Jaarverslag van de commissie communicatie 1980-1981 Jaarverslag commissie pastorale zorg Parochianen en gasten Uittreksel van de verslaggeving van Commissie Maatschappelijk Welzijn periode 1-5-80 tot 1-5-81 HET NIEUWE STADSBLAD PAGINA 31 WOENSDAG 3 JUNI1981 binnenstadskerk uitgave voor de Rooms Katholieke binnenstadsparochie St. Liduina O. L. Vr. Rozenkrans, Schiedam. - Redaktie-adres: Rotterdamsedijk 320, Schiedam. Telefoon 263093 De commissie communicatie (C.C.) is na 6 jaar weer nieuw leven ingeblazen. In het voorjaar van 1980 is een start gemaakt met 4 leden, die zich als eerste doel stelden: oriëntatie van wat er leeft en gedaan wordt binnen de parochie-gemeenschap. Tijdens deze onderzoekperiode hebben 2 le den zich teruggetrokken, omdat zij zich niet konden uiten binnen deze commissie. In de loop van het jaar zijn deze plaatsen weer in genomen door nieuwe leden. Na de intensieve onderzoekperiode is een voorlopig schema samengesteld, waarin alle voorkomende werkgroepen binnen de pa rochie zijn ingedeeld bij één van de com missie. Aan de hand van dit schema wordt getracht strukturen aan te brengen en nieuwe doels tellingen te formuleren. Voorop staat steeds de gedachte: stimule rend werken binnen de andere commissies. Communicatie van buiten naar binnen en omgekeerd; dus een wisselwerking van pa rochiaan en parochie-bestuur. Daarom nemen de leden van de C.C. zoveel mogelijk deel aan de vergaderingen van de andere commissies. Vanuit deze deelname is de wens naar vo ren gekomen, binnen de andere commissies te denken over taakstelling en plaats bin nen het parochiegebeuren. Dit is nodig om na de vieringen van het 100-jarig bestaan van de kerk een beleidsplan te kunnen sa menstellen voor de nabije toekomst. Op dit moment is alleen vanuit de C.M.W. hierop gereageerd. Met deze reactie is een begin gemaakt, d.m.v. oriënterende ge sprekken de braakliggende terreinen van maatschappelijk werk te verkennen, om van hieruit een nieuwe weg naar buiten te vinden. Hierbij wordt b.v. gedacht aan groepen als: weduwen en wezen, werklo zen, gescheiden mensen, gehandicapten minderheidsgroepen enz. Elke commissie staan twee middelen ten dienst voor communicatie naar buiten: Binnenstadsblad Informatief. Dank zijn wij verschuldigd aan die mede werkers, die steeds weer zorgen dat deze publikaties kunnen verschijnen. Wij zijn van mening dat deze externe kant van communicatie te weinig aandacht krijgt en gebruikt wordt. Enerzijds door het 100-jarig bestaan van de kerk, anderzijds door de oriënterende fasen is er weinig behoefte geweest hiervan ver dere mogelijkheden te onderzoeken. Wij hopen in het komende jaar nog een kleine uitbreiding van de C.C. te kunnen realiseren, zodat er beter van de geboden mogelijkheden gebruik kan worden ge maakt. Namens de Commissie Communicatie M. J. Loch Aan het einde van mijn vorig jaarverslag heb ik een oproep gericht tot diegenen, die tijd beschikbaar hadden èn de capaciteiten ervoor om het interieur van onze parochie kerk zodanig op te knappen, dat deze er respectabel zou uitzien bij de viering van het 100-jarig bestaan in 1981. Inderdaad heeft een aantal koorleden van I.H.D. zich beschikbaar gesteld en zij heb ben ervoor gezorgd, dat het vroegere hoofdaltaar er weer prima uitziet. Er is op grote schaal schoongemaakt, geverfd en ge schuurd, waardoor de schilderstukken weer duidelijk zichtbaar zijn en de beelden er weer keurig verzorgd uitzien, terwijl de koperen deur van het tabernakel de kerk bezoekers weer tegenglanst. Een aantal weken heeft er een stelling in de kerk gestaan, maar ik neem aan, dat we dat er met zijn allen graag voor over gehad hebben. Ook van deze plaats dus hartelijk dank aan alle medewerkers hieraan. 16 juni 1980 vierde Pastoor Laurent zijn 65e veijaardag, waarbij hem door Mgr. Dr. A. J. Simonis, Bisschop van Rotterdam eervol onM^werd verleend als pastoor van onze parochie. Tezelfdertijd werd Kapelaan F. Kempen benoemd tot deservitor. In onze vergaderingen van 23 juni 1980 en 1 april 1981 waren ook de leden van het St. Liduina-Comité aanwezig, teneinde uitge breid verslag uit te brengen over de aktivi- teiten van dit comité. Er wordt hier hard gewerkt aan inventarisatie, het verspreide van een nieuwe foto van het zilveren Li- duina-beeld, het voeren van corresponden tie in binnen- en buitenland over de bijzon derheden tijdens het leven van onze stads- heilige, het verstrekken van gelijke infor matie aan bedevaartgangers, zoals bijv. uit Dilsen (Belg. Limburg), etc., waarbij alles gericht is op de Liduinaverering in het al gemeen. Zelfs uit San Francisco kwam een verzoek om uitgebreide gegevens. In januari 1981 is een cursus Pastorale Leerschool van start gegaan, waaraan één van de commissieleden deelneemt, alsmede twee gegadigden uit de parochie. Voor de cursus Volwassenen-Katechese en de Bijbelcursussen, o.l.v. de Dekenale Pas torale Werker Pastor A. de Lange, e.a. was helaas weinig belangstelling. In het week end van 6/7 september werden er 300 fol ders in de kapel en in de parochiekerk uit gereikt. Terwijl ook in alle andere paro chies in de stad hieraan de nodige aandacht is besteed, kwam er relatief weinig respons op. Is er echt zo weinig interesse voor deze zaken? Divers besprekingen zijn gevoerd met de besturen van I.H.D. en Jubilatio, teneinde mogelijk te bereiken, dat de koren meer met elkaar samenwerken dan tot nu het ge val is, waar dit alleen bij bijzondere gele genheden gebeurt. Tevens is daarbij de wens naar voren gebracht, t.z.t. een ope ning naar de Nederlandsae Liturgie te ma ken. Over vele aktuele problemen en aktivitei ten met betrekking tot het parochieleven in zijn grote algemeenheid is gesproken, zoals: - oudergroep ter voorbereiding op het H. Doopsel - bepalen van de meest juiste aanvangstij den van de Eucharistievieringen in de kapel en in de kerk, zowel voor de Pries ters als voor de kerkgangers - de jongeren - de manier, waarop door de koren de Nachtmis met Kerstmis het beste ver zorgd zou kunnen worden - de viering van het Liduina-feest - verzorging van het boekenstalletje in de kerk en zo kan ik nog wel even door gaan. Om echter een bepaalde groep mensen te kunnen aktiveren voor welk onderwerp dan ook, is mankracht nodig en helaas ont breekt het hieraan in het algemeen. Niet in de commisise, maar aan de uitvoerende kant om nieuwe aktiviteiten voor te berei den, c.q. op gang te brengen. Zo hebben we o.a. ook gesproken over een cursus Volwassenen-Katechese, welke zou kunnen aansluiten op de katechese, welke op de scholen worden gegeven, opdat de ouders samen met hun kinderen op gelijk niveau hierover zouden kunnen praten. Niet omdat er twee verschillende soorten katechese zouden zijn, maar wel omdat ou ders er veelal op een andere wijze over pra ten door hun eigen instelling dan het nu op eigentijdse manier aan de schoolkinderen wordt overgedragen. Het waren dus allemaal belangrijke punten om over te discussiëren, maar het is geen verslag geworden met allerlei onderwerpen in chronologische volgorde en als ik dit dan overzie, zou ik willen, dat we een bepaald beleidsplan hadden voor het komende jaar met punten, waar we naar toe willen werken. Nadat we op 27 februari 1981 afscheid ge nomen hebben van Kapelaan F. Kempen, die tot pastoor benoemd was in de parochie „Heilige Martelaren van Gorkum" in Den Haag, konden we tijdens de installatie plechtigheid op 1 maart d.a.v. kennismaken met onze nieuwe pastoor P. M. Vismans en Kapelaan A. A. J. C. Nobel. We zijn dan ook erg gelukkig met het feit, dat we weer twee priesters in onze binnens tadsparochie hebben, die beiden met veel enthousiasme aan hun taak hier begonnen zijn. Van deze plaats spreek ik dan ook graag de wens uit, dat onze commissie samen met hen onze parochie levendig zal houden in een groot samenwerkingsverband met onze parochianen. We leven nu in het jaar, dat onze parochie kerk er 100 jaar staat en er zijn al diverse binnen- en buitenkerkelijke vieringen ge weest; er komen er zelfs nog meer, maar ook daarna gaan wij verder en ik hoop: sa men met U allen. M. Bastiaanse-Groenewegen, Voorz. Comm. Pastorale Zorg Schiedam, mei 1981. Het eeuwfeest van deze parochie roept de perioden op van de aardse geschiedenis. Die perioden bestaan uit verleden, heden en toekomst. Het verleden komt naar bo ven in de historische verhalen, die u in ons binnenstadsblad reeds vele malen hebt kunnen aantreffen. Het verleden roept herinneringen op. Naarmate je ouder wordt groeien die herinneringen in waarde. Je verleden is dan belangrijker dan je toe komst; verwachtingen nemen af. Je bekijkt alles vanuit het heden: en vanaf de tofen van het heden gezien wordt het verleden gesmaakt in zoet en zuur. Ieder heeft er zijn oordeel over: smaken verschillen. Toe komst vertoont altijd een wazig beeld, ze ker in onze tijd van totale omwentelingen. Het gaat er dan niet om of de Singelkerk onder de protectie van de monumentenzorg zal blijven bestaan. De grote vraag is of deze kerk in de toe komst een erkend Godshuis blijft. Geloof vraagt om kerken, die bevolkt worden; niet om monumenten, die louter het stadsbeeld verfraaien. Men moet zich er thuis in voelen; een dak boven je hoofd voelen, zelfs als in het leven de grond onder je voeten wordt wegge haald, in de vele vormen van teleurstelling. De menselijke geschiedenis ligt in zijn ritme van verleden, heden en toekomst ook nog onder een andere grote en over heersende wet; het is de grondwet van lief en leed. Morgen hangen de vlaggen uit: het lief zal overheersen in vreugde. Ik laat vanavond de vlag halfstok hangen: het leed is aan de beurt. Ik keer mij meer naar het verleden dan naar de toekomst. Ik heb de toekomst in jongere handen zien overgaan: geluk ermee! Mijn kennis van het verleden van deze parochie is dertien jaar oud. Oud? In dit tijdperk zijn nogal wat parochianen van ons heengegaan, die tot de eerste ring behoorden. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat zij het dichts betrokken waren bij het levende hart van onze parochie; in wélke funktie of werkzaamheid dan ook. Er schieten namen in mijn hoofd: en toch noem ik die namen niet. Elke genoemde naam zou een verge ten naam onrecht aandoen. Wij kennen slechts de namen uit een kort verleden. Het verleden wist namen uit: ze staan soms nog slechts op grafstenen. Wij vieren vanavond de gedachtenis van allen, die aan de katho lieke gemeenschap van Schiedam tijdsge- wijze hun aandeel hebben geleverd. Met tijdsgewijze bedoel ik dan weer te zeg gen, dat een ieder mens een kind van zijn tijd is. En ook de kerk is aan dit tijdsver schil niet geheel onttrokken. We beleven veranderingen: wat moeten we uit het ver leden bewaren? Wat mogen we als ver nieuwd aanvaarden? Al zou het gedrag van vroegere parochia nen heden wat critisch bekeken worden, we mogen aan hun goede bedoeling niet twijfelen. Daarom wil ik vanavond allen herdenken, die zijn heengegaan, en van dichtbij of op zekere afstand de honderd-jarige geschie denis van deze parochie hebben gemaakt, op welke wijze dan ook. In Gods kerk wordt een eeuwig woord ver kondigd als levensnorm, maar gelovigen kunnen er slechts gestalte aangeven in een tijdelijk beeld. De geschiedenis schrapt namen uit: er krij gen maar weinig namen een standbeeld of komen in de geschiedenisboeken terecht. De grote religieuze leiders van de wereld godsdiensten hebben hun naam bewaard. Ook Jezus van Nazareth heeft zijn naam le vend gehouden. Ze hebben zijn naam wil len vernietigen door hem als een misdadi ger aan het kruis te nagelen. Hij moest ver geten worden: hij is niet vergeten: zijn naam is niet dood. Zijn naam wordt in onze wereld nog altijd gebruikt in zegewensen en vervloekingen. Zijn naam moet overal voor dienen in dat geweldige verschijnsel van lief en leed. Dat hij nog leeft kunnen wij constateren uit dat wonderlijke voortbestaan van zijn naam. Welke histori cus geeft daar een menselijke verklaring van? Een veroordeelde werd de grote rech ter over het mensenleven van millioenen. De dood wist op den duur namen uit. Zijn dood heeft juist zijn naam in leven ge houden in het christelijke geloof. Het valt Deze foto werd genomen tijdens de plech tige Eucharistieviering op 17 mei j.l. ter ere van het 100-jarig bestaan van de Singel kerk. met te ontkennen: en deze man durfde te beweren, dat wie in zijn naam sterft, zijn ei gen naam niet verliest. Je naam is de benoeming van je eigen ik. Die naam staat geschreven in Gods levens boek en nog meer in de palm van zijn hand. God bewaart je naam, zelfs als de wereld je vergeet. In dit perspectief van geloof en hoop wil ik vanavond alle bekende en ver geten namen aanbevelen in Gods genade: ze zijn gestorven in die hoop. Christenen: dit kerkgebouw van steen bestaat nu hon derd jaar. Zelfs de stenen ontkomen niet aan de wet van het vergaan: het is bij ons te zien. Het vraagt om vele materiële steun om het gebouw te bewaren. Maar een parochiegemeenschap van mensen geeft aan zo'n gebouw een levend hart. Een hart, dat klopt. De honderd-jarige geschiedenis van de Singelkerk, die is uit gegroeid tot binnenstadsparochie, leeft bij mensen. Mensen moeten er leven aan geven: mensen maken geschiedenis en ze drukken hun bedoeling veelal uit in gebouwen. Ge lovige bouwen kerken: de stenen moeten gaan spreken, van het hart, dat z^ erin ge legd hebben. Ik gedenk vanavond allen, die in voor hoede op achterhoede zich met hart en ziel aan deze parochie hebben verbonden ge voeld. En met dit begrip van parochie wil ik nu eenmaal rekening houden met de samen voeging van onze drie binnenstadsparo chies in negentien zeven en zestig. Ook de overleden van de voormalige Sint Liduina en Havenkerk behoren nu tot onze nieuwe parochiegemeenschap. Moge God alle namen bewaren, die de ge schiedenis van deze kerken gestalte hebben gegeven. Alleen God kan voorkomen dat hun namen worden uitgewist. Christenen: ik heb in mijn pastoraat menig maal bij een afscheid uit deze wereld een naam inhoud trachten te geven. Ik heb dikwijls geprobeerd een naam le vend te maken door er een hart achter fe plaatsen. Het is proberen te zeggen wie ze nu eigenlijk waren. Een menselijke naam wordt levend door de gezindheid van zijn hart, dat er achter schuilt. Gevoelens zijn belangrijker dan denkbeelden. God doorgrondt harten en nieren. Bij hem komen namen volledig tot leven: ze sterven niet af. Wij vragen vanavond de ge nade van God voor allen, die onze nu ver enigde parochies, hebben liefgehad. God, ik vraag u, wil hun liefde voor de kerk en deze parochie ook onder ons bewa ren. De genegenheid voor een parochie kan zijn les halen uit het verleden. In de ver scheidenheid van binding kende oud- Schiedam zijn Singel- en havenklanten en de Frankelanders. Die bloei is eruit. Ook onze parochie ondergaat de wet van de verarming van elke binnenstad. Keert de lente weer terug? Als dit gebeurd dan zal de aanhankelijkheid aan de kerk van hen, die ons zijn voorgegaan, toch weer bezielend blijven. Moge de herinnering aan hen ons levend houden. Moge voor de toekomst het woord van Sint Paulus gelden; „Men waande ons dood, maar zi£( \yij leven". Em. Pastoor J. A. L. Laurent Eind 1980 heeft Commissie Maatschappelijk Welzijn afscheid moeten nemen van haar voorzitster, mevr. Zandee. De commissie mist haar node, doch zoekt naar iemand die deze belangrijke opengevallen plaats kan opvullen. Het is eentonig, maar niet aan te ontkomen: ook in 1980 mogen we de Sterrit als een groot succes beschouwen. Vooraf zijn de chauffeurs uitgenodigd door de organisatie om meer betrokken te geraken bij dit jaar lijks gebeuren. Ook hebben de chauffeurs achteraf kunnen nakaarten samen met de medewerk(st)ers van Commissie Maat schappelijk Welzijn. De Bejaardensoos zet haar aktiviteiten onvermindcerd voort. Het ziet ernaar uit dat ze in aanmerking komt voor subsidie. Met of zonder subsidie; de diverse even ementen zoals het St. Nicolaasfeest, Kerst mis, Pasen en de verschillende uitstapjes worden onder groot enthousiasme voortge zet, mede dankzij de geestdriftige inzet van de medewerksters. De Zonnebloem werd verblijd met een forse gift van de Rietzeilers. Het bedrag zal besteed worden aan een kerktelefoon t.b.v. zieken van de parochie. De Zonnebloem was dit jaar de grote motor achter de organisatie van de Ziekendag t.b.v. alle zieken uit de Schiedamse paro chies in het kader van het eeuwfeest van onze kerk. 12 april 1981 is zowel voor de or ganisatie maar vooral voor de gasten een lange maar bijzonder geslaagde dag ge weest. Commissie Maatschappelijk Welzijn kan dankbaar terugkijken op een enerverend maar geslaagd jaar.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1981 | | pagina 31