Spiegelreflex Nieuwtjes over fotograferen en smalfilmen Kinderen filmen betekent; Veelzijdige vriend van fotograf en; Waarom is fotograferen zo boeiend? Ieder, die de camera hanteert, zal op die vraag een ander antwoord geven. Veel reacties zijn echter terug te brengen tot het verlangen om de wereld, waarin wij leven, van z'n mooiste kant te laten zien. Een belangrijkmiddel om dit soort foto's te maken is: gebruik te maken van dieptescheppende elementen. Ook de kleuren Verkleinen Veelzijdige vriend Gewoon en breed Een verrekijker Heel dichtbij Veelzijdige camera Een goed voorbeeld van een foto, die met een spiegelreflex camera is gemaakt. Een bescheiden telelens, scherpgesteld op het gezicht van het meisje, zorgt voor een onscherpe voor grond en verte. Daardoor komt het meisje los van de achter grond en staat ze bijzonder markant op de foto. Kinderen zijn filmsterren van nature. Wie een film bekijkt van eigen kinderen of kleinkinderen, van neefjes of buurkinderen, geniet van zo'n rolprent. Voor de makers èn de hoofdpersonen is een film van een jeugd een heel persoonlijk bezit. Een sterk voorgrondelement gebouwen of andere voorwerpen, die in de verte steeds kleiner worden lijnen, die naar de achtergrond verlopen drie voorbeelden die laten zien hoe je foto's meer diepte kunt geven. Ze worden zo gauw groot! Ze moesten altijd zo kunnen blij ven! Ze zijn het huis uit voor je 't weet! Dat zijn drie op merkingen, die vaak zijn te horen als ouders het over hun jonge kinderen hebben. Er blijkt één ding uit: de tijd, dat de kinderen klein zijn is voor vele ouders een gelukkige tijd, die ze graag willen vast houden. Mooi geschenk Is filmen moeilijk? En het afwerken? Is filmen duur? Wat houdt u over? „Je ziet steeds meer mensen met van die mooie kamera's lopen". Dat zei de man, waarmee we sa men stonden te wachten op de aankomst van de optocht van antieke auto's. Zelf hanteerde hij een bescheiden fototoestel, dat in je borstzakje past. Het leek bijna of hij zich veront schuldigde. Meer mogelijkheden Direkt resultaat Het lijnenperspektief Vaagheid als diepteschepper Proef op de som Zo krijgen foto's diepte Hoe krijgen uw foto's de diepte werking, waardoor ze het oog be koren? Er zijn verschillende hulp middelen voor en het is van be lang de belangrijkste er van te kennen. De eerste is: een sterk motief op de voorgrond. Daardoor lijkt er, vooral in landschapsfoto's een afstand te ontstaan tussen de voor- en achtergrond. Zo'n ele ment kan zijn een mens of een boom, wat takken of - zoals op de foto bij dit artikel - een dier. Dat diepteverschil wordt nog ver sterkt door gebruik te maken van de juiste kleuren. Als dat voor- grondelement een overheersend rood karakter heeft en de achter grond veel blauw bevat, dan lijkt het verschil nog groter. Rood is namelijk een opdringerige kleur en blauw geeft de indruk zich te rug te trekken of - zoals dat ook wel wordt genoemd - te wijken. De tweede mogelijkheid om diepte te suggereren is: de motieven naar de achtergrond toe te verkleinen. Ook dat effekt wordt in de foto met de koe benut: de kolossale koe, een kleine molen in de verte en verder weg nog een kleinere. Door gebruik te maken van de verkleinende schaal krijgt zo'n vlak stuk fotopapier vaak een on gekende diepte. En nu komen we bij het camera type dat die wachter op de antieke auto's bedoelde: de „mooie" came ra oftewel de spiegelreflex. Een camera, die steeds meer mensen bekoort omdat-ie zo veelzijdig is en fotografen extra mogelijkheden geeft. Dat komt omdat het len- zensysteem van deze camera ver wisseld kan worden. Een spiegelreflex-camera heeft meestal een standaard lens, die het mogelijk maakt „gewone" foto's te maken. Gewoon wil dan zeggen: zoals de mens z'n omgeving ziet en zoals ook alle andere camera-ty pen de wereld meestal in beeld brengen. Maar als je die standaard lens verwisselt voor een groothoe klens, waardoor er een kortere brandpuntsafstand ontstaat, dan ziet de camera de wereld breder en hoger. Er komt meer beeld op de foto; bovendien is er een be paalde verschuiving in het per spectief, waardoor er, afhankelijk van het onderwerp, vaak boeiende foto's gemaakt kunnen worden. Je kunt die brandpuntsafstand ook verlengen, waardoor de camera ei genlijk een verrekijker wordt. De verte wordt dichterbij gehaald; daardoor wordt het beeldvlak klei ner en ontstaat er dus een kleinere beelduitsnede. En ook hier zijn er speelmogelijkheden, want ook het scherptegebied wordt kleiner, waardoor er voor en achter het motief onscherpe gedeelten on- staan, die het onderwerp een extra accent kunnen geven. Ook dat is mogelijk als je gebruik maakt van bepaalde hulpmidde len: een voorzetlensje, tussenrin- gen of een uittrekbare balg. Dan kun je insecten of bloemen foto graferen en andere motieven van af enkele centimeters scherp in beeld krijgen. Die dichtbij- of ma crofotografie zorgt er voor, dat je bijvoorbeeld met een dia een vlieg griezelig groot op het scherm kunt projecteren. Natuurlijk is de spiegelreflex-ca mera, zeker als je meer lenzen wilt benutten, in 't algemeen duurder dan andere camera-typen. Wie van fotograferen een hobby wil maken en alle mogelijkheden wil benutten, zal ontdekken, dat deze veelzijdige camera daar ook veel voor terug geeft. En dat is waar schijnlijk de oorzaak van het feit, dat steeds meer mensen met juist deze camera de wereld om hen heen in beelden vangen. Straks genieten van nu Gelukkig is er een manier om de jeugd van kinderen vast te leggen. Een filmkamera registreert alle gebeurtenissen uit een kinderle ven op volmaakte wijze. Bewe ging, kleuren en zelfs geluiden worden „genoteerd" en voor altijd bewaard op filmspoeltjes. Je be kijkt en beluistert ze over een jaar en dan zie je hoe zo'n kind is ver anderd. Over vijf of tien jaar blijkt, dat die wens: ze moesten al tijd zo blijven! eigenlijk in vervul ling is gegaan. Ze zijn op de film gebleven zoals ze nu zijn. Ook als ze straks als volwassenen die film van hun kinderjaren bekijken. Ouders, die nu filmen, sparen voor een kostelijk kado. Ze maken straks misschien een samenvatting uit al die kleine en grotere stukjes kinderleven. Dat wordt dan een film van bijvoorbeeld een kwartier of een half uur lang. Deze film van de jeugd krijgt dt kind mee als een heel persoonlijk geschenk wanneer het straks het huis uit gaat. Zo'n jeugdfilm is een bezit, dat een mensenleven lang met zorg wordt bewaard. Een rolprent waarop de mooiste belevenissen, je ouders en vriendjes en vooral: het kleine mensenkind, dat je zelf eens was, weer zichtbaar worden. Geen sprake van, want u maakt die film met recht spelenderwijs. Kinderen zijn immers filmsterren van nature. De moderne filmka mera zorgt verder voor de rest: be licht op de juiste wijze, waar schuwt als er onvoldoende licht is om te filmen en als de film op is. Afstand instellen en film verwis selen geeft geen enkel probleem als het eenmaal is uitgelegd door uw fotohandelaar. Ook dat is, vooral woor wie filmt - om herinneringen vast te leggen, geen probleem. Want dan is het verbinden van die afzonderlijke scènes tot één geheel eenvoudig werk, waarin geknipt en geplakt wordt tot dat verhaal van een jeugd als vanzelf uitgroeit tot een leuke film. Wie het nog extra wil „versieren" met titels, tussentitels en mooie overgangen en ook de bijzondere mogelijkheden van het geluid wil benutten zal meer tijd nodig hebben; wie daar plezier in heeft, zal zich er kreatief in uit kunnen leven. Maar echt nodig is het niet, want veel ouders heb ben die ervaring ook een film met recht-toe - recht-aan achter elkaar gemonteerde scènes is een genot m naar te kijken als daar je kinderen of kleinkinderen, neefjes of buurkinderen een aktieve rol in spelen. De laatste vraag, die beantwoord moet worden: is filmen duur? Een tegenvraag: wat heeft u over voor zo'n onvervangbaar bezit, dat de jaren door steeds waardevoller wordt? U mag het eigenlijk zelf zeggen, want filmkamera's zijn er al vanaf enkele honderden gul- Steeds meer dia-makers Er worden in Nederland steeds meer kleurendia's ge maakt. Een marktonderzoek, dat eind 1979 werd gehouden, heeft aangetoond, dat kleuren dia's nog altijd populair zijn: sinds 1977 steeg het aantal dia makers met bijna 15% en het aantal dia's, dat per jaar wordt gemaakt zelfs met ruim 50%. Foto's van een foto Vroeger was er een kostbaar tussennegatief nodig als men dens tot wat u maar wilt besteden. En het filmen zelf gebeurt ook naargelang u er tijd en geld voor over hebt. Gemiddeld zal men om een kompleet jeugdverhaal te verkrijgen zo'n vier tot zes films per jaar verbruiken. Dat kost inklusief ontwikkelen een bedrag van rond 50.tot 75. Bij geluidsfilmen liggen deze be dragen uiteraard wat hoger. Dat is al verteld. Wat er over blijft is: de vervulling van een wens, die bij veel ouders leeft: de jeugd van hun kinderen voor altijd bewaren. Nog vaak kunnen zien hoe ze zijn geweest zichtbare herinneringen bewaren op een aantal filmspoel tjes, die je kunt bekijken als je dat wilt, een mensenleven lang. een afdruk wilde hebben van een bestaande foto, waar geen negatief meer van beschikbaar was. Nu is het maken van een foto van een foto geen enkel probleem en zijn de kosten bij het normale 9x13 cm formaat, gering. Uw fotohandelaar kan u er alles over vertellen. Steun bij l/30e seconde 't Lijkt een erg korte tijd, maar wie een foto maakt met een belichtingstijd van l/30e seconde heeft kans, dat er tril-- lingsonscherpte ontstaat. Daar om is 't verstandig voor opna men die in l/30e seconde of langer worden gemaakt, een steun voor de camera te zoe ken. Dat kan door de camera op een tafel of paal te plaatsen; beter is een statief te gebrui ken. Toch was dat een denkfout, want elk kamera-type heeft zijn eigen gebruiksdoel. Wie vaak en in al lerlei situaties foto's wil maken van bijvoorbeeld de kinderen of van een dagje uit, die kiest een kassette-kamera zoals die buur man gebruikte. Een echte alledag- vriend, handig om mee te nemen en erg geschikt voor het maken van leuke herinneringsfoto's. Wie aan het gemak van licht en handig de voorkeur geeft, maar wat meer mogelijkheden wil, kiest of bezit een zoekerkamera. Erg kompakt met een meestal au tomatische belichtingsregeling en een afstandsinstelling. Het nega tiefformaat is zo royaal, dat er flinke vergrotingen van zijn te maken. Dan is er de groep van fotografen, die snel het resultaat willen zien. Niet omdat ze ongeduldig zijn, maar om het verrassende effekt, dat je kunt bereikten met zo'n di rekt klare foto. Of om de zeker heid, die zo'n kamera geeft: je weet meteen dat de foto is ge slaagd. Of om iets, dat niet ver plaatsbaar is, toch te laten zien. Of iets wat bewezen moet worden, vast te leggen. Dat zijn de voorde len van de kamera, die fotoplezier a la minute levert. Dat is het derde hulpmiddel om een foto een goede dieptewerking te geven: het laten weg- of naar el kaar toelopen van de lijnen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in een foto van een brug of van spoorrails. Dat „weglopen" is op de foto met de koe ook enigszins toegepast: de witte boterbloemen rechts en het zwak zichtbare hek daarachter vormen een lijn en ze versterken de dieptewerking van de foto. Deze drie elementen samen: sterk voorgrondelement het verklei nen van de elementen naar ach teren en dat weglopen van het hek aan de rechterkant maken sa men dat deze foto erg duidelijk de mogelijkheden in beeld brengt van diepte in een foto. De vierde helper om diepte in uw foto's te kreeëren is: vaagheid. Dat klinkt wat vreemd, maar heeft te maken met het feit, dat nevel en mist naar de achtergrond steeds dichter worden. Als we een foto bekijken waarin de achtergrond nevelig is, „vertaalt" ons oog die vaagheid als een afstand schep pend element. Na dit stukje foto-theorie is er ei genlijk maar één reaktie mogelijk: neem de proef op de som in uw omgeving en met uw eigen kame ra. Maak gebruik van een sterk voorgrondelement. Benut de ver kleinende schaal. Zoek naar verlo pende of naar elkaar toegaande lij nen. Of maak met behulp van mist of nevel „foto's met diepte". Wie dat doet zal nóg meer plezier van zijn (of haar) kamera beleven!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1980 | | pagina 43