FOTO Panasonic 189.- Van der Waal „Dualistische" trendontwikkeling super-8 ff®ls® friillimi yiiidl©® Video Stunt van A.K. 1 Mg. Koopcentrum Fotografie-Video-Inruil MINOLTA Hi-Matic G2 Nu bij foto Niestadt super lage jm mggm ai prijzen voor het topproduct GJFm Af Cr Af wmmm. RANDSTAD-EDITIES EXCLUSIEF - HUIS, HOF, HOBBY Panasonic Portable Videoset bestaande uit: Panasonic NV 3000 videorecorder met een gewicht van slechts 5,3 kilo, quartz- gestuurde direct-drive motor, 4 snelheden w.o. stilstaand beeld. Inklusief afstandbediening en accu Panasonic WV 3000 E videokamera met elektronische zoeker en 3x zoom Deze set inklusief draagtas Videorecorder Sharp V.H.S. frontloader Nu Bij ons alle merken zoals Akai Panasonic Philips etc., tegen zeer scherpe prijzen. Ook voor al uw videobanden tegen aantrekkelijke prijzen. Natuurlijk bij uw VAKZAAK. w!!!y/ Een nieuwe, populair geprijsde Minolta kompaktkamera met automatische belichtingsregeling. Afstandsinstelling d.m.v. symbolen. Voorzien van een 38 mm/f2.8 Minolta objektief. Inklusief tas Minolta elektroflash 20 t.w.v. 69.- gratis Canon F1 new body Canon A1 body1 069im Canon AE1 program body Canon AE1 body Canon AF 35 M ingeb. flitser419.- Canon 1.8 50 mm235«" Canon 1.4 50 mm410.- Canon 2.8 28 mm3 "I 5»™ Canon 3.5 135 mm Canon 35-70/F 4.0 Canon 35-105/F 3.5 Canon 70-120/F 4.0640. Canon 80-200/F 4.01 295. Canon speedlight 177A1 99» Canon Speedlight 199A399. Bij aankoop van een dezer produkten een Canon sportagenda kado Kleurenfoto's vanaf 75 cent Vrij duur Cassette Discussie Eén van de video-systemen markt zijn. die momenteel op de Harry Putter: „De tests van apparatuur vormen veelgelezen stuff in Film Video" HET NIEUWE STADSBLAD - VRIJDAG - 2 APRIL 1982 PAGINA 22 uanderujaal Rembrandtlaan 71, 3117 EV Schiedam, telefoon 010-264374 10 m Dam 9-11 Schiedam Telefoon 265136 SMiMd/.fcMK.T.l.M'MiM Video heeft de toekomst, maar zal smalfilm nooit verdringen NIJMEGEN Video heeft ontegenzeggelijk de toekomst, maar het zal smalfilm toch nooit kunnen verdringen". Dat is de uitgesproken mening van Harry Putter, hoofdredacteur van het maandblad Film en Video Techniek en een autoriteit in de wereld van de amateurfilmers en videofanaten. Dat blad heette tot voor 1 janua ri van dit jaar anders. Smalfilmen was de naam en het feit, dat het nu Film en Video heet zegt ei genlijk al genoeg. „Het geeft in derdaad een trend aan," meent Harry Putter. „Langzamerhand konden we niet meer om video heen. Steeds meer mensen kre gen er belangstelling voor, ook filmers en je wilt toch je lezers niet verliezen. Het begon met een paar pagina's in het filmblad over video en dat aantal is nu flink uitgebreid. Vandaar ook, dat we de naam hebben veran derd". De populariteit van smalfilmen is over z'n hoogtepunt heen. De grote hausse lag in het begin der zeventiger jaren. Voor video moet die hausse nog komen. „Nog wel een jaar of vijf wach ten," meent Harry Putter. „Weet je wat het is, video is voor de amateur eigenlijk nog wel vrij duur. En dan heb ik het over een complete set, dus opname- en afspeelapparatuur. Dan zit je toch snel op vijfenvijftighonderd gulden. Dat is nogal wat. Wan neer je als smalfilmer een nieuwe camera wilt gaan aanschaffen en je ziet, wat er op videogebied aan de gang is, dan wacht je soms nog wel even op de techni sche ontwikkelingen en kies je voor video". Harry Putter duidt op de ontwik kelingen, die gaande zijn op het gebied van video apparatuur. Had men tot voor kort nog een zware recorder aan de schouder hangen, nu is het al mogelijk een cassette in de camera te doen. Net zoals de geluidscamera's op smalfilmgebied. Dat vereist natuurlijk wel weer een zeer richtgevoelige micro foon, maar ook daar heeft de techniek een antwoord op. Zeker in de toekomst. Die richtgevoeli ge microfoon is nodig om het geluid van de camera zelf niet op te nemen. Videocamera's zijn al een stuk „rustiger" dan filmca mera's, want de meeste herrie wordt gemaakt door de „vlin der", die in een videocamera ontbreekt. Toch blijft de discussie film of vi deo nog even aan de gang, want je hebt te maken met twee heel verschillende vormen van beeld registratie. Monteren achteraf bijvoorbeeld is met video niet mogelijk. Je moet als het ware het verhaal tevoren in het hoofd hebben en de zaak op volgorde opnemen. Dat is niet altijd een voudig. Maar video is op de lange duur goedkoper. Een videoband kun je uitwissen en opnieuw gebrui ken. Wie een filmcassette koopt be taalt ongeveer 15,- voor drie minuten film, waarvan je, als je het goed wilt doen, maar weinig gebruikt. Een videoband kost weliswaar meer, maar duurt een half uur tot een uur. En als er iets niet goed opgenomen is, doet men het gewoon een keer over, zonder materiaalverlies. Harry Putter is er van overtuigd, dat dit een van de voornaamste voordelen van video zal blijken te zijn in de zeer nabije toe komst. Natuurlijk weet ook hij, dat er fervente filmamateurs zijn, die het medium film trouw blijven. Dat zijn ook de lezers van zijn blad, die hem de verandering van smalfilm naar film en video niet in dank afnemen. Maar ook weet hij: „Tachtig pro cent van de amateur filmers monteert niet eens. Dat zijn de makers van de familie- en va kantiefilmpjes. De echte toplaag van amateurfilmers, de mensen, die tegen het professionele aan zitten, is maar vrij klein". Ook verwacht Harry Putter, dat wanneer straks de sateliettelevi- sie ook de betere buitenlandse teeveeprogramma's in de huis kamer brengt, de belangstelling voor televisie-maken (wat video feitelijk is) zal doen stijgen. Een vorm van video, die momenteel al wèl heel erg in de belangstel ling staat zijn de home recor ders. De recorders dus, zonder opname apparatuur. Veelal ge bruikt om Dallas op te nemen als er iemand op dinsdag even ver hinderd is. En ook de mogelijk heid een speelfilm te huren als de televisie een avond niets te bieden heeft. Putter: „Een speelfilm op video is ook al weer goedkoper. Een speelfilm op 8 mm film kost toch al snel vierhonderd gulden. Dan bedenk je je wel even. Nu heb ik het over aankoop dus". „Zoals ik het nu in kan schatten en zoals ik meen te mogen con cluderen uit de reacties op de verandering in ons blad geloot ik, dat video zeker de toekomst heeft, maar dat het smalfilm nooit zal verdringen. Ik geloof in een vreedzaam naast elkaar voortbestaan. De televisie heeft de film toch ook niet verdron gen". Met de amateur-filmerij is het momenteel een wat vreemde zaak. Kennelijk zit iedereen nog altijd te wachten op dat criciale moment, dat Sony (of een andere video gigant) daadwerkelijk met zijn mini- videocassettes op de markt komt. En dat betekent toch wel een soort kopersstaking in de zaken die zich op het filmgebeuren toeleg gen, of naast hun foto-business hieraan ook goede aandacht beste den. Een fotohandelaar vertelt dat qua apparatuur momenteel ei genlijk alleen nog de goedkope re modellen, zonder geluid ver kocht worden (waaraan de hoge prijs van de soundfilms niet vreemd zal zijn). Maar het ver schijnsel doet zich tegelijkertijd ook voor, dat er fabrikanten zijn die de prachtigste, nieuwe, je kan wel zeggen, volledig profes sionele Super-8 camera's, met alles d'rop en d'ran, op de markt brengen. Zoals bijvoorbeeld onlangs van de vermaarde Franse fabriek Beualieu het model 6008S. Een „supercamera" juichten de vak bladen, die overigens niet ver zuimden te vermelden dat dit „snoepje" wel 5500 ongedevalu- eerde Hollandse guldentjes kost. Voorzien van een schitterende Schneider-zoomlens, traploos in stelbare beeldsnelheid van 4 tot 56 beeldjes per seconde en door gebruik te maken van een 60- metercassette de mogelijkheid tot voor- en achteruittransport; men kan met deze camera dus weer de echte overvloeiers ma ken (wat zoals bekend met de gewone kleine cassette vrij wel onmogelijk is). Het blijkt dan dat men in de profwereld inderdaad de Super- 8 als bruikbaar medium heeft ontdekt. Dat men het bovendien graag gebruikt naast video of zelfs in dienst van de video. Want een Super-8 camera is nu eenmaal veel handzamer dan vi- deo-apparatuur en er zijn inmid dels technieken uitgedokterd waarbij het overschrijven van film naar video, bij welke beeld snelheid dan ook een fluitje van een cent is. Iemand die nog weifelt tussen de aanschaf van een filmcamera of video-apparatuur moge wel eens bedenken, dat de problemen van de vakbroeders straks ook zijn problemen zijn. Dat: hoe smaller de band, hoe kleiner het video-apparaat, (bij de huidige stand van de techniek), hoe slechter zijn beeld. En, iedereen zal moeten toegeven dat een pri ma beeld op de teevee het niet haalt bij een redelijk goede pro- jektie. Het kleine Super-8 beeld je verslaat tot-nog-toe de fraais te video met vele lengten. Ook hoort men nogal eens het kosten probleem opperen. Inder daad, filmpjes zijn duur. 3 minu ten met geluid voor bijna 30 gul den tegen ruim een uur beeld- bandvertoon voor dezelfde prijs. Maar men verliest dan wel uit het oog, dat een complete video set een enorme aanslag op het gezinsbudget betekent en dat statistisch gezien de Nederlan der met een filmcamera niet meer dan een stuk of zes, zeven filmpjes er doorheen draait. Zelfs als hij of zij dan een goede ge luidscamera koopt die heb je vanaf zo'n kleine duizend gulden men nog jèéaéren kan filmen voordat men aan gelijke kosten toeraakt (reken zelf maar uit). Zeker wie kleine kinderen heeft of ze nog verwacht moet de aan koop van een filmcamera niet uitstellen. lllllllllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIinillllMIIIIIIII^ Rotterdamsedijk 413 415 Schiedam Telefoon: (010) 26 96 06 Nedertiorst 38 Rotterdam Telefoon: (010) 80 86 13

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1982 | | pagina 22