Teleurstelling Honderd jarige Randstad-Edities Foto's: Ronald Stam Randstad-Edities Foto's: Hans Keijzer Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll RANDSTAD FOTO Teleurstelling. Dat is het thema, dat Hans Keijzer koos voor zijn foto's van 1980. En dat moge niet doen vermoe den, dat 1980 voor hem een teleurstel lend jaar is geweest. Het slaat gewoon op die twee platen. De oude atleet naast miss wie-weet-wie, sjouwt wat moedeloos voort. De foto van prins Claus gaat eigenlijk over hetzelfde. Op het golfterrein wordt hem verteld, dat er wat foutjes zijn gemaakt bij de ope ning van het golfterrein. Ronald Stam had het afgelopen jaar ook een aardige ervaring. Fotografeer de een oude man van honderd jaar jon ger leek. En niet van gisteren ook, want zijn eerste vraag was lachend: „Wat le vert het op". Dat was lachen. En een leuke klus voor Ronald, want over het algemeen betekent het fotograferen van honderd jarigen een routine klus jes, waarbij slechts af en toe aan de honderd jarige uit het verhaal van Godfried Bomans gedacht wordt. Ronalds tweede plaat is een vrij harde. De jongen op krukken, die wanhopig tracht de mariniers bij te houden. Het amper bij kan houden, maar dapper volt houdt. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Je ziet ze vaak, maar dikwijls heel kort. De fotografen van de Randstad Foto dienst, zoals de fotoredaktie van Rand stad Edities officieel genoemd wordt. En dat kan ook moeilik anders want vaak is het druk en het leven van een persfotograaf is jachtig. Zeker nu het aantal edities, waar de Randstad Fotodienst voor werkt steeds groter wordt. Het komt er op aan op de juiste tijd op de juiste plaats te staan. Geen wonder dan ook dat de commu nicatie optimaal moet zijn. Niet voor niets beschikt de dienst over semafoons en mobilofoons. Over een centrale, waar de laborant/fotograaf als een spin in het web zit. De telefoon aan- lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll neemt, de films uitwerkt en de afge drukte foto's distribueert naar de di verse redacties in het gebied. En weer nieuwe opdrachten van die redacties aanneemt. Hebben we het nog niet over de nabe- stellingsdienst. Hebben we het nog niet over de vrije nieuwsgaring, want rij dende door het gebied op weg, naar wat dan „de klus" wordt genoemd, zie je natuurlijk ook wel eens het een en ander en als goed fotojournalist denk je dan „Mooi meegenomen". Sterker nog: juist die vrije nieuwsga ring, dat „zien en maken" vormt een belangrijk deel van hun dagelijks werk. Als een Randstad fotograaf een leuke serie foto's weet te maken, zal hij zo'n kans zeker niet laten liggen terwijl fo tografen die voor dagbladen werken, meer „vastgenageld" worden op „één foto en wegwezen". Die specifieke huis aan huis-fotografeninbreng kunt u bij na wekelijks tegenkomen in de diverse edities. Het is een aparte afdeling geworden, ressorterend onder de centrale redactie in Delft. Vijf man sterk en wie bedenkt, dat er tien jaar geleden nog slechts één fotograaf in een piepklein gebiedje rondreed, constateert, dat de fotodienst is meegegroeid. Meegegroeid met de uitgeverij, die nu wekelijks vele duizenden Randstad Edities huis aan huis in bijna heel Zuid Holland in de bus laat glijden.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1980 | | pagina 44