Droom wordt
niet gauw werkelijkheid
Éu* mki*
mm
De weg naar
charme,
schoonheid en
gratie
geplaveid met
zweet en tranen
tttÉtttHÊÊnmimatmimÊÊmmmmtmtÊÊÊmmmmmtimmm
Leraren, leden van de toelatingscommissie, bezien wat je tot nu toe al geleerd hebt. Reportage Corrie Stuivenberg/Foto's Europress Lisse.
Het Nationale Ballet, droom voor velen.
Al weet je dat slechts weinigen het halen.
inhoudt, maar door het zien van
een voorstelling, of op de televisie
komt dan de wens naar boven om
ook te mogen gaan dansen.
SPORT
Veelal wordt deze wens ingewilligd,
door de kinderen bij een ballet
school in de buurt les te laten ne
men. En dan blijkt zeer vaak dat
deze dans „sport" de kleinste mens
jes in de ban van gratie en gevoel
kan brengen. In zo'n school worden
op heel gedisciplineerde wijze, de
eerste beginstappen gezet van het
ballet en het ritmegevoel bijge
bracht om zo al dansend je fanta
sieën tot uitbeeldende werkelijk
heid te maken. Qok heel verlegen
kinderen ziet men hier, samen met
de docente loskomen en onderwer
pen met eigen expressies naar vo
ren brengen. Heel dikwijls uit zich
vervolgens de wens om een oplei-
liiifiagiig
ding voor toneeldansen te gaan vol
gen.
BEROEP
Dit toneeldansen heeft zich de afge
lopen kwart eeuw in Nederland
ontwikkeld tot een volwaardig be
roep, onze grote gesubsidieerde ge
zelschappen zoals Het Nationale
Ballet, Het Nederlands Danstheater
en Het Scapino Ballet genieten
daarbij een brede publieke bekend
heid, die tot ver over onze grenzen
reikt. Helaas is over de opleiding
tot dat beroep nog maar weinig be
kend, waarbij komt dat ook in
dansvakonderwijs de afgelopen ja
ren veel is veranderd.
Dansen, en vooral toneeldansen
vraagt tegenwoordig aanzienlijk
meer dan alleen een natuurlijke
aanleg om sierlijk, ritmisch en in
goede harmonie te kunnen bewe
gen. De toneeldansers van nu zijn
wat dat betreft wel wat te vergelij
ken met de moderne topsporters:
aanleg alléén is niet meer voldoen
de, een grote technische beheer
sing, een stijlzuivere uitvoering, een
goede fysieke conditie worden al
even zeer vereist. Of anders gezegd:
toneeldansen is een specialisatie ge
worden, een specialisatie waarvoor
een jarenlange en intensieve oplei
ding noodzakelijk is.
HEEL JONG
Voorwaarde voor een dansvakstu-
die is, dat er vooral op jonge leef
tijd mee wordt begonnen. In de
grote buitenlandse balletscholen is
vroeger uitgebreid geëxperimen
teerd om een dansvakopleiding op
oudere leeftijd (vanaf 14 jaar) te
starten. Al deze experimenten ble
ven echter zonder resultaat, kenne
lijk moet een gerichte dansvakstu-
die juist op erg jonge leeftijd wor
den ingezet, omdat het aanpas
singsvermogen en de flexibiliteit
van het lichaam dan nog het
grootsts is. Een leeftijd van zo'n
tien, elf jaar bleek daarbij in de
praktijk het meest geschikt.
Kandidaat-leerlingen kunnen in
principe tot de dansvakopleiding
worden toegelaten, indien zij onder
wijs gaan volgen in het vijfde of
zesde jeerlaar van het basis-onder
wijs, danwel in het eerste (of bij uit
zondering tweede) leerjaar van het
algemeen voortgezet onderwijs.
Om tot de gecombineerde school-
/dansvakopleiding te kunnen wor
den toegelaten, moeten de kinderen
aan de drie volgende voorwaarden
voldoen: geschiktheid tot het vol
gen van het basis en het algemeen
voortgezet onderwijs. Geschiktheid
tot het volgen van het dansvakon
derwijs. De geschiktheid voor het
dansonderwijs moet blijken uit een
tweetal audities, een zgn. eerste au
ditie, gevolgd door de slotauditie,
die in de studio's van het Konink
lijk Conservatorium te' Den Haag
worden afgenomen.
Een lichaam van tien, elf jaar blijkt het meest geschikt.
Jaarlijks komen er honderden naar de auditie.
DEN HAAG In de afgelopen ja
ren is toneeldans of ballet zeer po
pulair geworden. Was vroeger bal
let een soor kunst waar, naar men
zei, alleen zeer aparte figuren aan
mee deden, ballet nu, trekt pu
bliekelijk grote belangstelling. Om
de oorsprong van de balletkunst in
de geschiedenis van de dans in Eu
ropa op te sporen moet men terug
gaan tot de 15e eeuw, toen de
Spaanse „Morisca" (dans) werd op
genomen in de grote feesten die in
de begintijd der renaissance in Ita
lië zo populair waren; hier ging
voor het eerst het schouwspel sa
men met de dans. Allengs werd de
inhoud van deze dans algemener en
werd de grondslag gelegd voor het
ballet.
De liefde voor het ballet sluimert
vaak al op heel jeugdige leeftijd bij
veel kinderen. Zelf begrijpen ze
soms nog niet wat dit wel allemaal
Beide audities moeten met gunstig
resultaat worden afgelegd. Het is
voor het volgen van deze audities
niet noodzakelijk dat al eerder dan
slessen werden gevolgd. En ten
derde: een medische keuring. Een
zgn. aanstellingskeuring bij de