Verkeersmaatregelen Licht, geluid, kostuums en decor Tjalk 'Zeldenrust' speelt een hoofdrol Schrijver/regisseur Bernard Bredero: Componist Auke Pol: Muziek moet funktioneel zijn" Aanvangstijd en kaartverkoop ''HET NIEUWE STADSBLAD - WOENSDAG 9 MEI 1990 PAGINA 7 SCHIEDAM - In verband met de uitvoeringen van het open luchttheater geldt de komende dagen een aantal verkeersmaat regelen op en rond de Lange Haven. Voor de Vismarkt geldt een parkeerverbod tot het theater na de laatste voorstelling is afgebroken. Wanneer door de weersom standigheden inhaalvoorstellingen moeten worden afgewerkt op 14 of 15 mei, geldt dan ook een parkeerverbod op de Lange Haven, nabij de Westmolenstraat. Tot en met zondag 13 mei mag in de avonduren niet worden geparkeerd in de direkte omgeving van het theater. Bovendien zal het gebied iedere avond tussen 21.00 en 24.00 uur worden afgesloten met bouwhekken. De afsluitingen staan op de Lange Haven bij de Westmolenstraat, de Branderssteeg, de Taansteeg en de Bokkensteeg. Bewoners van de Lange Haven en Vis markt worden uiteraard wel doorgelaten. Het publiek kan uitsluitend via de toegang aan de Appelmarkt bij de tribune komen. Bezoekers wordt daarom aangeraden via de Hoogstraat naar het theater te komen en bij voorkeur ge bruik te maken van het openbaar vervoer. Aan het begin en het eind van de Lange Haven en de toeleiden- de straten worden borden en hekken geplaatst om het verkeer om te leiden. De Lange Haven blijft uiteraard wel bereikbaar voor ambulance, brandweer en politie. SCHIEDAM - Na vele maanden van voorberei ding start morgen, donder dag, het grote werk voor de ruim honderd mensen, die meewerken aan de openlucht theatervoorstel ling ,,'n Brandende Kwes tie". Het Schiedamse ver haal van de Patriottentijd wordt van 10 tot en met 13 mei opgevoerd aan de Lange Haven ter hoogte van de Vismarkt. Wanneer de weersomstandighe den roet in het eten gooien, wordt de betreffende voorstel ling verplaatst naar 14 of 15 mei. Volgens schrijver/regisseur Ber nard Bredero en het initiërende Schiedams Collectief Historisch Amateur Toneel (S.C.H.A.T.) is deze produktie weer een flinke stap verder in vergelijking met de voorstelling, die twee jaar ge leden bij de ruïne werd opge voerd. In Het Nieuwe Stadsblad doet een aantal betrokkenen een boekje open over de totstandko ming van het toneelspektakel. Componist Auke Pol vertelt over de muziek, Bernard Brede ro doet uit de doeken hoe het verhaal tot stand is gekomen en verder wordt informatie gege ven over de techniek, de rol van de tjalk Zeldenrust, de kaartverkoop en de verkeers maatregelen. SCHIEDAM - ,,'n Bran dende Kwestie" wordt don derdag 10, vrijdag 11, zater dag 12 en zondag 13 mei opgevoerd aan de Lange Haven bij de Appelmarkt- brug. Alle voorstellingen beginnen om 22.00 uur. Men kan kaarten reserver en bij het Passage Theater, telefoon 4269563, van dins dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en za terdag van 12.00 tot 14.00 uur. De kaartverkoop vindt plaats bij de WV Schie dam, aan de Buitenhaven weg 9 (maandag-vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en za terdag van 10.00 tot 16.00 uur) en bij het Passage Theater, in de Passage 9-13 (dinsdag-zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur). Op de speeldagen zelf kan men ook terecht bij de kas sa aan de Lange Haven. De toegangsprijzen zijn 7,50/CJP en Pas 65 5,-. SCHIEDAM - Het zijn niet alleen de acteurs, muzikanten, technici en vormgevers, die in 'n Brandende Kwestie een hoofdrol vervullen. Een minstens net zo belangrijke rol is weg gelegd voor het zeilschip 'Zeldenrust', waarmee Pieter Nolet heen en terug naar Amerika vaart. Die reis duurt slechts anderhalf uur (de duur van de voorstel ling), maar de opkomst van de Zeldenrust is op de seconde gepland. Er is maar één moment, waarop het schip de wind in de zeilen mag krijgen en dat is het juiste moment. Hiervoor moeten van de kant enige kunstgrepen worden ge daan. Samen met zijn vijf medewerkers zal schipper Van Drongelen een heel nauwgezet huzarenstukje moeten uitvoe ren. Het schip moet namelijk precies op het juiste moment door de Appelmarktbrug varen. De 'Zeldenrust' behoort met zijn 23 meter lengte en 4.85 meter breedte tot één van de grootste tjalken. Het schip heeft een op pervlak van 188 m2, verdeeld over grootzeil, fok en kluiver. In het dagelijks leven is het schip in gebruik voor educatieve, representatieve en recreatieve doeleinden. Het is eigendom van de Van Wansing Stichting, die zich sterk maakt voor de bevordering van de kennis en belangstelling van en voor de historische en hedendaagse binnenscheepvaart. SCHIEDAM - De organisatie rond 'n Brandende Kwestie is bijzonder ingenomen met de hulp, die watersportvereniging De Vrije Liggers heeft aangebo den. Tijdens de opbouw van het decor stelde De Vrije Liggers boten ter beschikking voor de werkzaamheden op het water. Bovendien zal tijdens de uit voering een aantal schepen in het toneelstuk een rol vervullen. SCHIEDAM - Het heeft heel wat voeten in de aar de gehad om deze giganti sche toneelproduktie tot stand te kunnen brengen. Met name op het techni sche vlak zijn enorme hoogstandjes bereikt. De mensen van het Passage Theater zijn hiervoor verant woordelijk. Fred Hoogsteder en Gerard Willegers hebben zich belast met het licht en geluid. „Het probleem was de opper vlakte. Het is onmogelijk om overal lichtbronnen te plaatsen, voornamelijk vanwege het wa ter. We hebben gekozen voor een enorm lichtplafond van 10 bij 14 meter, dat op vier palen boven de lokatie komt te han gen. In dit plafond zit voor 250.000 Watt aan licht! Voorts wordt gebruik gemaakt van ki lometers kabel, die deels door het water lopen. Door ze met kettingen te verzwaren, houden we ze op de bodem". Voor het geluid wordt gewerkt met tientallen micro- en hand zenders, terwijl bij het orkest en op enkele plaatsen microfoons worden geplaatst. Het geheel wordt bestuurd door een 32-ka- naalsmixer, aangevuld met nog eens een 8-kanalenset. Op de daken van de omliggende huizen staan tenslotte nog vier enorme volgspots opgesteld, die de voorstelling belichten. Tij dens de uitvoering bestaat de technische staf uit dertien me dewerkers. Kostuums Betty Prins is de ontwerpster van de ruim honderd kostuums, die tijdens de voorstelling wor den gedragen. „Het bijzondere van mijn opdracht was, dat de kostuums niet authentiek moeten zijn, maar wel echt moeten lijken. Het grootste pro bleem was het vinden van de juiste stoffen, dat heeft maan den geduurd". Podia en tribune Het decor bestaat uit verschil lende podia, die zijn opge bouwd op de Vismarkt en Lan ge Haven en op pontons in het water. Michel Snoep is de ont werpster hiervan. „We moesten rekening houden met enkele be perkingen op deze lokatie. Bo men, die uiteraard niet verwij derd konden worden, hebben een plaats in het decor gekre gen. Bovendien moeten brand weer, politie en ambulance on gehinderd doorgang kunnen vinden. Maar het is allemaal uitstekend gelukt". Aan de overzijde ligt in het wa ter een ponton, waarop de pu blieke tribune is gebouwd. Deze tribune biedt plaats aan 750 toeschouwers. De afgelopen dagen is druk ge werkt aan de opbouw van de decors en de tribune. Na een try-out, die vanavond plaats vindt, kunnen de acteurs, actri ces, musici en alle andere be trokkenen zich opmaken voor de grote apotheose: de uitvoe ringen! Een deel van het kolossale lichtplafond, dat de voorstelling duidelijk zichtbaar moet maken. Tijdens de repetities in het Passage Theater werd onder meer (gebruik gemaakt van tafels om aan het hoogteverschil op het podium tijdens de voorstelling te wennen. Theaterdirecteur Carel Beke toonde zich bereid om de UW THUlSKRANT-foto- graaf per roeiboot te vervoe ren, zodat hij een paar mooie platen kon schieten. SCHIEDAM - De geeste lijk vader van het hele spektakel is Bernard Bre dero. Hij heeft het verhaal geschreven en is verant woordelijk voor de regie. Bernard verwacht veel van de uitvoeringen. „We wer ken weliswaar met ama teurs, maar we gaan be slist niet amateuristische te werk. Ik heb veel, erg veel van de mensen geëist. Meestal vriendelijk, soms met de zweep erover, maar het resultaat is er. Ik ben enorm trots op wat er nu door deze amateurs is be reikt". Bernard Bredero is een theater mens in hart en nieren. Als kind al wilde hij bij het toneel. „Lekker indiaantje spelen. Iets was ik bij deze voorstelling ook doe", bekent hij. „In Utrecht maakte ik deel uit van studen tencabaret- en theatergroepen en ik heb in Parijs mime-voor stellingen gegeven. Zes jaar ge leden begon ik mijn eerste to neelstukjes te schrijven. Als ik die verhalen nu teruglees, stijgt het schaamrood naar mijn ka ken, maar al snel had ik mijn eerste stuk op de planken". In middels heeft Bernard al talloze produkties op zijn naam staan. Na het grote succes van de eer ste openluchtvoorstelling twee jaar geleden, was het voor het S.C.H.A.T. duidelijk dat er een vervolg moest komen. Aan Ber nard Bredero werd opdracht ge geven om een toneelstuk te schrijven over de Patriottentijd in Schiedam. Verzonnen „Ik ben me toen breed gaan ori ënteren op die periode. Als uit gangspunt nam ik de scriptie van de Schiedamse historicus Frans Meyer voor het achterha len van namen en data. Ook uit andere bronnen heb ik mijn kennis opgedaan. De historische feiten kloppen dan ook, de rest is door mij verzonnen. Ik moest af en toe wel schipperen met de waarheid om het verhaal goed over te laten komen bij het pu bliek. Zo had Jacob Nolet hele maal geen zoon Jacob, die naar Amerika ging. Die zoon heette ook Jacob, maar dat is natuur lijk verwarrend. Dus noemde ik hem Pieter". „Ik heb getracht een toneelstuk te schrijven, dat niet alleen interessant is voor de Schie dammer. Het moest meer zijn dan een voorstelling tussen de schuifdeuren. Het hoefde niet persé historisch verantwoord te zijn, maar wel realistisch. Wat ik erbij heb verzonnen, had ook echt gebeurd kunnen zijn". Het verhaal van de strijd tussen de patriotten en de orangisten gaat volgens de schrijver over het gevangenne zijn van het ei gen milieu en de eigen ideeën. „Dominicus Doom en Jacob Nolet zijn twee personen met verschillende achtergronden en afkomst. Goed beschouwd heb ben ze dezelfde ideeën, willen ze hetzelfde, maar er is een emotionele kloof. Door hun verschillende achtergrond kun nen ze niet samenwerken om de ideeën te realiseren. In feite ge beurt nu nog steeds hetzelfde. Kijk maar naar Zuid-Afrika, President De Klerk en Nelson Mandela willen ook hetzelfde, maar toch..." Kiene jongens Bernard is zeer verheugd over de lokatie en de wijze waarop de techniek de produktie moge lijk heeft gemaakt. „Het is natuurlijk niet eenvou dig om op deze plek zo'h pro duktie neer te zetten. Maar de mensen van het Passage Thea ter blijken kiene jongens met uitstekende ideeën. Ik verwacht dan ook geen problemen, het is bij hen in goede handen", aldus Bernard, die in zijn woonplaats Utrecht al vaker dergelijke pro- jekten tot stand heeft gebracht. Om de gebeurtenissen in de Pa triottentijd te overbruggen, wordt gebruik gemaakt van een groot videoscherm, waarop aan vullende jaartallen en feiten worden vertoond. „We moeten tenslotte zeven jaar historie in slechts anderhalf uur uiteenzet ten". Maar ondanks alle lofuitingen over de technische hoogstand jes, vindt Bernard dat die niet op de voorgrond moeten tre den. „De spelers moeten het spel maken, aangevuld met de licht- en geluidseffekten. En niet andersom. 'Goh, wat knap', Dat is geen emotie. Ik wil de men sen pakken. Theater moet iets in je losmaken". Over de inzet van de acteurs en actrices is de regisseur zeer te spreken. „De generale repetitie toonde dat we al heel ver wa ren. Maar het echte vuur komt natuurlijk pas als straks het pu bliek er is". Wilton Fijenoord Bernard Bredero werkt graag in Schiedam. Hij noemt de nieuwe voorstelling een stap verder, in vergelijking met de produktie van twee jaar geleden. Hij heeft zelfs al zijn gedachten laten gaan over een derde produktie. „Het lijkt me schitterend om een verhaal te schrijven over de historie van Wilton-Fijenoord en dat ook op die lokatie uit te voeren". Regisseur Bernard Bredero (rechts) geeft nog wat aanwijzingen aan acteur Robert Reesink, die de rol van Pieter Nolet voor zijn rekening neemt. SCHIEDAM - De muziek voor ,,'n Brandende Kwestie" is ge componeerd door Auke Pol, do cent aan de Streekmuziekschool Nieuwe Waterweg Noord. Hij werkt voornamelijk in Vlaardin- gen en Maassluis, maar woont in Rotterdam. Naast het geven van muzieklessen, houdt hij zich dus ook bezig met het creëren van muziek. Over componeren in het algemeen zegt hij: „Je kunt het maken van muziek een beetje vergelijken met het werk van een beeldhouwer. Je begint met een idee, maar dan heb je materiaal en gereedschap nodig om het idee zichtbaar of hoor baar te maken. Alleen is eèn beeldhouwwerk blijvend en mu ziek is zo weer weg. Voor toneel geldt dat natuurlijk ook". Achter de hoge glas-in-lood schuifdeuren van zijn woning, die het woongedeelte in tweeën delen, staat een toren van drie Onder leiding van dirigent Arthur de Bussy repeteert het orkest de composities van Auke Pol. In de achterhoede bespeelt de componist zelf de synthesizer. synthesizers. Deze worden straks allemaal gebruikt in de theaterproduktie. Hoe gaat het maken van thea- termuziek nu eigenlijk in z'n werk? Auke: „Het is niet zo, dat je op dit soort muziek zomaar al je eigen vrolijke ideetjes kunt loslaten. Je moet erg rekening houden met wat er allemaal op het toneel gebeurt. De muziek moet worden afgestemd op het totaalprodukt, het moet funk tioneel zijn". „Het begon dan ook met ge sprekken met de regisseur, die vrij duidelijke aanknopingspun ten moesten opleveren. Dit moet iets Mozart-achtigs wor den en dat kan a la Strawinsky. Dat soort trefwoorden geeft je als componist voldoende vrij heid. Termen als verdrietig, groots, daar kan je niks mee. Dat is veel te vaag". Computer Toen AUke zich met de afge sproken stijlen vertrouwd had gemaakt en de melodie en in strumentatie in zijn achterhoofd had zitten, nam hij plaats ach ter de synthesizer, die alles met een aan een computer doorgaf. De uiteindelijke versie werd verwerkt in een notatiepro gramma, waarbij de computer alles in notenschrift opschreef. Zonder die automatisering is het volgens Auke niet mogelijk om in zo korte tijd zoveel mu ziek te produceren. Vervolgens kwam één van de spannendste momenten van het proces: de eerste repetitie. Toen pas moest blijken of alles wat door Auke is bedacht, ook klopt, of het werkt. In die tijd was de samenwerking met diri gent Arthur de Bussy heel be langrijk. Hij was het klankbord. „Het was heel prettig om samen de partijen door te nemen, ze samen muziektechnisch te be kijken. Dat heeft geholpen om alles beter op een rijtje te krij gen", aldus Auke. Orkest Auke maakt ook zelf deel uit van het veertien man sterke or kest, dat straks zijn composities gaat uitvoeren. Bij openlucht theater zijn sterke akoestische instrumenten nodig als koper blazers en slagwerk, naast de houtblazers en synthesizers. He laas bleek een strijkorkest niet mogelijk vanwege de invloed van water op de instrumenten. Auke is zeer te spreken over de inzet van het orkest. Net zoals de toneelspelers zijn ook alle muzikanten amateurs. „Het is een vrij bont gezel schap, variërend van een doua nebeambte, bioloog en student tot een electrotechnicus en huis vrouw. Een aantal van hen speelt in muziekverenigingen, maar er zijn ook 'losse spelers' bij. De meesten moesten aan de slag met spelen van muziek, waaraan ze helemaal niet zijn gewend. Maar na een korte ge wenningsperiode waren ze erg enthousiast. Het is ook leuk om nu eens muziek te spelen, die niet op zichzelf staat, maar aan iets anders, aan theater, vast- hangt". „Het heeft heel wat moeite ge kost om ze bij elkaar te krijgen, maar de inzet is groot en het is vooral plezierig dat iedereen al tijd stipt op tijd bij alle repeti ties aanwezig is". 'n Brandende Kwestie „Wat ik erbij heb verzonnen, had echt gebeurd kunnen zijn"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1990 | | pagina 7