de Nederlandse custom-van bezitters verzamelen alvorens de ge zamenlijke showreis naar glamourstad Parijs aan te vangen. Als onze krant arriveert is het niet lang zoeken op de uitgestrekte parkeer plaats. Al van honderden meters af stand 'zijn de wagens duidelijk her kenbaar: kunstzinnig, uitzinnig, vaak chique gespoten met opvallende ac cessoires, talloze koplampen, achter lichten, soms dusdanig verbouwd dat er bijna niets meer van het oorspron kelijke model over is. In het wegrestaurant worden door club-voorzitter Han Kamp, zijn broer Frans en Rob Neuschwander en het eveneens aanwezige televisieteam van Veronica de laatste details voor de bijna.500 kilometer lange tocht door genomen. We zijn met achttien wagens, inclusief de reportagewagen van Veronica. Er wordt in konvooi gereden. Niemand verlaat de rij. In noodgevallen, seinen met de koplampen. De wagen die pech heeft aan de kant, samen met de be zemwagen. De rest rijdt door tot aan de volgende parking. Half negen zet dc stoet zich in bewe ging. Zelfs in dc duisternis is het een opvallend gezicht. Sommige wagens hebben hele rijen achterlichten. An dere: verlichtte stabilisaticvlcugcls op het dak. De rit gaat gesmeerd. Bij dc grensovergang Lille staat de vooruit gereden Veronicawagcn op ons te wachten. Cameraman Tjecrd Broek huizen ligt op het imperiaaal van dc wagen in dc koude wind vastgesnoerd dc stoet te filmen. De Franse douane kijkt haar ogen uit. De ene kostbare showwagen na de andere presenteert zich voor het hokje. Nog iets aan te geven? Ja, deze hele wagen Vlakbij Valenciennes wordt tegen twee uur in de nacht halt gemaakt. De achterruimten van de vans worden rap omgebouwd tot luxe slaapkamertjes met tweepersoons bedden. Hier en daar wordt nog even een slaapmutsje uit de koelkast gerukt, wordt nog wat nagepraat, maar binnen een half uur is alles in diepe rust. De volgende morgen om half acht: re veille. Veronica filmt dapper de (on)uitgeslapen koppen en na een flink ontbijt gaat de stoet weer „on the road", loeiend nagetoeterd door ach terblijvende vrachtwagens die zich zeer verwant voelen met dit „trucken- de" volkje uit de Randstad. De tocht, dwars door Parijs, groten deels ondergronds afgelegd, verloopt voorspoedig. Het „Lowland Convoy" blijft in formatie, hetgeen voor de Pa- rijse automobilisten een indrukwek kend gezicht op moet leveren. De grote parkeerplaats van het vlifeg- veld Orly is voorlopig het eindpunt. Hier zal de ontmoeting plaatsvinden met nog een tachtig custom cars uit Engeland. Vanuit Southampton is deze Britse bijdrage aan de Franse custom-show over komen varen om daarna via Le Havre naar de lichtstad te rijden. Geen „makkie", maar het blijkt zon der noemenswaardige incidenten te zijn gelukt. De grootste kopzorg van een van-rijder vormt het behoeden van zijn wagen voor aanrijdingen. Al leen al het spuit- en schilderwerk van zijn auto vertegenwoordigd vaak een waarde van vele duizenden gul dens ..V Met zwaailichten en mobilofoons uit geruste motoragenten begeleiden de in twee delen opgesplitste stoet die, ondanks de goede bedoelingen van de „French Cops" toch op een gegeven moment muurvast komt te zitten op een grote boulevard. Verbaasde Parijzenaars grijpen deze kans om de vans van dichtbij te bekij ken en talloze vragen te stellen. De Hollanders hebben het meest aan spraak. De Engelsen door hun princi piële ongeïnteresseerdheid in vreemde talen, staan er wat verlegen bij. Tegen het vallen van de duisternis wordt de Eifeltoren bereikt. Rond een groot, speciaal voor de vans vrijgè- maakt plein worden de wagens opge steld. En dan kan Parijs zien wat Enge land en Nederland op dit futuristische autogebied te bieden hebben. In het Frantel-hotel ontmoeten de Britten en Hollanders elkaar. Steve Bozden, al jaren aan de weg timme rend met dit soort shows, samen met het blad Custom Car Magazine en John Brown Wheels, schudden de handen van Han Kamp en zijn Hol landse ploeg. Nieuwtjes op van-gebied worden snel uitgewisseld. Gedurende dit weekend zal ons duide lijk worden dat een echte custom-car- fan nooit over iets anders praat als over zijn grote passie. Daarna volgt een „briefing" met de Parijsc politie. De toer door het cen trum naar dc Eifeltoren waar de show zal plaatsvinden, blijkt de grootste auto-optocht (op militaire parades na) in de geschiedenis van de Franse hoofdstad. Sommige wagens, meestal Bedfords en Ford Transits zijn bijna onherkenbaar verbouwd. De wielkasten zijn vaak flink verbreed om de kolossale banden te kunnen omsluiten. Vensters, in de meest afwijkende vormen van getint glas of fel spiegelend, zorgen voor diffuus licht in het interieur. De fronten van de wagens zijn door kunstig plaatwerk opgeblazen, gestroomlijnd en soms van meerdere en afwijkende koplampen voorzien. De beschilderingen zijn wild, angstwekkend, mysterieus en decadent. De radiatorgrillen: pompeus; de buitenspiegels vaak buiten proportioneel en op z'n minst van een glanzende chroomlaag voorzien. De interieurs van de vans zijn meestal nog verrassender dan de buitenkant doet vermoeden. Het achtergedeelte, de „living" heeft steevast een uitgebreide zithoek of „love-seat". De gecapitionneerde plafonds hebben indirecte verlichting of goudkleurige, felle inbouwspotjes. Hoogpolige vloerbedekking loopt door tot op de wanden. De extra voorzieningen tellen op z'n minst een zware stereo-installatie en een koelkast. Vaak ook (kleuren)televisie en air-conditioning. De stuurcabines lijken vaak meer op vliegtuigcockpits. Talloze metertjes, panelen en schakelaars sieren dashboard en plafonds. Stuurwielen zijn royaal bekleed met leder of pluche. Vloerbedekking loopt door over consoles en instrumentenpanelen. In alle standen verstelbare vliegtuigstoelen met armleuningen completeren het geheel. Populaire kleuren zijn wijnrood en azuurblauw. Alles mag, als het maar „custom" is; op maat gemaakt voor de eigenaar. Uniek. Er inag geen tweede van op de wereld te vinden zijn Niets is te b <nt. Hier een Van als „maanlander" Het tv-team van Veronica bij een van de pronkstukken uit Nederland. Als 's avonds de lange colonne zie weer onder omvangrijke politiebegc leiding door het drukke Parijse vei keer wringt, kan voldaan teruggeks ken worden op een snel stukje „zer dingswerk". Maar of Frankrijk massaal zal zwicl ten voor deze nieuwe auto-rage? D Fransman is doorgaans niet zo zuini op z'n automobiel. En een custom-ct met deuken in het plaatwerk, is als ee Rembrandt met meniespatten. Gee gezicht!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1979 | | pagina 34