KW
Zij tekenden zich naar
een eervolle vermelding
..Vjj)
\Y
Gom samen verder met
technisch bedrijf
Bii Kortimarkt
dezevveeK
aUemerken koffie
voor de oude pn
kort
„In het seizoen ren je
gewoon achter jezelf aan"
iw
paasV»as
die
paaseieren-
'm
Interesse in mode groot
STERRENKWIS
Uitslag Total Look's ontwerp-wedstrijd
(1atal Look
Xom er 85
Programma
huisvrouwen
Kinderkleding
en
speelgoedbeurs
'Farce Majeure'-team
gastheer
ire-team
m.
il!
Een zomer-impressie
van Martin van Baarle.
Aan het "werk zag u ze op de voorpagina van de vorige week bij u thuisgekomen
modekrant Total Look. Na gedane arbeid is het best gezellig een attentie 'onder cou
vert' te krijgen, uitgereikt door de heer J. A. Vlasveld namens de direktie van Rand
stad-Edities. De heer Vlasveld, rechts, deed dat in ontspannen sfeer van rechts naar
links aan: Ron de Rooij, hoofdredakteur van het wekelijkse modevakblad 'Textilia',
Edgar Vos, mode-ontwerper te Amsterdam, Ank Hovingh-Krayo, redaktrice van-
Randstad-Edities en Total Look, Cargelli, direkteur van de Vrije Academie in Rotter
dam en Jos Ots, externe betrekkingen C A Nederland.
De jury koos deze uit de
zeven van Mirjam Paal
vast.
Uitgewerkt
«111
V U Strekt)
LOENEN AAN DE VECHT Weer eens wat anders,
dachten we zo. De Thuiskrant Sterrenkwis nu eens niet
gepresenteerd door een enkele presentator of presenta
trice, maar door een heel team. Dat van Farce Majeure
en neemt u van mij aan, dat het bijwonen van dat pro
gramma een hele belevenis is.
door Aat Zandstra
foto Ed Dewaerheijt
Wachten
Gouden tijd
STERRENBEELD
HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 3 APRIL 1985
PAGINA 17
RANDSTAD
EDITIES
Het heeft er om gespannen.
Postzakken vol getekende
mode eerst bekijken, dan se-
lekteren, vervolgens beoor
delen en daar weer veertig
eervolle vermeldingen uit
kiezen:
niet altijd is jureren zoiets
als een erebaantje-
Maar:
Cargelli, vroeger mode-ont
werper te Rotterdam, nu di-
rekteur van de Vrije Akade-
mie in dezelfde stad,
Ron de Rooij, hoofdredakteur
van het toonaangevende mo
devakblad Textilia,
Jos Ots, verbonden aan de af
deling externe betrekkingen
van C A Nederland, niet in
de laatste plaats
Edgar Vos, mode-ontwerper te
Amsterdam, en
Ank Hovingh-Krayo, redak-
trice van Total Look zijn er
eensgezind uitgekomen.
Hier ziet u het resultaat van
hun werk, maar vooral dat
van degenen, die de mode-ont
werpen instuurden. En we
vertelden al: het heeft onze
stoutse verwachtingen over
trokken.
JHOH" :r
Bi
Er zat overigens van alles tus
sen. Van kladjes papier af,
waarvan we dachten... hoe
kan men dat nou serieus be
doelen, laat staan insturen tot
de mooiste aquarellen toe. Er
waren goed bedoelde, maar
soms weinig zeggende mode-i
deeën bij, maar net zo goed
aardige, tot zelfs prima vond
sten.
Martin van Baarle zit in het eerste jaar van de mode-akade-
mie. Of hij hier de twee -of driejarige opleiding volgt dat
weet hij nu nog niet. Wat Martin wel heel zeker weet is dat
hij geïnteresseerd is in mode, dat is ook de reden dat hij
voor de mode-akademie heeft gekozen. Onder andere om
diezelfde reden (de interesse) heeft Martin besloten om mee
te doen aan de Total Look ontwerpwedstrijd. Martin heeft
ongeveer een avond aan de ontwerpen, die hij heeft opge
stuurd, gewerkt. De grondslag van deze ontwerpen was een
opdracht van school, die hij verder heeft uitgewerkt. Naast
het zelf kleding ontwerpen, tekent Martin ook regelmatig.
Met name portretten.
Maar bij wat we ook ontvin
gen:
deze wedstrijd is aangeslagen.
Dat mag gezegd!
„Eindelijk eens iets, waar je
kreativiteit voor wordt ge
vraagd", of: „winnen, graag,
maar het meedoen op zichzelf
vind ik al een uitdaging" zijn
zomaar twee van de (vele) be
geleidende opmerkingen uit de
post.
Goed, lang genoeg gepraat, nu
de uitslag. Hierbij moeten we
wel even benadrukken, dat
niet iedere eervol vermelde
inzending geschikt was om te
printen, dus deze 'krantklaar'
te maken.
Komt een schets dus niet goed
over, dan ligt dat niet aan de
inzet van degene, die er zijn
haar of best op deed, maar aan
het feit, dat die tekening in
feite moeilijk bruikbaar bleek
voor het uiteindelijke doel:
meenemen in dit blad.
We hebben waar nodig meer
dan ons best gedaan om er
toch wat van te maken. In
deze thuiskrant van Randsta
d-Edities leest u, naar we al
verschillende keren lieten we
ten, wie er in uw eigen ver-
schijningsgebied voor een eer
volle vermelding in aanmer
kingen komen, dus binnenkort
honderd gulden ontvangen.
Op de vraag: „wat zou u met
die zesduizend gulden doen"
gingen we al in op de voorpa
gina van Total Look, dus al
die wensen blijven nu verder
buiten beschouwing.
Iedereen die met een eervolle
vermelding in deze krant
staat, krijgt één dezer dagen
een brief thuis, waarin wordt
verteld hoe de zaak verder (fi
nancieel) wordt afgewikkeld.
Over de uitslag van de jury
wordt niet gecorrespondeerd.
Mag er meer dan één schets
worden ingezonden, was een
vraag destijds toen we met
de oproepen voor deze wed
strijd bezig waren.
„Mag" zeiden we. „Doe ik"
dacht Mirjam Paalvast, Tjalk
23 uit Schiedam.
Zij zond er zelfs een zevental
in en ofschoon dat niet altijd
hoeft te betekenen, dat je dan
bij de eervol vermelden te
recht komt, haar tekeningen
waren helemaal zo gek niet.
Tenminste, dat vond de jury.
Draagbare, soms gangbare
mode met gevoel voor verhou
dingen en aantrekkelijk gete
kend, zo staat er voor Mirjam
ook nog genoteerd.
Martin van Baarle, Johan Wa-
genaarstraat 86 te Schiedam,
heeft best een beetje (mode)
durf, zonder in extremiteiten
te vervallen. Bovendien weet
hij zijn gedachten niet onaar
dig uit te beelden.
En dat betekent in dit verband
een eervolle vermelding, dus
honderd piek, voor Martin.
Ook verdiend, omdat hij zijn
schetsen zo keurig had uitge
werkt.
mmtm
SCHIEDAM Hieronder het
programma van de Ned. Vere
niging van Huisvrouwen, af
deling Schiedam, voor de
maand april en de eerste helft
van mei. Inlichtingen over de
aktiviteiten van deze vereni
ging verstrekt mevrouw De
Groot-Molenaar, Arnoldipad
44, telefoon 701515.
Donderdag 11 april fietsen met
de huisvrouwen. Woensdag 17
april excursie Gooi en Kenem-
merland. Donderdag 18 april
14.00 uur, toneel met koor in
Geb. Chr. Soc. Belangen. Vrij
dag 19 april parenbridgedrive
in de Margriethal. Dinsdag 23
april 09.30 uur, in de 4 Molens
een lezing over computerin
formatie. Dinsdag 23 april
14.00 uur, lezing over muziek
door G. Egbers in Irene. Don
derdag 25 april 14.00 uur, spel-
lenmiddag in geb. Chr. Soc.
Belangen. Vrijdag 3 mei eind-
bridgedrive in Hoek van Hol
land. Donderdag 9 mei alge
mene vergadering in Utrecht.
Donderdag 9 mei 14.00 uur
sluitingsmiddag: Show Humo-
resque. In Irene. Woensdag 15
mei broodshow met lunch in
de Magnalia Deikerk.
SCHIEDAM Gom bedrijfs-
diensten voor gebouwen BV in
Schiedam is een nauwe sa
menwerking aangegaan met
de bedrijven van Breijer in
Rotterdam.
Randstmd-ÊdMma,
w»kmi!Jks in bijna één
mi/Joan brlmvmnbuaamn
SCHIEDAM Op woensdag
17 april houdt de U.V.V. afde
ling Schiedam weer haar voor-
jaarskinderkleding- en speel
goedbeurs in de Margriethal.
Het betreft voorjaars- en zo
merkleding. Deze moet mo
dieus, schoon en heel zijn. Ook
kindersportkleding is van har
te welkom. Het betreft kinder
kleding in de leeftijd van 0-12
jaar. Voor het speelgoed geldt,
dat het compleet moet zijn en
in goede staat. Een taxatrice
van het U.V.V. zal in overleg
met de aanbieders de prijzen
bepalen; 20% van de opbrengst
is voor de U.V.V. ter bestrij
ding van de kosten. Het is de
bedoeling de beurs deze keer
één dag te houden, dus dat zo
wel inleveren, verkoop als af
rekenen op deze ene dag gere
aliseerd worden.
De tijden zijn als volgt inge
deeld: inleveren: 911 uur;
verkoop 1-4 uur; afrekenen 5-
6 uur. Voor inlichtingen:
mevr. Vermeulen, tel. 266168
of mevr. Hommel, tel. 269871.
Gom (met 5.500 medewerkers
en 20 uitvoeringskantoren) is
landelijk gevestigd en actief op
het terrein van het schoonhou
den van gebouwen, linnenser
vice, bewakings- en portiers
diensten, beveiligingstechniek
en de exploitatie van centrale
alarmsystemen.
Breijer glashandel, schilders-
en aannemingsbedrijf en het
hiermee verbonden vb staal-
en loodgietersbedrijf en het
electrotechnisch installatiebe
drijf de groot, met in totaal
ruim 250 werknemers, is het
grootste technische onder
houdsbedrijf voor gebouwen
in het Rijnmondgebied.
Veel beheerders van gebou
wen die voorheen over een ei
gen uitvoerende technische-,
huishoudelijke- of portiers-
dienst beschikten, maken nu
gebruik van zelfstandige be
drijven die op deze werkgebie
den zijn gespecialiseerd. De
gebouwenbeheerder blijkt
hiermee kosten te kunnen be
sparen. Bovendien kan hij met
deze werkwijze flexibeler op
treden.
Doel van de samenwerking
tussen Gom en Breijer is de
gebouwenbeheerder in staat te
stellen om het totale onder
houd van gebouwen tegen
concurrerende contractprijzen
uit te besteden aan hetzelfde
samenwerkingsverband
(Zolang de voorraad
Winkelcentrum
Hol van Spalan
SCHIEDAM
KETHEL
De winnaars van deze spelron-
de moeten echter wel even ge
duld hebben, want tegen dat
deze ronde afgelopen is stopt
ook het televisieseizoen, zodat
we eerst het volgend seizoen
een reisje omroepland kunnen
gaan maken. Maar wat in het
vat zit heet niet te verzuren en
zo heeft u in de vakantieperio
de een leuk vooruitzicht op
een dagje uit met uw Thuis
krant.
„Het lijkt lang, maar je hebt
het niet alleen echt nodig, het
is ook doodgewoon een feit,
dal na mei de kijkgewoonte
van het publiek verandert,"
zegt Henk van der Horst als
we hem ernaar vragen.
We zitten te praten in een kor
te pauze bij het opnemen van
de liedjes uit Farce Majeure.
Dat gebeurt in de Vendal
Sound Studio in Loenen aan
de Vecht, waar het deze och
tend buiten bijzonder koud is.
„Wat dacht je wat," grapt
Alexander Pola, „in een jaar
twee elfstedentochten". De
baardige kleine tekstschrijver
neemt er zijn gemak van en
leest zijn krantje. Hij is nog
niet aan de beurt, want ze zijn
nog bezig het geluid op te ne
men.
De studio is er één, zoals je ze
veel vindt in en rond het Gooi.
Een studioruimte, een techni
sche ruimte, een kantoortje en
een kantinetje met een biljart,
want opnemen is vooral wach
ten. Of dat nu televisie, film of
geluid is.
Henk van der Horst: „We ne
men vandaag drie liedjes op.
Het schema dit seizoen is
meestal eerst een dag of drie
schrijven, muziek schrijven,
op vrijdag hier geluid opne
men en dan volgende week
gaan we de nummers opne
men. Dat duurt meestal ook
drie dagen. Daarna ga ik mon
teren, vaak tot diep in de
nacht en op vrijdag gaat het
programma eruit. Ja, 't is aan
poten hoor. Soms zeventig uur,
je hoort ons niet over een 36-
urige werkweek. Tijdens het
seizoen hol je gewoon achter
jezelf aan. Het is dan ook een
verademing om het in de zo
mer wat kalmer aan te doen.
Nieuwe ideeën te bedenken.
En volgend seizoen doen we
het kalmer. Dan komt Farce
Majeure om de drie weken, in
plaats van om de twee".
Henk van der Horst is mo
menteel de regisseur, nadat
Fred Benavente het wat kal
mer aan ging doen. Jan Fille-
kers bemoeit zich vooral met
de produktie en Alexander
Pola is de man met het giftige
pennetje. Hoewel alle vier de
teamleden zich met eikaars
specialismen bemoeien. „Soms
is het zo, dat we niet eens
meer weten wie welke grap
bedacht heeft", menen ze alle-
vier.
En dat is ook niet zo'n wonder,
want het viertal werkt al sinds
1966 samen. In totaal maakten
ze op dit moment 177 afleve
ringen. Eerst tien jaar achter
elkaar en nu al weer twee sei
zoenen lang. Daar tussendoor
maakten Henk van der Horst
en Jan Fillikers het program
ma Showroom, óók NCRV.
Henk van der Horst nog even:
„Omdat je met een programma
als dit op de actualiteit inhaakt
kun je ook moeilijk lang van
te voren al ergens aan begin
nen. En je bent toch vrij be
perkt in je tijd. Neem nou met
het opnemen, in de winter
wordt het vaak om vier uur 's
middags al te donker. En nu
het met de zomertijd langer
licht is houdt het programma
op. Ja, dat is nu eenmaal zo.
En natuurlijk is het ook een
kwestie van geld. Dat wordt
steeds minder en de omroepen
krijgen steeds meer zendtijd.
We zijn dan ook zuiniger ge
worden".
Nooit problemen met onder
werpen zoeken?
„Ach welnee, we moeten het
hebben van de misstappen van
een ander, die misbruiken we
graag, en er is voldoende voor
handen. De RSV was een gou
den tijd voor ons. En indertijd
de oliecrisis. Tsja, altijd men
sen die in de picture staan. En
brave huisvader haalt het
nieuws niet".
Hoewel Je vier mannen van
Farce Majeure natuurlijk zelf
ook het meest als HET team
van Farce Majeure wordt ge
zien werken er natuurlijk
meer mensen aan mee. Rolf
Hartsuiker en Monique Hamer
'doen' de produktie. Dan is er
de cameraman, de geluidsman,
de man van de montage, de
technici van de geluidsstudio,
Harry Banning, die de liedjes
van muziek'voorziet. De musi
ci, die die muziek spelen en
sinds dit seizoen ook de gast
van de week.
Van der Horst: „We hebben
gezocht naar een wat andere
opzet. De kar is verdwenen,
ongeveer ook door het vertrek
van Ted de Braak, want dat
was toch de man, die dat on
derdeel droeg, als het ware.
Nou vorig seizoen hebben we
even gewerkt met Hetty Hey-
ting, maar dat liep niet zo lek
ker. En dan nu met telkens
een andere gast. Misschien, dat
de formule volgend seizoen
een ietsje wordt bijgesteld,
maar dat weten we nog niet".
De idee achter Farce Majeure
kwam in 1966 van Dick van
Bommel, de direkteur van de
NCRV. Niet bedoeld als echte
satire, maar ook met vooral
beeldgrapjes erin. Echte satire
is het nog steeds niet, menen
ze. Het moet vooral leuk zijn.
„Ach, de één noemt het satire,
de andere flauwekul," relati
veert het kwartet de zaak. In
ieder geval is het één van de
best bekeken NCRV program
ma's.
En het is heus wel eens voor
gekomen, dat er een lidmaat
schap van de omroep werd op
gezegd, maar tot echt erge din
gen is het niet gekomen.
Van der Horst: „Je leert in de
loop der jaren wel tot hoever
je kan gaan. En je knabbelt
wel eens wat aan die grens,
want je kunt nu op televisie
meer zeggen, dan in 1966. Dat
is wel duidelijk".
Hoe komt de Paashaas
eigenlijk aan al die
gekleurde eieren?
Natuurlijk heeft de haas
niets van doen met de Op
standing van Christus en
dus ook niets met ons
Paasfeest. Zelfs niets met
het Joodse Pascha, want
de Paashaas is niet zo
oud. In vroegere drukken
van de grote Van Dale, in
het officiële „Woorden
boek der Nederlandse
Taal" en in ons Folkloris
tisch Woordenboek komt
hij nog niet eens voor... Hij
is er pas de laatste tijd met
de lange oren bijgesleept.
WAAROM EEN HAAS?
We hebben het aan ver
scheidene deskundigen
gevraagd. De één zegt:
Op talloze manieren wordt de
betrokkenheid van Heer Haas bij
het Paasfeest verklaard. Bij
gaand exemplaar zal dat worst
wezen. Hij heeft 't druk genoeg
met oppassen dat-Ie niet 't
haasje wordt.
„Omdat hij het zinnebeeld
is van de vervolgde schep
selen en tegelijk van de
waakzaamheid. In het
volksgeloof slaapt hij met
open ogen. In werkelijk
heid drukt een haas zich
bij onraad plat tegen de
grond en loert angstig
rond. Dat verwarden onze
voorouders met slaap.
Een andere geleerde ver
telt: „In de oudheid was de
haas gewijd aan Artemis,
de god van de jacht, maar
óók aan Aphrodite, de go
din der liefde. Dat laatste
omdat het arme dier zich
slechts door zijn vrucht
baarheid in stand kon hou
den. Vandaar ook de haze-
offers terwille van de (men
selijke) vruchtbaarheid. In
de 8ste eeuw verbood de
R.K. Kerk in vele landen
het eten van hazen, maar
dat hielp weinig. Het dier
was en bleef populair,
vooral bij de stropers."
Een derde zegsman wijst
ons er op, dat de haas in
allerlei volksverhalen, in fa
bels en in sprookjes een
heldenrol vervulde. Daarin
was hij altijd de snelste, de
slimste, de éérste of de
zorgzaamste, de wachter
of de waker. Er is zelfs een
sprookje waarin de haas
de jagers verslaat. Van
daar dat hij nu weer als ei-
erenraper en paaseieren-
brenger is ingehaald.
„Welnee" horen we van
een astronoom: „er be
staat een sterrenbeeld ,de
haas' (Lepus, afgekort Lep)
en dat staat ten zuiden van
Orion. Dat is bij ons uit
sluitend op heldere winter
avonden te zien. Dan lijkt
het, alsof De Haas gejaagd
wordt door Orion. Welnu,
hij ontsnapt en daarom
mag hij bij het éérste
christelijke feest in het
voorjaar tevoorschijn ko
men. Dat gebeurde eerst
in Duitsland en Engeland
en daarna haalden wij die
Paashaas in."
CHOCOLADEVORM
Dat kan wel wezen, zegt
onze banketbakker, maar
ik heb van mijn
voorgangers in de zaak
altijd gehoord dat ze wel
eens wat anders wilden
dan altijd chocolade
kippen en kuikentjes. En
toen ze naar modernere
vormen zochten voor de
chocoladefiguren,
kwamen ze op het idee
om vormen in het model
van een staande haas te
maken. Dat was er een
mooi dier voor en later
kreeg 't een mandje op de
rug waar we de gevulde
eitjes in konden
deponeren...
RANDSTAD-EDITIES 'TOPPERS'
TELEFOON 070 - 19 02 24
Postb. 5825, 2280 HV Rijswijk