F*IKANd> 50^^ jSm* r jRRMmv-iï 50 li üïïmmi^ Si'f,mmeric"n 3,98 g lg^||I Bijzonder geslaagde 'authentiekeMessiah m*™Zi!appe> Rosbief Van he? rookworst HERFSTAANBIEDINGENmoor een ZONNIGEpr\js\ timwW I rrr=r=^zM fw^*mw»rst 2'49 m *ofe V ZUURKOOL 30-50% korting! houten rackets 1/2 prijs! SnuZZY "e b°terham ^d°»rosöle, Saks ^ë^^rlkan.o 1'29 2,98 Rale gekookt/»- Bam! of nasi heel kilo3.98 Krabbetjes yerse worst heel kilo5» 95 Klppepoten ,arhet J "i it— Hear//j/ce Rol/ede O* 98 nearlijice u -vorstje paardev/ees I IRunderhart 3.98 inlevering |Jg Hele en een zak Vlaardingen Telefoon 010 LOOPSCHOENEN ADIDAS ADISTAR RUNNER van 139.00 voor99.00 ADIDAS LOS ANGELES TRAINER van 159.95 voor 120.00 ADIDAS TAMPICO van 94.50 voor75.00 ADIDAS ZELDA van 199.00 voor135.00 ADIDAS ZODIAC van 94.50 voor75.00 NIKE INTERNATIONALIST van 209.00 voor189.00 NIKE TAILWIND van 219.00 voor198.00 NIKE TERRA van 209.00 voor189.00 LEC0Q SPORTIF VARIOSPEED van 145.00 voor.. 125.00 NIKE FLAVORS van 56.50 voor49.95 ADIDAS JABBAR van 105.00 voor05.00 ADIDAS CONCORDE van 199.50 voor1 50.00 ADIDAS ADICOLOR van 139.00 voor119.00 ALL STAR LEER HOOG van 145.00 voor99.00 AEROBIC BASKET- BALSCHOENEN TENNISSCHOENEN ADIDAS NASTASE van 89.95 voorf 9.UU LECOQ SPORTIF MONACO A AA van 139.00 voor1 25.00 NIKE FOREST HILLS - van 159.75 voor1 45.00 LOTTO TENNIS van 124.95 voor75.00 PUMA met uitritsbare mouwen m van 169.00 voor1 50.00 ADIDAS JACK het nieuwste n/\ aa van 199.00 voor1 OO.OO TRAININGSSCHOENEN NIKE BURTBRUIN 7K aa LECOQ DIAMOND QQAA ADIDAS SUPERGRIP qr aa ADIDAS GYM/KICK *r aa alle maten43.UU TENNISRACKETS Aanbiedingen zolang de voorraad strekt. J 200 gram. 250 gram.. 400 gram Heel kilo y Qi *'/n veel vlees, 2 kilo 3.98 Kipfilet m a M heel kilo%f.98 2 kiln onder redaktie van Wim Bouwens en Jacques van Rijk telefoon 070 - 19 02 37 Op het Philips-label is recent een drieplaats-uitgave verschenen van 'The Messiah', Handel's meest populaire oratorium, dat hier zo authentiek mogelijk ver klankt wordt door de 'English Baroque Soloists' op oude instru menten (of copieën ervan) en het Monteverdi Koor, in samenwer king met solisten van naam. Het geheel staat onder leiding van John Eliot Gardiner. Het is een (digitale) studio-opname, ver krijgbaar onder nummer 6769 107 (ook op cassette 7654 107 of Com pact Disc 411 041-2). Hoewel de Deense musicoloog Jens- Peter Larsen destijds (in 1972) een heel boek aan de Messiah' wijdde, waaraan een gedegen onderzoek vooraf ging, blijven er nog altijd de nodige vraagtekens bestaan, zowel met betrekking tot het ontstaan van de 'Messiah' deed Handel bijvoorbeeld zijn librettist Charles Jennens het idee aan de hand of was het omgekeerd, zoals de nogal snoeverige schrijver ooit beweerde? als wat betreft de uitvoerings praktijk. De vraag kan bijvoorbeeld gesteld worden of de solistenbezetting met een sopraan, mezzosopraan, tenor counter-tenor en bas wel 'oorspron kelijk' is. Bij de eerste uitvoering in Dublin, in Neal's Music Hall, ge bruikte Handel een koor van circa dertig mannen en jongens, afkom stig uit de St. Patrick Church en de Christ Church, en ongeveer even veel instrumentalisten Daarnaast stonden evenwel drie sopranen op de rol, met een tenor en een bas... Dat dit alleen was 'omdat Handel wel'ereens een ander timbre wilde proberen' in zijn streven naai maximale expressie, is niet hele maal waar. Twee sopranen en een alt had Han del oorspronkelijk voorzien, maar de altpartij (die zonder veel moeite ook door een mezzo gezongen kan worden, zoals op deze platen) zou op gegeven moment vertolkt wor den door een castraat. Die beviel echter toen puntje bij paaltje kwam niet en vervolgens werd de betref fende partij er weer ingebracht, maar nu voor sopraan! Waaruit al blijkt dat Handel 'niet moeilijk' was op het stuk van aan- John Eliot Gardiner: een Messiah naar de letter èn de geest passingen. Zo hing de bezetting bij hem ook immer af van de ruimte waarin het werk zou worden uitge voerd, waarbij Handel als uitgangs punt nam dat koor en orkest samen ongeveer 10 procent uitmaakten van de toeschouwerscapaciteit. Dat alleen al wijst op Handel's ge voel voor evenwichtige verklan kingen, maar ook in het orkest, dat ongeveer even groot moest zijn als het koor, zorgde hij voor een zo mogelijk optimale balans. Han del hanteerde daarbij globaal een verhouding tussen blazers en strij kers van 2:3. Die (vooral voor onze moderne oren hoorbare) nadruk op de blaasinstrumenten kwam niet alleen voort uit het feit dat de bla zers aan het einde van de barok in een orkest belangrijker waren dan nu, maar ook uit het feit dat de so noriteit van die instrumenten be paald minder was dan hun moder ner broertjes of zusjes. Handel week in Dublin van die 'ze gel' af en de bezetting op de platen is met 8 blazers en 21 strijkers vrij wel geheel in overeenstemming met die oeruitvoering Opvallend is dat Gardiner welis waar in nr. 26 en 27 van het tweede deel, 'Thy rebuke...' enz., de tenor in ere herstelt (Handel héd de vier zogenaamde 'passienummers' inder daad oorspronkelijk voor tenor ge schreven, maar veranderde dat nog in zijn eerste manuscript ten faveu re van een sopraan, omdat hij de dienstdoende tenor in deze passages niet vond 'klinken') maar de nrs. 28 en 29 toch aan de sopraan heeft ge laten. De toepassing van een jongenssop raan is bij Handel nimmer dwin gend geweest, alhoewel het wel voor de hand lag dat 'de beste jon gen' van het koor enkele gedeelten solo mocht zingen. Eerlijk gezegd had Gardiner daarvan beter kun nen afzien. Misschien dat het bij voorbeeld bij uitvoering in een kerk (in Handel's tijd vrijwel on denkbaar) zou werken, maar in de huiskamer heeft niemand behoefte aan de kraaiende uithalen van die overigens best aardige stem. Waarmee we als vanzelf bij de uit voering op deze plaatprodukten zijn aangeland. In de eerste zij vastge steld dat ook Gardiner zeker niet de eerste is, die een 'authentieke' versie van de 'Messiah' heeft nage streefd. In het recente verleden gingen Ni- kolaus Harnoncourt en Christopher Hogwood hem al voor, maar ook zij moesten er hier en daar natuurlijk een slag naar slaan. Het aantal ver schillende versies dat Handel van zijn 'Messiah' tot uitvoering bracht is onbekend, maar moet aanzienlijk zijn geweest, zodat men met recht de vraag kan stellen wat nu eigen lijk origineel heet. Maar dat is minder belangrijk. Wat meer telt is de treffende uitspraak van Gardiner in een interview met Bob Bouma dat 'authentiek niet sy noniem hoeft te zijn met verve lend'. Want vervelend is deze 'Mes siah' in genen dele! Zelden hebben we een 'Messiah' gehoord die zó be antwoordde aan het beeld dat we van Handel's bedoelingen hebben. Zonder gebruik te maken van een immens koor of orkest, weet Gardi ner ons al luisterend de grote muzi kale fresco's voor ogen te toveren. Slechts bij een enkele daarvan blijft hij te lang verwijlen (zou het tempo wat hoger hebben gekund), terwijl zang en instrumenten met elkaar in een welhaast perfecte belans blij ven, waardoor optimale doorzich tigheid wordt verkregen. Gardiner zegt over zijn uitvoering dat het niet de bedoeling was een imitatie van wat Handel deed te be werkstelligen, maar dat hij heeft getracht zijn stijl en daarmee de zeggingskracht van 'toen' zo dicht mogelijk te benaderen. 'De authen ticiteit die wij nastreven is er een naar de letter èn de geest, en ik denk dat we die twee hier combine ren. Deze 'Messiah' is de enige ver sie die dat juist zo doet', aldus nog maals Gardiner, die hoorbaar over een getraind koor en dito orkest be schikt. Het Monteverdi Koor is (in 1964) door hemzelf opgericht en vier jaar later stichtte hij ook het Montever di Orkest, waaruit in 1978 de En gelse Barok Solisten ontstonden. Met de zangsolisten deed Gardiner een goede keus. Het zijn de Schotse sopraan Margeret Marshall, de Ca nadese mezzo Catherine Robbin, de bekende countertenor Charles Brett, de tenor Anthony Rolfe Johnson en de Amerikaanse bas- bariton Robert Hale, die verbonden is aan de Opera van New York. De jeugdige jongenssopraan Saul Quir- ke is afkomstig van de Westminster Cathedral Choir School. Opvallend is dat de dames en heren doorgaans behoorlijk zuiver zingen, al zijn ze niet allen de barok-praktijk ge wend, waarin alles circa een halve toon lager is gestemd. Of de door hen gezongen versieringen allemaal of gedeeltelijk zijn uitgeschreven, hetzij dat de vocalisten 'figureer den' wordt niet duidelijk, maar is ook niet zo belangrijk, gehoord het welluidende resultaat. Bewondering kunnen we ook heb ben voor de prestaties van de solo violiste Elizabeth Wilcock en vooral voor de verrichtingen van de solotrompettist Crispian Steele-Perkins, die ons doet verge ten dat zijn instrument geen ventie len heeft. Summa summarum: een heel fijne uitgave die getuigt van een grote zorgvuldigheid tot in alle onderde len. Voor de talrijke koorliefheb bers in ons kleine landje dé kans om de 'Messiah' eens 'anders' te ho ren. Dat de 'Messiah' in drie delen de geboorte, het leven en lijden en de wederopstanding van Jezus beschrijft, behoeven we onze le zers vast niet meer te vertellen. En evenmin dat de strekking er van ver uitgaat boven het gewo ne bijbelverhaal. gw» S /"ooi atukie. kilo.. 1? 9rarn voor... O voor de hond, kilo I kHor UW huisdier Kompleet... samen samen voor slechts -iiiiiiiii Grote Markt 12 Schiedam Telefoon 010-7 - Geopend: KOOPAVOND Dinsdag t/m vrijdag van 9.00-17.30 t Zaterdag van 9.00-15.00 uur i111iiii i1—11111 Oosthavenka Geopend: KOOPAVOND Woensdag t/m vrijdag van 9.00-17.3" van 9.00-15.00 uur 11III ANTRUM iiii—iii i ii—hii i iL_ Middelandplein 17 I HOtteraam Telefoon 010-7756261 Geopend: r Dinsdag t/m vrijdag van 9.00-17.30 uur Zaterdag van 9.00-15.00 uur -i1111iii Hoogstraat 169 Schiedam schuin t.o. het stadhuis div. merken i n H van 99.00 voorf 9.UU van 99.00 voor09.UU van 94.50 voorOw.vU Alle

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1983 | | pagina 9