vamen Verder 5TJCIT* mmmwm RÉUÉRJC ROYA» SÊSP' 'Er is niets geheimzinnigs aan' I Klussen in De Kreek Man bekent serie inbraken Wie wordt bruid van de maand? Geen bingo Lentefeest ■fpRiE KöiJrtMEN AC \CiA DE DRIE DELIA GEBIT STUK Verdwenen Cultuur element Niet democratisch Het alziend oog met daarvoor de vierkante kubus en onder het oog zetels van de bestuursleden met in het midden de voorzitter in de tempel van de vrijmetselaars. Hoofdbestuurslid Akkermans geeft uitleg. J. VERINGMEIER Aanstaande bruidsparen Het Nieuwe Stadsblad, Postbus 257, 3100 AG Schiedam In het logegebouw komen vele loges of groepen vrij metselaars bijeen Ken u zelve bij de tempelingang, dit is sprekend voor een vrijmetselaar. Ook nu geeft hoofdbestuurslid Akkermans uitleg Het logegebouw aan de Delftsestraat, waar vrijwel ie dere avond een bijeenkomst van een loge is VLAARDINGEN De orde van vrijmetselaars on der de grootoosten der Nederland, of zoals men ge woon zegt de vrijmetselaren gaat op vrijdag 27 no vember in de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen het 225 jarig bestaan vieren. i HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG - 25 NOVEMBER 1981 PAGINA 33 Zij doen dit met een uitvoe ring van „Nathan de Wijze", een dramatisch gedicht van Gotthols Epraim Lessing. De keuze van dit toneelstuk, opgevoerd door de Maasstad spelers uit Rotterdam, is ge kozen omdat de inhoud goed het denken van een vrijmetse laar weergeeft. Andere evenementen bij dit wel zeer unieke jubileum is het uit geven van een langspeelplaat, een tentoonstelling en wat men zelf als het belangrijkste evene ment bij deze jubileumviering kenschetst: de adoptie van 225 kinderen uit derde wereldlan den. Het is bij vrijmetselaars, maar ook wel daarbuiten, een goed gebruik om bij bijzondere gele genheden een geschenk aan te bieden aan een organisatie op charitatief gebied, ofwel een or ganisatie werkzaam op een ter rein waar noden gelenigd kun nen worden. Het schenken van een som gelds, bijeengebracht uit de mid delen van de vrijmetselaren zou hiertoe kunnen dienen en dit is in het verleden, ook in het re cente verleden, herhaaldelijk geschied. De gedachte die aan dit gekozen plan tot het geven van daadwer kelijke hulp ten grondslag ligt, is dat het van grote waarde geacht moet worden dat de Loges van vrijmetselaren en de leden af zonderlijk zelf gedurende een bepaalde periode de verant woording voor de geboden hulp op zich nemen. Dat ieder lid zich geregeld kan bezighouden met de aangename verplichting, niet alleen voor het bijeenbren gen der middelen, maar ook met Reparatie klaar terwijl u wacht. Dagelijks van 9-17 uur en na telefonische afspraak. Nieuwe Haven 131 Telefoon 010-261417 SCHIEDAM In het kluphuis aan de Lange Haven 92 ge naamd „De Kreek" wordt een nieuwe aktiviteit gestart, name lijk „de huis-, tuin- en keuken- klusjesklup". Het gaat om een aktiviteit voor mensen die zelfstandig een aan tal karweitjes in huis willen uit voeren en die niet of nauwelijks weten hoe dat moet worden ge daan. Twee linkse handen? Geen be zwaar, „De Kreek" neemt de tijd om u te helpen, waardoor u ook thuis een aantal klusjes kunt opknappen. Daar waar een vakman nodig is, moet dat dan ook door zo'n man gedaan wor den. Het is de bedoeling dat de men sen zelf een aantal karweitjes le ren uitvoeren, die geen vakken nis vereist. De klusjes die u kunt aanleren zijn bijvoorbeeld: elektriciteid (wat mag en niet mag); timmerkarweitjes; licht loodgieterswerk; plamuren en verven; witten behangen. Verder wat u zelf zou willen le ren en zelf wil uitvoeren. „De Kreek" wil starten op dinsdaga vond 8 december 1981 om 20.00 uur. Het is de bedoeling dat er minimaal 8 deelnemers(sters) zijn en maximaal 12 tot 15 perso nen. Voor inlichtingen kunt u altijd bellen naar „De Kreek", tel. 267767. SCHIEDAM Een 28-jarige man uit Steenbergen (Brabant) heeft tegenover de Schiedamse politie een groot aantal inbra ken bekend die hij dit jaar (ook koperen-, zilveren en gouden bruidsparen) kunnen hun trouwkaart opsturen naar: Samen Verder" Uw trouwfoto komt mis schien op de speciale bruids pagina en wat belangrijker is, u ontvangt dan ook 200,- ,aan waardebonnen en een 2e bruidspaar/ 100,- aan waardebonnen te besteden bij de deelnemende adverteerders die deze aktie moge lijk maken. Wie dat zijn leest u op de speciale bruidspagina, 1 maal per 14 dagen op vrijdag in het Nieuwe Stadsblad pleegde in steden in zijn provin cie en in Schiedam. Hier te stede stal de man di verse malen spullen uit de Hema. Hij ging er vandoor met lakens en gereedschap met een waarde van meerdere honder den guldens. De man deed verder een lukra- tieve greep in de kassa van de Codi aan de Kethelstraat; buit bijna tien mille. In Schiedam deed hij bovendien vergeefse pogingen om enkele gepar keerde auto's te kraken. In Bergen op Zoom en Roozen- daal pleegde de man eveneens verschillende winkeldiefstal len. Een poging tot inbraak in een geparkeerde auto in Zwijn- drecht bleef zonder resultaat. Alle diefstallen werden ge pleegd tussen april en oktober dit jaar. SCHIEDAM Op donderdag avond aanstaande (26 novem ber) kan de wekelijkse bingo avond bij Lentefeest aan de Broersvest niet doorgaan. Op deze avond krijgt Lentefeest bezoek van een hoogwaardig heidsbekleder uit Spanje. De klaverjasavond en het joke ren op vrijdag de 27e gaan wel gewoon door. Aanvang acht uur. :..y is die wonderbaarlijke mogelijk heid om een ander menselijk wezen te begrijpen en tezamen met hem gevoelens te koesteren van simpele en verheven aard. De vrijmetselarij hoopt door haar door de eeuwen heen geijk te methoden, waarvan alleen het geheel haar spicifiek bezit is, maar waarvan de onderdelen stuk voot stuk ook bij anderen worden gevonden, dit besef te wekken en te verdiepen. Haar symbolentaal is opgebouwd uit een veelheid van elementen en zij heft die op eigen wijze tot een compositie verwerkt. Om er en kele te noemen: het Alziend Oog, de passer en de winkel haak, de handdruk, de driehoek, de kubus, de cirkel, en ook de hand op het hart (zie hiervoor alle Amerikaanse presidenten bij het aanhoren van het volks lied, ook die welek geen vrij metselarij: ze zijn wel middelen om dat Geheim bewuster te doen beleven, waarbij liefde tot de medemens, en daarmee ver draagzaamheid, omdat immers alle mensen gelijkwaardig zijn bij alle vershil, tot de kern er van behoren. De strekking van „Nathan der Weise", schepping van de vrijmetselaar Lessing, is daarmee in volmaakte overeen stemming. De vrijmetselarij is geëvolu eerd met de tijden, zonder haar beginselen tekort te doen. De geheimziingheid van 225 jaar geleden is verdwenen. De argwaan en verdachtma kingen, heel begrijpelijk ove rigens in vroeger dagen, beho ren nu wel tot het verleden. Waarbij te bedenken valt, dat soms wat zich als vrijmetsela rij aandient daarmee zeer wel alleen maar de naam gemeen kan hebben, zodat de „regel matige" vrijmetselarij daarop niet mag worden aangekeken. De ontwikkeling van de magon- nerie is uiteraard gegaan in de- mocrastische richting. De Orde en de loges zijn nu als organisa ties gewone verenigingen als elke andere, waarbij de ballota ge niet anders beoogt dan ie mand die zich in de loge niet thuis zou gevoelen op basis van zijn geestelijke instelling een te leurstelling te besparen, heden daagse loges zijn, gelukkig! geen plaatsen waar allen de aanzien lijken en invloedrijken tezamen- komen. Zij trekken nu candida- ten uit een breed scala vanm mi lieu's. Als de werkelijke belang stelling maar aanwexzig is kan dat scala niet breed genoeg zijn. Alleen, nog altijd is de vrijmet selaarsloge een mannenvereni- ging. De Nederlandse vrijmetse larij, belichaamd in de te Den Haag zetelende Orde, heeft er geen enkele moeite mee te er kennen, dat ook vrouwen zich tot de magonnieke arbeid aange trokken gevoelen en dat er voor haar achterstelling geen enkel steekhoudend argument is aan te voeren, zij stelt echter, dat een milieu van mannen zó speci fiek is, dat indien vrouwen zou den worden toegelaten (wat ove rigens tot een breuk in de rela ties met buitenlandse vrijmetse laarsorganisaties zou leiden) de vrijmetselarij sterk van karakter zou veranderen, zij juicht het toe dt er hier te lande een Orde van vrouwelijke metselaren is, die evenzeer in eigen milieu, de ma- gonnerie wil beleven, de Orde Vita Feminea Textura. Het is geen discriminatie als de Orde van Vrijmetselaren geen vrou wen als leden aanvaarden kan. Het is ook geen discriminatie als omgekeerd haar vrouwelijke te- genvoetster geen mannen op neemt. Organisaties van man nen én, daarnaast, van vrouwen, hebben op tal van gebieden, ook in onze dagen, nog bestaans recht. Of die uitspraak nog gel digheid heeft over 50 of 100 ja ren onttrekt zich aan de beoor deling. De tijd, als veranderende maatschappelijke situatie, zal dat wel leren. Vrijmetselaars gaan opgetrokken. De vrijmetselarij doet daartoe een poging door middel van de vorming van groeperingen van broeders, zon der daarbij verder enig ander dogma aan te hangen dan het geloofspunt dat er iets is, een Ordenend Beginsel, dan van deze wereld verlangt een Tem pel te maken, met de mens als medebouwer én bouwsteen mnet eigen verantwoordelijk heid. persoon aan de logebijeenkom- sten deelnam. Wat speelde zich in werkelijk heid in de 18e eeuwseloges, de vrijmetselaarswerkplaatsen, af? Eigenlijk precies hetzelfde als wat er zich in onze dagen af speelt. Het waren ook toen bij eenkomsten van mensen die zich met steun van een passend ritueel met allerhande symbo lische verwijzingen, wilden be zinnen op de weg die de mens in hem omringende wereld heeft te gaan, in eerbied niet alleen voor de individuele persoonlijkheid van de mens, van de evennaaste, maar vooral op zoek naar de be doelingen van de Opperbouw meester van het Heelal, de God en Vader van alle Christenen voor wie alle mensen broeders en zusters zijn. Allah voor de Is lamieten, de Onuitsprekelijke, slechts met enkel lettertekens aan te duidene voor de Joden, de Oergrond der dingen, in kos mos en op aarde, het Licht dat schijnt ook in de diepste duister nis. Naar de bedoelingen van de Opperbouwmeester heeft de mens te handelen, zoals hem in alle religies wordt voorgehou den. De vrijmetselarij is niet een afsplitsing van enig kerkgenoot schap. Zij verenigt mannen van allerhande religieuze opvattin gen die het ernstig menen met hun poging zo goed mogelijk wat meer te beantwoorden aan de bedoelingen van de opper bouwmeester en te worden tot een bouwsteen voor de tempel die naar Zijn plan moet worden 225 jarig bestaan in Vlaardingen vieren Naarmate de 18de eeuw vorder de voegde zich in de Verlichting als eigentijds cultuurelemen aan de vrijmetselarij toe. Meer dan in Engeland, bakermat van de vrijmetselarij, die naar men doorgaans aanneemt is ontstaan uit gilden van de bekwaamste bouwlieden, heeft de Verlich ting in het vasteland van Europa invloed gehad op het logeleven en op de gedachtenwereld van de individuele vrijmetselaren, ook door voordrachten, z.g. bouwstukken, van en voor de leden onderling. Dat de vrijmet selarij naar buiten toe in ge heimzinnigheid is gehuld vloeit voor uit haar ritueel spel, in drie graden, ontleend aan het gilde- wezen, bedreven. Candidaten voor het lidmaatschap van een loge worden aangenomen door middel van een plechtige initia tie of inwijding, die beoogt een diepe indruk te maken en waar van daarom de bijzonderheden niet te voren worden meege deeld. Dit element van geheim- houdig is universeel menselijk en wordt bij alle vormen van cultuur gevonden. Men vindt het in onze samenleving uiter aard ook buiten de magonnerie, zoals bij huldigingen en verjaar dagen of bij het onthullen van een monument. Het is ook niet zo, dat het feit van het niet be kend maken van het verloop van de tempelbijeenkomsten, die meestijds aan inwijdingen zijn gewijd, het echte geheim in van de vrijmetselarij zoals buiten staanders dikwijls menen. Die buitenwacht kan zich het ver loop van het tempelgebeuren be trekkelijk gemakkelijk op de hoogte stellen door te gaan snuf felen in een heel: goed voorzien antiquariaat. Men mist dan evenwel de essentie van de sfeer in de magonnieke tempel. Het eigenlijke Geheim van de vrij metselarij, waard om met hoofd letter te worden geschreven, is veel moeilijker onder woorden te brengen. Het is het besef van de verbondenheid in broederlij ke geest van mens tot mens, het het contact dat de adoptieorgani satie legt tussen schenkers en kinderen. Een doelstelling waarin telkens opnieuw de gelegenheid zich voordoet om het geloof in en het streven naar de broederschap der mensen waar te maken en te bevestigen. Een doelstelling waarin het geloof en de werke lijkheid van de idealen die de Vrijmetselarij voorhoudt gestalte kunnen verkrijgen. Adoptie in het kader van het Foster Parents Plan wordt aan bevolen omdat deze organisatie volstrekt a-politiek en neutraal gericht is, en werkzaam is in vrijwel alle arme landen. Ook omdat niet alleen het „pleeg kind" wordt bevoordeeld; het hele gezin ondervindt de weers lag van de geboden hulp. De orde van de vrijmetselaren en hun gebouwen, die men loges noemt, is altijd door een waas van geheimzinnigheid omgeven. „Onterecht", zegt hoofdbe stuurslid. W.J.M. Akkermans uit Rotterdam. „Wij doen niet ge heimzinnig en zijn beslist geen elitaire club. Onze leden zijn een doorsnee van de middenklasse van de samenleving meestal vrijberoepen wij vinden het met name erg jammer dat landgeno ten die hun dagelijks brood met de handen verdienen niet tot onze leden gerekend kunnen worden." Wij denken dat de contributie een te grote hinderpaal is, maar er zijn wel gedchten om ook deze laaste groep bij het werk van de vrijmetselaars in Neder land te betrekken. Een vrijmetselaar betaalt gemid deld zo'n drie a vier honderd gulden contributie per jaar. In de Rotterdamse regio zijn 600 vrijmetselaars ingeschreven, in het gedeelte Zuid Holland zuid ongeveer 900. Hoofdbestandeel van de riogio- nale loge aan de Delftsestraat vlak bij het Rotterdams centraal station, zijn de vergaderruimten waar de vrijmetselaars praten over onderwerpen van allerlei soort. De belangrijkste ruimte is wel de tempel. Daar staat een vier kante kubus als teken van de mens waar altijd een geslepen wordt. Hoofdbestuurslid Akkermans: „wij zien het zo: de mens is een ongeslepoen steen waar aan alle kanten nog aan gepolijst moet worden. Boven op de kubus ligt soms een opgeslagen bijbel, meestal met het evangelie van Johannes, want anti christen is men bij de vrijmetselaars niet. Bij vrijmet selaars in Mohammedaanse lan den ligt meestal de koran op de kubus. Met de 225 jaar behoort de vrijmetselarij tot de oudste verenigingen van Nederland. Prof. dr. S.J. Groenman, zelf een vooraanstaande vrijmetse laar die een studie van de vrij metselarij in Nederland heeft gemaakt stelt dat de datum van de stichting van de orde wordt gesteld op 26 december 1756. Dat betekent niet, dat er daarvóór geen vrijmetselarij bestond. De eerste plaatselijke magonnieke groeperingen, de loges, werden al enige tientallen jaren eerder aangetroffen. Een tientel loges werd in 1756 onder een over koepelende organisatie, een Groot-Loge of Orde, gebracht onder leiding van een in de eer ste bijeenkomst gekozen Groot meester. Dat was A.N. baron van Aerssen Beyeren, heer van Hoogerheide, Heemstede, Trian gel, Rietwijk en rietwijkeroord, een hooggeplaatste militair. Hij was luitenant-kolonel van de in fanterie, kapitein van de Hol landse Gardes te voet. Als gede puteerd (plaatsvervangend) Grootmeester wees hij zijn zwa ger Carel baron van Boetzelaar aan, evenens lt. kolonel van de infanterie en kapitein van de Gardes te voet. Er bestond in die dagen nog niet het democratisch recht van ver eniging en vergadering. Dat zou een moeilijkheid moeten bete ken voor besloten gezelschappen als vrijmetselaars, die geen ope ning van zaken omtrent hetgeen er tijdens hun biijeenkomsten werd verhandeld. De gewone bevolking moest wel menen, dat zij zich wijdden aan allerlei ge heimzinnige praktijken, die het daglicht niet konden velen. On der zulke omstandigheden kon het lidmaatschap van hoogge- plaatsten in de samenleving met relaties naar plaatselijk bestuur en gewapende macht, naar de adel en het prinselijk hof, en ook naar de gezeten burgerij nuttig zijn. De stedelijke autori teiten vaardigden af en toe te gen de vrijmetselarij ter plaatse gerichte verbodsbepalingen uit, vervat in z.g. plakkaten. Zij handelden daarbij uit argwaan omtrent subversieve activiteiten en ook in aansluiting aan wat onder de bevolking leefde, maar dergelijke maatregelen waren meestijds van korte duur, blijk baar omdat invloedrijke per soonlijkheden met connecties zich onwerkzaam wisten te ma ken. De afzonderlijke loges en de hen overlopende Orde waren aller minst democratische verengin gen. Zij stonden in feite niet open voor de gewone man in de straat, aangenomen al dat deze de begeerte zou hebben gekoes terd zich bij zulk een verdacht, in elk geval geheimzinnig, ge zelschap als een vrijmetselaars loge aan te sluiten. De besloten heid ervan, die gepaard ging met ballotage, zal wel de nieuwsgierigheid hebben ge prikkeld en maar al te graag zal men geloof hebben gehecht, vooral onder -de trouwe kerk gangers van die dagen, aan de verhalen dat de Duivel in eigen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1981 | | pagina 33