LEVEN EN WERK VAN GIUDICI
TOPOGRAFISCH WERK VAN
KETHELSE KUNSTENAAR JAAP DE
RAAT IN STEDELIJK MUSEUM
T
>4
VEERTIG JAAR
VERZAMELEN IN
HET MUSEUM
JANUARI 1986
r n a
1
chant-Age
tSTER
PT* MUZIEK» TONEEL
rPEN!NG KUNST FILM KUITUUR
TrnUERVOORViElLING CABARET MUZIEK TONEEL
G SPREEKBEURT KOORZANG CONCERT HAPPENING
MEATFR TENTOONSTELLING •EilM KUITUUR KUNST
"WORDT VERVOLGD"
DE MARTELGANG VAN DIKZAK
16 JANUARI
D 0 N 0
E
VAALBLEEK VOCAAL
CHANT-AGE
CLOWN WOUDI EN SCHMINKEN
I 23 JANUARI
DONDERDA
G
DRIE HEREN TRAKTEREN
1 24 JANUARI
V R I J D A
G
ONS LOWIETJE HEEFT EEN ENGEL GEZIEN
25 JANUARI
Z A T jfe R D A
G
GEEN WERK VOOR PIPETTI
ONS LOWIETJE HEEFT EEN ENGEL GEZIEN ke, schokkende maar altijd ongewone ver-
KWINTET BEN VAN DUNNEN-JARMO HOOGENDIJK
ROB VAN HOUTEN EN FEIKE BOSCH MA
200 JAAR GEBOUW
- 40 JAAR VERZAMELEN
JAAP DE RAAT
FONTIJNE-LANGEJAN
PARENT-VAN COLLENBURG
GROTE KUNST VOOR KLEINE PRIJZEN
BOB KEMPER
t/m 4 febr. HER COMIS
De tentoonstelling Carlo Giovanni Francesco (Jan) Giudici, leven en
werk", is georganiseerd in verband met het feit dat op 12 december 1785
opdracht gegeven werd tot de bouw van het St. Jacobs Gasthuis (het hui
dige museumgebouw), één van de grotere werken van de architekt Giudi
ci.
Op deze tentoonstelling in het Stedelijk Museum krijgt de bezoeker een
beeld van de veelzijdigheid van deze architekt. Naast ontwerpen voor ge
bouwen, maakte hij uitbreidingsplannen voor een „nieuw Assen" en ont
wierp hij als architekt voor de admiraliteit boegbeelden en hekken (spie
gels) van schepen. Giudici, Italiaan van geboorte, is door de werken die
we van hem kennen, een mooi voorbeeld van een architekt die werkte in
stijl. Zijn ontwerpen zijn geïnspireerd op de oude klassieke bouwwerken
van de Grieken en de Romeinen. De tentoonstelling is te bezichtigen tot
en met 26 januari 1986.
Van 21 december tot en met 20 januari is er in het Stedelijk Museum in de
Hoogstraat een tentoonstelling van het werk van de Kethelse kunstenaar
Jaap de Raat te zien. Het is de Historische Vereniging Schiedam geweest
die het initiatief heeft genomen een tentoonstelling te organiseren rond
het vooral topografische werk van deze geboren en getogen Kethel
se boerenzoon. Albert Slot, voormalig docent aan de Koninklijke Acade
mie van Beeldende Kunsten schrijft over Jaap de Raat het volgende:
PAGINA 8
'T STADSERF
20 DECEMBER 1985
11 JANUARI Z
13.00
Passage
theater
21.00
Teerstoof
Pekel Stripprodukties
Klucht met Jules Croisel
n u M
theater
Theatercafé - gratis toegang
17 JANUARI
21.00 uur
Teerstoof
Vlaamse humor en muziek van de De Nieuwe Snaar
18 JANUARI Z
13.00 uur
Teerstoof
(4-10 jaar)
21.00
Teerstoof
De Nieuwe Snaar met een nieuwe produktie
"Chant-age". Geheel passend in de tradi
ties van Urbanus, Radeis, Parisiana voltrek
ken de voorstellingen van de De Nieuwe
Snaar zich, dus een overdosis Vlaamse
pret.
21.00 uur
Passage
theater
Theatercafé - gratis toegang
21.00 uur
Teerstoof
Frisse Jongens (try-out)
14.30 uur
Teerstoof
Betuws Poppentheater (4-8 jaar)
20.15
Passage
theater
21.00
Teerstoof
MODERN JAZZ COMPAGNIE "Oris Lowietje heeft een engel gezien". Ge-
|azzex bruikmakend van uiterst sobere middelen
spelen De Frisse Jongens een aantal vrolij-
Frisse Jongens halen. die net publiek laten balanceren op
de rand van ontroering en schaterlach.
JANUARI
Passage
theater
Theatercafé - gratis toegang
31 JANUARI
21.00 uur
Teerstoof
Stedelijk
Museum
t/m 26 jan.
t/m 20 jan.
Tentoonstelling over 200 jarig bestaan van het gebouw waarin het
Museum gevestigd is.
(overzicht eigen collectie)
tentoonstelling van het topografisch werk van de
Kethelse kunstenaar
Schieland
Galerie
Standhouders
laan 98
Zeefdrukken
Keramiek
Galerie
't Koetshuis
Lange
f Haven 78
t/m 5 januari
Schilderijen en grafie
Keramiek
WIJZINGEN VOORBEHOUDEN
„Mijn eerste ontmoeting met de destijds
jonge schilder, die bijscholing zocht, was
op de Rotterdamse Academie waar wij fi
guur- en portret-tekenden en schilderden,
onder leiding van David Bautz. In die ja
ren had hij reeds gewerkt en gestudeerd
bij Nahring en Schmiermann. Zijn vorm
geving bij het tekenen deed mij toen den
ken aan de jonge Van Gogh. Niet-acade-
misch, maar, van binnen-uit, wilskrachtig
zoekend naar plasticiteit en kloekheid van
het gebaar.
Ondanks deze anatomische vorming blijft
de in Kethel geboren en getogen boeren
zoon zichzelf, zowel wat onderwerpkeuze
betreft als techniek, steeds beeldend van
uit zijn hechte verbondenheid met het
dierbare land en de bewoners, waaronder
zijn gezin en familie de eerste plaats inne
men. Hoewel De Raat de academische in
vloeden op persoonlijke wijze verwerkt,
bijvoorbeeld in de tekening van het
zelfportret met spiegels, blijft zijn hart uit
gaan naar karakterisering van het leven
van dorpeling en boer. Hierover denkt hij
na in verf, die nu eens spontaan of aan de
hand van schetsen, dan weer laag voor
laag op het doek wordt gebracht, soms
met het schildersmesje, in een eigenaar
dige, gevoelige techniek, steeds luiste
rend naar de stem van het landschap in
de wisseling van seizoenen en hechtend
aan wat was, maar niet mocht blijven".
Jaap de Raat is overigens niet alleen een
beeldende kunstenaar. Heel vaak verwis
selde hij zijn schildersezel voor de schrijf
tafel. Hij schreef enkele boeken over zijn
geliefde Kethel, door hem zelf geïllu
streerd.
In de serie van drie tentoonstellingen over
de periode 1945-1985, ter gelegenheid
van het herdenken van het bevrijdingsjaar
1945, wordt na de eerste tentoonstelling
„1940-1945-1985" oorlog, bezetting, ver
zet, bevrijding en de 40 jaar daarna, de
tweede „Sportbeeld '45-'85", sport in
Schiedam en in de beeldende kunst, als
derde in de reeks van 14 december 1985
tot 28 januari 1986, de tentoonstelling
„40 jaar verzamelen in het Schiedamse
museum" georganiseerd.
In deze tentoonstelling, die de ondertitel
meekreeg: „een kleine parade" wordt ge
tracht om zowel in de tentoonstellingsza
len als in het nieuwe „open depot", dat
dan voor het publiek opengesteld wordt,
een beeld te geven van hetgeen in de
voorgaande jaren, door diegenen die met
de leiding van het museum waren belast
aangekocht werden.
Bij het samenstellen van de tentoonstel
ling zijn de aangekochte kunstwerken ge
plaatst in de context van de jaren van hun
ontstaan.
Bovendien worden ernaast telkens twee
werken uit de tijd van de aankoop, mid
dels bruiklenen uit andere musea, parti
culiere collecties en van de kunstenaars
zelf, geëxposeerd.
Op deze wijze wordt beoogd aan te geven
wat het museum aanschafte van bepaalde
kunstenaars. De wat meer geïnteresseer
de bezoeker zou conclusies kunnen trek
ken: „Kocht het museum goed aan en
ook goed èn op het juiste moment?"
Door deze manier van exposeren kan een
boeiende tentoonstelling ontstaan, waarin
tevens duidelijk de verschillende verza
melgebieden van het museum getoond
worden.
De tentoonstelling bestaat uit vier afdelin
gen, te weten:
- „Nederlandse kunst 1900-1950"
- „Kunst van de jaren vijftig"
- „Nederlandse kunst uit de periode
1965-1975" en
- „Periode 1975-1985".
Deze tentoonstelling duurt tot en met 26
januari 1986.