Gigan ten in dok
Hartelijk dank
VLAARDINGEN
Klassiek
HET NIEUWE STADSBLAD
ran-na
zm-mxniii
Populair
WmL
De Ocean Nomadin dok
voor het in ons gestelde vertrouwen in
het afgelopen jaar.
Wij wensen u een alleszins
voorspoedig nieuwjaar toe.
Namens alle medewerkers(sters) van
AFDELING WINTERSPORT
(alleen Veerplein)
Diverse dames- en herenski-jacks
30 tot 50% korting
Enkele skibroeken
20% korting
Overjarige skischoenen
van Dachstein, Koflach, Dynafit en
Nordica 20„/o kort|ng
Overjarige ski's
30% korting
Lederen skiwanten q
Langlaufschoenen
van 79.-voorO^iWw
Skischoentas
Ballet-aerobic-joggingpak
Diverse balletpakjes
en broeken halve prijs
Glans balletpakje van 39.25 voor 19.75
idem broek van 45.50 voor 23.00
Trainingspakken (enkele voorbeelden)
Le Coq „Ajax" 199 - nu 149.-
Adidas jogging 166 - nu 99.-
Robey jogging 96 - nu 79.-
Robey training 117 95 nu 69.-
Leopard jogging 93 - nu 69.-
Sweaters „Kappa" van 65.- voor 49.00
van 85.- voor 69.95
„Kappa" bodywarmers 0_
„Kappa" joggingsbroek wit
„Nike" sweaters',geel, rode of turquoise
„Nike" T-shirts blockbuster
Tennisschoen Stan Smith
Trimschoen Adidas Olympic S
Tiger Cutless van 79.- voor
Nike Intrepid van 119.- voor
25.00
24.95
15.00
75.00
49.50
99.95
49.00
99.95
Voetbalschoenen
AFDELING CAMPING
(alleen Lepelaarsingel)
Diverse lichtgewicht tenten
met 10 tot 30% korting
Enkele slaapzakken
met 25% korting
15% korting
Enkele rugzakken en fietstassen
met aantrekkelijke
korting
AFDELING TUINMEUBELEN
(alleen Lepelaarsingel)
Diverse uitloopmodellen tuinmeubelen
en kussens
nu met 20% korting
Shirley Bassey:
„lam what lam"
Placido Domingo:
„Always In My Hart"
„Makoto Ozone"
Jan Akkerman:
„From The Basement"
Pianogiganten
Vocaal
Barok-premie
Orkestraal
HET NIEUWE STADSBLAD - VRIJDAG 4 JANUARI 1985
PAGINA 22
Momenteel staan in het mam
moet droogdok (lengte 405 m
breedte 90 m) van Verolme
Botlek B.V. te Rotterdam-Bot
lek, 2 grote offshore-objecten
voor verbouwings- c.q. repara
tie- en onderhoudswerkzaam
heden. Het betreft het half-af-
zinkbare Amerikaanse boorei
land „Ocean Nomad" en de
Italiaanse pijpenlegger „Casto-
ro Sei". Het booreiland wordt
gemodificeerd, waarbij de na
druk ligt op een verhoging
van het laadvermogen aan
dek.
Hiervoor zijn door de werf 2
extra kolommen (poten) ver
vaardigd (lengte 34 m, diam. 4
m, gewicht 90 ton elk) en ge
plaatst, alsmede een tweetal
pontoon sponsons (drijfkasten
in de vorm van halve cilin
ders) vervaardigd in 6 secties
van elk 13 m lengte die twee
aan twee aaneengekoppeld
aan de bestaande drijvers zijn
gelast, waardoor het drijfver-
mogen van het booreiland
aanzienlijk werd verhoogd.
Behalve deze uit hoogwaardig
staal vervaardigde constructies
wordt een groot deel van de
bestaande outillage van het
booreiland gemoderniseerd.
De werkzaamheden zullen be
gin februari 1985 gereed zijn,
waarna het booreiland naar de
Noordzee zal vertrekken.
De Italiaande pijpenlegger
„Castoro Sei" is in dok voor
het uitvoeren van onderhouds
werkzaamheden aan het on
derwatergedeelte van het
vaartuig.
Het gelijktijdig dokken van
meerdere grote offshore-objec
ten is voor de werf niet onge-
bruikelijk. In oktober werden
ook de 2 half-afzinkbare pij-
penleggers „Semac I" en
Choctaw 2", in opdracht van
Brown Root Nederland
B.V., gezamenlijk gedokt.
ftOtfAT
van K2, Blizzard, Fischer en Sundei
van 69.95 voor5# w O
van glimmend skai g 00
AFDELING SPORT (alleen Veerplein)
nu van 119.95 voor ©O.OO
van 118.50 voor 3?.e3
van 79.- nu
van 65.- voor 49.95
„O'Neil" van 59.95 voor 39.50
en 75.- voor 49.95
T-shirts „Kappa" wit iocm
van 29.90 voor 1 Sf
„Kappa" Olimpic van 29.90 voor 19.90
„Le Coq" santé fè van 44.50 voor 35.00
„Le Coq" groot opdruk
van 29.-voor 19.93
van 33.50 voor
Ajax sweater van 45.- voor
Adidas hood jack
maat 128 en 140 nu
van 99.95 voor
Zl-Ace van 84.50 voor
124.50 voor
Brasil maat 28-31 van 49.94 voor 19.95
Europacup van 107.- voor 65.00
Tottenham van 109.- voor 99.00
Riverplate van 109.95 voor 79.95
Mepal in de kleuren groen en geel
:MH"11.
telefoon 070 - 19 02 37
De uit het havengebied van Car
diff (Engeland) afkomstige zan
geres Shirley Bassey wisselde dit
jaar van platenlabel en tekende
een vijfjarig kontrakt met het
Engelse „Towerbell Records",
een feit dat werd gevierd met het
uitbrengen van bovengenoemde
elpee, die in juli en augustus van
dit jaar werd opgenomen.
De zaak werd groots aangepakt,
hetgeen niet verwonderlijk is, want
de zangeres stelt extreme eisen en
is nog steeds een wereldster. Produ
cer Norman Newell speelde echter
op zeker en liet vijftien van haar
wereldsuccessen opnieuw arrange
ren door Michael Alexander, David
Cullen en Derek Wadsworth. Het
complete London Symphony Or
chestra werd ingehuurd en de mu
zikale leiding lag in handen van di
rigent Carl Davis. In feite is er nu
dus een nieuwe elpee van Shirley
Bassey verschenen met opgepoetste
oude successen. Toch ts er een ver
schil aan te wijzen in de oude inter
pretaties en de nu nieuw uitge
brachte versies, het verschil name
lijk in de benadering van de zange
res ten opzichte van haar repertoi
re. Naar onze overtuiging heeft de
vertolking aan zeggingskracht ge
wonnen door het inbrengen van
duidelijke nuances. Was voorheen
de staalharde stem de enige troef
kaart op de elpee ,,I am what I am'
is de zang veel meer gevarieerc
met een hoorbare aandacht voor d<
tekst. Zo is dit bekende repertoire
waaronder Something", „As l
Love You", „Nathalie", „Never Ne
ver Never" en natuurlijk „Goldfin-
ger" (haar eigenlijke doorbraak)
nieuw leven ingezongen iets wat de
fans zeker zal bekoren. Verschenen
is bovendien een nieuwe single
waarop „If You Don't Understand"
en het bekende „To All The Men
(oorspronkelijk woman) I've Loved
Before"
Towerbell 540102.
De spaanse opera-tenor Placido
Domingo heeft er ondanks de
fabelachtige successen in prak
tisch alle grote operahuizen ter
wereld nooit een geheim van
gemaakt dat hij, oorspronkelijk
in de groep van zijn ouders, in
kleine theaters maar ook op plei
nen in de zogeheten zarzuela-
voorstellingen zijn zangcarrière
is begonnen.
Tijdens een dergelijk optreden ont
moette Placido Domingo de be
faamde Cubaanse componist-or
kestleider Ernesto Lecuona in Ha
vanna. De muziek van deze voor
dit genre de Latijns-Amerikaan
se muziek zo belangrijke compo
nist is de tenor nimmer vergeten.
Als uiting van zijn respekt heeft
Placido Domingo onlangs een elpee
voltooid waarop een aantal songs
van Lecuona zijn vastgelegd, waar
van sommige nummers wereldhits
zijn geworden. Er is echter een be
langrijke wijziging in de vertolkin
gen van dit repertoire ten opzichte
van de oorspronkelijke uitvoerin
gen. Ernesto Lecuona verklankte
zijn composities in eerste instantie
middels zijn eigen band ,,The Lecu
ona Cuban Boys", een orkest dat
een zekere big-band bezetting ken
de waaraan een uitgebreide percus
siegroep was toegevoegd. De opna
men hiervan werden wereldbe
roemd door de specifieke sound en
de bijzonder enerverende rithmiek.
Op de elpee „Always In My Heart"
musiceert het Royal Philharmonic
Orchestra onder leiding van Lee
Holdridge. Dit symphonische en
semble waarbij de percussie niet
werd vergeten openbaart echter
een ander geluidsbeeld dan Lecuo-
na's band; het repertoire krijgt hier
soms als het ware te veel van het
goede, al moet worden geconsta
teerd dat aan de arrangementen
door Lee Holdridge en Alf Clausen
geschreven de uiterste zorg is be
steed. Placido Domingo zingt dit
hem geljefde repertoire met grote
toewijding, doch ontkomt ons in
ziens niet aan enige overdaad. Een
voorbeeld hiervan is zeker „Mala-
guena" en gaat de ware intentie
van de song „Maria La O verloren
in een te grootse aanpak Daarente
gen vormt „Noche Azul (Blauwe
Nacht) onbetwist een hoogtepunt op
deze elpee, evenals „Canto Kariba-
li" (Karabalilied). Ondermeer zijn
op deze plaat nog te beluisteren „Si-
boney". „Siempre En Mi Corazon",
„Juventud" en „La Comparsa". De
I uitgave betekent een goede gele
genheid dit aantrekkelijke en melo
dieuze repertoire te leren kennen,
zeker ook omdat de oorspronkelijke
opnamen niet meer voorhanden
zijn.
CBS FM 38828.
Makoto Ozone
Dit het immense arsenaal van
jong muzikaal talent uit Japan
is wederom een opvallende in
strumentalist naar voren getre
den, de 23-jarige jazzpianist Ma
koto Ozone. Het is verbazingwek
kend dat in een land met zulk
een diepgewortelde artistieke
traditie de westerse muziek
steeds meer terrein wint.
Bij de jonge pianist Makoto Ozone
viel de appel niet ver van de boom.
Zijn vader behoort tot de meest ge
waardeerde jazzpianisten in het
land van de rijzende zon. Zoon Ma
koto trok op twintigjarige leeftijd
naar Amerika om te studeren aan
de Berklee School Of Music in Bos
ton. Naast de studie in arrangeren
en componeren musiceerde Makoto
Ozone met tal van muzikanten en
koesterde een grote achting voor
grootheden als Gillespie en Peter
son. Al snel kwamen de eerste com
posities tot stand die een dermate
muzikale inhoud bezaten dat zijn
naam bekendheid kreeg bij diverse
platenproducers, tot tenslotte CBS
hem wist te contracteren zij het met
de clausule dat de rechten van zijn
composities zouden berusten bij zijn
eigen uitgeverij „Makoto Music".
De eerste elpee van Makoto Ozone,
met zijn naam als titel, vormt de
kennismaking met een veelbelo
vend nieuw talent. Samen met vi-
brafonist Gary Burton en bassist
Eddie Gomez speelt Ozone zes ei
gen stukken die enerzijds zijn kun
nen als componist openbaren en an
derzijds zijn fraai toucher en impro
visatietalent etaleren. Door de keu
ze van deze sidemen waarbij dus
een drummer ontbreekt ontstaat
telkenmale een fijnzinnig lijnen
spel, mogelijk gemaakt door de zeer
bruikbare thema's van Ozone en
het praktisch eens luidende stijlbe
grip waardoor soms een opvallende
eenheid wordt bereikt die de aan
dacht van de luisteraar moeiteloos
gevangen houdt. „Crystal Love", „I
Need You Here", „Flight", „Endless
Season" (part I en II) en tenslotte
„Improvisation" blijken composities
van een jong musicus die ruime
aandacht vedienen.
CBS 26198.
De In Amsterdam geboren doch
reeds lange tijd In Friesland
woonachtige gitarist Jan Akker
man heeft zich op zijn nieuwste
elpee hoofdzakelijk beperkt tot
het rockgenre, een muzikale stijl
die in deze rubriek zelden voor
komt omdat dit terrein elders
reeds ruim voldoende aandacht
geniet.
Bij Jan Akkerman ligt dit toch
even anders. Immers, alle composi
ties op de plaat „From The Base
ment" zijn geheel of gedeeltelijk
van Jan Akkerman, derhalve in ei
gen stijl/begrip geschreven en
waarvan de uitwerking in solo of
collectief een gedegen vakman
schap zowel technisch als muzi
kaal te zien geeft. Zeker, het
soms „schorre" gitaargeluid is qua
toon zeker niet lieflijk, doch heeft
een muzikale kracht in zich die ab
soluut boeit Akkerman's bekende
hoog opgevoerde speltechniek com
pleteert het geheel. Bovendien vor
men de verrichtingen van de met
hem musicerende Dino Walcott
(basgitaar en vocalen) alsmede
drummer Hans Waterman en gast-
solisten Piet Eisma, Sergio Costillo
Simmons en Thijs van Leer een
zondanige instrumentale eenheid
dat de muzikale mogelijkheden, in
de composities vervat, ten volle
worden benut. Een bezwaar op deze
elpee vormt de naar onze me
ning veel te lang uitgewerkte
versie van „All Along The Watc-
htower" (14.10 min.) In dit tijdsbe
stek wordt zowel vocaal als instru
mentaal te lang en te monotoon ge
werkt. „Dark Rose", „Wallenberg",
„From The Basement" en „P C B.
Chicken" bezitten echter ruim vol
doende inhoud. Merkwaardig is het
sluitstuk van deze produktie Jan
Akkerman schakelt hier moeiteloos
van rock naar rythm and blues in
„Status Quo". In welk een ontspan
nen sfeer hier werd gemusiceerd
toont de opmerkingaan het slot
waar de harmonicasolist in lachen
uitbarst. Die opmerking verklappen
wij echter niet!
CBS 26094.
Jan Akkerman
HHlJ
MU'.'M.ll I.PIM.l'Ml'I Mi
telefoon 070 - 19 02 37
De pianist Pierre-Alain Vo-
londat speelt werken van
Chopin en Liszt (EMI
1731991-PM 375)
De muziekliefhebber kent onge
twijfeld het bestaan van de excen
triek ogende en ook doende franse
pianist Pierre-Alain Volondat, die
als uit het niets kwam en, 'zomaar
eventjes' het Koningin Elisabeth-
coneours 1983 op zijn naam schreef.
De eerste fransman die zoiets wist
de bewerkstelligen, nadat 'deskun
digen' hem de deelname hadden
ontraden en gezegd dat hij 'geen
kans' had!
Van de nu 22-jarige pianist, die zijn
opleiding genoot aan de conservato
ria van Orléans en Parijs, maar te
genwoordig geeoached wordt door
de zeer bejaarde Vera Moore, ver
scheen al de concours-plaat, maar
nu is er dus een studio-opname be
schikbaar waarop zijn grote talent
onmiskenbaar tot uiting komt.
Van Chopin speelt hij achtereen
volgens de Fantaisie in f, opus 49,
de études nr. 3 en 5 van opus 10 en
de 'Polonaise Héroique' opus 53.
Daarbij blijkt dat het heroische ele
ment hem althans hier wel
het meeste aanspreekt. De cantilene
in de nocturne van de étude nr. 3
kón bijvoorbeeld iets zangeriger,
meer naar binnen gekeerd ook, ge
speeld worden. Maar desondanks
blijf je naar deze artiest geboeid
luisteren.
Dat laatste geldt nog sterker in zijn
Liszt-programma, dat van welhaast
ongekende klasse getuigt. Het flam
boyante, bacchantische karakter
van 'De dans in de herberg' zoals
bekend een eigen pianobewerking
van de voor orkest bedoelde 'Mep-
histo-wals' wordt door Volondat
gewoon volmaakt in klanken ge
schilderd.
Zijn virtuoze kwaliteiten komen tot
gelding in 'Au bord d'une source'.
Als natuurschildering bevalt dit
werkje wellicht wat minder, maar
probeer maar eens die lange rijen
'zestienden' non-legato in het goede
spoor te houden. Fantastisch is Vo
londat op dreef in de twee 'Etudes
d'execution transcendante'. Kleur
en beweging alom met als onbet
wistbaar hoogtepunt zijn 'Dwaal
lichtjes'. Pardon, Liszt's 'Feux fol-
lets'.
Cyprien Katsaris speelt de
Balladen en Scherzi van
Chopin (Teldec 6.43053 AZ;
ook op mc).
Van heel ander kaliber is de van
oorsprong Griekse pianist Cypriën
Katsaris. Een pianist die op tech
nisch vlak geen problemen schijnt
te kennen, maar zijn techniek ge
bruikt om de door hem gespeelde
stukken zo glanzend mogelijk aan
zijn-^uditorïum op te dienen. Een
fijn vertolker die weet te behagen,
maar zijn gehoor niet immer weet
mee te voeren naar de kern van de
muziek.
Dat blijkt in de ballades, die zoals
bekend geënt zijn op heldendichten
van Chopin's landgenoot Mieckie-
wicz en teruggrijpen op de Poolse
historie. Het verhalende element
blijft in de Ballade in g wat onder
belicht, maar in de declamatorische
coda, met zijn koperblazersakkoor
den en de fortissimo oktaven aan
het eind voelt Katsaris zich als een
vis in het water.
De ballades in F en As zijn wat
meer ingetogen, vooral de tweede
in de naar 'Undine' verwijzende
passages, waarna het verhaal weer
een nadrukkelijk einde krijgt.
De Fantasie aan het slot van de bal
lade in f, zonder twijfel de meest
aantrekkelijke van het viertal,
wordt door Katsaris goed uitge
werkt.
De (vier) Scherzo's heeft Chopin
van Beethoven afgekeken, noch
tans zonder er humoristische aspek-
ten die er bij Beethoven wel zijn
in te betrekken. Katsaris speelt
ze volgens 'het boekje', waarbij het
Scherzo in E het best blijft beval
len, al is het tevens de langste door
de dubbele doorvoering en reprise.
Vooral het Trio wordt door Katsa
ris prachtig vertolkt, maar ook met
zijn parelende voordracht, de tril
lers (die bij hem 'altijd' goed zitten)
en een zekere doorzichtigheid in
zijn spel, die goed past bij dit laatste
stuk, maakt hij indruk.
FREDERIC CHOPIN
4"'
Folk Songs floftods
Kim
TE KANAWA
Kiri te Kanawa zingt folk
songs en ballads (EMI
27.0040.1; ook op mc)
We kunnen het eenvoudig niet hel
pen. Als er weer eens zulk een
plaat verschijnt gaan onze gedach
ten onwillekeurig terug naar de
Schotse alt Kathleen Ferrier, die
als weinig anderen dit genre volko
men natuurlijk èn aanvaardbaar
voor zowel de minnaars van het
kunstlied als de doorsnee-luisteraar
wist te vertolken.
Die onbereikbare top van de Olym
pus weet de Nieiiw-Zeelandse so
praan Kiri te Kanawa niet te bestij
gen, maar wat zij doet is van een
toch ontwapenende eenvoud. Dat
wil zeggen, de gevierde operazan
geres misbruikt noch overdrijft
haar mogelijkheden, die natuurlijk
royaal reiken boven het hier van
haar gevraagde. De arrangementen
van orkestleider Douglas Gamley
zijn aardig, maar doen wel een tikje
overdadig aan. Een goed idee was
het centraal stellen van de harp,
waar de liederen niet door het Me
dici Strijkkwartet maar door leden
van het 'National Philharmonic'
worden begeleid. Al met al kan ge
steld worden dat hier een lofwaar
dige poging wordt gedaan een
breed publiek te bereiken. Het pro
gramma op deze plaat getuigt na
tuurlijk niet voor niets van enige
hang naar nostalgie!
Er staan in totaal vijftien liederen
op deze plaat, waarvan 'Come To
The Fair', 'An Island Spinning
Song', 'The Keel Row', 'Comin'
Thro' The Rye', 'Greensleeves'
'The Sally Gardens' en (tot slot)
'Danny Boy' waarschijnlijk wel de
bekndste zijn. Leuke plaat dus.
Barok 2:
Bach en Handel plus
Onder deze wat vreemd klinkende
titel biedt de Nederlandse grammo-
foonplatenhandel een premieplaat
aan in het kader van de 'Platen 10-
daagse', die op 22 oktober begint.
Een en ander in het kader van de
aktie 'Geef Klassiek Kado'.
Een 'gouden' vondst deze plaat,
waarop geanticipeerd wordt op het
volgend jaar, wanneer de 300ste ge
boortedag van zowel Johann Sebas
tian Bach als George Friedrich
Höndel ongetwijfeld ook fonogra
fisch uitgebreid herdacht zal wor
den. Want men is gelukkig af
gestapt een 'hussebusje' bijeen te
brengen en als lokkertje aan het vi
nyl toe te vertrouwen.
Op deze elpee, die volgens het in
middels vermaarde DMM-recept
werd vervaardigd en zodoende bei
derzijds meer dan 35 minuten onge
stoord luisterplezier biedt, treft
men zelfs een aantal complete wer
ken aan, zoals het Vioolconcert in a
(BWV 1041) van Bach (soliste is
Anne-Sophie Mutter), de fluitsonate
BWV 1033 of het door Han de Vries
gespeelde hoboconcertje naar BWV
1056 en 156.
Van Telemann volgt op de B-kant
na de overrompelende, 'authentie-
k'uitgevoerde, 'Arrival of the
Queen of Sheba' van The Academy
of Ancient Music ook een Concerto
Grosso van Handel (opus 6, nr. 7 in
bes), een altfluitconcertje met Mi-
chaela Petri als soliste en een orgel
concert dat door Marie-Claire Alain
wordt uitgevoerd. De opnamen, die
oorspronkelijk niet allemaal digi
taal zijn (maar dat merkt men be
slist niet) zijn afkomstig van Pho
nogram, Polydor, RCA/Erato, EMI
en CBS. Een prachtige plaat voor
de basis-discotheek, maar ook 'ge
vorderde' platenverzamelaars zul
len er veel plezier aan beleven.
Vijfde Symfonie van Beetho
ven door het Los Angeles
Philharmonisch Orkest on
der leiding van Carlo Maria
Giulini. (DG 2532,049; ook op
mc).
BEETHOVEN SYMPHONY NO 5
Los Angete» PHMhsemooic Orehestra
CAflLO MARIA GIUUMI
Een prachtige opname van Beetho
ven's populaire 'Noodlots-symfo-
nie', die al twee jaar geleden door
Deutsche Grammophon werd uitge
bracht, maar nu als promotieplaat
voor een zacht prijsje in de platen
winkels ligt.
Over dat zogenaamde 'noodlot'
'Zo klopt het noodlot aan de deur'
heeft Beethoven zelf gezegd
moeten we op deze plaats en tot be
ter begrip wel even kwijt dat Beet
hoven het noodlot niet zag als iets
onontkoombaars, maar als iets
waartegen de mens zich kon ver
zetten, er strijd tegen leveren. En
dat is nou net wat in deze vierdeli
ge symfonie gebeurt. De tempi wor
den door het orkest breed uitgeme
ten, maar nergens ontstaat de in
druk dat er 'langzaam' gespeeld zou
worden. De spanningsbogen blijven
in takt en de muziekstroom blijft
soms bruisend, soms rustiger, vloei
en. Eveneens aanbevolen voor de
basis-discotheek en voor verzame
laars die deze uitvoering nog niet in
hun bezit hebben.