In 600e geboortejaar Delftse psychiater schrijft kritisch boek over Liduina i w. a.s. bruidje! m m Mnmg 's Kom en overtuig u! Wij lijsten alles voor u in. Magazijn DE KOEMARKT IKV over kernwapens Ï3' r-S' OUDE HANDSCHRIFTEN BRONNEN DETECTIVE ROMAN 1 NIET IN SCHIEDAM Vakkundig, vlug en voordelig. Rotterdamsedijk 445, Schiedam telefoon 269548 HET NIEUWE STADSBLAD PAGINA 13 VRIJDAG 14 MAART 1980 >V SCHIEDAM Kort voor de herdenking van haar zeshonderdste geboor tedag op 18 maart verschijnt er een boek over de heilige van Schie dam: St. Liduina. Het feit dat het boek juist op dat historische ogenblik wordt gepubli ceerd is volgens de auteur, P. J. Stolk, louter toeval. P. J. Stolk is de voormalige directeur van het St. Joris Gasthuis in Delft, waar hij thans als psychiater werkzaam is. Stolk is alleen door interesse met zijn onderwerp verbonden, want met Schiedam heeft hij nauwelijks een band. Wel werkte hij ooit een tijdje voor halve dagen op de psychia trische afdeling van het Gemeenteziekenhuis. Stolk: „Als kind op school hoorde ik al van Liduina. Als jongen hield het me al bezig hoe zij daar lag, wat voor visioenen ze had, aan welke ziekte ze leed.... Die achtergronden, daar ben ik nu dieper op ingegaan". Of het inderdaad toeval is of niet, „De maagd van Schiedam een kritische hagiografie" (levensbesch rijving van een heilige) werd op het juiste ogenblik gepubliceerd. Aan leiding tot het boek vormde volgens de auteur echter het feit dat zijn vrouw een cursus oude handschrif ten volgde aan het Delftse gemeen tearchief. Stolk: „Dat bracht me op het idee. Daardoor konden we namelijk Jan Gerlach's handschrift lezen". Voor de duidelijkheid: Jan Gerlach was de eerste die over Liduina schreef. De eerste uitgave van diens boek „Tleven van Liedwy die maghet van Sciedam", verscheen in 1487. Het was een van de eerste boeken in Nederland en het werd gedrukt in Delft Volgens Stolktzijn alle latere publi caties over de Heilige van Schie dam terug te voeren op Gerlach, een man van wie verondersteld wordt dat hij een huisgenoot van Lidewij was. Gerlach beschreef heel nauwkeurig Liduina's levensloop, haar ziekten en haar visioenen. Voor zijn boek maakte Stolk ook gebruik van la tere publicaties, zoals die van Jan Brugman (de man van het gezegde „Praten als Brugman"), van Tho mas Kempis en-He in 1421 door het gemeentebestuur van Schiedam opgestelde oorkonde over Liduina. „Een rijke informatiebron is het ei genlijk niet", zegt Stolk. „Veel van die schrijvers herhalen wat ande ren geschreven hebben. De harde historische gegevens gaan allemaal op Gerlach terug". Wie Liduina was mag, zeker in Schiedam, als bekend worden verondersteld. Zij leefde van 1380 tot 1433. Als meisje van 15 kwam zij op het ijs ten val. Ze brak daarbij een rib, er ontwikkelde zich een abces en de ene ontsteking volgde op de andere. Liduina werd bedlegerig en werd niet meer beter. Tot haar dood op haar drieenvijftigste jaar lag ze in een donker kamertje, ten prooi aan vreselijke ziekten. Liduina maakte geestelijke reizen naar hemel en hel, ze sprak met Maria en met beroemde heiligen en rond haar ziekbed gebeurden won deren. Stolks boek is in zeker opzicht geen herhaling van vorige publicaties over Liduina. Uiteraard vertelt hij uitgebreid Liduina's levensgeschie denis. In zijn beschrijving volgt hij Gprlach op de voet. Daarna echter komt de psychiater Stolk aan het woord. Als medicus en zielkundige probeert hij antwoord te geven op vragen als: aan welke ziekte kan Li duina geleden hebben, wat zag ze werkelijk in haar visioenen, en hoe veel van het verhaal is geloofwaar dig? De uitgever prijst het boek aan als „beurtelings een cultuur-historisch avontuur, een aangrijpende biogra fie en een medische analyse die veel weg heeft van een detective-ro man". Enigszins overdreven klinkt met name dat laatste wel, maar dat neemt niet weg dat Stolks boek een andere benadering geeft van St. Li duina dan een zuiver historische al leen. Een citaat: „Wat er gebeurd is kun nen we ons nu wel enigszins voor stellen. Liedewij moet een gevoelig, kwetsbaar meisje zijn geweest. Ze wist geen raad met wat het leven haar opdrong, ze stelde zich teweer en sloot zich af. Best mogelijk dat de een of andere ziekte haar daarbij te pas kwam, we missen de gegevens om dat ze ker te weten. Wat wel zeker is, ze kreeg de geest die ze had opgeroe pen niet meer terug in de fles". Kri tisch is het boek dus in zoverre dat Stolk deze heiligen-geschiedenis niet zo maar voetstoots aanneemt, maar een verklaring probeert te vinden voor Liduina's gedrag, en dat doet met de kennis en de mid delen van een medicus uit de 20e Stolk: „Ik kom tot de bevinding dat Liduina niet zo bijzonder was als men doorgaans aanneemt. Door haar langdurige ziekte en haar krachtige persoonlijkheid kwam zij tot een bepaalde ontwikkeling". SNOTAAP Hoe die ontwikkeling precies in z'n werk ging kan men lezen in „De Maagd van Schiedam". Vanmiddag werd het boek ten doop gehouden in de historische gewelven van het Amsterdams Historisch Museum in de Kalverstraat. Bij de presentatie van het boek wa ren uitgever Martin Ros en schrij ver Wim Zaal aanwezig, die een in- leiding hielden. 'Voor de gebeurte nis waren ook vertegenwoordigers van de Schiedamse St. Liduina ver eniging uitgenodigd. Met deze vereniging heeft Stolk aanvankelijk geen contacten onder houden. „Als ik over de St. Liduina Vereniging spreek moet ik me voor zichtig uitdrukken", zegt de auteur. „Ik ging er in het begin van uit dat zij Liduina-vereerders waren. Om dat ik een wetenschappelijk boek wilde schrijven vond ik dat.ook ob jectief moest blijven en niet moest werken vanuit een katholiek stand punt". „Ik was bovendien bang dat ze een beetje boos op me zouden zijn. Ten slotte vereren zij Liduina, en dan komt er opeens een of andere sno taap die zegt dat zij volslagen gek Portretreconstructie van Liduina, vervaardigd door Anjo Mutsaars naar aanwijzigingen van Prof. Dr. A. G. de Wilde. Had het Stolk geen goed idee gele ken het boek in Schiedam te pre senteren, gezien de op handen zijnde viering van haar 600e ge boortedag? „Daar waren inderdaad wel ge dachten over", zegt Stolk. „Maar bepaalde argumenten pleitten er juist tegen. In de eerste plaats lie pen we het gevaar dat het boek daardoor gelanceerd zou worden in het kader van een rooms-katho- lieke manifestatie". „In de tweede plaats is er een erg praktische reden: in Amsterdam trekken we met de presentatie meer belangstelling, je hebt daar misschien eerder de landelijke pers mee". Stolks boek ligt vanaf maandag 18 maart in de boekwinkels. Het is een uitgave van de Wetenschappe lijke Uitgeverij B.V. aan de Singel in Amsterdam en kost 24,50. (In 1972 verscheen van dezelfde au teur het boek „Een soort vuur", een beschrijving van de psychiatrie in het algemeen, opgetekend aan de hand van op de band opgenomen gesprekken met psychiatrische pa tiënten). P. J. Stolk, auteur van van Liduina gehoord. ,De Maagd van Schiedam": als kind op school al I t- A' De mooiste bruidjaponnen van Europa vindt u bij Alja. Werkelijk schitterende kreaties uit Italië, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Wij tonen ze u gaame. J Mo SCHIEDAM BROERSVEST 109 TEL. 267116. Kuimt- parket'rKfli'K'-nht'id t.o ons modehui- "Donderdag lot 21.00 uur koopavond SCHIEDAMSE NOTITIE Op dinsdag 18 maart organiseert Wijkvereniging Nieuwland weer haar maandelijkse bingo-avond. De bingo-avond wordt traditiegetrouw weer gehouden in de grote zaal van dienstencentrum „De 4 Molens". Er zijn fraaie prijzen te winnen. Aanvang van de avond 20 uur, zaal open 19 uur. Kinderen beneden de leeftijd van 14 jaar zonder geleide geen toegang. Deze avond is voor een ieder die graag bingo speelt toe gankelijk. SCHIEDAM Men schrijft ons: De storm rond de besluitvormings procedure over de produktie en plaatsing van nieuwe kernwapens is weer afgenomen. Af en toe duikt een artikeltje op in de kranten over de debatten van afgelopen decem ber. Maar politiek Nederland heeft op dit moment andere zorgen: o.a. de groeiende werkloosheid en de loon- pauze door de regering. Toch is de diskussie rond de kern wapens niet afgelopen. Hoewel geen alledaagse politieke kost meer blijven leden van het I.K.V. zich be zig houden met de problemen van kernbewapening en vrede. Wat is nu eigenlijk het I.K.V.? De letters I.K.V. staan voor het inter kerkelijk vredesberaad. Dit is de organisatie die zich bezig houdt met vraagstukken van oorlog en vrede, toegespitst op de kernbe wapening. In het I.K.V. werken sa men: De Doopsgezinde Broederschap, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Evangelische Broedergemeente, het Genootschap Der Vrienden (Qua kers), de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Nederlands Her vormde Kerk, de Oud Katholieke Kerk, de Remonstrantse Broeder schap en de Rooms Katholieke Kerk. Wat wil het I.K.V.? Het I.K.V. wil dat we met z'n allen proberen de kernwapens de wereld uit te hel pen, om te beginnen uit Nederland. Dit is het doel waar het I.K.V. naar streeft en om dit doel te bereiken startte het in 1977 een campagne met als motto: „Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland". Op dit moment telt het I.K.V. plm. 300 kernen (afdelingen) in Neder land, waaronder 1 in Schiedam. Om het doel van het I.K.V. te berei ken, moeten mensen eerst weten in wat voor situatie ze leven. Het I.K.V. is van mening dat onze leefsi tuatie onveilig is, omdat ze berust op bezit van kernwapens, (over igens geeft het I.K.V. o.a. informa tie over de werking van deze wa pens). Het I.K.V. wil nu duidelijk maken dat onze veiligheid, ook in Schiedam, aan een „zijden" draadje hangt. Waar houden we ons als I.K.V.- kern-Schiedam dan mee bezig? - We verstrekken informatie over wat kernwapens zijn, wat vrede zou kunnen zijn en wat veiligheid zou kunnen zijn. - We organiseren de vredesweek, die de laatste week van september wordt gehouden. - We proberen de diskussie over kernbewapening, vrede en veilig heid binnen de plaatselijkke kerken op gang te brengen en te verdiepen. - We proberen de plaatselijke afde lingen van de politieke partijen in gesprek te komen over vrede, vei ligheid en kernbewapening. Dit in verband met de invulling van de partijprogramma's voor de kamer verkiezingen van 1981. - We organiseren vredeskursussen, die tot doel hebben meer inzicht te verkrijgen in de verschillende pro blemen die met het vraagstuk van de vrede verband houden. Verder tracht de I.K.V.-kern- Schiedam ook buiten de wijk Groe- noord nieuwe leden te werven om in andere delen van de stad nieuwe kernen te starten. Dus: Mocht U interesse hebben voor het werk van het I.K.V. of U al willen opgeven als lid van onze I.K.V.-kern, dan kunt U zich wen den tot ons sekretariaat: Ad en In eke Uijtdewilligen, Faassenplein 83, Schiedam. Tel. 71.30.56. Ook mensen die niet tot een kerkgenootschap behoren zijn van harte welkom. Hans Vermeulen, v. Beethovenplein 67, 3122 VE Schiedam. Tel. 702924.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1980 | | pagina 13