WIELERCOMITE SCHIEDAM Organiseert, onder auspiciën van de Bondsspaarbank Schiedam de 7e AVOHD FIETS-VIERDAAGSE op4,5,6en 7juni a.s. V.V.V. kantoor zit er straks warmpjes bij Tonicum Scharach tegen haaruitval en kaalheid haarimport 2 panty s 0® (UK ïïrs;.»»» mmsim textielSuoers r k-. BONDSSPAARBANK MEKDUSiN CAMHNQ- HOlSlAKtNS HIK 61A2END0EK Starttijd vanaf 18.30 uur op de wielerbaan Schiedam Sportpark „HARGA" Deelname/inschrijving: vooraf 2.50 - daarna 3.00 wê i v rrw^rw ju bij alle kantoren van de en het Buitenhavenweg Bij u in de buurt is de bondsspaarbank binnen loopafstand Spaarbank Spaarbank huiminiumMinimimimilmiliummmmmmmmimmi Honderdduizend mannen en vrouwen gaan gebukt onder haaruitval. Voor een grote groep onder hen is hulp op komst, een nieuw tonicum dat onder de naam Scharach (sjarag) in Duitsland en Oostenrijk en nu ook in Nederland uitstekend blijkt te voldoen, vooral als het gaat om een vettige hoofdhuid door een overvloedi ge talgproduktie en het optreden van schilfers (roos) waardoor de haaruitval in de hand wordt gewerkt. Uit gebreide poliklinische proeven hebben aangetoond dat Scharach dan ook voor zeker zeventig procent van de patiënten een uitkomst is. De bekende grote bol 125 gram Normaal 2.75 alle kleuren NU Grote restant partij in 40 grams bollen Normaal 0,75 NIEUWS VOOR GROTE MATEN! 1 a 1 1 L i wm t a mr z v m i.wi m.um vrrmxnm^ Rachmaninof HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 16 MEI 1984 PAGINA 16 WIE NU BREIT} ■Advertentie- Deze reportage wordt u aangeboden door Margreet van Roodenburg Een van de nuttige ver sierselen van het mense lijk lichaam is het haar. Het wonderlijke is ei genlijk niet zozeer dat het uitvalt maar dat het weer kan aangroeien, soms zelfs op plaatsen die al kaal waren. Maar voor vele vormen van haaruitval is geen kruid gewassen. De wondermiddelen die met de regelmaat van de klok op de proppen ko men moeten dan ook met groot wantrouwen worden beoordeeld. Het merendeel ervan is ge woon boerenbedrog, ze ker wanneer beweerd wordt dat elke kaalheid zonder beperking kan worden bestreden. Dat is onzin. Er zijn gevallen waarin niets helpt waa- in de haarzakjes, de folli- kels het eenvoudig heb ben opgegeven en er dus geen redden meer aan is. Daarnaast zijn er de ziek ten van haar en huid die een landurige en vaak in tensieve behandeling van de arts, de dermatoloog vereisen. Maar er is ook een groep mensen die wel degelijk kan „genezen". Dat zjjn dus degenen die een versterkte haaruitval vertonen. Positieve uitwerking Het in Hamburg door enkele apothekers ont wikkelde haartonicum Scharach is in Duits land aanvankelijk met een zekere reserve ont vangen, totdat het ijs werd gebroken door een huidarts in Oldenburg dr. Norbert Gollnick. Hij wilde het plantaardige preparaat toch wel eens onderzoeken Hij paste het toe bij 32 mannelijke en vrouwelijke patiënten. fAAR ICWKUM VjV.y.<)(v. v <;k'A' 'Haarkontrole bij de Duitse huidarts dr. Nor- bert Gollnick in Olden burg NedersaksenDe medicus gebruikt Scha rach bij duizenden patiënten, met opmerke lijke gevolgen, zoals hier bij de 27-jarige Anita Pacholke. Bij haar vielen de haren bij bosjes uit. Nu groeit er op haar hoofd weer gezond en krachtig haar. Het bleek bij allen een positieve uitwerking te hebben. Er zijn sindsdien tal van onderzoekingen gedaan, ook dubbelblind (waarbij dus degenen die het pre paraat versterkt niet weet of het een echt middel is of een foppertje, een zo genaamde placebo), waardoor goed vergelijk bare resultaten worden verkregen. Invloed Verrassend was ook een op een aantal plaatsen tegelijk ingezet onder zoek bij honderd patiën ten (44 mannen, 56 vrou wen) in leeftijden tussen 16 en 78 jaar (gemiddel de leeftijd bijna 42 jaar). Een aantal van de patiën ten (36) leed ook aan an dere aandoeningen, zoals angina pectoris, diabetes, ekzeem, psoriasis, etc. die echter geen invloed hadden op de resultaten. Volgens de Deutsche Apotheker Zeitung van augustus 1983 moesten alle patiënten twee keer per dag gedurende drie maanden de hoofdhuid bevochtigen met Scha rach haartonicum en dat vervolgens inmasseren. Het gewone wassen van het haar mocht desge wenst twee uur later ge beuren. Het resultaat was ver bluffend. Bij niet minder dan 70 van de proefper sonen kwam de haargroei terug, bij 23 was het re sultaat matig en bij zeven faalde het. Positief Het oordeel over het ge bruik van Scharach was zeer positief: aange naam op de huid, fris en prettig geurend. Soortgelijke resultaten werden blijkens een arti kel in Apotheken Praxis bereikt in de afdeling dermatologie van de uni versiteitskliniek in Wenen hoofd prof. dr. G. Niebauer. Hierbij ging het om vijf tig vrouwelijke patiënten die de overgang achter zich hadden. Gemiddelde leeftijd ruim 53 jaar. Scharach werd gedurende zes maanden twee keer per dag toegepast. Na enkele weken waren al resultaten te zien, na bijna vier maanden was bij 80 pet. een duidelijke verbetering opgetreden, de seborreu teruggedron gen en de haargroei her vat. Bij deze proef werd er ook op gelet of Scha rach wellicht het pigment de haarkleur zou aantas ten. Dat bleek niet het geval. Het haar had weer de kleur die het voordien had, maar grijs bleef wel grijs. Scharach bevat opgeloste plantenextracten die geen toxische (giftige) werking hebben, geen schadelijke bijeffecten vertonen ook bij langdu rig gebruik en die de eigenschap hebben rus tende follikels weer te aktiveren waardoor het haar opnieuw gaat groei en. Scharach heeft inmiddels ook in de Verenigde Sta ten de aandacht getrok ken. Het wordt daar mo menteel door een univer siteitskliniek getest. Scharach haarshampoo bevat belangrijke haar- en huidvitaminen. Het vormt hierdoor een zin volle aanvulling van het biologisch aktieve Scha rach haartonicum voor de dagelijkse haarverzor- ging. Scharach haartonicum en shampoo is in Schiedam en Vlaardingen verkrijg baar bjj: Schiedam. Lange Kerkstraat 17/,19.Tel. 268289 Vlaardingen. Hoogstraat 159. Tel. 343181 ■moot 44-50, Maat 44-50 2 kleuren, 20 den,er Grote maten Uni kinder wit-lichtblauw- marine-rood, 2,- NU per paar Opklapbaar 1-persoons gekleurd graslinnen 80 x 190 cm Bedrukte meisjes 100% katoen 6-12 jaar 1,40 NU voor een fonkelende vaat Witte heren met y-front, maten m-l-xl ZEEMAN SCHIEDAM, Mngr. Nolenslaan 426, VLAARDINGEN Veerplein 110, ROTTER DAM Hillegersberg, Bergse Dorpstraat 68-70, Hoogvliet, Binnenban 13, Binnen wegplein 20, Alexanderpolder, Jac. van Campenlaan 190, Ommoord, W.C. Bin nenhof, IJsselmonde, Keizerswaard 45, Mathenesserweg 43-45, Noordmolen straat 37, Pleinweg Zuid 160, Vier Am- ruiskade Il> Dl L^lfil i»i>i 1 telefoon 070 - 19 02 37 In deze rubriek aandacht voor de 'beste pianist aller tijden' èn componist Serge Rachmaninot, naar aanlei ding van een drietel recen te plaatuitgaven van zijn bekendste werken. is ruim 40 jaar na zijn dood nog steeds een onderschatte componist, hoewel diverse vooraanstaande pia nisten vooral zijn Tweede en Derde Pianoconcert, alsmede zijn Rapso die op een thema van Paganini (uit de laatste van diens 24 capriccen voor vioolsolo) tot beroemde con- certkost hebben gemaakt. Maar ook zijn zwanezang: de niet zó vrolijke Symfonische Dansen, mag gehoord worden en wie kent niet Rachma- ninof's Vocalise?.... Serge Vassilievitsj Rachmaninof werd op 1 april 1873 als zoon van een adellijke èn muzikale familie geboren in de Russische plaat One ga. Het wonderkind want dat mag je hem wel noemen kreeg de beste leraren en doorliep in de kortst mogelijke tijd het Conserva torium van Moskou. Voor zijn eindexamen componeerde hij de opera 'Aljeko', terwijl de am per 20-jarige ook al een later herzien pianoconcert op zijn naam had staan. In die tijd al begon Rachmaninof te twijfelen aan zijn levensbestem ming: moest hij zich inderdaad toe leggen op het componeren of zijn enorme pianistische gaven verder uitbuiten? Dat twijfelen is altijd een karakter trek van hem geweest, maar toen op 15 mei 1897 zijn Eerste Symfonie flopte (o m. doordat het orkest er weinig op gestudeerd had en diri gent Aleksandr Glazoenof nota- bene zijn landgenoot er weinig van begrepen bleek te hebben) stond het voor Rachmaninof vast dat hij zich verder bij de piano zou houden. Maar hij werd in kontakt gebracht met de in Londen prakti- zerende psycho-therapeut Nikolai Dahl en deze schonk hem met hyp- nose-behandelingen zowaar zijn vertrouwen in eigen scheppings kracht weer terug. Met als klinkend resultaat het Tweede Pianoconcert. waarin Rachmaninof duidelijk heeft afge rekend met de invloed van de door hem bewonderde Tsjaikowski De première op 27 oktober 1901 onder Alexander Siloti was een door slaand succes en betekende tevens een keerpunt in Rachmaninof's kunst Met het op 29 november 1909 onder Walter Damrosch ten doop gehouden Derde Pianoconcert met R. die zijn eerste (succesvolle) con certreis naar Amerika maakte als solist, behoort het tot Rachmani nof's populairstewerken. Serge Rachmaninof, portret uit 1936. Opmerkelijk was overigens dat de componist zijn Tweede pianocon cert lastiger achtte dan zijn Derde, hoewel hij deze laatste later zou in korten. In 1917, ten tijde van de Russische revolutie, vestigde Rachmaninof zich definitief in de States en schudde hij tegelijkertijd het juk van Skriabin van zich af. Die verhuizing is hem evenmin als eerder Chopin niet in zijn koude kleren gaan zitten en altijd weer klinkt er in zijn latere werken iets van heimwee door naar zijn ge boortegrond Daarnaast werd hij geobsedeerd door het gregoriaanse 'Dies Irae', de bekende sequens uit de latijnse requiemmis, hetgeen tot uiting komt in het veelvuldig ge bruik van citaten hieruit Dat blijkt al in zijn symfonisch ge dicht Het dodeneiland' uit 1907, waartoe Rachmaninof zich liet in spireren door het beroemde schil derij van Böcklin, dat nog altijd in Bazel bewonderd kan worden Opvallend in dit werk is ook de on even maatverdeling: 5/8 met wisse lende accenten en een onregelmati ge punktering. Rachmaninof tracht overigens niet het eiland als zoda nig in klank te vangen, maar be schrijft de boottocht er naar toe. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling met Max Reger, een van de vele compo nisten die het als onderwerp kozen. Kort daarop componeerde Rachma ninof zijn Vocalise', opus 34 nr. 14, in het kader van een veelomvatten- der liederencyclus. Deze 'Vocalise' is een Lied zonder woorden, dat door R. zelf georkestreerd werd. Zijn Rapsodie op een thema van Paganini, opus 43, dat dateert uit 1934, is een van de gaafste werken die hij voor piano en orkest schreef. Rachmaninof, die ook in dit stuk de hoornpartij viervoudig bezette, noemde het zelf 'tamelijk moeilijk' Het werk bestaat uit een inleiding, waarna 24 variaties en wie weet dat vóór hem reeds Liszt, Schumann en Brahms het onderhavige thema voor hun variaties aanwendden, kan alleen maar bewondering heb ben voor het vermogen van Rach maninof om toch iets heel anders te maken. Hij hield het werk, dat meteen suc ces had, zelf ten doop op 7 novem ber 1934 in Baltimore, met het Phi ladelphia Orkest onder leiding van de roemruchte dirigent Leopold Stokowski. Wat de Symfonische Dansen opus 45 uit 1941 betreft, zou men eigen lijk de verhandeling erover moeten lezen van de enkele jaren geleden verscheiden Russische dirigent Ky- rill Kondrashin. Hij is een van de weinigen die getracht heeft tot de kern van Rachmaninof's compo- neerkunst door te dringen. Want het vreemde is dat hem vaak op pervlakkigheid verweten werd en wordt, maar men vergeet dat er ook in een feestelijke verpakking best iets waardevols kan schuilen Zelfs heeft men wel eens gezegd dat Rachmaninof 'filmmuziek' schreef, hetgeen de vermaarde Rus sische pianist Vladimir Ashkenazy zich deed afvragen hoe men die muziek genoemd zou hebben als de film toevallig niet uitgevonden was.*. Hoewel Rachmaninof de drie delen oorspronkelijk de titels Zonsop gang-Middag-Middernacht wilde meegeven is het duidelijk een werk dat in zijn geheel een nachtelijke sfeer ademt. De nacht die over Eu ropa was gevallen door toedoen van de Duitsers? Wie zal het zeggen, maar wel staat vast dat de compo nist in de Tweede Wereldoorlog niet-onaanzienlijke bedragen naar zijn moederland overmaakte om dat de steunen in de strijd tegen de nazi-legers. Het eerste deel van de Symfonische Dansen is duidelijk geënt op het Russische volkslied in zijn alge meenheid; hier en daar grijpt Rach maninof zelfs terug naar zijn ver- tweede deel klinkt treurnis om het verloren land door, terwijl in het emotionele derde deel een strijd lijkt te woeden tussen de elementen uit zijn geboorteland en die van het kapitalistische Amerika, waar hij niettemin graag naar toe ging om dat hij er een automobiel zou kun nen kopen. Ook lijkt in dit slot deel de worsteling van Rachmani nof's ego belichaamd: een strijd tus sen zijn zelfvertrouwen en het ge brek eraan, dat in zijn laatste le vensjaren weer de kop opstak. Een kwaadaardige tumor was oorzaak van zijn overlijden op 28 januari 1943 in Beverley Hills. DE PLATEN: Cecile Licad speelt met het Chi cago Symfonie Orkest onder lei ding van Claudio Abbado het Pi anoconcert nr. 2 en de Rapsodie op een thema van Paganini (CBS D 38672). Debuutelpee van de 24-jarige uit Manilla afkomstige pianiste, die het er niet slecht afbrengt. Haar tech niek is voorbeeldig en ze overdrijft de contrasten gelukkig niet. Qua expressie, vooral in de Rapsodie, kon het allemaal nog wat intenser, maar ze lijkt voorlopig op weg naar een grote carrière. Hoewel, de con currentie is groot. De begeleiding van het Chicago-orkest is onder Abbado in elk geval vrijwel ideaal te noemen Als zodanig is de aan koop van deze plaat zeker voor wie het Tweede Pianoconcert nog niet in de kast hebben staan het overwegen waard (ook op m.c.). De Berliner Philharmoniker onder leiding van Lorin Maazel speelt op Deutsche Grammophon 410 894-1 de Symfonische Dansen, opus 45, Intermezoo uit de opera 'Aleko' en de Vocalise opus 34 nr. 14. Het Concertgebouw Orkest speelt op Decca 410 124-1) onder leiding van Vladimir Ashkenazy 'Dodeneiland' opus 29 en de Sym fonische Dansen opus 45 (ook op m.c. en c.d.). Moelijke keuze wat de Symfonische Dansen betreft. Lorin Maazel en de Berliners spelen dit te weinig in de concertzaal gehoorde werk erg mooi en met aandacht voor de nu ances. Een 'voorname' visie die de dirigent hier uitdraagt. Het 'Aleko- tussenspel en natuurlijk de Vocalise zijn het beluisteren ook best waard. Bij Vladimir Ashkenazy als pia nist wel zo'n beetje onze favoriete Rachmaninof-vertolker proef je het zoeken naar de oorzaak van al les, wat uitmondt in een wat ex pressiever opvatting. De A-kant van deze plaat wordt ingenomen door het overromantische 'Dodenei land'. Een afbeelding van Böcklin's schilderij siert de voorzijde van de hoes. D.G. houdt het wat dat betreft bij een visioen van Vassilij Kan- dinski.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1984 | | pagina 16