New Pop wordt
een traditie
MEDE
Ruim 120.000bezoekers in het Zuiderpark
Van podium naar podium lopen in de zon
fi ii ill i Itfililliil'llillli i'ffillll 'Hir
Van al dat organiseren word je natuurlijk wel moe!
De politie was wel aanwezig maar hoefde nauwelijks op
te treden.
Het vierde New Pop Festival in het Zuiderpark was weer drukker en met meer dan 100.000
bezoekers opnieuw een succes.
Meer bezoekers, meer groe
pen, meer attracties en
vooral meer sfeer kenmerk
ten de vierde uitvoering
van Rotterdam New Pop af
gelopen zondag. Volgens de
politie trok bet popfestival
naar schatting zo'n 120.000
bezoekers en dat was dan
weer een verbetering van
het record van vorig jaar,
toen bet festival voor het
eerst de 100.000 bezoekers
passeerde. De kwaliteit van
de optredende groepen lag
dit jaar volgens velen be
duidend hoger, wat merk
baar was in deinende men
senmassa's die de hele dag
door voor de verschillende
podia stonden te dansen.
Marktkramen
Klapper van de dag
Er was veel aandacht voor de motoren van diverse
motorclubs, zoals de Black Harley's uit Gouda.
iiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiii
Menigeen zocht verkoeling in de vijvers want het was zondag ongewoon warm
De punkers trokken vooral veel aandacht doordat ze
zich groepsgewijs over het terrein begaven.
New Pop 1980, wat een mensenmassa!
ÏS&ST'.
In alle vroegte waren de eerste be
zoekers zondag 7 september al in
het Zuiderpark gesignaleerd, maar
zij moesten tot elf uur wachten tot
het popgebeuren zou beginnen. De
folkgroepen beten weer het spits
af, daar voor één uur 's middags
geen versterkte muziek gespeeld
mag worden. De grote stroom pu
bliek kwam echter pas na het mid
daguur aanzetten. i
Op podium Zuid waren het The
Photo's die als eerste optraden en
ook nu weer was een invallende
groep (voor James White een
ware openbaring. De sfeer zat er
meteen goed in en die werd nog
veel beter toen de opvallende ska-
formatie Bad Manners begon te
spelen. Oude bekende nummers
uit de jaren zestig werden omgezet
in razensdsnelle ska en het veel
koppige publiek kon niet stil blij
ven staan. Deze groep oogstte veel
applaus, vooral toen er een vecht
partij voor het podium ontstond en
zij weigerden door te spelen. In
plat Engels werd de vechtenden te
kennen gegeven dat iedereen er
voor z'n plezier kwam en niet om
te vechten. Bad Maners speelde
pas weer verder toen de vechtpar
tij stopte...!
Omdat Rotterdam New Pop vooral
een festival is waarbij men van po
dium naar podium dient te lopen
waren de aanwezigen constant in
beweging. De keus was vaak moei
lijk, omdat het aanbod op podium
Noord of Zuid, Nationaal I of II,
evenveel kwaliteit bood. Alle
groepen waren interessant en voor
velen was het de eerste kennisma
king met buitenlandse groepen als
The Passions, The Q-Tips of de al
eerder genoemde The Photo's en
met Nederlandse bands als Turf of
Braak.
De pure folk-liefhebber had het
wat gemakkelijker met één podi
um, waar toch maar liefst negen
groepen optraden. Rustiger was
het natuurlijk bij de twee theater
tenten en ouders met kinderen
zochten de voorstellingen in de
speeltuin op. Rust vond men ook
bij het dichterspodium met vele
bekende en minder bekende dich
ters die uit eigen werk voorlazen.
Moeilijk om bij te komen door de
drukte was het Federation of Mu
sic Rhythm Stage, het podium
voor de Surinaamse artiesten. Tro
pische klanken trokken het pu
bliek aan en in de kleine open
plek waar het podium stond was
het echt dringen geblazen.
Bijzonder veel publiek liep zondag
langs de vele kramen op de uitge
breide markt. Een voorbijganger
merkte terecht op dat heel „alter
natief Nederland" daar vertegen
woordigd was! Allerlei groeperin
gen stonden hun standpunten te
verkondigen. Wie de Waddenzee
schoon wil houden kon een sticker
krijgen en de aanhangers van een
Jezus-beweging strooiden rijkelijk
met folders.
Een markt zonder verkopers kan
natuurlijk niet, en er was dan ook
van alles te koop. Met favoriete
popsterren bedrukte t-shirts but
tons (De groep Braak: „Ik draag
een button, ik ben oké!") of stic
kers, het was er allerhaal. De uit-
gehongerden kon men in lange
rijen voor de vele kramen zien
staan. Hamburgers, pizza's, een ha
ring-met-uitjes of een patat-met,
alle deze kramen deden goede za
ken.
Minder goed ging het bij de kra
men waar bier en frisdranken ver
krijgbaar waren. Omdat men eerst
bonnen moest kopen onstonden er
lange rijen die veel dorstigen maar
deed besluiten door te lopen. Voor
al het feit dat men de bonnen een
meter verder aan de tap al weer
moest inleveren was aanleiding tot
menige kritische en zeer rake op
merking.
Wie desondanks toch wat te drin
ken kon bemachtigen spoedde zich
met dat rijke bezit terug naar een
podium, om languit in het gras ge
legen van te muziek te gaan genie
ten. De dag vorderde en het bleek
dat de beste groepen nog moesten
optreden.
Op het podium Noord bewees de
formatie New Music bijzonder in
telligente muziek te maken die
menigeen aansprak. Het optreden
van Dexy's Midnight Runners kon
helaas niet doorgaan en het inval
lende Hazel O'Connor's Megahype
viel - in tegenstelling tot The Pho
to's - goed tegen.
Op podium Zuid verraste UB 40
het publiek met een daverend op
treden dat de klapper van de dag
bleek te zijn. De combinatie van
verschillende stijlen, onder andere
reggae en soul, zorgde voor een
prima sfeer en een dansende me
nigte. De twee grote namen die
hierna optraden, The Ramones op
Noord en Ian Gomm op Zuid,
toonden wel hun klasse maar kon
den niet aan de populariteit tippen
die UB 40 opdeed.
Tegen acht uur 's avonds stierven
de laatste klanken over het Zui
derpark weg en begon het uit ge
heel Nederland afkomstige pu
bliek aan de terugreis. De grasvel
den lagen er bezaait met papier en
allerhande rommel bij. Toen over
al de papiertonnen in brand wer
den gestoken om al de rommel te
vernietigen en de schemering viel,
kwam er een vreemde rust over
het park. Alleen de lege podia en
de verlaten kramen wezen er op
dat kort tevoren nog zo'n 120.000
jonge en oudere mensen hier een
uitstekende dag beleefden.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii