Meer keus en Bill 'n stuk gezelliger ZAKE bsita Gustav Mahler PJDFN Novotel Schiedam TAARTEN FESTIJN SCHIEDAM SZC-voorzitter l\ico tvoimeijer Stond enkele jaren geleden niet bepaald te springen toen hij (wederom) als eerste man van de Schiedamse Zwem Club werd ge vraagd. Bij gebrek aan alternatieven nam hij dan toch de voorzittershamer weer ter hand, maar echt van harte ging het niet. Een zwak- tebodje dus. ,,Mijn optreden als voorzitter is een voortdurend compromis tussen mijn ge zin, mijn werk (bij de Windmill) en mijn hob by (SZC)", zegt hij ergens in het gesprek. ,,Ik beleef er dan ook gemiddeld plezier aan". „Wordt het plezier min der", gaat hij rustig en sotns scherp formulerend verder, „dan kan ik er be ter mee ophouden, maar vooralsnog zie ik daar geen reden toe. Ik krijg wel eens het verwijt, dat ik als voorzitter te weinig op clubavonden of bij wedstrijden aanwezig ben, maar dat doet me niets". Goede tijden Problemen SZC-voorzitter Nico Kolmeijer: „ledereen kan bij ons goed terecht". Afslanken moeten we. Inkrimpen is zo'n zelf de hedendaagse uitdrukking. Inleveren mag ook en wat zou u zeggen van het bekende stapje terug. Bas van der Heijden lijkt tegendraads. Want in de 25 supers, te vinden in Rotterdam en (wijde) regio, krimpt men helemaal niet in, maar dijdt men uit. Koos men vroeger bij deze ras-discounter uit dertien soorten „droge soep", nu staat er een batterij van 79 pakjes van de meest uit eenlopende merken op soep-geinteresseerden te wachten. Keuze Waarom? Ook aan de buitenkant wil dit bedrijf best laten zien zich breed te maken. Van dertien soorten soep-uit-een-pakje staat er nu een hele batterij klaar voor de hartige trek vooraf. Voor direkteur Peter Stuyts is het nog maar ee"n voorbeeld van Bas' toegenomen omvang. Kritischer Huisdier Dók kleding voor de bruid, de moeder en de bruidegom. Non food liU u 9B! ...kies en hap maar uit zo'n tachtig mogelijkheden uit een potje. Warenhuis De prijsbrekers van Dagschotels a 15.25 Gevulde varkenslende Duitse biefstuk Aroz Con Polio Cotelette Suisse Spaghetti Bolognese California Stew Beef Vleesspies ag I novotel MtÉMtÉÉMl HET NIEUWE STADSBLAD - VRIJDAG 19 APRIL 1985 PAGINA 20 Hoge contributie nekt Zwemclub Je hebt clubbestuurders die vier, vijf avonden aan hun vereniging spenderen. Met alle respect, maar dat kan wat mij betreft nooit de be doeling zijn". „Echt, ik zou er geen enkel be zwaar tegen hebben wanneer er de komende ledenvergade ring een jong iemand opstaat, ■die het voorzitterschap aan kan en wil overnemen. Het wordt zelf misschien wel tijd voor iemand, die een frisse wind door de hele vereniging kan laten waaien. Dat zou woor SZC waarschijnlijk een goede zaak zijn, maar zoals ik het nu kan bekijken, is zo'n fi guur nog niet voorhanden". SZC behoort tot de oudere zwemverenigingen in Neder land. Werd in 1912 opgericht en beleefde sindsdien grote „ups en downs". In de goede tijden (begin jaren zeventig) zat SZC bij de top vijf van het wedstrijdzwemmen en stonden "er ruim vijfhonderd leden op •de lijst. In de mindere tijden (zoals nu eigenlijk) leefde SZC in een .betrekkelijke anonimiteit, zon der veel topzwemmers en zon der veel leden. Momenteel be schikt de vereniging over een bestand van 150 leden, ver deeld over een zwem- en een waterpolo-afdeling. „Het waterpolo is bij ons vrij wel altijd een constante zaak geweest", zegt Kolmeijerr (49). „We hebben zelfs een aantal seizoenen vlak tegen de top aangezeten, maar door het vertrek van enkele spelers zijn we weer naar ons oude niveau terug gevallen. Ik heb begrepen, dat er dit sei zoen bij de heren weer een aantal weggaan. Dat is jam mer, maar je doet er niets aan. Tegenwoordig heeft iedereen een auto, waardoor clubs in Den Haag en Rotterdam ook interessant zijn voor talentvol le spelers. Het wedstrijdzwemmen is de laatste jaren bij ons een beetje op de achtergrond geraakt en met een dergelijke ontwikke ling zijn we dan ook zeker niet gelukkig. Het wedstrijdzwem men is puur afhankelijk van de aanwezige trainer(s). Zij kunnen je maken en bre ken. Kijk, kinderen zijn in principe altijd enthousiast, die kan je overal voor motiveren. SZC heeft echter de pech ge had, dat de laatste jaren een trainer aan het roer stond, die meer recreatief dan prestatief was ingesteld. Daardoor zijn we langzaam weggegleden. We hopen via het aantrekken van Theo Romeijn, die we wel moeten delen met VZC, de boel weer een beetje op te krikken". Het bestuur van SZC worstelt momenteel met twee proble men. Ten eerste is er een chro nisch gebrek aan kader, ten tweede vormt de noodzakelij ke hoge contributie een rem op de aanwas nieuwe leden. „Mijn indruk is, dat de leden zich steeds meer als pure con sumenten gaan opstellen. Ze verwachten als het waren een bepaalde service van de vere niging, terwijl ze in feite zélf de vereniging zijn. De zelf werkzaamheid wordt hoe lan ger hoe minder. Wat betreft de hoge contribu tie kan ik het volgende zeg gen. Doordat wij geen elemen tair zwemmen (het zogenaam de leszwemmen) in ons pakket hebben, moeten wij zien rond te komen van subsidies en van contributies. Vergeleken met bijvoorbeeld Vlaardingen zijn de tarieven in Schiedam enorm hoog, waardoor het voor ons geen haalbare kaart is om het elementaire zwem men, waarop in de regel rede lijk wordt verdiend, aan even tuele nieuwe leden aan te bie den. Veel Schiedammers nemen dan ook de wijk naar Vlaar dingen en blijven daar dan ook hangen. Dat is jammer, want bij ons kunnen ze echt goed terecht. We zwemmen in mooie accommodaties, we heb ben gunstige uren en goede trainers, dus vanuit dat oog punt hebben we niets te kla gen. Alleen de contributie vormt dan vaak een belemme rende factor". Norbert Kleinherenbrink im Bouwens en Jacquet van Ri telefoon 070 - 19 02 37 Hoewel niet gezegd kan worden dat ze ermee overstroomd worden, ko men toch met de regelmaat van de klok nieuwe plaatvertolkingen van Mahler-symfonieën op de platen- liefhebbers af. Platen die trouwens doorgaans be hoorlijk aftrek vinden en dat laat ste is toch wel enigszins verwon derlijk, waar veel muziekliefheb bers - met alle eer voor de symfoni- cus - er toch wel een beetje tegenop zien om anderhalf uur of langer ge concentreerd in de concertzaal er naar te moeten luisteren, zoals bij de gigantische Derde, waarvoor de Achtste en Negende overigens wei nig weinig voor onderdoen. Er is trouwens meer aan de hand met de symfonieën van Mahler: ze zijn meestal zeer complex, de dyna mische tegenstellingen zijn groot en de componist ziet kans heel intense gedeelten af te wisselen met banali teiten, waarbij hij graag teruggrijpt naar zaken uit zijn jeugd. Buiten dien toont hij een bezetenheid voor het gebruik van de menselijke stem, die we regelmatig erin tegen komen, met als uiterste consequen tie natuurlijk ,,Das Lied von der Erde". Wie muziek niet uitsluitend als consumptie-artikel ziet en de wer ken van Mahler aan een nadere be schouwing onderwerpt - men be hoeft niet persé de partituur erbij te halen - komt toch wel voor onver klaarbaarheden te staan, die niet zomaar opgelost kunnen worden. Zelfs wie de intensieve briefwisse ling volgt, die Mahler met diverse mensen (o.a. Willem Mengelberg) onderhield en waarin hij openhar tig over zijn werk spreekt, en wie bovendien zijn „Notities" leest, zal toch maar moeilijk kunnen door dringen in de psyche van deze man. Maar het is zeer zeker de moeite waard om er - na de nieuwe platen beluisterd te hebben - een studie van te maken. Waarbij we er als Nederlander trots op mogen zijn een grote Mahler- traditie te kennen. Een traditie waartoe Mengelberg en het Con certgebouw Orkest al in 1904 de aanzet gaven door de Tweede en Vierde Symfonie op het program ma te zetten. Overigens gedirigeerd door de componist zelf. Een kroonjaar was wel 1920 toen Mengelberg ter gelegenheid van zijn zilveren dirigentenjubileum in de hoofdstad een groots Mahler- Festival organiseerde, waarop alle werken van de meester werden uit gevoerd en waarvoor in de hele wereld belangstelling bestond. Mahler was toen al negen jaar dood en begraven, maar later zetten Eduard van Beinum en - in onze dagen - vooral Bernard Haitink de traditie voort. Waarvan wij nog al tijd door een schitterende serie plaatopnamen van Haitink en het Concertgebouw Orkest de vruchten mogen plukken. imm O BW Buiten ons land is de laatste jaren vooral de dirigent Claudio Abbado met het Chicago Symphony Or chestra zeer actief. Abbado,is een man die de grote lijnen trefzeker weet uit te zetten. Maar ook Lorin Maazel weet met de Wiener Phil- harmoniker fraaie resultaten te be reiken; hij heeft weer meer oog vbor het detail. En qua klank schoonheid kan ook Carlo Maria Giulini er - met de Berliner Phil- harmoniker - wat van. Hierna zuhen we naar chronologie van hun ontstaan de nieuwste uit gaven, waaronder ook enkele com pact discs, heel in het kort belich ten Vooraf willen we opmerken dat de werken van Mahler in drie „perioden" ingedeeld kunnen wor den. Een eerste periode die onge veer tot de eeuwwisseling loopt en gekenmerkt wordt door grote hartstochten en heroiek, in de mu ziek vaak zeer compact verklankt: le t/m 3e symfonie en enkele liede rencycli, waaruit Mahler's voorlief de voor het volkslied blijkt. In de tweede periode - tot 1907 - neemt vooral de gedachte aan de dood een voorname plaats in en verdiept zich Mahler's gevoel voor dramatiek, zo als ook uit de Kindertotenlieder moge blijken. In de derde periode krijgt de doods gedachte steeds meer de overhand, maar weet de meester tegelijkertijd een uiterste orkestrale erfijning te bereiken, zoals men in Das Lied von der Erde tegenkomt. De Symfonie nr. 1 in D, die in 1982 al op de plaat was uitgebracht, ver scheen enige tijd geleden ook op Compact Disc bij Deutsche Gram- mophon. Claudio Abbado overdrijft met zijn Chicago'ers de tempi in dit vierdelige werk niet en komt tot een zeer boeiende lezing. Kenmer kend is reeds de viervoudige bezet ting van de blazers en de twee pau- kenstellen. De première was in no vember 1889 in Budapest onder lei ding van de componist. Een gede tailleerde en ruimtelijke opname op D G. 400 033-2. De Symfonie nr. 2 in c verscheen bij CBS in een twee-plaats box. Het gaat hier om een uitvoering van de Wiener Philharmoniker onder lei ding van Lorin Maazel, die werke lijk als een metronoom dirigeert. Vocale bijstand is er van de be roemde mezzosopraan Jessye Nor- man, die in het slotdeel bovendien de sopraan Eva Marton en het koor van de Weense Staatsopera aan haar zijde heeft. Eerlijk gezegd sprak het openings- deel van de „Auferstehung" ons niet zo aan, maar gaandeweg krijgt men steeds meer respect voor de di rigent en zijn orkest, die zeer mee slepend spelen. Jessye Norman is natuurlijk onverslaanbaar, al blijft ons de eerste versie van het Con certgebouw Orkest onder leiding van een gedreven Haitink en met grote namen als Aafje Heynis en Elly Ameling toch het liefst (CBS 12M 38667). Van de Vierde Symfonie in G be reikten ons twee uitvoeringen: op Philips 412 119-1 staat een uit voering van het Concertgebouw Orkest onder leiding van Bernard Haitink en met medewerking van de sopraan Roberta Alexander. De opname werd in oktober '83 in het Concertgebouw gemaakt; op CBS IM 39072 treft men een uit voering aan van de Wiener Phil harmoniker onder leiding van Lo rin Ma^el met vocale bijstand van ene Kathleen Battle. Geconstateerd moet worden dat Haitink zichzelf op de Philips-op- name niet kan verbeteren, vergele ken met zijn prestaties in de zesti ger jaren. Hij neemt de tempi rustig en de donkere sopraan staf voor haar (kunstige) werk. Maazel neemt op CBS de bijvoeging „Ohne Hast" van het tweede deel wat al te letterlijk, waardoor het geheel toch wat traag overkomt. De sopraan zingt goed. De Zevende Symfonie is weer zui ver instrumentaal. De splinternieu we opname van Deutsche Gram- mophon, die ons op CD 413 773-2 bereikte, klinkt in een wqord fan tastisch. Claudio Abbado houdt zich met het Chicago Symphny Orchestra nage noeg aan de voorgeschreven tempi en hij weet zowel de lyrische mo menten als de intieme nachtelijke stemmingsbeelden heel trefzeker en sfeervol te vertolken. De laser straal doet hier volop zijn zegenrijk werk. Tot slot dan „Das Lied von der Erde", gebaseerd op oude Chinese gedichten. Twee opnamen liggen voor: een splinternieuwe grammofoon plaat met daarop een gedegen uit voering van de Berliner Philhar moniker onder leiding van Carlo Maria Giulini met als solisten de alt Brigitte Fassbeander en de tenor Francisco Araiza (D.G. 413 459-1); een Decca-CD (414 194-2) met daar op een werkelijk stokoude opname van de Wiener Philharmoniker on der leiding van Bruno Walter. Met als solisten niemand minder dan Kathleen Ferrier en Julius Patzak. De opname is MONO en werd in 1952 in Wenen gemaakt. MAHLEft SYMPHONY 2 EVA MARTON JESSYE NORMAN Wi€NER PHftHARMOMKFR LORIN MAAZEL f*MUB) DAS UED VON DER ERDE fkrlmPhéammirr Carte (mkm Geen eerlijke vergelijking dus, maar.... De uitvoering van de Berliners is zonder meer goed te noemen. Van het stemgeluid van Fassbender moet men houden (of niet) en ook Araiza krijgt een dikke voldoende. We hebben echter wel eens een be tere uitvoering gehoord in een ie#s recenter verleden dan deze CD on der Bernstein. Beter dan die van Walter zullen we het waarschijnlijk wel nooit meer beleven. Ondanks de soms tekort schietende techniek, ondanks hët starre mono-beeld wordt hier eqjr zo intens stuk muziek gepresen teerd, dat je het nauwelijks voor- mogelijk houdt. Iets wat alleën maar mogelijk is door een benade ring van binnen-uit, waarvan Wal ter - getuige ook zijn Bthoven-Sym- fonieën, die onlangs door CBS her- released werden - klaarblijkelijk het geheim kende. Waarmee we maar willen zeggen dat een CD-speler nog zo gek niet is. Er komen namelijk nog meer mooie oude opnamen op ons af en we durven met onze hand op ons hart te verklaren dat via het procédé van het re-masteren ver bluffende resultaten worden be reikt. Zo verbluffend zelfs, dat bij vergelijking de oude platen vaak de mindere zijn van de CD van datzelfde, oorspronkelijk analoog opgenomen werk. Afslanken is er voor Bas niet bij van nu, waar men vanaf no vember '83 aan het sleutelen is geweest om, op één oor na ge vild, die hele klus te klaren, voelt, proeft en merkt de ver andering. Noem het sfeer. Zie hoe van één grote, soms wat kaal aan doende ruimte zo'n super is veranderd in een zaak, waar we zonder truttigheid gerust Baby thuis? En hapje-voor- -hapje uitgekiende voeding uit zo'n potje? Mevrouw of meneer „de kleine" kan het al dan niet tandeloze mond je opendoen voor zo'n stuk of tachtig smaken. En meer hebben we er niet. Tandpasta? Er bestaan -echt bewezen- soorten, die met fluor of andere „toegevoegde waarden" prima zijn voor mond en gebit. De anti-gaat jes pasta's hebben bij dit be drijf flink toegeslagen. „Maar hoe breed we ons voor de klant ook hebben gemaakt, met en in ee n ding zijn we de zelfde gebleven. En dat is de prijs. Laag dus. Daar zijn wij bekend om geworden, dat wil len wij zo houden ook. En dat altijd gekoppeld aan kwaliteit- "benadrukt Peter Stuyts, alge meen direkteur van dit bedrijf met zijn 1200 werknemers m/vr. Drie dingen hebben we er zo maar uitgekozen hierboven, maar die assortiments-verbre- ding geldt ovei de hele linie. Daar komt nog wat bij. Wie discounter Bas van der Heij den vergelijkt met de supers het woord 'knus' aan durven verbinden. Je voelt je er niet (meer) ver loren. Even brede, maar toch intiemer aandoende looppa den, een hoekje zus, een uit stalling zo, een gesprekje bij een van de bedieningsafdelin gen: Bas van der Heijden is duidelijk veranderd. En ons inziens niet in z'n nadeel. Waarom, vragen we Peter Stuyts, die enthousiast, met ge paste trots, maar toch met een gezonde dosis zakelijk inzicht, ons één van z'n op deze ma nier vernieuwde zaken laat zien. In Spijkenisse is dat, in de nieuwbouwwijk De Akkers, maar 't had net zo goed ergens anders kunnen zijn Want de uitbreiding van dit assortiment en die sfeer-verandering zijn, afhankelijk van de beschikba re ruimte, bij alle 'Bassen' de zelfde. „Een suksesformule - en die hadden wé - kan natuurlijk aan slijtage onderhevig zijn. Dit in z'n algemeenheid ge zegd. Maar daarnaast is de klant van nu veel kritischer geworden. Men heeft soms minder te be steden, maar ook al is dat be stedingspatroon in bepaalde si tuaties niet gewijzigd, dan vraagt men waar voor z'n goeie geld. Dat gaven we al, daar niet van, maar nu bieden- we keus uit véél, véél meer waar. Niet vijf, maar weet ik hoeveel soorten jam. En nu noem ik zo maar weer wat. En daarbij kan iedereen springen hoe lang z'n financiële pols stok ook maar moge zijn". Wat je dan en passant ook nog opvalt is hoeveel er hier voor het huisdier te krijgen is. Die hebben 't maar best in ons goede vaderland, evenals de billen van de babies, want pa^ pieren luiers zijn er rekken vol, al naar gelang ook de fi nanciële 'behoeften'. Even.. 1=8 «IliÉMri mmnyoci ZOhVt.H Ank Hovingh-Krayo Postbus 5825, 2280 HV Rijswijk Stuyts: ..Daar komt nog wat bij. In stadsdelen en vooral in nieuwe wijken vervult een su permarkt, en zeker zo'n grote als de onze, misschien niet wat we een sociale funktie noe men, maar een trefpunt ben je wel. Daar wil men zich thuis voelen, daar wil men als het niet op een drukke zaterdag is, best even een praatje maken met de slager. Of bij de bloe men informatie hebben. Daar wil je oo"k wat verder kijken, dan je boodschappen-neus lang is. Door steeds voor de nodige afwisseling te zorgen, probe ren wij daar in te voorzien". We hebben het over wat zo on-Hollands de 'non-food' sek- tor heet. Dus de niet-eetbare zaken. Van tuinstoelen af (waar het nu de tijd voor is) tot de pyama in de aanbieding toe. Serviesgoed en overhem den, fietsbanden en toilettas- sen... we gaan het allemaal niet opnoemen (want wat je vandaag ziet kan volgende week wel weer door iets an ders zijn vervangen!) maar die afdeling inkoop heeft wel de oogjes open. „Daar liggen geen winkel dochters ofzo, maar leuke, nut tige of noem maar op dingen. Heb je ze nodig, dan komt dat goed uit. Niets bij deze week? Volgend keer beter" lopen we er langs met de heer Stuyts, die uiteraard toch even wijst op de (lage) prijskaartjes, die ook hier het kenmerk zijn van Bas' karakter. Want dit prijs- -standpunt wordt ook ingeno men als het om seizoen- dus aktuele spulletjes gaat, afge stemd op bepaalde periode of dagen (Pasen pas, moederdag straks om maar twee recente indrukken te geven). Dat Bas van der Heijden nu discounter af zou zijn... niet als we nog steeds naar de prijzen kijken. Die blijven recht overeind in de laagte dan. We'l als we beseffen hoeveel meer er nu gebeurt onder dat e'ne supermarkt- -dak met zo'n zevenhonderd artikelen erbij. Soms denk ik wel eens we lijken wel een warenhuis" blikt Peter Stuyts om zich heen. En met hem de klanten, die unan- miem enthousiast zijn voor de vertrouwde Bas van der Heijden nieuwe stijl. Rotterdam, Korte Hoogstraat 4. Tel. 010-126143. (t.o. de Hema) voor de week van 20 t/m 26 april 1985 Zaterdag 20 april Zondag 21 april Maandag 22 april Dinsdag 23 april Woensdag 24 april Donderdag 25 april Vrijdag 26 april rek Vanaf maandag 22 april een week lang Keus uit een keur van taartsoorten voor bij de koffie of als dessert. ROTTERDAM SCHIEDAM Hargalaan 2 3118 JA Sc hiedam Tel 010-713322

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1985 | | pagina 20