Eerlijk handwerk vervaardigd in stilte Ambachtelijk atelier Wotra in Bleiswijk Enige atelier voor Gouds plateel ter wereld Het schildersatelier. Schildersatelier Gegoten vazen die zojuist uit de mal komen;duidelijk zijn de randen nog te zien van de mal. De plateelbakkerij te Bleiswijk, met links onder de oven waarin het plateel tot drie maal toe wordt gebakken. En dit is dan het eindprodukt:Gouds mat. Het industrieterrein De Hoefslag te Bleiswijk is nu niet bepaald een plaats waar men een ambachtelijk bedrijf verwacht. Overal recht toe recht aan gebouwen zonder een persoonlijke tint of be drijfsruimten die nog in aan bouw zijn. Ook de entree van het atelier voor ambachtelijke kunst Wotra bv doet niet ver moeden dat achter die strak ke muren de fraaiste voor werpen worden gemaakt. Toch is het de enige plaats ter wereld waar nog het befaam de Gouds plateel wordt ver vaardigd, ook wel bekend on der de naam Gouds mat. Het bedrijf is sinds zes maanden in Bleiswijk gevestigd en moest door uitbreiding van de werkzaamheden uit het meer knusse atelier in Berg- schenhoek verhuizen. „Het is begonnen met het ma ken van houten botervormen Het mcJten van mallen is de basis voor al het aardewerk. Drie bak fases In het schildersatelier wordt al het plateel nog met de hand beschilderd. Foto's: TIM HIELKEMA door Joke van Dijk omstreeks 1970. Louter uit hobby maakte zij die botervormpjes, die we nu overigens nog maken,"vertelt Hans Murk namens Wotra. „Die botervormen werden al snel ge volgd door houten koekplanken en wijnrekken. Er was echter zo veel vraag naar die puur am bachtelijk gemaakte kunstvoor werpen dat besloten werd de werkzaamheden op grotere schaal te gaan verrichten. Het resultaat was vier ateliers in Nederland, die nu weer onderge bracht zijn in dit centrale ate lier in Blei wijk. Met de overna me van het bekende Regina-ate- lier dit jaar kwamen we nogal in de publiciteit, maar onze pro- dukten werden toen al in heel Nederland, Duitsland en de Ver enigde Staten verkocht." Ambachtelijk handwerk blijkt dus zeer gewild, ook in het buitenland en als men ziet met hoeveel liefde en toewijding de produkten ver vaardigd worden begrijpt men die interesse wel. Bij Wotra vindt men "geen machines, want alle produk ten worden van het beginstadium (klei) tot en met de uiteindelijke vorm (Gouds plateel) met de hand gemaakt. Stilte overheerst in dit moderne gebouw en alleen het vrolijke gezang van een der werk nemers onderbreekt die rust. Par ticulieren maar ook grote bedrij ven doen een beroep op het bedrijf voor het ontwerpen van een origi- door TON BREHM neel geschenk. Een blijvend ken merk van het ambachtelijk be- drijf:men kan er bijvoorbeeld tien duizend stuks van een bepaald ontwerp bestellen als relatiege schenk, maar degene die voor een zilveren bruiloftsfeest een origi neel Gouds mat bord met afbeel ding en inscriptie wil laten maken is óók welkom". Als een gipsen mal eenmaal klaar is kan een ontwerp - een vaas, een schotel, een bord of iets anders - in produktie worden genomen. Voor het Regina-blauw beschikt men over de originele mallen uit 1830 maar voor andere voorwerpen worden natuurlijk nieuwe mallen gemaakt. De vloeibare klei wordt in de mal gegoten en kan daarna drogen. Uit de mal gehaald moet- bijvoorbeeld een vaas, goed dro gen voor ze de oven in kan. Als de vaas de oven gehad heeft, de eer ste of bisquitbrand waarbij de vaas tot 1000 graden wordt verhit, kan de glazuur worden aangebracht. Als dit ingedroogd is gaat de vaas opnieuw de oven in waarmee de tweede fase bereikt is. De derde en definitieve fase is het beschilde ren. Een beschilderde vaas gaat voor de derde maal de oven in, wordt tot zo'n 1020 graden verhit en is dan gereed. Het hele proces, de drie bakfasen, neemt ongeveer twintig uur in beslag! Die tweede en derde fase, eerst glazuren en dan beschilderen, is nu het verschil tussen het origine le Delfts blauw en het Gouds mat. Delfts blauw wordt namelijk eerst beschilderd en dan geglazuurd. Het porcelijn is dan helder wit, terwijl het Gouds plateel er mat wit uitziet. Voor beide technieken is echter veel ervaring vereist en de waardering voor Gouds plateel doet niet onder voor het beroemde Delfts blauw. Een tussenfase is het moment waarop de vaas uit de mal komt en moet drogen. De randen van de mal zijn dan nog duidelijk te zien en worden met vloeibare klei bij gewerkt totdat de vaas een glad oppervlak heeft. Ook het drogen is belangrijk, een vaas die te vochtig de oven ingaat kan gemakkelijk springen. bracht. Voor de kenners, het Rosa- rio-motief wordt bij Wotra het meest gebruikt. De geglazuurde voorwerpen komen met een kleine lift in het schildersatelier waar ze kleur voor kleur vorm krijgen. Grote of kleine voorwerpen, het beschilderen blijft een precisie werk dat veel tijd vergt. Het be schilderen van twee vazen kan zo een hele morgen in beslag nemen. Iedere schilder signeert z'n werk, een garantie dat elk voorwerp met aandacht en toewijding tot stand komt! In een kleine ruimte naast de schilders worden beelden in was geboetseerd, de beginfase voor een stenen of bronzen beeld. Uit de was wordt de mal vervaardigd waarin het brons of de vloeibare klei gegoten kan worden. Deze kleinere afdeling is bij Wotra voor klanten met wensen die in brons of steen moeten worden uitge voerd. Behalve dus Gouds plateel en bronzen en stenen beelden wordt er bij Wotra in Bleiswijk ook Mak- kums tegelwerk gemaakt met oud- Hollandse motieven. Tevens heeft Een bijzonder rustig plekje is het schildersatelier, waar de motieven op de produkten worden aange- men een kleine afdeling Poli-por- celijn, 'in verschillende kleuren uitgevoerd aardewerk. In hout is men begonnen en ook nu nog pro duceert men houten botervormen, koekplanken (de „Abraham"), ori ginele brievenbussen, wapenschil den in hoog reliëf en naamborden naar eigen ontwerp. Een hobby is uitgegroeid tot een ambachtelijk bedrijf waar oude technieken nog in ere worden ge houden. Vermeldenswaard zijn de opdrachten van Unicef in het ka der van het jaar van het kind en van Greenpeace voor het vervaar digen van een beeldje van een za- delrob. Op vele terreinen van de aardewerkkunst houdt men zich bij Wotra bezig, en een bezoek aan het bedrijf is zeker de moeite waard. In het najaar kunnen rond leidingen voor groepen worden ge organiseerd. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Wotra bv, Alfred Nobelstraat 5-7 te Bleiswijk, telefoon 01892-33.00.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1980 | | pagina 35