BEZIT DELEN MET EEN ANDER IK DENK DAT WE ER EEN HOOP MEE KUNNEN WE MOETEN ER EEN ZINVOLLE INHOUD AAN GEVEN - ONTWRICHT CO-PRODUCTIE NEDERLANDS VANDALISME VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990 'T STADSERF PAGINA 5 (Herman Ketel, voorganger Pinkstergemeente Morgenstond Schiedam en omstreken.) Wat de kerken in Schiedam aan de sociale vernieuwing kunnen bijdragen vindt Herman Ketel een moeilijke vraag. Nauwer samenwerken om de grote nood in de maatschappij te bestrijden, dat zeker. Maar of de kerken ook geld van de overheid moeten aanpakken, zodat ze de problemen te lijf kunnen, dat weet de voorganger van de Pinkstergemeente zo net nog niet. „De kerk moet wel aan zijn eigen principes en methodes vasthouden, en die stroken niet altijd met wat de overheid wil". (Marjo Stijns, voorzitter Adviescommissie Vrouwenemancipatie) Praten en vergaderen is allemaal prima, maar daar mag het niet bij blijven: je moet ook iets doen. Anders heeft al dat praten geen zin. Met die instelling werd Marjo Stijns een paar jaar geleden voorzitter van de Adviescommissie Vrouwenemancipatie. Met dezelfde instelling bekijkt ze het ook in de vrou wenbeweging veelbesproken begrip sociale vèrnieuwing. „ik denk dat we er een hoop mee kunnen, maar dan moet het er niet op neerkomen dat we ein deloos gaan overleggen. Mahir Eng in, gemeenteraadslid PvdA) Mahir Engin komt er rond voor uit: sociale vernieuwing is een uiterst vaag begrip. Niemand weet precies wat het betekent. Het gros van de Nederlandse bevolking heeft al moeite zich er iets bij voor te stellen, iaat staan dat migran ten er mee uit de voeten kunnen. Bij hen is het hele begrip zelfs volslagen onbekend" zegt Engin. Toch is hij niet pessimistisch. „Juist omdat het nog zo'n vage term is zullen wij onze uiterste best moeten doen er een zinvolle inhoud aan te geven. En er voor moeten zorgen dat het geld bij de juiste groepen terecht komt". IS&Lltl I*i jüi piÉilïli£ Ketels kijk op de samenleving is sterk re ligieus gekleurd. Politiek en maatschap pelijk werk maken zich zorgen om de zwakke economische positie van grote groepen achterop geraakte Schiedam mers.. Dat doet Ketel ook, maar hij ziet het wijdser. Hij denkt dat de totale sa menleving toe is aan vernieuwing. Een re ligieuze vernieuwing, wel te verstaan. „Het huis waarin wij wonen is ontwricht", zegt Ketel met enig pathos. Abortus, eu thanasie, drugsverslaving en alcoholmis bruik beschouwt hij als tekenen van mo reel verval. In plaats van praktische hulp verlening, kiest hij voor herstel van gods dienstige normen en waarden. Daar ligt volgens Ketel de eerste taak van de ker ken, in ieder geval voor zijn eigen Pink stergemeente. „De mensen moeten weer leren meer voor elkaar over te hebben, leren hun be zit te delen met een ander. Dat kunnen ze alleen als ze de goddelijke liefde ervaren. Pas dan zullen er weer kinderen zijn die zich volkomen happy voelen, die niet van huis weglopen of rare dingen uithalen om dat hun ouders gaan scheiden. We moeten terug naar de tijd dat het gezin, de familie de hoeksteen is van de samen leving". Sociale vernieuwing, vat Herman Ketel samen, is respect van de ene mens voor de andere. Dat bereik je het beste door de bijbel te lezen en God te dienen. Dat vrouwen behoren tot de achter standsgroepen voor wie de sociale ver nieuwing is 'uitgevonden', staat voor Mar jo Stijns als een paal boven water. Vrou wen mogen dan voor de wet gelijkgesteld zijn aan mannen, in de praktijk komen ze toch vaak op de tweede plaats. Over voorbeelden hoeft ze niet eens na te den ken: „Voor vrouwen is zelfs een hoge op leiding nog steeds geen garantie voor een goede baan. Het aantal werkloze vrouwen met een goede opleiding is gigantisch." „In Rotterdam noemen ze sociale ver nieuwing en emancipatie in één adem. Ze beschouwen het daar als een co-produc tie. Ik vind dat een vondst. Die twee gaan inderdaad hand in hand", zegt mevrouw Stijns. Zij is vast van plan, ook in Schie dam aan die twee-eenheid vast te hou den. Met in het achterhoofd de gedachte dat er niet door anderen mag worden be slist over de mensen om wie het gaat, maar dat de doelgroep zelf beslist. Het is waar: in dat opzicht voegt sociale vernieuwing niet veel toe aan het gedach- tengoed van de vrouwenbeweging. „Ons uitgangspunt is altijd al geweest: wegko men uit een situatie die je niet bevalt. Greep krijgen op je eigen leven, weten wat je wilt en proberen dat doel te berei ken." Maar het magische begrip kan de oude idealen wel nieuw elan geven, en, wat nog veel belangrijker is, een breed front tot stand brengen tussen alle groe pen in de samenleving die zich met ver nieuwing bezighouden. In bestuurlijk jargon heet dat het 'slopen van verticale schotten'. Marjo Stijns denkt dat de Schiedamse Vrouwenorganisaties al een groot deel van die scheidsmuurtjes tussen eikaars werkgebieden omver heb ben gehaald. Wat nog ontbreekt is een gezamenlijke aanpak. Maar die zit er aan te komen, zegt zij stellig. De verfoeide praatcultuur en het afschermen van het eigen terreintje werd afgelopen zomer voor het eerst effectief doorbroken met een succesvolle campagne voor sociale veiligheid. De soms bijna agressieve pos ters tegen verkrachting en sexueel geweld maakten veel indruk. Dat migranten tot de doelgroep behoren lijdt geen twijfel. Engin, zelf van Turkse afkomst, kent de noden van de etnische minderheden in Schiedam beter dan wie ook. Hoge werkloosheidscijfers en een lage scholing gaan in migrantenkringen hand in hand. Wil de gemeente die ach terstand wegwerken, dan zal veel geld uit de sociale vernieuwing besteed moeten worden aan betere scholingsmogelijkhe den en een actieve bemoeienis met de ar beidsmarkt. Engin denkt dat het uitbreiden van het aantal leerkrachten voor OETC (onderwijs in eigen taal en cultuur) op de basischo- len al een stap in de goede richting zou zijn. Ook het OVG (onderwijsvoorrangs- gebied) zou meer geld moeten krijgen, zodat migrantenkinderen op school beter begeleid worden. Maar ook de ouders mogen niet vergeten worden, waarschuwt Engin. Hij pleit daarom voor meer vak mensen bij het volwassenen-onderwijs. „Er wordt altijd gezegd: laat de migranten Nederlands leren, dan hebben ze automa tisch meer kans op een goede baan. Uit stekend. Maar dan moet daar ook de ge legenheid voor zijn. Maak daar dan geld voor vrij". De gemeente, denkt Mahir Engin, moet het niet bij woorden laten. Vindt het stadsbestuur dat er iets gedaan moet worden aan de werkloosheid onder mi granten? Laat de gemeente dan zelf het voorbeeld geven en meer 'buitenlanders' in dienst nemen. „Dat zou echt sociale vernieuwing zijn". Ook de club- en buurthuizen kunnen een rol spelen bij het verbeteren van de posi tie van de kansarmen, En Engin zegt er meteen bij dat dat lang niet alleen mi granten zijn. Hij vindt het dan ook een goed idee dat de clubhuizen meer geld krijgen, maar wel op voorwaarde dat die het geld goed besteden, bijvoorbeeld door scholingscursussen te geven. In Rot terdam heeft Mahir Engin een aardig soci aal vernieuwings-experiment ontdekt. Werkloze migranten krijgen daar een baantje aangeboden als conciërge of be heerder van een verenigingsgebouw of een moskee. Ze krijgen daarvoor een klei ne vergoeding, iets in de orde van vijf gul den per dag bovenop hun uitkering. „Veel is het niet", beseft Engin. „Maar als je ziet dat die mensen er heel tevreden mee zijn, is het mischien het overwegen waard zoiets ook in Schiedam te doen. Ze zijn dolblij dat ze iets omhanden hebben en krijgen het gevoel dat ze zich nuttig maken. Nee, het geeft ze zeker niet het idee dat ze voorgoed op een zijspoor zijn gerangeerd. Ze willen graag werken, net als bijna iedereen die werkloos is". Over de vraag of de emancipatiecommis sie vaker met zulke grove middelen aan de weg moet timmeren, dit keer in het ka der van de sociale vernieuwing, is niet ie dereen het eens. Wel heeft Marjo Stijns gemerkt dat acties zoden aan de dijk zet ten. Meer dan praten in elk geval. Ze maakt een vergelijking met vandalisme: „Je kunt wel langdurig inpraten op ie mand die een bushokje heeft vernield, en dat praten moet ook blijven gebeuren, maar je moet tegelijkertijd de rommel op ruimen. Het bewijs zie je in Schiedam. Sinds er iemand rondrijdt die de schade aan bushokjes meteen herstelt ziet de stad er een stuk beter uit." De mooiste vorm van sociale vernieuwing is voor Marjo Stijns "een stad waar ieder een maar één hobby heeft: proberen er de leukste stad van het hele land van te maken."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Nieuwe Stadsblad | 1990 | | pagina 15