HOE MAKEN WE EEN PALMPAAS? HOE ZAG DE KUNSTENAAR "CHRISTUS"? EEN FEESTELIJK PAASMENU MAAK UW BROODHAANTJES EENS ZELF CHRISTUSFIGUUR IN DE BEELDENDEN KUNST DE FIGUUR van Christus heeft altijd een belangrijke rol in de beel dende kunst gespeeld. In de loop der eeuwen hebben talloze beeld houwers en schilders getracht hem uit te beelden. Doch het is zeer waarschijnlijk dat er geen enkele beeltenis Christus weergeeft zoals hij in mensstadium er heeft uitgezien. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in het feit, dat er geen enkel portret van Christus bestaat, vervaardigd door een van zijn tijd genoten. Zelfs ontbreekt een nauwkeurige beschrijving van zijn uiter lijk. Wel bestaan er enkele legendarische portretten van hem, toege schreven aan tijdgenoten (Nicodemus en Lucas), maar deze hebben geen historische betekenis en hun authenticiteit wordt niet erkend. CHRISTUS MET EN ZONDER BAARD -8J' JW-IAct ÖAC&&0W 05 AHKDA<r OfUaBOATg 3WU3M T3'-l HET van tevoren bedenken wat voor een menu u met een feestda gen op tafel zet is over het algemeen een probleem. De meeste huisvrouwen beschikken over voldoende ervaring zodat het ze steeds lukt om een feestelijk etentje samen te stellen. Maar wij willen het u toch eens gemakkelijk maken. Wij hebben voor u een speciaal paasmenu samengesteld. Het hoofdgerecht is natuurlijk met eieren klaargemaakt en u zult merken dat dit een heel smakelijk gerecht is en zeer eenvoudig om klaar te maken. DE OUDE CHRISTELIJKE schrij vers verkeerden in het onzekere waar het Christus' uiterlijk betrof. Dat er helemaal geen afbeeldingen uit die tijd bestaan, is overigens gemakke lijk verklaarbaar. De eerste chris tenen wensten zelfs geen beeld. Zij wilden zich op dit punt duidelijk dis- tanciëren van de heidenen, die beel den aanbaden. En zo zou het gedu rende de eerste drie eeuwen van het christendom blijven. In die tijd ontstaat - tekenend ge noeg - geen enkele afbeelding van de Verlosser. Christus werd alleen voor gesteld door symbolische tekens zo als het lam, de vis, de adelaar, de wijnrank, het schip. Men nam genoe gen met oudtestamentische en zelfs mythologische figuren als symbool. Dergelijke symbolische voorstellin gen zouden zich trouwens nog heel lang handhaven, ook later toen het kruis kwam en er afbeeldingen van de Heiland werden gemaakt. Pas in de derde eeuw van onze jaartelling verschijnen de eerste af beeldingen van Christus, die overi gens geenszins beantwoorden aan de portretten van latere kunstenaars. In deze eerste afbeeldingen van de HET is ook leuk om zelf het palm- paasfeest' in ere te houden, zeker als u nog kleine kinderen hebt. En zo'n palmpaasstok zelf maken is echt niet zo'n kunst en een leuke bezigheid. En u bezorgt uw kinderen een paar fijne en creatieve uurtjes. Als #de palmpaasstokken klaar zijn willen de kleine kinderen ze vaak zelf houden. Maar de grote kinderen geven ze graag aan oma of opa of iemand zo maar uit de buurt die ze hier dan oolj een enorm plezier mee doen. WAT HEEFT U ALLEMAAL NODIG: BROODHAANTJES, stokken van ongeveer 80 en 40 cm, twee kleuren crêpepapier, plakband, touw. naalden, lekkernijen zoals: appels, Heiland wordt Christus afgebeeld als jongeling zonder baard. DOOR DE EEUWEN HEEN. DE CHRISTUS met baard is ver moedelijk afkomstig uit het oosten en is tenslotte de bekende figuur ge worden. Maar tot diep in de twaalfde eeuw zouden vele kunstenaars Chris tus nog zonder baard afbeelden. Het meest opvallende feit is, dat iedere tijd Christus op zijn eigen ma nier uitbeeldde. De byzantijnse kunst zocht vooral majesteit in de figuur. Dit trachtte men onder meer te berei ken door aan Christus keizerlijke insignia te geven Ook in het westen vinden we hier trouwens wel enkele voorbeelden van. Fraai voorbeeld is het timpaan van het kerkportaal te Chartres. De gotische stijl wenste vooral ernst en schoonheid in de afbeelding te leggen. Hier treffen we veelal Christus met korte baard en zeer fraai van vorm. De vroege renaissan ce zoekt een compromis tussen byzantijns en gotiek, maar streefde naar mildheid en expressie. De latere renaissance geeft weer een ander type te zien. Befaamd is het klassie ke type van Michelangelo, zoals hij dit heeft aangebracht in de Sixtijnse kapel. Het opmerkelijke is dat Chris tus hier weer zonder baard is ge schilderd. VAN ALLE TIJDEN... ZO ROND de zestiende eeuw gaan de kunstenaars vooral zorg besteden aan de volmaakte lichaamsvorm. De voorstellingen worden fraaier, de techniëk volmaakter, maar zij boeten wel in aan spiritualiteit en uitdruk kingskracht. Toch komen enkele kunstenaars wel degelijk tot een per soonlijke visie op de Christusfiguur. Genoemd moet worden de heroïsche Christus van Rubens. Overtuigender, vooral ook in psychologische zin, zijn de portretten van Rembrandt, die een echt lijdende Christus wist af te beelden. In de tijd van het neo-classicisme, de eerste helft van de negentiende eeuw. creëerde Thorwaldsen een ze genende Christusfiguur, die uit artis tiek oogpunt niet zo bijster werd ge waardeerd, maar die bij het grote publiek goed ontvangen werd. Dit beeld van Christus met lang haar en korte baard, die de handen zegenend uitstrekt, werd het alom bekende Heilige Hartbeeld. Het blijft echter een feit, dat geen twee afbeeldingen van Christus gelijk zijn. Iedere kunstenaar legt er zijn eigen idealen in. En daarom mogen we eigenlijk blij zijn dat er geen historische afbeeldingen van Christus bestaan. Zijn beeld zou dan star en stabiel zijn. Nu zien we in de beeldende kunst uit verschillende eeuwen een Christus van alle tijden oprijzen, dynamisch en passend in elke vorm van tijd, een levend beeld voor nu en de toekomst. (Nadruk verboden) krentebroodjes, sinaasappels, man darijnen. vijgen, zachte snoepjes, krakelingen, pinda's en snoepeitjes met een gaatje in het midden die speciaal voor deze gelegenheid gemaakt worden. Nu wat grote richtlijnen. U maakt een kruis van de stokjes. Dan knipt u dunne reepjes van het crêpepapier, en u wikkelt twee kleuren tegelijk om de stokken en zet de uiteinden vast met plakband. De kinderen laat u vast kettingen maken van de lekker nijen die u in schaaltjes heeft ge daan zodat ieder kind zijn eigen schaaltje heeft. Dat is prettiger voor de kinderen en voor u. Het is aan te raden voor het rijgen van de kettingen grote stompe naal den te gebruiken, deze gaan ook makkelijk door de pinda's. IN HET MIDDEN ALS garen gebruikt u heel dun touw, dik nylongaren of vissnoer. De sinaasappel of appel maakt u vast in het midden van het kruis, dit in ver band met het evenwicht en het dragen. Als laatste zet u het palmpaas- haantje op de stok, anders is het al stuk voordat de kinderen er een stap mee gelopen hebben Als u eenmaal met de kinderen zo druk bezig bent zult u zien dat er heel wat leuke ideeen uit de bus komen en dat de palmpaasstokken er heel gezellig uit gaan zien leder kind vindt "zijn" palmpaas altijd het mooist. En dat vindt u natuurlijk ook! GEVULDE TOMATEN 4 tomaten, slabladen, zout, peper, 100 gr. garnalen, 1 zoete sinaasap pel, 3 eetl. mayonaise, 1 scheut Cointreau. De tomaten wassen en er een kleine deksel afsnijden. Uithollen en de tomaten van binnen met zout en peper bestrooien. De garnalen en het in stukjes gesneden vruchtvlees van de sinaas appel vermengen. De mayonaise op smaak maken met zout en peper en de Cointreau. Dan vermengen met de garnalen en de sinaasappel. De to maten vullen en op slabladen neer zetten. Garneren met een schijfje sinaasappel en een paar garnaaltjes. Bestrooien met bieslook. HELDERE KIPPEBOUILLON 500 gr. kippepoulet, 150 gr. schen kelvlees, 2 liter water, ui, wbrtel, peterselie, foelie, rozemarijn, peper korrel, 2 kippebouillontabletten, zout, klein blikje bleekselderie, V» blikje extra fijne doperwtjes. HET kippepoulet met het schen kelvlees opzetten met het water, de kruiden, bouillontabletten en even tueel wat zout. Het geheel in 1Vi uur gaar koken. Het vlees eruit halen en van het bot ontdoen en voor vulling bewaren. De bouillon zeven, en de in fijne reepjes gesneden bleekselderie en de uitgelekte extra fijne dop erwten toevoegen. Opwarmen met de stukjes vlees. PAASOMELET 600 gr. tuinbonen, V/2 ons gerookt ontbijtspek (dun gesneden), 150 gr. champignons, 3 eetlepels peterselie, mespuntje bonekruid, mespuntje nootmuskaat, 4 eieren, 1 eetlepel maizena, zout en peper, 40 gr. boter. Gebruik voor dit gerecht uw grootste koekepan. Kook de tuin bonen op uw eigen manier. Kruid ze met wat bonekruid, zout en een mes puntje nootmuskaat. Was de champignons en snijdt ze in plakjes, bak het ontbijtspek en de Benodigdheden: 500 gr. bloem, 10 gr. zout, 20 gr. gist, 2V» dl melk, 75 gr. boter of margarine, 1 ei en 1 eiwit. DE bloem en het zout goed vermengen; een kuiltje in de bloem maken, hierin het ei breken. De gist aanmengen met lauwe melk en de gesmol ten boter in het kuiltje schen ken. De massa dooreenroe- ren, kneden en slaan tot een soepel deeg ontstaan is. Het deeg op een tamelijk warme, vochtige, tochtvrije plaats laten rijzen ('/2 a V» uur). Het bakblik in een zeer hete oven plaatsen 240°C) en snel champignons in de boter knapperig bruin. Klop de eieren flink op met zout, peper en maizena. Dit eimengsel giet u over het spek en de champignons en u tempert het vuur tot de laagste stand. Doe het deksel op de pan en laat het eiergerecht stollen. Als de pannekoek gaar is legt u hem voorzichtig op een voorver warmde platte schaal en u snijdt de helft in repen. U stort de tuinbonen op de dichte helft van de pannekoek en legt de repen er als een waaier overheen. Hierover strooit u de ge hakte peterselie. Garneer het gerecht met tomaat en komkommer. Dien hierbij Pomes a la Parisienne, kom kommer en aardappelcroquetjes op. VLA MET GEMBER 30 gr. maizena 35 gr. suiker, 1 ei, I melk, Vvanillestokje, 100 gr. gember, 1 dl. gembernat. HET ei met iets suiker uitroeren, het mengsel met wat koude melk ver dunnen, de maizena en de overige suiker toevoegen. De rest van de melk met het opengesneden vanille stokje aan de kook laten komen en 20 a 30 min. laten trekken. Al roerende in het eimengsel een gedeelte van de hete melk gieten, daarna in de rest van de melk roerende het warme eimengsel erbij gieten. Nog steeds roerende, de massa aan de kook iaten komen en van het vuur nemen als ze juist kookt. De gember op 1 nootje na in kleine stukjes snijden en deze met het gembernat door de vla roeren. De vla in glazen schaaltjes doen en gar neren met plakjes gember. Lees het gehele recept goed door voor het koken; zet alle ingrediënten bij elkaar alvorens te beginnen. Als u de paasomelet om een of andere reden nog even warm moet houden kunt u de schaal bedekken "met aluminium folie en in een matig war me oven plaatsen maar niet langer dan 20 minuten. Smakelijke Paas dagen! RITA DE JONG gaar en bruin laten worden (10 a 15 minuten). Met een kwastje bestrijkt u nog even de bovenkant van de haantjes met eiwit zodat ze mooi gaan glanzen. Plaats ze nog enkele minuten in de nog hete oven en daarna op een rooster uit laten dampen. RITA de JONG ■t T»-ip"-n pi' 'Hi iKutix ••tviie iniMWil.jiiuJK: De Vlaamse schilder Jan van Eyck die in 1441 stierf, schilderde Christus met een korte baard. PALMZONDAG is de zondag voor Pasen waarop het verhaal van Matteus gelezen wordt. Palmtakken worden gewijd en rondgedeeld ter herinnering aan de intocht van Jezus in Jeruzalem. En de Goede Week wordt ingeleid. Hiervan stamt de Palmpaasstok. In wezen is het een verkleinde meiboom en het "palmhaantje" of "haantje pik" een levende vogel. In vroeger tijden werden de palmen in de kerk gezegend. Traditioneel gaat dit gebruik achteruit maar het herleeft in de grote steden waar kinderen hun zelf versierde palmstokken in pro cessie ronddragen. Om ze daarna naar ziekenhuizeo.of bejaarden centra's te brengen. VEEL PLEZIER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1981 | | pagina 21