de groothoeklens zorgt voor een rnime blik s via uv tv op bezoek in een doka filmen video:twee goede vrienden een boekje open over diaseries Eigenlijk is het een logische zaak: hoe dichter u een brilleglas bij uw oog houdt, fioe meer u er, in de breed te en de hoogte, door kunt zien. Dat geldt ook voor uw kamera: een korte lens zorgt voor een ruime blik. Zo'n lens heeft een grote beeldhoek, zegt de vakman en heet dus: een groothoeklens. Welke mogelijkheden heeft die lens? En hoe kun je hem benutten bij het maken van mooie foto's? Hier is het antwoord. Misschien hebt u dat altijd al willen doen: rondkijken in een donkere kamer. Gewoon uit nieuwsgierigheid wat daar gebeurt of omdat u eigenlijk zelf ook zou wil len beginnen met het vergroten van uw eigen foto's. Die kans voor een persoonlijk bezoek onder leiding van een goede gids is er. Want begin april gaat Teleac via uw televisiescherm op bezoek in een doka. •ver diaseries hcnsgöte Er zijn mensen, die denken dat de nieuwe video techniek een snelle overwinning zal behalen op het van ouds bekende smalfilmen. Dat is een misverstand. Vi deo is namelijk geen vijand van de smalfilmers, sterker nog: de laatste ontwikkelingen geven duidelijk aan, dat filmers in de toekomst - dank zij de mogelijkheden van de video - méér plezier van hun films en hun kamera zullen gaan krijgen. iM i?J \[\cV'K v rrni* t 3J r c>c1 -a -. t ~T* iV.i All k - -- I fp'ii Vt'H Eerst even iets over de kamera, die nodig is voor een groothoek lens. Dat moet een kamera zijn met een verwisselbaar lenzen- systeem, want alleen dan kun nen er, behalve een gewone standaardlens, ook andere len zen op worden aangebracht. De spiegelreflexkamera heeft zo'n verwisselbaar lenzensysteem en dat is de reden, dat dit kamera type bij veel fotografen erg po pulair is. Ze werken dan, afhan kelijk van het onderwerp, met een gewone, een groothoek- of een telelens. Enkele voorbeelden U wilt tijdens een stadswande ling, een bijzonder gebouw of een kerktoren fotograferen, maar u kunt niet zo veraf gaan staan, dat u het hele bouwwerk op de foto krijgt. Met een groot hoeklens lukt dat wel. Of: u wilt in de kamer een foto maken van een groot onderwerp. Bij een standaardlens kunt u niet ver genoeg achteruit, maar de groot hoek kan, ook op die korte af stand, het onderwerp wel hele maal in beeld krijgen. Bij landschappen Ook bij het maken van land schappen kan een groothoeklens zinvol gebruikt worden om de weidsheid van een panorama weer te geven. Een goed voor beeld is de foto van de twee paarden op de dijk. Indruk versterken Een heel ander resultaat geeft de foto van het jongetje in de tele fooncel. Hier geeft de groot hoek vanaf deze korte afstand zowel de grond als de onderkant van het plafond weer. Door van de zijkanten iets weg te nemen wordt het effekt van dat bijna onbereikbare telefoontoestel nog versterkt. V erandering van perspektief De groothoeklens bekijkt niet alleen alles ruim maar kan ook op een andere manier voor een bijzonder resultaat zorgen. Dat komt door de eigenschap, dat bij gebruik van een groothoek lens de voorgrond een wat zwaarder aksent krijgt en de achtergrond naar achteren Een grote scherptediepte kan een voordeel zijn. Een bepaald effekt versterken. ook dat kan met de groothoek lens. Misschien hebt u hem al ont dekt: de Teleac-kursus "Foto graferen en filmen", die in deze maanden wordt uitgezonden. Elke maandag van 18.27 tot 18.57 uur is er op Nederland 2 een uitzending, die op de woens dagavond erna wordt herhaald van 23.00 tot 23.30 uur. Prak tisch gerichte informatie, die kamerabezitters wil helpen om betere foto's en films te maken. Foto/doka en^ilm De kursus bestaat uit drie delen: eerst zes lessen over fotografie, dan twee afleveringen over het werken in de donkere kamer en als afsluiting vier lessen, die ge heel aan smalfilmen worden be steed. De donkere kamer in Op 6 april (en in de herhaling op 8 april) staat een bezoek aan de zwart/witdoka op het program ma. Onder leiding van foto leraar Pieter JVijmans gaan we kijken hoe zo'n doka is inge richt en welke spullen je er voor wijkt. Er ontstaat daardoor een lichte vertekening van het per spektief, waar je als fotograaf leuke dingen mee kunt doen. Grote scherptediepte En dat is dan het laatste plus punt van de groothoeklens: je kunt er niet gemakkelijk on scherpte foto's mee maken om dat deze lens over een grote af stand alles scherp ziet. Dus: scherpte op korte en op lange afstand. En dat kan, vooral als er voor scherpstellen nauwelijks tijd is, een groot voordeel zijn. Veelzijdige lens Het blijkt, dat de groothoeklens veel mogelijkheden geeft en dat steeds meer amateurfotografen er graag mee werken. Wanneer u beschikt over een kamera met een verwisselbaar lenzensy steem: praat toch eens met uw foto-adviseur over de veelzijdi ge "groothoek", die u helpt om de wereld om u heen erg ruim te zien. nodig hebt. Dan gaan we echt aan het werk: we maken een proefbelichting, zien het effekt daarvan, bepalen de belichtings tijd en maken de definitieve op name. We leren de mogelijkhe den om foto's mooier te maken. En we zien ook hoe een film wordt ontwikkeld. Werken in kleur Dat gebeurt in de volgende les, die op maandag 13 en woensdag 15 april zal worden uitgezon den. Ook hier bekijken we eerst wat er nodig is. Dan wordt ver teld welke methoden er zijn en wat er precies gebeurt voor we zo'n fraaie kleurenfoto in han den houden. Die foto kan wor den gemaakt van een negatief, maar ook van een dia. En we ontdekken, dat de kleuranalyser het werken in de doka, dat vroe- Er zijn - zegt Hans Götze, de schrijver van het boekje "Over diaseries" - een paar manieren om je impopulair te maken. De meest doeltreffende is het zon der onderbreking vertonen van de vierhonderdachtendertig dia's van uw laatste vakantie. Over dia's Om u dat te besparen, schreef Hans Götze dit boekje. Het be gint met een hoofdstuk over de projektor en de overvloei-appa- ratuur. Het gaat daarna over het maken van de dia's zelf en het reproduceren er van. Over de mogelijkheden om dia's te verbeteren en over het opnemen van titels. Ook de beeldopbouw en de z.g. richtingtendens ko men ter sprake. En over series Dan begint het rangschikken van het materiaal, het samen stellen van het kommentaar, de beeldvoortgang en het ritme. Het "verhaal" komt ook ter sprake, waardoor al die dia's tot één geheel worden samenge bracht. Ook het maken van een geluidsband en de behandeling van kommentaar en muziek worden besproken. En als laat ste hoofdstuk is er het onder werp "projektie" en alles, wat daarmee heeft te maken. Zeer nuttig Het boekje met de simpele titel "Over diaseries" bevat slechts honderd bladzijden. Wie het leest staat versteld over wat Hans Götze in dit korte bestek aan informatie heeft kunnen verwerken. Het boekje is een duidelijke handleiding voor het maken van een dia-show en wie voor dit onderwerp belangstel ling heeft, zal er erg veel uit kunnen opsteken. ger een nogal tijdrovend en lastig werk was, zoveel gemak kelijker heeft gemaakt, dat je nu in een kleurendoka met erg veel plezier kunt werken. Boeiende hobby Tijdens deze tweevoudige "ex- kursie" in een donkere kamer zult u ontdekken, dat vergroten in zwart/wit of in kleur een erg boeiende hobby is, waar je ook in kreatief opzicht veel plezier aan kunt beleven. En dat nieu we materialen en technieken er voor hebben gezorgd dat je» ook als beginnend amateur, met zo'n eigen doka alles uit je foto's kunt halen, wat er in zit. Een handleiding Wie deze lessen heeft gevolgd en wellicht ook (een deel van) de fotolessen, zal behoefte hebben aan de schriftelijke begeleiding, zoals deze is verwerkt in het kur- susboek "Fotograferen en fil men". Dat kursusboek is, ook voor kijkers, die misschien niet alle lessen hebben gevolgd, op zich een waardevol boek. Het bevat een zeer uitvoerige bege leiding van de kursus, een "Foto/filmwijzer", een strip boek "Fotograferen en filmen met Jan, Jans en de kinderen" en ander nuttig informatiemate riaal. Het is, zolang de voorraad strekt voor een bedrag van 42,50 verkrijgbaar bij de foto- handel. Het Teleac-kursusboek kan ook besteld worden via giro- nr. 440 2900 bij "Fotograferen en filmen" in Nijmegen. Foto 's worden gemaakt met een kamera. Maar soms krijgen fo to's in de donkere kamer net dat extra aksent of kontrast, waar door ze bijzonder worden. Deze foto is daar een voorbeeld van. Aan het werken in de zwart/wit- en de kleurendoka wordt in twee boeiende lessen in de Teleac- kursus "Fotograferen en fil men" op 6 en 13 april veel aan dacht besteed. Deze inleiding vraagt natuurlijk wel enige toelichting. Een toe lichting, die begint met een ver gelijking tussen beide systemen, waarbij met name de vaak erg optimistische reklame voor vi- deo dient te worden terugge- C bracht tot de werkelijkheid van vandaag. Smalfilmen is volwassen Dat is het eerste, dat opvalt. Ieder, die een filmkamera han teert, kan goede opnamen ma ken, die op elk merk projektor een feilloos beeld opleveren. In de loop van tientallen jaren is het filmsysteem geperfektio- neerd; ook het geluid hoort er bij en het monteren van een film is mogelijk voor elke filmer. Montage is zelfs een onderdeel dat het filmen extra aantrekke lijk maakt en vereist geen bij zondere kennis of gekompli- ceerde apparatuur. Hoe volwassen is video? Het antwoord op deze vraag is niet zo positief, want video is nog volop in ontwikkeling. Elke fabrikant brengt zijn eigen sy steem, waarbij van uniformiteit nog geen sprake is. Er bestaat verder op dit moment nog geen enkel video-systeem, dat zo een voudig is dat het zelf maken van gemonteerde films mogelijk is. Met andere woorden: video is, zeker als je het met filmen ver gelijkt, nog lang niet volwassen en het zal - zeggen de vakmen sen - nog jaren duren voor het in dit opzicht zover zal zijn. Twee dingen Video is vooral bedoeld om ge bruikt te worden voor het vast- In bijgaand artikel zet onze filmmedewerker de huidige mo gelijkheden van smalfilmen en video naast elkaar. Zijn konklu- sie: film nu, want ook op dit moment gebeuren er dingen, die je later graag weer wilt zien. Op deze foto's: kinderen in aktie, ideale onderwerpen voor enkele leuke filmscènes. leggen van televisie-beelden en het is - in kombi natie met een televisietoestel - ook nu al een kostelijk bezit. Het stelt de kij ker in staat TV-programma's te bewaren voor een later tijdstip of om professioneel gemaakte films via het televisietoestel zelf weer te geven Video is in eerste instantie niet gemaakt «oor ama teurs die zeif opnamen willen maken. Op dit moment doet een filmkamera dat nog steeds per- fekter voor wat techniek en kwaliteit hetreft. Nieuwe kansen Toch kunnen smaifilmers en fo tografen ook nu al veel plezier beleven aan de video-appara- tuur. Wie namelijk beschikt over films van het eigen gezin, bijvoorbeeld van een vakantie, kan deze laten overschrijven op een video-band. De kosten daarvan zijn bescheiden en het is verrassend om straks zo'n film te projekteren op het eigen televisietoestel. Hetzelfde geldt voor dia's: ook deze kunnen, eventueel als diaserie, op de beeldbuis worden weergegeven als ze op een videoband zijn overgeschreven. Uw fotohande laar kan u daar alle informatie over geven. Nu filmen Wie zich verdiept in de ontwik keling van video, in de veelheid van systemen en wie de voort durende vernieuwingen ziet van bestaande apparatuur, die weet één ding heel zeker: het zal nog vele, vele jaren duren voor vi deo echt volwassen is. Dat bete kent, dat wie vand&Ag het leven van zijn of haar gezin wil vast leggen, zal kiezen voor de film- kamera. Want nu zijn uw kin deren klein. En nu gebeuren er dingen, die belangrijk zijn.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1981 | | pagina 62